/

2 خرداد 1403

افتادن پیچ موقت ایمپلنت

افتادن پیچ موقت ایمپلنت

در صورت شل، هرز شدن یا حتی افتادن پیچ ایمپلنت چه کاری باید انجام دهیم؟

افتادن پیچ ایمپلنت بسیار نادر است و به ندرت اتفاق می افتد. منطقی است که اقداماتی برای جلوگیری از وقوع این موضوع وجود داشته باشد. گاهی اوقات ایمپلنت با شکست مواجه می‌شود و این مسئله به دلیل ناسازگاری آن با استخوان فک خواهد بود. عاملی که نشان‌دهنده شکست این روش است، افتادن یا شل شدن پیچ موقت ایمپلنت است. به همین دلیل دندانپزشک باید بتواند پیچ‌های ایمپلنت و اباتمنت و اجزای پروتز را به درستی انتخاب کند تا باعث حفظ دندان و موفقیت جراحی شود. افتادن هیلینگ ایمپلنت یا باز شدن هیلینگ ایمپلنت به چه دلیلی است و چطور متوجه شویم که باز شده است؟

علائم افتادن پیچ ایمپلنت

  1. با وارد شدن ضربه به فک یا دندان درد شدیدی احساس می شود.
  2. حرکت کردن ایمپلنت دندان و لق شدگی آن
  3. تحلیل استخوان های اطراف ایمپلنت
  4. هنگام جویدن احساس درد شدید در اطراف ایمپلنت دندان حس می شود.
  5. تغییر رنگ لثه در اطراف ایمپلنت
  6. عفونت لثه و التهاب شدید
  7. خونریزی اطراف لثه ایمپلنت دندان

علت افتادن پیچ ایمپلنت چیست؟

ارزیابی ها و آزمایش های بیومکانیکی نشان می دهد که عوامل مختلفی می توانند با سیستم عملکرد ایمپلنت تداخل داشته باشند. در زیر برخی از آن ها را مشاهده می کنید:

  1. عدم نصب کامل پیچ ایمپلنت
  2. افتادن پیچ ایمپلنت در اثر تحلیل استخوان
  3. گشتاور نادرست اعمال شده به پیچ اباتمنت
  4. ایمپلنت با سر شش ضلعی
  5. افتادن پیچ ایمپلنت در اثر عفونت لثه

عدم نصب صحیح پیچ ایمپلنت

در صورتی که پیچ ایمپلنت به درستی در پروفایل استخوانی قرار نگیرد، با گذشت زمان باعث شل شدن یا افتادن پیچ خواهد شد. این مشکل باعث می‌شود که پیوند بین پیچ و استخوان قوی نباشد. البته امروزه تجهیزات و روش‌های کاشت ایمپلنت پیشرفت کرده‌اند و این اجازه را به پیچ ایمپلنت نمی‌دهند که به راحتی از داخل استخوان جدا شود. توجه داشته باشید که اگر استخوان فشار زیادی را متحمل شود، در نهایت پیچ ایمپلنت شل شده و می‌افتد.

تحلیل رفتن استخوان

حتی اگر ایمپلنت از کیفیت بالایی برخوردار باشد و با تکنیک‌های بسیار دقیق در استخوان فک قرار گیرد، باز هم ممکن است به دلیل تحلیل رفتن استخوان، پیچ آن بیفتد و باعث شکست کاشت شود. معمولا در این شرایط متخصصان برای تقویت بافت استخوانی از پیوند با پودر استخوان استفاده می‌کنند. برای انجام کاشت دندان در تهران به بهترین دکتر ایمپلنت در تهران مراجعه کنید.

استفاده از گشتاور نامناسب برای پیچ اباتمنت

در زمان‌های گذشته ابزار مناسبی وجود نداشت که از آن برای انتقال گشتاور و سفت کردن پیچ ایمپلنت استفاده شود؛ به همین دلیل افتادن پیچ ایمپلنت زیاد اتفاق می‌افتاد. اما امروزه این مشکل تا حد ممکن برطرف شده است.

عفونت لثه

یکی دیگر از دلایل افتادن پیچ ایمپلنت، عفونت و بیماری لثه است‌. در صورت بروز عفونت معمولا بیمار علائمی مانند التهاب و درد را در اطراف ناحیه ایمپلنت شده احساس می‌کند. عفونت باعث می‌شود که بافت لثه شل شده و انعطاف خود را از دست بدهد. اگر بلافاصله پس از مشاهده این علائم به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نکنید، پیچ ایمپلنت باز می‌شود.

معمولا دندانپزشکان در این شرایط ایمپلنت و بافت آسیب دیده را برمی‌دارند و برای درمان بیماری دارو تجویز می‌کنند. پس از این که لثه بهبود یافت، می‌توان مجددا ایمپلنت را در جای خود قرار داد.

افتادن پیچ موقت ایمپلنت

افتادن هیلینگ ایمپلنت چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

در واقع افتادن هیلینگ اباتمنت مشکل خاصی ایجاد نمی کند ولی اگر در طولانی مدت هیلینگ مجددا نصب نگردد باعث تحلیل استخوان لبه ایمپلنت می شود.

راه هایی برای جلوگیری از افتادن پیچ ایمپلنت

مراقبت های دهان و دندان بعد از کاشت ایمپلنت: علاوه بر احتیاط هایی که جراح باید در هنگام انتخاب و سفت کردن پیچ ایمپلنت رعایت کند، خود بیمار می تواند با مراقبت از ایمپلنت و پروتز دندان نقش موثری در جلوگیری از افتادن پیچ ایمپلنت داشته باشد.

استفاده از قطعات مناسب: شرکت های متعددی برای هر جزء ایمپلنت انواع اباتمنت می سازند. انتخاب بهترین و مناسب ترین گزینه ممکن است چالش برانگیز باشد. به همین دلیل جراح باید در انتخاب آنها دقت کند. برخی از پیچ های ایمپلنت ممکن است ظاهر قابل قبولی داشته باشند، اما طراحی آنها ممکن است با برخی از اجزای دیگر مطابقت نداشته باشد، که ممکن است منجر به مشکلات شود. انتخاب نامناسب اباتمنت ممکن است منجر به مشکلاتی در قرار دادن ایمپلنت دندان مانند افتادن پیچ ایمپلنت شود.

معاینه منظم دندانپزشکی: دندانپزشک باید به طور منظم پروتزهای ایمپلنت را بررسی کند. در خصوص نگهداری از ایمپلنت دندان ساخته شده، دستورالعمل خاصی به بیمار داده نمی شود، اما جراح پس از چسباندن روکش دندان، آنها را در اختیار وی قرار می دهد. در طول آزمایشات، مشکلاتی مانند افتادن پیچ ایمپلنت می تواند نمایان شود. دندانپزشک می تواند هر مشکلی را ببیند و قبل از بدتر شدن با پیگیری معمول معاینات، آنها را برطرف کند.

چگونه از لق بودن ایمپلنت مطمئن شویم؟

برای تشخیص لق شدن ایمپلنت باید عکسبرداری انجام شود تا علت دقیق آن مشخص شود.