/

2 تیر 1403

خونریزی بعد از ایمپلنت

خون ریزی بعد از ایمپلنت دندان

یکی از سوالاتی که اغلب بیماران با آن مواجه هستند این است که چه مقدار خونریزی بعد از ایمپلنت طبیعی می‌باشد؟

بعد از ایمپلنت دندان به طور حتم مقداری خونریزی از لثه و دهان وجود دارد، در این صورت است که شما نیاز به انجام مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان خواهید داشت.البته باید داروهای تجویز شده را نیز مصرف نمایید.

خونریزی بعد از ایمپلنت یکی از اتفاقاتی می باشد که ممکن است برای هر فرد دریافت کننده ایمپلنت، به وجود آید. نکته مهم در خصوص خونریزی بعد از ایمپلنت این است که امری طبیعی بوده و به طور معمول پس از گذشت مدتی بهبود می یابد. حتی این امکان وجود دارد که افراد با رعایت نکاتی، از میزان این خونریزی بکاهند. اما در صورتی که میزان خونریزی از حد نرمال خود بیشتر شود، نیاز به رسیدگی فوری خواهد داشت و شما باید سریعا به متخصص ایمپلنت دندان در تهران معالج خود مراجعه کنید.

علت خونریزی بعد از ایمپلنت

یکی از مهم ترین علت های خونریزی بعد از ایمپلنت، التهاب بافت نرم اطراف لثه می باشد، که این امر در صورت بروز دو بیماری موکوسیتیس و پری ایمپلنتیتیس رخ خواهد داد که در ادامه هر کدام از این بیماری ها را بررسی خواهیم کرد.

بیماری موکوسیتیس

در این بیماری تنها التهاب در بافت نرم اطراف ایمپلنت وجود داشته و در بیشتر موارد نیز بدون درد بوده و علائم آن قرمزی، خارش، التهاب و خونریزی می باشد. این بیماری در اثر وجود باکتری، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و همینطور سمنت اضافی در محل قرارگیری تاج دندان بعد از ایمپلنت می باشد.

بیماری پری ایمپلنتیتیس

در این بیماری التهاب در بافت نرم اطراف ایمپلنت همراه با تحلیل لثه رخ خواهد داد، که این بیماری هم در اغلب موارد بدون درد بوده و علائم آن نیز شبیه به بیماری موکوسیتیس شامل خونریزی، قرمزی، خارش و … می باشد.

این بیماری در اثر ژنیتک، ترمیم نامناسب، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، ابتلا به بیماری دیابت، استعمال سیگار و دخانیات و … ایجاد خواهد شد.

البته خونریزی بعد از ایمپلنت دندان ممکن است به علت عوامل مختلف دیگری نیز اتفاق بیفتد:

جراحی:

نصب ایمپلنت دندان یک جراحی است و طبیعی است که در طی این جراحی خونریزی رخ دهد. جراحی باعث بریدگی و آسیب به بافت های نرم دهان و لثه می‌شود که ممکن است خونریزی را ایجاد کند. این خونریزی معمولاً در طول چند روز اول پس از جراحی ادامه دارد و به تدریج کاهش می‌یابد.

عفونت:

اگر بعد از جراحی علائم عفونت مانند تورم، درد شدید، ترشحات غیرعادی یا بوی نامطبوع داشته باشید، این ممکن است نشانه عفونت باشد. عفونت باعث افزایش خونریزی می‌شود و باید توسط پزشک مورد بررسی و درمان قرار گیرد.

برخورد با مناطق حساس:

برخورد غیرمستقیم با مناطق حساس دهان مانند لثه‌ها می‌تواند خونریزی را افزایش دهد. مصرف غذاهای سفت و سخت، برس دندان با فشار زیاد و استفاده نادرست از خیساندن دهان ممکن است به خونریزی بیشتر منجر شود.

استفاده از داروها:

برخی داروها مانند آنتی‌کواگولانت‌ها (داروهایی که خون را رقیق تر می‌کنند) می‌توانند خونریزی را افزایش دهند. در صورت استفاده از این نوع داروها، باید پزشک خود را آگاه کنید.

ترمیم ناقص:

اگر ترمیم ایمپلنت دندان ناقص یا نامناسب انجام شود، ممکن است خونریزی پس از جراحی بیش از حد طبیعی باشد. در این صورت، باید به پزشک خود مراجعه کنید تا ترمیم را بررسی و در صورت لزوم تعمیر کند.

مدت زمان خونریزی بعد از ایمپلنت

به طور طبیعی پس از جراحی ایمپلنت، به مدت 48 تا 72 ساعت خونریزی در محل جراحی طبیعی بوده و جای نگرانی وجود ندارد. در صورتی که مدت زمان خونریزی بیشتر از 72 ساعت یا 3 روز طول بکشد باید فوراُ با متخصص ایمپلنت دندان خود تماس بگیرید.

نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که میزان خونریزی در محل جراحی به تدریج و با گذشت زمان باید کاهش بیابد. در صورتی که میزان خونریزی شما در روزهای اول پس از جراحی کاهش نیافته و یا اینکه حس می‌نمائيد شدت خونریزی افزایش یافته است باید در اولین فرصت با بهترین متخصص ایمپلنت دندان در تهران تماس بگیرید.

کاهش خونریزی پس از جراحی ایمپلنت لثه

برای کاهش و کنترل خونریزی پس از ایمپلنت دندان، میتوانید از روش های زیر استفاده کنید:

  1. بلافاصله بعد از جراحی، بر روی قسمتی که ایمپلنت انجام شده است، با استفاده از یک گاز استریل یا پارچه تمیز فشار دهید تا خونریزی کاهش یابد. این عمل باعث فشرده شدن عروق و تشکیل یک لایه موقت بر روی قسمت جراحی شده می‌شود.
  2. قرار دادن یک بسته یخ یا کیسه پر از یخ روی منطقه جراحی نیز می‌تواند به کاهش خونریزی کمک کند. این کار باعث تنگ شدن عروق و کاهش خونریزی موضعی می‌شود.
  3. یک قطعه پنبه تمیز را در دهان خود قرار دهید و به آرامی بر روی منطقه جراحی فشار دهید تا خونریزی کاهش یابد. در صورت نیاز، پنبه را هر چند ساعت عوض کنید.
  4. در صورتی که سیگار می‌کشید، بهتر است برای مدتی پس از جراحی ایمپلنت دندان، از مصرف سیگار خودداری کنید. سیگار باعث تنگ شدن عروق می‌شود و می‌تواند خونریزی لثه را بیشتر کند.
  5. پزشک شما ممکن است داروهایی را برای کنترل خونریزی تجویز کند. در صورتی که داروها را طبق دستورات پزشک و به موقع مصرف کنید، خونریزی بهبود خواهد یافت.
  6. حداقل تا ۷۲ ساعت مصرف سیگار و قلیان را قطع کنید.
  7. روز اول بعد از جراحی بهتر است که مدام با استفاده از محلول آب نمک ولرم دهان خود را شستشو دهید تا دهان استریل شود.
  8. در روزهای اول بعد از ایمپلنت فقط غذاهای نرم مصرف نمائید.
  9. از وارد کردن فشار و ضربه به لثه خودداری نمایید.
  10. از کمپرس آب سرد برای کاهش میزان تورم و خونریزی استفاده کنید.
  11. برای استراحت و خواب وضعیت مناسبی انتخاب کنید که به سر فشار وارد نکند.

زمان مراجعه به پزشک در هنگام خونریزی بعد از ایمپلنت

همانطور که ذکر کردیم در بیشتر مواقع خونریزی بعد از ایمپلنت طبیعی بوده و جای نگرانی نیست، این خونریزی در حدود 48 الی 72 ساعت پس از جراحی ادامه داشته و با قرار دادن گاز استریل به مدت یک ساعت بر روی محل جراحی و فشار دادن آن به آرامی می توان خونریزی را متوقف کرد.

اما این عارضه زمانی خطرناک شده و نیاز به مراجعه به متخصص ایمپلنت دندان در تهران دارد که پس از گذشت این مدت زمان و و در زمان مسواک زدن خونریزی ادامه داشته وشدت پیدا کرده باشد. که در این هنگام باید علت آن بررسی شود.

زمان بهبودی و توقف خونریزی بعد از ایمپلنت

زمان بهبودی و کاهش خونریزی پس از جراحی ایمپلنت به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • پیچیدگی جراحی که انجام شده است.
  • روش کاشت ایمپلنت
  • سلامت کلی دهان و لثه
  • سبک زندگی و عادات شما
  • تعداد ایمپلنت‌های کاشته شده

نکته پایانی

خونریزی بعد از ایمپلنت دندان یک امر طبیعی است که در طی روزهای ابتدایی از میزان آن کاسته شده و به تدریج قطع می شود. دستورات لازم را بعد از ایمپلنت دندان انجام دهید. اما اگر خونریزی بعد از جراحی ایمپلنت کاهش نیافت نیاز است که حتما با جراح خود درمیان بگذارید. جهت جلوگیری از خونریزی و یا آسیب به لثه بهتر است که سیگار نکشید و غذاهای نرم مصرف کنید.

مرکز ایمپلنت دندان دکتر شهاب الدین عزیزی در تهران دارای دو شعبه در شرق و غرب می باشد که شما میتوانید قبل از ایمپلنت دندان با رزرو نوبت از طریق سایت با دکتر شهاب الدین عزیزی بهترین متخصص ایمپلنت دندان در تهران مشاوره داشته باشید و همچنین بعد از ایمپلنت دندان در تهران در تمامی مراحل تا بهبود کامل ایشان کنار شما هستند.