/

9 دی 1402

ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان

همیشه این سوال پیش خواهد امد که بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت دندان و انجام مراحل پیوند استخوان چه وقتی است؟ شاید مناسب ترین جواب را از زبان یک ایمپلنتولوژیست بشنوید. باید خاطرنشان کرد که برنامه ریزی برای درمان با روش کاشت ایمپلنت دندان در شرایطی بیمار تمام گزینه های لازم برای کاشت را داشته باشد، توسط ایمپلنتولوژیست تعیین می گردد.

ایمپلنت پیشرفته ترین و بهترین روش جایگزینی دندانهای از دست رفته است که از یک تا تمامی دندانها را می تواند شامل شود . از زمانی که دندان پوسیده یا دچار بیماری لثه در دهان بوجود می آید از بین رفتن بافت های نگهدارنده دندان (لثه و استخوان ) نیز آغاز می شود و هر چقدر درمان دندان دیرتر انجام شود این نابودی بافت ها نیز بیشتر می شود .

ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان یکی از روش های بسیار موفقیت آمیز خواهد بود. در صورتی که زمان زیادی از جای خالی دندان گذشته باشد احتمال ساییدگی لثه و تحلیل رفتن آن وجود دارد. همین امر سبب خواهد شد که ایمپلنت دندان درصد موفقیت کمتری داشته باشد. از دست دادن دندان می تواند شرایط بدی را برای فرد از قبیل عدم توانایی غذا خوردن و صحبت کردن را ایجاد کند. به جرات می توان گفت که ایمپلنت دندان یک روش بسیار کارساز و موثر برای جبران دندان های از دست رفته می باشد.

دکتر شهاب الدین عزیزی متخصص جراحی لثه و ایمپلت، فلوشیپ جراحی لثه با لیزر بهترین زمان را برای کاشت ایمپلنت دندان همزمان پس از کشیدن دندان می داند.

شرایط کاشت ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان

قرار گرفتن ایمپلنت فوری یا ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان در موارد مختلفی انجام می شود. این موارد شامل 5 گزینه های زیر است:

  •  از بین رفتن دندان در اثر ضربه و حادثه
  • کشیدن دندان های شیری در صورت عدم وجود دندان های دائمی
  • جذب مجدد ریشه
  • حفره های گسترده ای در دندان که قابل درمان نیستند
  •  کاشت ایمپلنت بجای دندانهایی که در اثر بیماری پریودنتال تحرک دارند.
در چه شرایطی کاشت ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان انجام نمی شود؟

گرچه کاشت ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان دارای موفقیت بیشتر نسبت به دیگر روش ها می باشد اما در برخی موارد شاهد هستیم که این روش امکان پذیر نیست. در مواردی که قرار است کاشت دندان های خلفی انجام شود بهتر است بیمار حداقل 6 هفته تامل کند و سپس اقدام به کاشت نماید. دندان های خلفی به صورت چند ریشه هستند از این رو ترمیم و بهبود آن نیاز به چند هفته نیاز دارد.

در شرایطی که کاشت ایمپلنت با لیزر دندان خیلی به تاخیر افتد در ادامه هزینه های مازادی را برای بیمار خواهد داشت. تحلیل لثه باعث می شود که پایه ایمپلنت به خوبی در استخوان فک محکم نشده و جوش نخورد.

طول عمر ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان

تخمین طول عمر ایمپلنت دندان به نحوه نگهداری بیمار بستگی دارد. اما از نظر متخصص طول عمر آن شبیه به طول عمر یک دندان معمولی است. یک دندان معمولی را با نگهداری صحیح و مراقبت های روزانه می توان تا آخر عمر داشت. ایمپلنت پس از کشیدن دندان نیز چنین شرایطی را دارد.

در صورتی که فرد بتواند بهداشت دهان و دهان را رعایت کند و از جویدن مواد بسیار سخت با دندان خودداری کند می تواند برای 15 تا 20 سال و یا حتی بیشتر ایمپلنت را به همراه داشته باشد.

در برخی موارد شاید نیاز باشد که فرد تنها تاج دندان را تعویض کند و دیگر نیاز به کاشت دوباره ایمپلنت نباشد. در این موارد دیگر هزینه های تعویض تاج همانند هزینه کاشت برای فرد زیاد نخواهد بود.

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

پیش از انجام ایمپلنت با پانچ و حتی کشیدن دندان نیاز است که در ابتدا وضعیت دهان و دندان بیمار مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. به طور معمول جلسات اولیه برای کاشت ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان به معاینات اولیه و گرفتن عکس از دهان و دندان بیمار سپری می شود. در صورتی که کشیدن دندان بدون عوارض خاصی انجام شود و از سوی دیگر تشخیص داده شود که بیمار شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت را دارد، دکتر شهاب الدین عزیزی اقدام به کاشت ایمپلنت بدون درد خواهد کرد.

در ابتدا نیاز است که محل مورد نظر با کمک بی حسی های موضعی بی حس شود و سپس عمل کاشت انجام شود. برای کشیدن دندان در ابتدا لثه های اطراف دندان خراب کنار زده می شود و پس از آن دندان پوسیده با دقت فراوان بیرون کشیده می شود. برای دندان های چند ریشه نیاز است که در ابتدا ریشه ها از هم تفکیک شود و به صورت تک تک بیرون کشیده شود.

متخصصان در مرکز ایمپلنت دندان در تهران ، مرسادنت محل مناسب را برای کاشت ایمپلنت یک روزه مورد بررسی قرار داده و سپس اقدام به کاشت همزمان با کشیدن دندان خواهند کرد. فراموش نکنید که در برخی موارد نیاز است که بخشی از استخوان مورد بازسازی قرار گیرد.