/

20 آبان 1402

آیا ایمپلنت دندان باعث سرطان می شود؟

سرطان زایی ایمپلنت یکی از سوالات رایج و دغدغه های بزرگ در جمعیت متقاضیان ایمپلنت دندان و کاشت دندانی است. با اینکه تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر افزایش ریسک ابتلا به سرطان کارسینومای دهان، پس از انجام ایمپلنت دندان در جمعیت بیماران مشاهده و گزارش نشده است، اما همچنان دغدغه ابتلا به این عارضه پس از درمان ایمپلنت در جمعیت متقاضیان مشاهده شده و یکی از دلایل امتناع از جایگزین کردن دندان های از دست رفته به شمار می آید.

کارسینوما نوعی تومورزایی در سلول های سطحی و لایه میانی اندام های مختلف از جمله بافت دهان و لثه است. ۹۵ درصد افرادی که به این عارضه مبتلا می شوند دخانیات و مشروبات الکلی زیاد مصرف می کنند و ۵ درصد به دلیل ژنتیک، عفونت ها و مشکلات مزمن دهان و دندان، سبک غلط زندگی و مصرف برخی داروهای شیمیایی به این عارضه مبتلا می شوند.

سلول های موجود در سطح و لایه های میانی پوست جزو سلول هایی هستند که در حین کاشت ایمپلنت تحت تأثیر قرار می گیرند. بیماران قبل از کاشت ایمپلنت این نگرانی را دارند که با توجه به این که جراحی ایمپلنت روی همین سلول ها تأثیرگذار است آیا باعث سرطان می شود یا خیر؟

همان طور که اشاره شد بر اساس تحقیقات انجام شده بیش از ۹۵ درصد افرادی که در معرض ابتلا به این نوع سرطان هستند افرادی هستند که سیگار یا مشروبات الکلی مصرف می کنند. امروزه با وجود پیشرفت تکنولوژی درصورتی که این بیماری زود تشخیص داده شود درمان با موفقیت انجام می شود اما با توجه به این که علائم مشخصی ندارد درمان در ابتدای ابتلا به سرطان امکان پذیر نیست. در پاسخ به این سؤال که آیا ایمپلنت باعث سرطان می شود؟ باید گفت بر اساس تحقیقات انجام شده در خصوص کاشت ایمپلنت تاکنون موردی مشاهده نشده است که علت ابتلا به کارسینومای دهان، کاشت ایمپلنت بوده باشد بنابراین این که ایمپلنت سرطان زا است یک شایعه نادرست است.

التهاب لثه

گاهی پس از ایمپلنت بیمار دچار التهاب لثه می شود که فکر می کند سرطان است در حالی که التهاب لثه به وضعیتی است که در آن لثه اطراف ایمپلنت ورم می کند. بافت نرم، سفت تر می شود و استخوان شروع به تحریک شدن می کند.

علت سرطان زا نبودن ایمپلنت

ایمپلنت یکی از روش های دائمی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته و اصلاح طرح لبخند است. ایمپلنت عملکردی شبیه دندان دارد به گونه ای که پایه ایمپلنت جایگزین ریشه دندان در استخوان فک می شود بنابراین ایمپلنت نه تنها سرطان زا نیست بلکه به رشد استخوان فک نیز کمک می کند و از تحلیل رفتن آن جلوگیری می کند. اگر نگرانی شما هنوز درمورد سرطان زا بودن ایمپلنت برطرف نشده است، از پزشک خود بخواهید تا توضیحات بیشتری به شما بدهد.

رابطه ایمپلنت و سرطان چیست؟

خیلی از مردم هستند که با توجه به سابقه سرطان در خانواده خود، سبک زندگی سالمی را پیش گرفته‌اند و با توجه اینکه مستعد چنین بیماری‌ای هستند از انجام درمان ایمپلنت می‌ترسند و از پزشک خود می‌پرسند که آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود؟

معمولا کارسینومای دهانی با التهابِ لثه حاصل از ایمپلنت اشتباه گرفته می‌شود. این موضوع وقتی اتفاق می‌افتد که بافت نرم لثه تحریک می‌شود و استخوان شروع به جذب ایمپلنت در بدن می‌کند. این موضوع اتفاق شایعی نیست و راه‌های زیادی برای درمان آن وجود دارد. محققان می‌گویند که گاهی اوقات همین التهاب به اشتباه به عنوان کارسینومای دهانی و بالعکس تشخیص داده می‌شود که نتیجه آن بروز شایعاتی راجع به رابطه ایمپلنت و سرطان می‌شود.

جمع بندی

با توجه به تمامی مطالبی که به آنها اشاره نمودیم و همچنین آمار و ارقام موجود از تعداد کاشت ایمپلنت های دندانی در کشور و میزان موفقیت آنها می توان در پاسخ به اینکه ایمپلنت دندان و سرطان چه ارتباطی باهم دارند می توان گفت که کاشت انواع ایمپلنت دندان هیچ ارتباطی با ابتلا به سرطان ندارد. در واقع این روش کاشت دندان برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته یک روش ایمن بوده و تا به امروز نیز هیچ دلیل و مستندی دال بر ابتلا به سرطان ناشی از کاشت ایمپلنت ثبت نشده است.

از طرف دیگر عوارض ایمپلنت بسیار کم است و به راحتی با رعایت توصیه و دستورالعمل های دندانپزشک برطرف می گردد. به هر حال جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و حصول اطمینان درباره اینکه واجد شرایط کاشت ایمپلنت های دندانی هستید یا خیر؟، می توانید با مرکز ایمپلنت دندان مرسادنت در تهران ارتباط برقرار کنید.