/

21 مرداد 1402

ایمپلنت برای بیماران قلبی

اگر مشکل قلبی عروقی دارید و به فکر ایمپلنت دندان هستید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا بیماران قلبی می‌توانند کاشت دندان را تجربه کنند؟ فارغ از این که چه مدت است با بیماری قلبی دست و پنجه نرم می‌کنید، برای تصمیم‌گیری درباره ایمپلنت دندان باید ملاحظات جدی را مد نظر قرار دهید.

در پاسخ به این سوال باید گفت که امکان انجام ایمپلنت برای بیماران قلبی وجود دارد اما باید ملاحظات خاصی قبل و بعد ایمپلنت دندان انجام شود تا از تمامی خطرات احتمالی جلوگیری شود. حتما از قبل از انجام باید متخصص ایمپلنت در جریان سابقه بیماری های شما قرار بگیرد و حتما با متخصص قلب خود نیز درباره انجام درمان ایمپلنت دندان مشورت فرمایید.

در صورتی که دارای بیماری قلبی هستید و می خواهید درباره شرایط خود و نحوه ایمپلنت دندان، مشاوره رایگان از متخصص دریافت کنید، می توانید با شماره های  09177430279 و 02177092159 و 09302729055 تماس بگیرید.

کاشت ایمپلنت برای بیماران قلبی

ایمپلنت برای بیماران قلبی، خطر حمله قلبی را بعد از عمل افزایش خواهد داد. این به این معنی نیست که با هر عمل ایمپلنت این اتفاق خواهد افتاد، اما ما می گویم باید بیشتر مراقب باشید.

اگر بیمار قلبی هستید، انجام اقدامات پزشکی حتی کوچک می تواند به یک مشکل اساسی تبدیل شود. عوارض ناشی از ترکیبی داروها و اقدامات احتیاطی که باید مصرف کنید، می توانند بر روی بدن شما مخرب باشد. البته امروزه روش های جدید تری برای ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی به دست آمده که با عوارض کمتر و بدون قطع داروهای ضد انعقادی طولانی مدت می باشد.

معمولاً افرادی که دارای دریچه قلب پروتز، ترومبوز ورید عمیق یا مشکلات قلبی دیگر دارند، یک رژیم رقیق کننده خون تجویز می شوند تا هنگام عمل دچار خونریزی شدیدی نشود.

آیا ایمپلنت برای بیماران قلبی ضرر دارد ؟

انجام ایمپلنت دندان با بیماری های قلبی ممکن است ریسک به وجود آمدن برخی از عارضه ها را بالا ببرد و به همین علت ایمپلنت دندان در شرایط خاصتری باید برای این افراد انجام شود. اگر ایمپلنت دندان به صورت اصولی زیر نظر متخصص ایمپلنت و قلب صورت بگیرد، ضرری برای فرد نخواهد داشت.

مراقبت های ایمپلنت برای بیماران قلبی
  • مراجعه به پیش متخصص ایمپلنت با تجربه
  • مشورت با متخصص قلب خود قبل از انجام درمان
  • در جریان قرار دادن متخصص ایمپلنت درباره تمامی بیماری های زمینه ای و دارو های مصرفی خود
  • مصرف آنتی بیوتیک ( حتما با متخصص مشورت شود )
  • استفاده دوز خاص بی حسی برای بیماران قلبی
  • در صورت استفاده از رقیق کننده ها حتما قبل از جراحی اطلاع دهید، تا در صورت نیاز مصرف آن قطع شود.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان
ایمپلنت برای بیماران قلبی

مشکلات کاشت ایمپلنت برای بیماران قلبی

در این قسمت لازم است که به مشکلات ایمپلنت برای بیماران قلبی بپردازیم. نتایج تحقیقات مختلف به دو مشکل اساسی رسیده‌اند که افراد با بیماری قلبی پس از کاشت ایمپلنت با آن روبه‌رو می‌شوند. این دو مشکل عبارت‌اند از:

۱. عفونت اندوکاردیت باکتریایی

خون‌ریزی یکی از عوارض ایمپلنت دندان است. همان طور که می‌دانید برای کاشت دندان مصنوعی لازم است که لثه برش داده شود. به این ترتیب استخوان فک نمایان می‌شود و دنداپزشک می‌تواند فیکسچر دندان را درون استخوان فک تعبیه کند. برش دادن لثه احتمال خون‌ریزی را به همراه دارد که ممکن است تا بعد از مدتی بعد از ایمپلنت دندان نیز ادامه پیدا کند. اندوکاردیت یک باکتری خطرناک است که می‌تواند به جریان خون نفوذ کند.

بنابراین خون‌ریزی پس از ایمپلنت، احتمال نفوذ این باکتری عفونی به خون را افزایش می‌دهد. جریان خون در بدن به سمت قلب در رفت و برگشت است. به همین دلیل عفونت باکتریایی به سمت قلب حرکت می‌کند. این پدیده‌ای است که می‌تواند برای سلامت قلب خطرآفرین باشد. طبیعی است که حساسیت بیماران قلبی در چنین شرایطی به مراتب بیشتر است.

۲. گرفتگی شریان‌های منتهی به قلب

دومین خطر ایمپلنت برای بیماران قلبی، احتمال گرفتگی یا مسدود شدن شریان‌های منتهی به قلب است. داستان از این قرار است که برخی دندانپزشکان برای ایمپلنت دندان از گزینه بیهوشی استفاده می‌کنند. یکی از عوارض بیهوشی در بیماران قلبی، تشکیل پلاک در خون و در موارد شدید لخته شدن خون است که باعث گرفتگی رگ‌ها می‌شود. هرچه میزان گرفتگی رگ‌های منتهی به قلب بیشتر باشد، شاهد افزایش ضربان و فشار خون خواهیم بود.

طبیعی است که این دو موضوع برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی حکم سم مهلک را دارند. در حال حاضر دندانپزشکان در فرآیند ایمپلنت برای بیماران قلبی به جای بیهوشی، بی‌حسی موضعی را انتخاب می‌کنند که عوارض کمتری دارد. همچنین با اضافه کردن هورمون اپی نفرین به مواد بی‌حسی موضعی تا حد زیادی جلوی لخته شدن خون با انقباض رگ‌ها گرفته می‌شود. به این ترتیب احتمال بروز خطر مسدود شدن شریان‌های منتهی به قلب کاهش پیدا می‌کند.

بیماران قلبی چگونه می توانند کاشت ایمپلنت موفقی داشته باشند؟

کم کردن میزان خطر بروز عفونت در نواحی کاشت بسیار مهم است  و معمولا پزشکان پیش از درمان عفونت های دندانی اجازه آغاز فرآیند کاشت ایمپلنت را به بیماران نمی دهند تا به صورت کامل عفونت رفع شود.

انتخاب یک ایمپلنت خوب و با کیفیت برای تضمین درمان و سلامتی بسیار ضروری است. مثلا نوعی ایمپلنت وجود دارد که  یک کولار ابداعی از جنس زیرکونیا دارد که مانند یک لایه آنتی باکتریال برای به حداقل رساندن خطر عفونت عمل می کند. در اصل سطوح زیرکونیا در مقایسه با تیتانیوم نشان دهنده این هستند که با باکتری سازگاری کمتری دارند. این مورد می تواند به محافظت از استخوان، بافت نرم و لثه در برابر التهاب بیماری کمک کند و بافت نرم را جهت بهبود ایمپلنت کمک می کند.دوره بهبودی باید به صورتی باشد که رشد بافت لثه کاملا به رشد طبیعی دندان و لثه شباهت داشته باشد.

با انتخاب با دقت بیماران و نیز داشتن آگاهی کامل از وضعیت سلامتی بیمار و خطرات احتمالی، ایمپلنت دندانی یکی از روش های قابل انجام برای بیمارانی است که دندان های خود را از دست داده باشند. بیماری قلبی عروقی الزاما باعث نمی شود که بیماران نتوانند از مزایا و‌ روش درمانی ایمپلنت دندانی استفاده کنند. بیماران می توانند با مشورت با پزشک قلب و جراح دندان پزشک و همچنین مراقبت های لازم یک عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان با کیفیت و عالی داشته باشند و سلامت و زیبایی را به دهان و دندان های خود برگردانند.