/

9 تیر 1403

هیلینگ ایمپلنت دندان

هیلینگ ایمپلنت دندان

هیلینگ ایمپلنت دندان یک قطعه کوچک کروی شکل توپر است که پس از کاشت ایمپلنت دندان داخل استخوان فک روی استخوان فک و لثه فیکس می‌شود.

هیلینگ یکی از مهم‌ترین بخش‌های اجزای ایمپلنت دندان محسوب می‌شود که نقش کلیدی در سلامت و کارکرد درست ایمپلنت ایفا می‌کند.

هیلینگ ایمپلنت دندان چیست؟

هیلینگ قطعه ای از جنس پلی اکسید متیلین، آلیاژهای تیتانیوم و زیرکونیا یا خود تیتانیوم است؛ که به ایمپلنت متصل است و به صورت سیلندرهای فلزی گنبدی شکل در بالای لثه قرار می گیرد. جنس هیلینگ به این دلیل از تیتانیوم است تا سازگاری با بدن داشته باشد و آلرژی کمتری را برای بیمار ایجاد کند.

محل قرارگیری ایمپلنت در زیر خط لثه است؛ در نتیجه برای اینکه بتوان تاج را به آن متصل کرد، نیاز به قطعه‌ای است که بتواند دسترسی را تسهیل کند. Healing Abutment همان قطعه‌ای است که این کار را انجام می‌دهد. در واقع می‌توان گفت که هیلینگ ایمپلنت قطعه‌ای است که کمک می‌کند درمان ایمپلنت به بهترین شکل ممکن انجام شود. این قطعه که به فرم‌دادن لثه نیز کمک می‌کند، روی قسمت بالایی ایمپلنت مانند پیچی متصل می‌شود.

کاربرد هیلینگ ایمپلنت چیست؟

هیلینگ ایمپلنت‌ یکی از قطعات مهم در ایمپلنت دندانی است. کاربرد هیلینگ در ایمپلنت بسیار مهم می‌ باشد. مهم ترین کاربرد هیلینگ ایمپلنت، جلوگیری از نفوذ جسم خارجی و باکتری به داخل پایه ایمپلنت است. این قطعه معمولا دارای ارتفاع ۲ الی ۱۰ میلی‌متر است و اندازه اش بسته به ضخامت لثه متفاوت است. از نقش‌ های اصلی آن در ایمپلنت دندان عبارت است از:

  1. وظیفه اصلی آن کمک به مدیریت بافت نرم اطراف ایمپلنت دندان برای اطمینان از یک نتیجه نهایی جذاب است.
  2. کاهش خطر عفونت ایمپلنت و ممانعت از نفوذ جسم خارجی و باکتری ها به داخل پایه ایمپلنت و جلوگیری از ورود آلودگی‌ ها به لثه
  3. کمک می‌ کند تا فرآیند تشکیل بافت جدید تسریع یابد و بهبودی بهتر و سریع‌ تری برای بیمار فراهم شود.
  4. به استخوان کمک می‌ کند تا بافت جدید تشکیل شود و استحکام یابد.
  5. برای ایجاد پایداری بیشتر در دندان‌ ها استفاده می‌ شوند.
  6. سرعت بخشیدن به فرایند بهبود و فرم ساختار لثه
  7. حفاظت از قسمت فوقانی ایملپنت
  8. افزایش سلامت، کارکرد و طبیعی بودن ایمپلنت
  9. جلوگیری از رشد لثه روی ایمپلنت
  10. افزایش زیبایی ایمپلنت
  11. کمک به تعیین دقیق‌ مکان کاشت ایمپلنت

انواع هیلینگ ایمپلنت

  • هیلینگ باریک: مخصوص ایمپلنت‌های باریک
  • هیلینگ رگولار: مخصوص ایمپلنت‌های قطور

مراحل هیلینگ دندان

در فرآیند انجام ایمپلنت:

۱- پس از بستن هیلینگ تقریبا دو هفته (در خصوص قسمت های مهم از نظر زیبایی حدود سه تا پنج هفته) زمان می برد تا بافت ناحیه جراحی شده التیام یافته و جهت قالب گیری آماده شود.

۲- پس از طی این زمان و فرم گرفتن و آماده شدن لثه، قطعه قالب گیری با توجه به قطر و فرم هیلینگ کپ به کار رفته انتخاب می شود تا بتواند لثه ای که در اطراف هیلینگ کپ فرم گرفته را ثبت و به قالب نهایی منتقل کند.

۳- سپس مرحله طراحی و اجرای رستوریشن توسط تکنسین مربوط اجرایی و نهایی می شود.

۴- مرحله بعد قرارگیری هیلینگ ها بر روی ایمپلنت دندان است.

۵- سپس و بعد از دو هفته هیلینگ برداشته شده و مرحله آخر درمان انجام می شود.

هیلینگ ایمپلنت دندان چیست

هیلینگ ایمپلنت دندان چیست

افتادن هیلینگ ایمپلنت

آیا امکان دارد هیلینگ از جای خود خارج شود؟ بله! امکان افتادن هیلینگ وجود دارد؛ اما جای نگرانی نیست. وجود هیلینگ تا لحظه‌ای که قرار است اباتمنت را بر روی ایمپلنت قرار دهند، ضروری است. در پاسخ به این پرسش که در صورت افتادن هیلینگ ایمپلنت چه کاری باید انجام داد؟ باید گفت که اگر این اتفاق رخ داد، متخصص ایمپلنت دندان شما لثه را دوباره باز می کند و اباتمنت را بر سر جای خود قرار می‌دهد.

اینکه هیلینگ ایمپلنت از جای خود خارج شود، اتفاق ناگوار و بسیار بدی نیست. در عرض چند ساعت لثه تلاش می‌کند تا بسته شود و زخم را بهبود بخشد؛ در نتیجه دیگر ایمپلنت و لثه در معرض دید نیستند. در این مواقع بهترین کار این است که از خوردن غذاهای سفت که نیاز به جویدن با شدت دارند، پرهیز کرد. اگر تکه غذا وارد لثه شود، ممکن است علاوه بر ایجاد درد به لثه آسیب برساند؛ اما برای ایمپلنت اتفاقی رخ نخواهد داد.

پس از بازشدن هیلینگ ایمپلنت اصلاً تلاش نکنید تا هیلینگ را سر جای خود قرار دهید. در چنین مواردی باید از یک قطعه جدید استفاده کرد. بهترین کار این است که آرامش خود را حفظ کرده و با متخصص ایمپلنت دندان در تهران مشورت کنید تا بهترین راهکار را در اختیار شما قرار دهد.

هیلینگ ایمپلنت چه‌ قدر طول می‌ کشد؟

فرآیند نصب هیلینگ ایمپلنت می‌ تواند پروسه ای زمان‌ بر باشد البته این بستگی به عوامل مختلفی شامل موارد زیر دارد:

سلامت عمومی و جسمی بدن بیمار: سن، وضعیت لثه،  شرایط سلامت استخوان فک، وجود مشکلات و بیماری‌ ها مانند بیماری‌ های مزمن، مبتلا بودن به دیابت، سیستم ایمنی ضعیف و… ممکن است بر فرآیند بهبودی و هیلینگ تأثیر بگذارد. وجود عفونت‌ ها یا مشکلات دیگر در دهان و فک می‌ تواند فرآیند را به تأخیر بیندازد.

میزان تراکم و کیفیت استخوان فک: استخوانی که برای جایگذاری ایمپلنت استفاده می‌ شود؛ باید به اندازه کافی سالم و پایدار باشد تا ایمپلنت به خوبی در آن تثبیت شود. در صورت نیاز به ترمیم یا اصلاح استخوان، زمان بیشتری لازم است.

تعداد، محل و نوع ایمپلنت: اگر تعداد بیشتری از کاشت ایمپلنت‌ ها نیاز باشد یا نوعی از ایمپلنت‌ ها که نیاز به فرآیند های پیچیده‌ تری دارند؛ یا محل کاشت ایمپلنت در شرایط سختی باشد؛ ممکن است زمان بیشتری نیاز باشد.

همچنین نظر جراح دندانپزشک و میزان تخصص دندانپزشک، کیفیت ایمپلنت و هیلینگ، تغذیه و سبک زندگی بیمار، مصرف دخانیات و … از عوامل تاثیر گذار بر زمان نصب هیلینگ ایمپلنت می باشد. به طور کلی، فرایند هیلینگ برای یک ایمپلنت دندانی ممکن است تا چند ماه زمان ببرد.

بخشی از این زمان به میزان استحکام‌ استخوان و ایمپلنت در آن بستگی دارد که ممکن است حدود 3 تا 6 ماه طول بکشد و بخشی از آن به فرآیند ساخت و قرار دادن پروتز دندانی نیز بستگی دارد؛ که معمولاً چند هفته تا چند ماه ممکن است طول بکشد.

هیلینگ ایمپلنت درد دارد؟

برای اکثر افراد فرآیند هیلینگ با درد همراه نیست. کاشت ایمپلنت با ایجاد یک برش کوچک در لثه انجام می شود. از آن جایی که در استخوان عصبی وجود ندارد، درد جراحی بسیار کم‌ است. به طور کلی اگرچه انجام مراحل ایمپلنت دندان زمان بر است و امکان داشتن درد تا حدودی برای بیمار وجود دارد اما تجربه داشتن یک دهان بدون نقص و دندان های زیبا تحمل هر دردی را برای این افراد آسان می کند.

مهم‌ ترین نکات مراقبتی هیلینگ دندان چیست؟

مراقبت از هیلینگ دندان بعد از جراحی ایمپلنت دندانی بسیار اهمیت دارد تا فرآیند بهبودی به درستی صورت بگیرد و مشکلاتی از جمله عفونت‌ ها و تاخیر در بهبودی را کاهش دهد. لذا  رعایت دقیق دستورات پزشک و مراقبت دقیق از جراحی می‌ تواند به بهبودی سریع‌ تر و کاهش مشکلات مرتبط کمک کند. توصیه مهم برای مراقبت از هیلینگ ایمپلنت عبارتند از:

  • رعایت دقیق دستورات پزشک و رعایت دستورات بهداشت دهانی
  • داشتن رژیم غذایی مناسب با مشورت دندانپزشک و رعایت محدودیت‌ های غذایی(خوردن غذاهای آبکی و نرم و نخوردن غذاهای خیلی سفت)
  • نشستن دهان تا ۸ ساعت بعد از جراحی
  • شستشوی دهان با آب و نمک
  • پرهیز از فعالیت بدنی سنگین
  • داشتن استراحت کافی
  • مصرف منظم داروهای تجویز شده توسط دندان پزشک
  • استفاده از لوازم بهداشتی مخصوص ایمپلنت، خمیر دندان مخصوص و مسواک نرم
  • استفاده از دهانشویه های ضد عفونی کننده و مراقبت دقیق از دهان
  • اجتناب از فشار و ضربه به منطقه جراحی
  • استفاده از گاز استریل محکم برای کنترل خون‌ریزی
  • مراجعات پزشکی منظم برای بررسی وضعیت ایمپلنت و پیگیری مشکلات یا نیاز به تنظیمات احتمالی
  • عدم مصرف سیگار، قلیان
  • پرهیز از مصرف نوشیدنی های الکلی
  • استفاده از کمپرس یخ برای کاهش التهاب
  • دوری از استرس و اضطراب
  • پرهیز از روش‌ های خود درمانی غیر اصولی

با اینکه کاشت ایمپلنت و بستن هیلینگ دندان یک عمل سرپایی محسوب می‌ شود اما بهتر است برای جلوگیری از ایجاد عوارض و مشکلات بعد از ایمپلنت انجام دقیق نکته‌ های مراقبتی هیلینگ دندان را جدی بگیرید.

قیمت هیلینگ ایمپلنت

یکی از فاکتورهای مهم تاثیر گذار بر هزینه نهایی ایمپلنت، قیمت هیلینگ است، قیمت ثابتی برای هیلینگ ایمپلنت وجود ندارد و قیمت هیلینگ بر اساس عوامل مختلفی مثل شرکت سازنده، متریال به کار رفته، دوام و استحکام و ….. متغیر است.

۱۰ عامل اثر گذار بر قیمت هیلینگ

  • مراحل انجام
  • متریال و مواد به کار رفته
  • داشتن کارت تخفیف
  • میزان تخصص دندانپزشک
  • بیمه تحت پوشش
  • استحکام و دوام
  • دولتی یا خصوصی بودن کلینکی
  • شهر و منطقه
  • هزینه لابراتور
  • تعداد واحد دندان‌ها

فرق هیلینگ و اباتمنت

در دندانپزشکی، هیلینگ و اباتمنت دو قطعه مختلف و مجزا در ایمپلنت دندان هستند. این دو مرحله مهم برای ایجاد یک دندان دائمی و با کیفیت بر روی ایمپلنت انجام می‌ شوند.

هیلینگ: قطعه‌ ای است که بعد از کاشت ایمپلنت، روی فیکسچر نصب می‌ شود و باعث شکل‌ گیری بافت لثه در اطراف ایمپلنت می‌ شود و همچنین از نفوذ جسم خارجی به داخل ایمپلنت جلوگیری می‌ کند. هیلینگ به فرایند بهبود استخوان در محلی که ایمپلنت دندانی جایگذاری شده است اشاره دارد. بنابراین، هیلینگ به استحکام و استقرار ایمپلنت در استخوان اشاره دارد.

اباتمنت: قطعه‌ ای است که در بطن کاشت دندان قرار می‌ گیرد و تا ابد در زیر دندان باقی خواهد ماند. اباتمنت یا فیکسیشن، مرحله‌ ای است که پس از اتمام فرایند هیلینگ اتفاق می‌ افتد. در این مرحله، پروتز دندانی به بخش بالایی ایمپلنت چسبانده می‌ شود. اباتمنت به چسباندن پروتز به بخش بالایی ایمپلنت مربوط است.


سخن پایانی

هیلینگ ایمپلنت، جینجیوال، هیلینگ اباتمنت، هیلینگ کپ و Healing Abutment یکی از مهم‌ ترین بخش‌ های اجزای ایمپلنت دندان محسوب می‌ شود که نقش کلیدی در سلامت و کارکرد درست ایمپلنت ایفا می‌ کند. هیلینگ ایمپلنت تاثیر فراوانی در موفقیت‌ آمیز بودن جراحی کاشت ایمپلنت دندان‌ ها دارد. در مرکز تخصصی کاشت دندان ایمپلنت تهران جراح ایمپلنت دیجیتال تهران  بر اساس شرایط استخوان فک و لثه بیمار، هیلینگ مناسب برای ایمپلنت را انتخاب می‌ کند.