/

14 مرداد 1402

مینی ایمپلنت چیست ؟

مینی ایمپلنت یک ایمپلنت دندانی است که با قطر کاهش یافته (کمتر از 3 میلی متر) و طول کوتاه تر اما با مواد زیست سازگار مشابه در مقایسه با ایمپلنت های دندانی استاندارد ساخته می شود. مینی ایمپلنت ها دارای قطر کاهش یافته (کمتر از 3 میلی متر) هستند، در حالی که ایمپلنت های معمولی معمولا قطری بیشتر از 3 میلی متر دارند. بنابراین، استفاده از مینی ایمپلنت‌ ها برای حفظ اوردنچر، استفاده از تکنیک‌های جراحی کم‌پیچیدگی را امکان‌پذیر می‌سازد، زیرا قطر کاهش یافته ایمپلنت اجازه می‌دهد آن را در مناطقی با ضخامت استخوان کم قرار دهد. این ایمپلنت ها با ثبات فوری، نرخ بقای بالا، از دست دادن استخوان حاشیه ای مطلوب، ناراحتی کمتر پس از عمل و افزایش رضایت و کیفیت زندگی بیماران مرتبط هستند.

  مینی ایمپلنت دندان به خصوص در مواردی که نمی‌توان از ایمپلنت معمولی استفاده کرد، بسیار مفید است. برخی عوامل باعث می‌شود امکان استفاده از ایمپلنت معمولی دندان وجود نداشته باشد و به جای آن از مینی ایمپلنت استفاده شود. این شرایط عبارتند از:

کم بودن تراکم استخوان

موفقیت کاشت ایمپلنت دندان وابسته به کیفیت استخوان فک در محل کاشت است. اگر کیفیت و مقدار استخوان فک به اندازه کافی باشد احتمال موفقیت ایمپلنت دندان بسیار زیاد است و می‌توانید تا آخر عمر روی زیبایی و عملکرد آن حساب کنید. اما اگر شرایط استخوان فک مناسب نباشد، نمی‌توان ایمپلنت دندان کاشت.

عدم فضای کافی

  پس از این که دندان خود را از دست می‌دهید، دندان مقابل به تدریج از جای خود بیرون می‌آید و کمی از فضای موجود برای دندان مقابل را اشغال می‌کند. اگر چنین اتفاقی برایتان بیفتد، نمی‌توان در این جای خالی ایمپلنت دندان کاشت. چون دندان مقابل بیش از حد بیرون زده است. به جای آن از مینی ایمپلنت استفاده می‌شود که کوتاه‌تر است و می‌توان همانند دندان ایمپلنتی از آن بهره برد.

عدم امکان عمل جراحی

  در برخی موارد دندانپزشک ممکن است لازم ببیند پیش از کاشت ایمپلنت، به علت نامناسب بودن وضعیت استخوان پیوند استخوان انجام دهد تا پشتیبانی خوبی از طرف فک برای ایمپلنت فراهم شود. از جمله این عمل‌های پیوند استخوان می‌توان به لیفت سینوس، آلوئوپلاستی و افزایش استخوان ستیغ اشاره کرد. اما برخی از بیماران ممکن است به دلیل ابتلا به بیماری‌های مزمن یا بدخیم شرایط خوبی برای عمل جراحی نداشته باشند. در چینن شرایطی می‌توان به جای آن از کاشت مینی ایمپلنت بهره برد.

مزایای مینی ایمپلنت

  • پروسه درمان پیچیدگی کمتری دارد
  • درد و خونریزی کمتر
  • دوران نقاهت یا بهبود کمتر
  • روش کم تهاجمی با زمان بهبودی کوتاه تر
  • شما را از برخی پیوند استخوان ها بی نیاز می سازد
  • طول درمان کمتر
  • عوارض کمتر
  • هزینه کمتر

معایب مینی ایمپلنت

  • از مینی ایمپلنت ها نمی توان برای تمامی افراد و تمامی شرایط استفاده کرد .
  • استحکام کمتر به نسبت ایمپلنت های معمولی
  • طول عمر کمتر از ایمپلنت های معمولی

موارد کاربرد مینی ایمپلنت

مینی ایمپلنت باید برای حفظ پروتز اوردنچر به عنوان یک درمان جایگزین در مواقعی که قرار دادن ایمپلنت استاندارد امکان پذیر نیست در نظر گرفته شود. مینی ایمپلنت ممکن است برای توانبخشی بیمارانی که از دندان مصنوعی معمولی ابراز نارضایتی می کنند و محدودیت هایی در مورد کاشت ایمپلنت های استاندارد دارند، در نظر گرفته شود. آنها برای ترمیم بریج دندان و جایگزینی ثابت تک یا چند دندان در یک استخوان باریک موفقیت خوبی را نشان داده اند.

ایمپلنت های متعدد را می توان برای تثبیت دندان مصنوعی کامل یا دندان مصنوعی تکه ای استفاده کرد و با هزینه کمتری اینکار را انجام داد. این موارد می تواند برای بیمارانی که با توانایی های اقتصادی محدود هستند کاربرد داشته باشد. مینی ایمپلنت در قوس بی دندانی یا نیمه بی دندانی زمانی کاربرد دارد که پهنای صورت-زبانی استخوان برای قرار دادن ایمپلنت با عرض همیشگی کافی نباشد. مینی ایمپلنت‌ها نیز در ایمپلنت دندان جلو فک بالا به‌دلیل کاهش عرض استخوان کامی-لبیال و/یا فضای بین دندانی ناکافی استفاده می‌شوند. در فک پایین آتروفیک خلفی، پهنای ناکافی استخوان باکولینگوال دلیل رایج برای قرار دادن مینی ایمپلنت است.

مینی ایمپلنت نیز به طور گسترده ای برای انکراژ ارتودنسی استفاده می شود. این استفاده می تواند برای اعمال انکوریج معمولی برای جلوگیری از نیروهای وارده به واحد واکنشی باشد که عوارض جانبی نامطلوبی برای حرکت نامتقارن دندان در تمام سطوح فضا ایجاد می کند . همچنین در برخی موارد برای جراحی ارتوگناتیک و ارتودنسی نامرئی نیز کاربرد دارد.

موارد منع کاربرد مینی ایمپلنت

برای بیمارانی که از نظر پزشکی برای درمان مناسب نیستند، باید از مینی ایمپلنت اجتناب شود. بیماران مشکل دار باید قبل از هر گونه درمان بالینی از نظر همه عوامل خطر و شرایط شناخته شده مرتبط با روش های جراحی دهان و بهبودی بعدی به طور کامل ارزیابی شوند.

موارد منع مصرف شامل موارد زیر است اما به آنها محدود نمی شود:

  • مشکلات عروقی
  • دیابت کنترل نشده
  • اختلالات لخته شدن خون بواسطه درمان ضد انعقادی
  • سیگار کشیدن شدید
  • بیماری متابولیک استخوان
  • شیمی درمانی یا پرتودرمانی
  • التهاب مزمن پریودنتال و عفونت دندان
  • پوشش ناکافی بافت نرم
  • اختلالات متابولیک یا سیستمیک مرتبط با بهبود زخم ویا استخوان
  • استفاده از داروهایی که بازسازی طبیعی استخوان را مهار یا تغییر می دهند
  • اختلالاتی که توانایی بیمار برای حفظ بهداشت دهان و دندان کافی را مهار می کند
  • عادات دهانی کنترل نشده مثل دندان قروچه
چه زمانی از کاشت مینی ایمپلنت استفاده می شود؟

مینی ایمپلنت ها به آنگونه نیست که در تمامی افراد بتوان استفاده کرد و اگر شما کاندیدای خوبی برای ایمپلنت های معمولی نیستید ، در درمان مینی ایمپلنت نیز از نتیجه درمان فوق العاده برخوردار نمی شوید. کاشت مینی دندان فقط در موارد خاص استفاده می شود. این لزوماً چیزی نیست که بتوانید انتخاب کنید زیرا ایده داشتن کاشت های کوچکتر را دوست دارید.

سایز مینی ایمپلنت های چه قدر است ؟

مینی ایمپلنت در واقع به اندازه اندازه یک کاشت سنتی (تقریباً قطر یک خلال دندان) است. حتی اگر استخوان زیادی نیز از دست داده باشید ، مینی ایمپلنت ها هنوز هم گزینه عالی و بهتر از کاشت های سنتی هستند.

کاشت مینی دندان در مقابل کاشت های سنتی

دانستن تفاوت های بین کاشت های کوچک و سنتی دندانپزشکی مهم است. با کمال تعجب ، برخی افراد این دو را اشتباه می گیرند . بنابراین در زیر ، ما می خواهیم هر یک از آنها و همچنین تفاوت های آنها را پوشش دهیم.

کاشت دندان سنتی

معمولاً یک کاشت سنتی از دو قطعه با یک پیچ خارجی ساخته می شود که به استخوان می رود و قطر آن بزرگتر از 3 میلی متر است. در داخل کاشت نخ وجود دارد که با بسیاری از انواع مختلف پروتزها سازگار است. این ویژگی چند منظوره یکی از بهترین های آن است.

قیمت مینی ایمپلنت

هزینه مینی ایمپلنت ها به علت هایی اعم از پیچیدگی کمتر درمان ، درمان تهاجمی کمتر ، پیوند استخوان کمتر و سایز کوچک تر آنها از ایمپلنت های سنتی کمتر می باشد. در ادامه علت مقرون به صرفه بودن مینی ایمپلنت ها را کمی بررسی می کنیم .

پیچ های کاشت مقرون به صرفه تر: پیچ های کوچکتر مورد استفاده در مینی ایمپلنت بسیار ارزان تر از پیچ های بزرگتر مورد استفاده برای کاشت سنتی است

روش ساده تر: فرایند قرار دادن مینی ایمپلنت بسیار کم تهاجمی است و وقت گیر و بدون نیاز به جراحی لازم است. بنابراین ، وقت و تلاش کمتری به معنای صرف هزینه کمتری است.

بدون نیاز به پیوند استخوان: در بسیاری از مواقع ، دندانپزشکان نیازی به انجام پیوند استخوانی روی بیماران با تراکم استخوان فک پایین ندارند. یک قدم کمتر در این فرآیند به معنای صرف هزینه کمتری است.