/

27 خرداد 1402

فاصله بین کشیدن دندان و ایمپلنت

گاهی دندان پزشکان به دلایل مختلف پیشنهاد می کنند تا ایمپلنت را جایگزین دندان های از دست رفته خود کنید. اما در این مواقع لازم است ابتدا دندان های تحلیل رفته و آسیب دیده را از دهان خارج کنید و سپس در زمانی مناسب برای جراحی و کاشت ایمپلنت دندان مراجعه کنید. افرادی که کار کشیدن دندان های اصلی را با هدف کاشت ایمپلنت انجام می دهند، باید در یک زمان مناسب اقدام کنند. انتخاب زمان مناسب می تواند روی نحوه قرار گیری و تراز سایر دندان های اصلی اثر گذار باشد.
در صورتی که زمان مناسب برای کاشت ایمپلنت دندان بعد از کشیدن دندان انتخاب نشود، این احتمال وجود دارد تا دندان های اصلی به سمت فضای خالی بین دندان ها سوق داده شوند و همین سبب شود تا سایر دندان های شما کج شوند و حالت اولیه خود را از دست بدهند. با این اوصاف ضروری است تا بعد از کشیدن دندان های اصلی در زمان مناسب و ایده آل خود برای کاشت ایمپلنت دندان اقدام کنید.

بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان ها چه مدت است؟

برنامه ریزی برای درمان با روش کاشت ایمپلنت در صورتی که فرد شرایط لازم برای انجام کاشت را داشته باشد؛ توسط ایمپلنتولوژیست تعیین می شود. به منظور برنامه ریزی برای کاشت ایمپلنت موارد مختلفی باید در نظر گرفته شود. یکی از این عوامل میزان تراکم، ارتفاع و پهنای استخوان فک است که با استفاده از عکس اشعه ایکس از استخوان فرد و یا سی تی اسکن مشخص می شود. این ارزیابی ها دید خوبی نسبت به تراکم استخوان فک به متخصص ایمپلنت می دهد که باتوجه به آن سنجیدن شرایط محل کاشت ایمپلنت توسط متخصص بسیار راحت تر است. به همین علت دندانپزشکان توصیه می‌کنند که بیمار بلافاصله پس از کشیدن دندان، اقدامات لازم جهت کاشت ایمپلنت را انجام دهد. عامل دیگری که در کاشت ایمپلنت دندان موثر است نحوه کشیدن دندان است که با نام کشیدن‌ دندان آتروماتیک شناخته می شود. این روش به حفرات استخوان اطراف دندان کمک کرده و در نتیجه نحوه کاشت ایمپلنت را راحت تر می کند. دندانپزشک متخصص با در نظر گرفتن تمامی موارد به شما توصیه خواهد کرد که آیا روش کاشت ایمپلنت برای جایگزین کردن دندان از دست رفته تان مناسب است یا خیر.

بر اساس فاصله زمانی بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت، ۴ نوع درمان وجود دارد که در ادامه به هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

1.کاشت نوع یک یا type I : به این روش ایمپلنت فوری یا immediate implantation نیز گفته می‌شود که بعد از کشیدن دندان، بلافاصله ایمپلنت در آن ناحیه قرار می‌گیرد. شاید این نوع درمان ساده به نظر برسد اما به طور کلی ایمپلنت فوری از دسته‌ی درمان‌های پیشرفته (advanced) محسوب می‌شود و ممکن است در برخی موارد نیاز به ملاحظات بیشتری نسبت به درمان‌های معمولی باشد. به طور معمول از این روش برای نواحی جلوی دهان که نبود دندان مشکل بزرگی ایجاد می‌کند، استفاده می‌شود. یکی از مزایای این روش این است که مدت زمان درمان را کوتاه تر می‌کند.

2.کاشت نوع دو یا type II: در نوع دوم بین ۴ تا ۸ هفته بعد از کشیدن دندان که لثه و بافت نرم ترمیم شده‌اند، کاشت ایمپلنت انجام می‌شود. جراحی کاشت ایمپلنت در طی این مدت راحت تر است اما هنوز به جای ریشه‌ی دندان کشیده شده، استخوان سازی کامل انجام نشده است. این نوع نیز معمولا برای نواحی جلوی دهان که در زیبایی موثر هستند، انجام می‌شود.

3.کاشت نوع سه یا type III : در نوع سوم بین ۱۲ تا ۱۶ هفته بعد از کشیدن دندان جراحی کاشت ایمپلنت انجام می‌شود. در این روش کاشت ایمپلنت راحت تر و موفقیت آمیزتر است چرا که بافت نرم (لثه) و بافت سخت (استخوان) به طور کامل بهبود یافته و بالغ شده‌اند. تنها عیبی که این نوع دارد، نداشتن دندان در این مدت است. از این رو در اغلب موارد برای دندان‌های عقبی که مشخص نیستند، کاربرد دارد.

4.کاشت نوع چهار یا type IV: در این روش بیش از ۱۶ هفته بعد از کشیدن دندان، کاشت ایمپلنت انجام می‌شود و اغلب در مواردی که نیاز به جراحی‌های وسیع و پیوندهای بزرگ است، کاربرد دارد.

چه زمانی بعد از کشیدن دندان برای انجام ایمپلنت دیر شده است؟

یکی از پر تکرار ترین سوال هایی که در ذهن شما مخاطبان وجود دارد، تاخیر در کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان های اصلی است. به راستی چه زمانی بعد از کشیدن دندان برای انجام ایمپلنت دیر است؟ خوشبختانه تکنولوژی در دنیا امروز به قدری پیشرفت کرده است که با استفاده از روش های مختلف مانند پیوند لثه و پیوند استخوان فک، هیچ زمانی برای ایمپلنت کردن دندان ها دیر نیست. البته در اکثر زمان ها ممکن است کاشت ایمپلنت دندان به تاخیر بیفتد زیرا باید برای آماده سازی بافت استخوان و لثه، عمل های جراحی جانبی مانند پیوند استخوان و عمل هایی از این قبیل انجام شود. در نتیجه می توان گفت، هیچ زمانی برای انجام ایمپلنت دندان دیر نیست و شما هر گاه که بخواهید، فرصت کاشت ایمپلنت دندان را خواهید داشت.