/

4 فروردین 1403

ورم بعد از ایمپلنت دندان

ورم بعد از ایمپلنت دندان

به‌طورکلی عوامل متعددی در میزان تورم و کبودی پس از ایمپلنت تأثیر دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به میزان تجربه دندانپزشک، میزان سختی عمل، شرایط بیمار، سن بیمار و مراقبت‌های پس از جراحی اشاره کرد. ورم بعد از ایمپلنت بدلیل برشی است که ایجاد شده و ارتباطی به عفونت ندارد و کاملا طبیعی است. بهترین راه حل برای درمان التهاب لثه بعد از ایمپلنت در ناحیه صورت استفاده از کمپرس یخ بر روی صورت است. البته استفاده از کمپرس یخ یکی از مراقبت‌های ویژه بعد از ایمپلنت نیز هست زیرا کمپرس گرم باعث میشود میزان خونریزی دچار تشدید شود.

حتی پس از کاشت ایمپلنت مجاز به نوشیدن یا میل کردن مواد غذایی و نوشیدنی‌های داغ نیستید. بهتر است برای موفقیت در کاشت و کمتر کردن ورم صورت بعد از ایمپلنت مراقبت‌های لازم همچون استفاده از نخ دندان، واتر فلاسر، آنتی بیوتیک و مسکن، مواد غذایی دارای کلسیم و مواد غذایی نرم و سرد را انجام دهید.

ورم یکی از واکنش ‌های بدن نسبت به محرک‌ های مختلف است که معمولا به صورت بادکردن ظاهر می‌ شود. این واکنش معمولا نشان ‌دهنده فعالیت سیستم ایمنی بدن در پاسخ به تهدیدهای احتمالی است و در بسیاری از موارد بهبود وضعیت بدن را نشان می ‌دهد. اما در برخی موارد، این واکنش ‌های التهابی می ‌توانند به شکلی ناخواسته و نامناسبی اتفاق بیفتند و مشکلات جدی را ایجاد کنند.

عوامل تأثیرگذار در تورم و کبودی پس از ایمپلنت

طبیعی است که پس از انجام کاشت ایمپلنت دندان به مدت ۳ روز احساس کمی درد و ناراحتی همراه بیمار باشد. برای تحمل این احساس ناراحتی و درد کافیست تحت نظر پزشک خود مسکن ساده مانند ژلوفن استفاده نمائید زیرا این درد آنقدر شدید نیست که نیاز به استفاده از مسکن‌های بسیار قوی باشد.

البته اغلب دو دسته از بیماران احساس درد بیشتری خواهند داشت:  بیمارانی که همزمان دندان خود را کشیده و کاشت ایمپلنت انجام داده‌اند کمی بیشتر از باقی افراد احساس درد خواهند داشت و افرادی که انتهای ریشه دندان آنها کمی عفونت وجود داشته باشد. ورم لثه بعد از ایمپلنت و کبودی از رایج‌ترین عارضه‎ هایی است که اغلب با آن برخورد میکنند.

یکی از درمان‌های مهمی که برای دندان وجود دارد جراحی کاشت ایمپلنت دندانی است. روش‌های متفاوتی وجود دارد که میتوان از آنها برای جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده نمود.

روش‌های چون بریج یا پل دندانی و دندان مصنوعی یا پروتز متحرک. کم عارضه‌ترین روشی که امروزه برای کاشت دندان استفاده میشود ایمپلنت دندان است. بعد از کاشت ایمپلنت دندان تا چند ماه باید یکسری مراقبت ویژه جهت زودتر جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک و ترمیم آن ناحیه انجام شود.

برخی از بیماران تصور میکنند تورم یا کبودی پس از انجام کاشت به علت وجود عفونت بعد از انجام ایمپلنت پیش آمده است اما این تصور اشتباه است. عفونت بعد از جراحی بسیار نادر است و حتی می توان با راهکارهایی از آن جلوگیری نمود.

اما تورمی که در کمترین زمان بعد از کاشت ایمپلنت بر روی صورت فرد ایجاد میشود به علت برشی است که در لثه جهت کاشت ایجاد شده است. این برش‌ها اغلب با خونریزی زیر بافتی همراه است و کبودی که روی پوست ایجاد میشود نیز به همین علت است.

تورم و کبودی صورت در افراد به دو عامل کلی بستگی دارد که شامل سن بیمار و میزان جراحت می‌شود و درصورتی‌که میزان جراحت بیشتر باشد قاعدتاً میزان ورم نیز بیشتر است، همچنین سن نیز در میزان تورم صورت تأثیر بسیاری دارد و دلیل این اتفاق این است که در افراد مسن، قدرت و سفتی گردن و صورت از بین رفته و این تورم و کبودی ممکن است حتی تا زیر چشم و گردن ادامه پیدا کند..

چه عواملی باعث شدیدتر شدن ورم بعد از ایمپلنت می شود؟

  • نقض دستورات پس از جراحی: عدم پیروی از دستورات پس از جراحی، شامل نداشتن استراحت کافی، شستشو یا مراقبت از محل ایمپلنت می ‌تواند منجر به ورم شدید تری شود.
  • استفاده از داروها: مصرف برخی داروها می ‌تواند ورم را تشدید کند.
  • سن: افرادی که دارای سن بیشتری می باشند ممکن است با ورم و کبودی بیشتر در محل ایمپلنت مواجه شوند
  • گستردگی ناحیه جراحی: در صورتی که میزان ناحیه ای که جراحی شده است گسترده تر باشد با ورم و در بیشتری همراه است.

درمان ورم صورت بعد از ایمپلنت دندان معمولا به واکنشی که بدن به جراحی و ایمپلنت نشان می‌دهد، مرتبط است. اگر ورم ناشی از واکنشات طبیعی و التهابی پس از عمل ایمپلنت باشد، تدابیر زیر می‌ توانند به کنترل و کاهش آن کمک کنند:

  1. استراحت: بعد از انجام جراحی بهتر است به بدن زمان بیشتری برای استراحت دهید تا سریعتر محل زخم ترمیم شود. اجتناب از فعالیت‌ های جسمانی شدید و استراحت بهترین راه برای کاهش ورم است.
  2. استفاده از یخ: استفاده از یخ در محل تورم برای مدت زمان کوتاه می ‌تواند تورم را کاهش دهد. این کار را با مداومت انجام دهید، اما از مستقیم قرار دادن یخ بر روی پوست خودداری کنید. بهتر است از یک پارچه یا دستمال نازک برای ایجاد فاصله با پوست استفاده کنید.
  3. مصرف داروهای ضدالتهابی: در صورت تجویز داروهای ضد التهاب توسط دندانپزشک، مصرف آن ها می ‌تواند به کاهش التهاب و ورم کمک کند. با این حال، به موقع و طبق دستور پزشک داروها را مصرف کنید.
  4. مصرف مایعات: مصرف مقدار زیادی آب و مایعات می‌ تواند به کاهش ورم کمک کند و از تجمع سایش در محل ورم جلوگیری کند.
  5. تغذیه سالم: تغذیه به خوبی می ‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش ورم کمک کند. مصرف مواد غذایی غنی از آنتی ‌اکسیدان ‌ها مانند میوه‌ ها، سبزیجات و مصرف ویتامین C مفید است.
  6. مراقبت دهانی: به دقت دستورات پس از جراحی ایمپلنت را دنبال کنید و از دندان ‌های اطراف ایمپلنت به صورت ملایم مراقبت کنید تا به التهابات بیشتری منجر نشود از مصرف سردی ‌ها و داغی ‌ها بپرهیزید تا از احتمال تحریک تورم جلوگیری کنید.

در صورتی که شدت درد و ورم بعد از ایمپلنت دندان بیشتر شود یا علائم دیگری نظیر تب و تغییر رنگ لثه را مشاهده کردید، فورا به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

ورم بعد از ایمپلنت دندان

تورم بعد از کاشت، چند روز طول می‌کشد؟

بسیاری از بیماران سؤالی که برایشان پیش می‌آید که ورم صورت بعد از ایمپلنت تا چند روز ادامه دارد؟ ورم صورت به گفته برخی متخصصین معمولاً دو الی سه روز زمان نیاز دارد تا بهبود پیدا کند و به گفته برخی دیگر از متخصصین ۳ تا ۷ روز زمان نیاز دارد و فرد با فرد نیز متفاوت است و ممکن است برخی از افراد صورتشان بعد از ایمپلنت زمان بیشتری برای بهبود نیاز داشته باشد.

به طور مثال بیمارانی که کشیدن دندان  و کاشت را در یک روز انجام داده‌اند میزان زمان بیشتری نیاز دارند تا ورم صورتشان بهبود پیدا کند. همچنین افراد دیگری که صورتشان زمان بیشتری برای بهبود ورم نیاز دارد بیمارانی هستند که دندانشان عفونت کرده و تورم شایع‌ترین علامتی از که این افراد با آن مواجه می‌شوند.

کلام آخر

ایمپلنت دندان روشی بسیار مستحکم و طبیعی برای جلوگیری از خالی بودن جای دندان از دست رفته است که میتواند به چند روش مختلفی انجام شود.  مراقبت‌هایی که بعد از کاشت ایمپلنت دندان باید انجام شود سبب جلوگیری از عوارض کوتاه مدت یا بلندمدتی است که پیش می‌آید.

برخی از تورم بعد از ایمپلنت دندان دچار نگرانی میشوند. در صورتی که در ناحیه لثه دچار التهاب شوید جزئی از عوارض ایمپلنت است و سریعا باید به متخصص مراجعه کرد زیرا ممکن است دچار عفونت یا خونریزی شده باشد اما اگر تورم در ناحیه صورت فرد پیش آید طبیعی است به دلیل شکافی است که در ناحیه لثه فرد برای کاشت ایمپلت دندان ایجاد شده است.

این تورم در صورت به دو دلیل وابستگی دارد یکی سن افراد و دیگری میزان گستردگی جراحت کنترل شده. هر چه شکاف ایجاد شده گسترده‌تر باشد قطعا تورم بعد از ایمپلنت دندان کمی بیشتر است. و هرچه سن افراد بالاتر باشد بافت نرم خود را ناحیه سر و گردن بیشتر از دست داده‌اند و طبیعی است دچار تورم بیشتری نسبت به بقیه افراد شوند.