/

15 تیر 1403

پل دندان بهتر است یا ایمپلنت

تفاوت بریج و ایمپلنت

در ابتدا و قبل از اینکه به مقایسه و تفاوت ایمپلنت و پل دندان بپردازیم، یک تعریف مختصر از ایمپلنت و پل دندان ارائه می کنیم. تا ضمن آشنایی کلی با این دو روش بازسازی دندان و اصلاح طرح لبخند، راحت تر بتوانید به تفاوت ها و ویژگی های آنها پی ببرید.

پل دندان یا بریج دندان چیست؟

بریج یا پل دندان یک روش درمانی و زیبایی می‌ باشد که جای خالی دندان از دست رفته را پر می‌ کند. همان‌ طور که از نام بریج مشخص است، ساختار آن شبیه به یک پل می‌ باشد. به این صورت که روی دو دندان کناری روکشی قرار می‌ گیرد و یک پایه نیز بین آن‌ ها است که جای خالی را پر می‌ کند. در‌ واقع پل با حمایت روکش‌ ها در جای خود ثابت می‌ ماند.  با این حساب بریج شامل دو روکش پایه و یک دندان به عنوان پل می‌ باشد که همه بهم متصل هستند. جنس پل دندان می‌ تواند تمام سرامیک، متال سرامیک یا آلیاژ‌های مناسب دیگر باشد.

ایمپلنت دندان چیست؟

به طور کلی ایمپلنت یک نوع روکش دندان است که جهت بهبود وضعیت دندان ها و اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار می گیرد. اما با این تفاوت که روکش های دندانی روی ریشه اصلی دندان متصل می شوند، ولی برای ایمپلنت به ازای هر دندان یک ریشه مصنوعی درون استخوان فک تعبیه می گردد. البته نحوه کاشت و قرارگیری ایمپلنت های دندانی موجب افزایش استحکام و ماندگاری آنها نسبت به سایر روش ها نظیر بریج دندان شده و یک برتری قابل توجه محسوب می شود.

مقایسه مزایا و معایب بریج و ایمپلنت :

مزایای بریج دندان :

-تراکم استخوان فک در انجام این روش تاثیری ندارد

-هزینه کم

-نیاز به جراحی ندارد

معایب بریج دندان :

-به علت اینکه در این روش جایگزینی برای ریشه دندان وجود ندارد باعث می شود استخوان فک به مرور تحلیل رود

– دندانها اگر سالم هم باشند باید تراشیده شوند تا روکش ها بر روی آن قرار بگیرد

-دندان هایی که روکش بر روی آنها قرار می گیرد امکان دارد پوسیده شوند

-عمر این بریج ها بین 8 تا 15 سال است

مزایای ایمپلنت دندان :

-مادم العمر بودن ایمپلنت

-جلوگیری از تحلیل استخوان فک

-نیاز به تراشیده شدن دندانهای اطراف ایمپلنت وجود ندارد

-پوسیدگی در ایمپلنت وجود ندارد

معایب استفاده از ایمپلنت دندان:

-برای انجام ایمپلنت نیاز است جراحی بر روی لثه انجام شود

-طولانی بودن روند درمان

-باید تراکم استخوان بالا باشد در غیر این صورت برای انجام این کار باید پیوند استخوان انجام شود

-بالا بودن هزینه ایمپلنت

-برخی افرادی که از دخانیات استفاده می کنند یا افرادی که دارای بیماری دیابت هستند برای انجام ایمپلنت مناسب نیستند زیرا این افراد زمانیکه پایه تیتانیوم در داخل استخوان فک قرار می گیرد باید با گذشت زمان با استخوان فک متصل و یک پارچه شود اما استفاده از دخانیات و یا بیماری دیابت و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان  مانع از خون رسانی درست به این ناحیه می شود در نتیجه باعث می شود این پروسه به درستی طی نشده و درمان درست انجام نشود.

مقایسه ایمپلنت دندان و پل دندان

مقایسه ایمپلنت دندان و پل دندان

مقایسه بریج و ایمپلنت از نظر شکل ظاهری

با نگاه کردن به ظاهر و شکل هر دو می ‌توانید اولین تفاوت بریج و ایمپلنت را متوجه شوید. هر دو ظاهری بسیار متفاوت دارند. زیرا کاربرد های مختلفی دارند. ایمپلنت از یک پایه اصلی تشکیل شده که در واقع یک پیچ است. این پیچ در استخوان فک و درست در جایگاه دندان از دست رفته کاشته می ‌شود.

به پایه ایمپلنت فیکسچر هم گفته می ‌شود. فیکسچر قرار است در نقش ریشه دندان ظاهر شود و جایگزین دندان غایب را محکم در جای خود نگاه دارد. ایمپلنت بخش ‌های دیگری هم دارد که به عنوان مثال اباتمنت یک بخش دیگر آن است و قطعه ‌ای کوچک است که روی فیکسچر قرار داده می ‌شود.

این قطعه مابین فیکسچر و پروتزی که قرار است بر روی ایمپلنت نصب شود قرار می ‌گیرد. بریج ها از نظر شکل ظاهری کاملا متفاوت از ایمپلنت ‌ها هستند. بریج ها در ساده ‌ترین تعریف یک پوشش، رویه و یا کلاهی هستند که روی دندان واقعی خودمان سوار می

ایمپلنت بهتر است یا پل دندان ؟

1-برای انجام ایمپلنت دیگر نیاز نمی باشد دندانهای اطراف آن تراشیده شود

2-به کمک ایمپلنت و قرار گرفتن پایه تیتانیومی در داخل فک ، استخوان فک حفظ شده و از تحلیل آن جلوگیری می شود

3-افرادی که ایمپلنت انجام می دهند به مراقبت خاصی نیاز ندارد و نگهداری از آن ماننده سایر دندانها است . اما بریج به دلیل آنکه بر روی دندان قرار می گیرد امکان تجمع میکروب در اطراف آن بیشتر است و در هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بیشتر باید دقت شود زیرا امکان دارد این پلاکها در زیر آن تجمع پیدا کنند و موجب خراب شدن دندان زیر روکش شود.

4-طول عمر ایمپلنت از بریج دندان بیشتر است و تا آخر عمر نیازی به ترمیم یا تعویض ندارد

عارضه ایمپلنت دندان بیشتر است یا پل دندان؟

به طور معمول همه روش های جراحی و درمانی دندانپزشکی در کنار مزایا و ویژگی های منحصر به فرد، عوارضی نیز دارند. کاشت ایمپلنت و برج دندان نیز به عنوان دو روش کاربردی اصلاح طرح لبخند از این قاعده مستثنی نیست و هر کدام از آنها عوارض خاص خود را دارند.

از بین عوارض شایع بریج دندان می توان به احتمال پوسیدگی دندان های زیرین (زیر پل دندان)، محدود شدن ساختار دندان، احتمال شکست بریج در صورت نداشتن حامی قوی و مستحکم، نیاز به تعویض دندان و طول عمر نهایتاً ۱۰ سال اشاره کرد.

در عوارض ایمپلنت دندان نیز نظیر جراحی های چند مرحله ای، پروسه درمان طولانی، احتمال آسیب به دندان های مجاور در صورت عدم رعایت نکات مهم حین جراحی توسط دندانپزشک و پس زدن ایمپلنت به وسیله لثه و فک دارد. با این توصیف می توان گفت عوارض بریج دندان بیشتر است. زیرا خرابی و پوسیدگی دندان ها ناشی از قرارگیری پل روی آنها در نهایت بیمار را مجبور به کاشت ایمپلنت می کند. بنابراین می توانید با مراجعه به بهترین متخصص ایمپلنت در تهران کاشت ایمپلنت دندان را انجام دهید و شاهد هیچ یک از عارضه های ایمپلنت دندان نباشید.

پل دندان یا ایمپلنت کدام زیباتر است؟

آنچه که اهمیت دارد این است که به این سوال نمی‌توان پاسخ قطعی داد. اگر چه ایمپلنت دندان به‌نظر زیباتر می‌رسد اما در بعضی مواقع بریج ظاهر تمییز تری خواهد داشت. برای این مورد بهتر است با توجه به شرایط دهان و فک خود با دندانپزشک مشورت کنید.

شدت تحلیل استخوان فک در کدام بیشتر است، بریج یا ایمپلنت؟

نکته مهم این است که وقتی جای دندانی خالی می‌شود و ریشه‌ای ندارد، امکان تحلیل استخوان فک و تغییر شکل آن بسیار زیاد است. از طرفی این تحلیل فک باعث می‌شود که شکل دندان‌ها بهم بریزد و نامرتب و بهم ریخته شوند. بنابراین در بریج احتمال تحلیل لثه بالاست در حالی که در ایمپلنت دندان به دلیل اینکه فیکسچر در استخوان فک پیچ می‌شود و پس از مدتی پیوند خورده و ثابت می‌شود ریسک تحلیل استخوان فک نزدیک به صفر است.

طول عمر کدام یک بیشتر است؟ ایمپلنت یا پل دندان؟

ایمپلنت دندان؛ با توجه به اینکه کیفیت ایمپلنت های دندانی نسبت به بریج دندان بیشتر است و به صورت ریشه مصنوعی مجزا درون استخوان فک قرار می گیرد، دوام و طول عمر ایمپلنت دندان بیشتر از بریج دندان است.


سخن پایانی

پل دندان (بریج دندان) بهتر است یا ایمپلنت است؟

با توجه به موارد گفته شده، ایمپلنت دندان بسیار بهتر از بریج دندان است زیرا مزایای آن از نظر زیبایی و طول عمر و همچنین کیفیت بیشتر از پل دندان است.

در نهایت باید بدانید اگر به هر دلیلی یک دندان خود را از دست داده‌اید بریج یا ایمپلنت گزینه مناسبی برای شما است. در این مطلب به بررسی مزایا و معایب ایمپلنت و بریج پرداخته شد . به طور کلی هر دو روش درمانی مناسبی است اما باید در نظر داشت که ایمپلنت دندان روشی دائمی با طول عمر بالا و عوارض کمتری برای شماست. فرقی ندارد که درمان نهایی شما بریج یا ایمپلنت باشد. مهم این است که نگران هزینه‌های درمانی خود نباشید. مرکز ایمپلنت دندان تهران دکتر شهاب الدین عزیزی ، با طرح ویژه پرداخت اقساطی زمینه را برای رسیدگی به سلامت دهان و دندان شما فراهم کرده است.