/

2 مهر 1402

بوی بد دهان بعد از ایمپلنت

بوی بد دهان ناشی از ایمپلنت دندان، یکی از نگرانی‌های رایج در بین کسانی است که این روش را در نظر می‌گیرند. درحالی‌که ایمپلنت دندان می‌تواند به بازگرداندن لبخند شما کمک کند و غذاخوردن و صحبت‌کردن را آسان‌تر کند، احتمال بوی بددهان یک نگرانی مهم برای کسانی است که ایمپلنت انجام می‌دهند.

در سایت مرسادنت مرکز تخصصی ایمپلنت دندان تهران ، نگاهی به عوامل ایجاد بوی بد دهان بعد از ایمپلنت دندان خواهیم انداخت و نکاتی را برای پیشگیری و درمان آن ارائه خواهیم داد.

بوی بد دهان اغلب به دلیل تغذیه نامناسب یا سیگار کشیدن ایجاد می شود. اما زمانی که بوی بد دهان به این دلایل نباشد، اغلب عفونت زیر تاج دندان ایمپلنت شده است که علت ایجاد مشکل قلمداد می شود. در واقع، در این حالت بقایای غذای گیر کرده بین فاصله دندانی، تاج و لثه باعث ایجاد بوی بد هستند. باکتری ساپروفیت موجود در دهان ما به تجمع این مواد در زیر تاج دندان حمله کرده و آن را به ترکیب شیمیایی گوگردی که مسئول این بوی بد است تبدیل می کند. البته یک روکش دندانی تازه قرار داده شده این ناراحتی را ایجاد نمی کند.

این مشکل اغلب در طول زمان اتفاق می‌افتد، زیرا روکش‌های دندانی ما می‌توانند حرکت کنند و اجازه دهند باقیمانده‌های غذا در مسیر خود حرکت کنند. مسواک زدن روزانه و رعایت بهداشت روزانه دندان می تواند از رسیدن عفونت به تاج و گسترش آن به استخوان فک و ایجاد درد و آبسه جلوگیری کند.

بوی بد دهان بعد از کاشت ایمپلنت، چرا ایجاد می شود؟

رشد باکتری

باکتری‌ها می‌توانند روی ایمپلنت‌های دندانی رشد کنند و منجر به بوی بددهان شوند. این اغلب به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و تجمع پلاک روی ایمپلنت‌ها ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از این امر، حتماً ایمپلنت‌های خود را مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و برای معاینات منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

ذرات غذا

ذرات غذا می‌توانند در داخل و اطراف ایمپلنت گیرکرده و منجر به بوی بددهان شوند. برای جلوگیری از این امر، از رژیم غذایی مناسب پس از کاشت ایمپلنت استفاده کرده، ایمپلنت‌های خود را به طور مرتب مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و از نخ دندان برای پاک‌کردن ذرات غذایی که ممکن است در آن ناحیه گیرکرده باشد، استفاده کنید.

ایمپلنت ضعیف

اگر ایمپلنت‌های شما به‌درستی نصب نشده باشند، می‌توانند باعث بوی بد دهان و ورم بعد از کاشت ایمپلنت شوند. این به این دلیل است که ممکن است دندان‌های مصنوعی به‌درستی در یک راستا قرار نگیرند و به ذرات غذا و باکتری‌ها در آن ناحیه تجمع پیدا کنند. برای جلوگیری از این امر، حتماً به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا در صورت لزوم آنها را تنظیم کند.

جریان بزاق

بزاق برای کمک به تمیز نگه‌داشتن دهان و ازبین‌بردن باکتری‌ها، مهم است. اگر جریان بزاق شما به دلیل برخی داروها یا شرایط پزشکی کاهش یابد، می‌تواند منجر به بوی بددهان ناشی از ایمپلنت‌های دندانی شود. دندانپزشک می‌تواند به شما کمک کند تا راهی برای افزایش جریان بزاق و جلوگیری از بوی بددهان پیدا کنید.

عفونت

در صورت تجمع باکتری در ناحیه اطراف ایمپلنت دندان، عفونت ممکن است رخ دهد. این می‌تواند منجر به بوی بددهان و همچنین علائم دیگری مانند تورم، قرمزی و درد شود. اگر مشکوک به عفونت هستید، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

علائم عفونت زیر تاج که علت بوی بد دهان بعد از ایمپلنت دندان است:

علائم مختلفی نشان دهنده عفونت زیر تاج که علت بوی بد دهان بعد از ایمپلنت دندان است می باشند. این علائم عبارتند از:

  • بوی بد دهان مداوم
  • کیست
  • درد
  • آبسه چرکی (چرکی که در ریشه دندان زیر تاج ظاهر می شود)
  • قرمزی یا التهاب لثه
  • درد ضربان دار و گاهی غیر قابل تحمل در مراحل پیشرفته عفونت
  • سردرد
  • تب

وقتی عفونت زیر تاج که علت بوی بد دهان بعد از ایمپلنت دندان است همراه با درد ضربان دار و تب باشد، به این معنی است که عفونت به استخوان فک رسیده است و باید فورا درمان شود. ترجیحاً حتی اگر از مراجعه به دندانپزشک می ترسید، در اولین مراحل درد با یک متخصص دندانپزشکی مشورت کنید. چرا که عفونت دندان درمان نشده می تواند در سراسر دهان گسترش یابد و منجر به بیماری های دیگری مانند:

  • عفونت سینوس
  • آنژین لودویگ (که با مصرف آنتی بیوتیک درمان می شود)
  • اندوکاردیت باکتریایی

شود. اندوکاردیت باکتریایی اغلب در اثر آبسه دندان ایجاد می شود. در این بیماری باکتری ها به دیواره های داخلی قلب می رسند. آنها به دریچه های قلب حمله می کنند و باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن می شوند. این مشکل می تواند باعث نارسایی طولانی مدت قلب شود (قلب می تپد اما ناکارآمد). اندوکاردیت باکتریایی یک بیماری بسیار جدی است و برای آن درمان آنتی بیوتیکی تجویز خواهد شد. با این حال گاهی اوقات این درمان کافی نیست و مداخله جراحی برای رفع مشکل لازم است.

کلام آخر

بوی بد دهان به خاطر ایمپلنت، مشکلی است که بسیاری از افراد بعد از ایمپلنت، با آن مواجه اند. بااین‌حال، با رعایت بهداشت دهان و دندان و انجام سایر اقدامات پیشگیرانه، می‌توانید احتمال بوی بددهان را کاهش دهید.

ما بهترین درمان دندانپزشکی را برای نیازها و ترجیحات شما پیدا خواهیم کرد. برای شروع امروز یک مشاوره رزرو کنید.