/

25 مرداد 1402

ماندگاری ایمپلنت

شاید شما نیز اغلب این جمله را شنیده باشید که گفته می‌شود ایمپلنت دندان دائمی است! به نظر شما این جمله صحیح است؟ طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟ آیا می‌دانید چه عواملی بر افزایش یا کاهش دوام و ماندگاری ایمپلنت تأثیر گذار هستند؟

طول عمر ایمپلنت دندان از سوالات پرتکرار و یکی از فاکتورهای مهم در تصمیم گیری بیماران است. ایمپلنت دندان چیست؟ ایمپلنت دندان، از محبوب ترین و بهترین روش های کاشت دندان به شمار می رود که اعتماد به نفس و زیبایی لبخند را برای شما به ارمغان می آورد. ایمپلنت دندان از سه جزء پایه ایمپلنت، اباتمنت یا کانکتور و تاج دندان تشکیل می شود. روش های مختلفی برای کاشت دندان از طریق ایمپلنت وجود دارد. متخصص ایمپلنت پس از بررسی و معاینات لازم یکی از انواع ایمپلنت دندان را انتخاب و پیاده سازی میکند. اما آیا ایمپلنت مادام العمر است؟

ایمپلنت دندان یک ریشه دندان مصنوعی است که با جراحی در فک شما قرار می گیرد تا دندان یا پل جایگزین را در جای خود نگه دارد. طول عمر ایمپلنت دندان یکی از مزایای مهم آن می باشد. ایمپلنت دندان به دلیل شباهت زیاد آنها به دندان های واقعی و عدم نیاز به حمایت از دندان های مجاور به دلیل ماهیت دائمی و پایداری آن ها گزینه مناسبی بشمار می رود. ایمپلنت های دندانی برای افرادی که دندان یا دندان های خود را به دلیل بیماری پریودنتال، آسیب و غیره از دست داده اند ایده آل است.

اگرچه طول عمر ایمپلنت دندان از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است، بسیاری از افراد گزارش می دهند که ایمپلنت آنها تا 30 سال پس از جراحی دوام می آورد. از طریق رعایت بهداشت دهان و دندان و تمیز کردن منظم، ایمپلنت های دندانی باید یک عمر باقی بمانند!

ایمپلنت ها از سه بخش تشکیل شده اند:

  • ایمپلنت
  • تکیه گاه
  • تاج

ایمپلنت یک پست یا میله کوچک تیتانیومی است که به طور مستقیم در استخوان فک شما وارد می شود و از طریق لثه های شما دقیقاً مانند ریشه دندان های طبیعی، امتداد می یابد.

اباتمنت یا تکیه گاه یک قطعه پروتزی است که روی ایمپلنت پیچ می شود و روی ایمپلنت قرار می گیرد. بالای لثه شما قرار می گیرد و به عنوان پایه ای برای تاج عمل می کند.

تاج پوشش بیرونی پروتز است که شبیه یک دندان واقعی است. این تاج که عمدتا از چینی ساخته شده است، به صورت سفارشی و متناسب با دهان شما ساخته شده است.

در صورت انجام درمان توسط متخصص ایمپلنت و رعایت نکات مراقبتی بعد از آن، ماندگاری ایمپلنت دندان را می‌توان بیش از 10 الی 15 سال در نظر گرفت.

برای ماندگاری ایمپلنت دندان چه کارهایی باید انجام دهیم؟

اولین قدم برای ماندن ایمپلنت های دندان برای یک عمر ، پیروی دقیق از دستورالعمل های مراقبت از ایمپلنت دندان است که متخصص ایمپلنت ارئه داده است. دریافت ایمپلنت یک فرایند 4 تا 6 ماهه است و در طی این فرایند متخصص ایمپلنت دندان شما احتمالا چندین بار شما را معاینه خواهد کرد. دو هفته پس از قرار دادن ایمپلنت دندان ، متخصص ایمپلنت شما به احتمال زیاد می خواهد شما را معاینه کند تا مطمئن شود که استخوان فک شما در اطراف ایمپلنت در حال رشد است. متخصص ایمپلنت دندان همچنین می خواهد شما را بصورت متناوب ببیند تا از روند صحیح بهبودی اطمینان حاصل کند، و اگر هرگونه عوارض ایمپلنت دندان داشته باشید بتواند اقدامات لازم را به موقع انجام دهد. بنابراین پس از دریافت ایمپلنت ، مهم است که به طور مرتب معاینات 6 ماهه خود را با متخصص ایمپلنت خود انجام دهید. در این ملاقات ها ، دندانپزشک ایمپلنت دندانی شما را به درستی تمیز می کند.

علاوه بر تداوم معاینات 6 ماهه ، لازم است هر روز بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی انجام دهید ، تا بتوانید ایمپلنت های دندانی خود را برای یک عمر نگه دارید و طول عمر ایمپلنت دندان را تضمین کنید. این بدان معنی است که شما باید هر روز به مدت 2 دقیقه دندانها و ایمپلنت های دندان خود را مسواک بزنید تا طول عمر ایمپلنت خود را افزایش دهید. همچنین برای افزایش طول عمر ایمپلنت دندان لازم است روزی یکبار قبل از مسواک زدن نخ دندان بکشید  به طوری که فلوراید خمیر دندان به مدت طولانی تری در دهان بماند. مراقبت های بهداشتی دهان و دندان در همه ی درمان های دندانپزشکی مانند کامپوزیت دندان، لمینت دندان، ارتودنسی و ایمپلنت دندان مهمترین فاکتور موفقیت آنهاست.

آیا ماندگاری ایمپلنت برای همه افراد به یک اندازه است؟

پاسخ به این سؤال خیر است. گرچه این روش ماندگاری بالایی دارد و حتی می‌توان گفت که دائمی است، اما این امر به موارد مختلفی بستگی دارد. از جمله این موارد می‌توان به متعهد و با تجربه بودن متخصص ایمپلنتی که بیمار جهت انجام درمان به مطب ایشان مراجعه می‌کند، تعهد و تداوم بیمار در انجام و رعایت مراقبت‌های توصیه شده و همچنین سلامت عمومی او در طول زمان اشاره کرد. بنابراین دوام این درمان از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است.

نقش دندانپزشک در ماندگاری ایمپلنت دندان

داشتن مهارت و دانش کافی یکی از مهم‌ترین و تأثیر گذارترین موارد در موفقت آمیز بودن درمان و افزایش ماندگاری و طول عمر ایمپلنت است. اهمیت این موضوع به این دلیل است که یک متخصص ایمپلنت خوب می‌تواند به درستی تشخیص دهد که آیا شرایط دهان و دندان بیمار برای دریافت این درمان مناسب است یا خیر.

عدم تشخیص درست این امر می‌تواند عوارض خطرناکی را برای بیمار به همراه داشته باشد. همچنین برخی بیماران ممکن است تراکم استخوان کافی نداشته باشند و نیاز به جراحی پیوند استخوان پیدا کنند تا درمان موفقیت آمیزی داشته باشند که تشخیص این امر نیز بر عهده ایمپلنتولوژیست است.

علاوه بر این قرار دادن پایه ایمپلنت در محل صحیح خود نیز نیاز به دقت کافی دارد تا پیوند مناسب بین پایه و استخوان فک به وجود آید. به طور کلی کاشت صحیح و اصولی نه تنها سلامت بیمار را به خطر نمی‌اندازد، بلکه در افزایش ماندگاری این روش نیز تأثیر خوبی دارد.

لق شدن ایمپلنت دندان و پایان عمر مفید ایمپلنت

یکی از نارسائی های ایمپلنت دندان که ممکن است رخ دهد، لق و شدن ایمپلنت دندان است. لق شدن ایمپلنت دندان می تواند در سه ناحیه تاج، اباتمنت یا پایه ایمپلنت رخ دهد. علت لق شدن در هر بخش علت خاص خود را دارد. عدم رعایت رژیم غذایی مناسب، استعمال دخانیات، ابتلا به پوکی استخوان و انواع بیماری های لثه از شایع ترین علل لق شدن ایمپلنت دندان هستند. پیشگیری از لق شدن ایمپلنت می تواند راهی باشد برای افزایش طول عمر ایمپلنت که این کار میسر نشود مگر با رعایت مراقبت های لازم و مراجعه های منظم جهت حصول اطمینان از عدم بروز مشکلات دندانی که در صورت عدم رسیدگی می توانند به مرور زمان به ایمپلنت دندان آسیب بزنند.

سخن آخر

برای انجام کاشت ایمپلنت دندان با مشاورین ما در کلینیک تخصصی ایمپلنت مرسادنت تهران تماس حاصل بفرمایید و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طول عمر ایمپلنت دندان این مقاله را مطالعه نمایید.