21 تیر 1402

مصرف آنتی بیوتیک بعد از ایمپلنت

کاشت دندان و یا ارتودنسی دندان ار جمله موارد درمانی برای ناهنجاری های فک و دندان می باشد که این امر توسط پزشکان متخصص صورت می گیرد. در هر یک از درمان ها، رعایت بهداشت و نکات اصولی حین و پس از دوره درمان بسیار مورد توجه می باشد که در صورت عدم رعایت توصیه های پزشک متخصص عوارضی در پی خواهد داشت. در این میان برای جلوگیری از عفونت ایمپنت دندان از آنتی بیوتیک پس از ایمپلنت استفاده می شود.
یکی از سوالاتی که بیماران پس از کاشت دندان از دندانپزشک خود می پرسند این است که بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم؟ به نظر می رسد هیچ اتفاق نظر مشترکی در مورد تجویز آنتی بیوتیک ها پس در جراحی ایمپلنت دهان وجود ندارد. به عبارتی هر فردی نیازها و شرایط مختلفی داشته و متخصص طبق این شرایط آنتی بیوتیک ها را بعد از ایمپلنت دندان برای بیمار تجویز می کند. مصرف آنتی بیوتیک ها یا به عنوان یک درمان طولانی مدت برای چندین روز یا به عنوان یک دوز منفرد توصیه می شود.
نارسایی اولیه ایمپلنت معمولاً با انواع خاصی از باکتریها همراه است. به نظر می رسد که استفاده روتین از قرص های آنتی بیوتیک در درمان ایمپلنت دندان بسیار گسترده است. مطالعات کمی در رابطه با استفاده  قبل یا بعد از عمل از آنتی بیوتیک ها در رابطه با عمل جراحی ایمپلنت و ارتباط آن با میزان شکست و موفقیت ایمپلنت انجام شده است.
درمان با آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت زمانی استفاده می شود که تشخیص داده شود دلیل بیماری و عفونت ویروس است یا باکتری که باید گفت آنتی بیوتیک برای عفونت های باکتریایی تجویز می شود و برای عفونت های ویروسی تاثیری ندارد که هنگامی که به پزشک مراجعه می کنید با شرح تمام علائم بیماری که اگر تشخیص بر باکتریایی بودن عفونت داده شود آنتی بیوتیک را تجویز می کنند.
برای مثال زمانی که درد شدید در صورت و ترشح بینی با تب بالا همراه باشد و با گذشت چند روز بدون بهبود باقی بماند از علائم عفونت های باکتریایی است که با تجویز آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت باکتریایی بهترین درمان را می توان داشت. اما مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک برای عفونت های باکتریایی باعث مقاوم شدن باکتری ها در مقابل آنتی بیوتیک می شود و راه درمان با آنتی بیوتیک را دشوار می کند.

بعد از انجام ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم؟

به طور کلی شکست زودرس ایمپلنت معمولا با گونه های خاصی از باکتری ها همراه است.  از این رو هدف از مصرف آنتی بیوتیک پس از جراحی کاشت دندان، استفاده از یک داروی ضد باکتری است که از بروز عفونت در زخم جراحی و از تکثیر و انتشار باکتری جلوگیری کند.
زمانی که بیمار پس از جراحی درد شدید و تب بالایی داشته باشد و این وضعیت با گذشت چند روز بهبود نیابد، بیمار قطعا دچار عفونت شده و برای رفع این وضعیت باید آنتی بیوتیک مصرف نماید. اما اینکه بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم کاملا به حاد بودن وضعیت شما بستگی دارد. به عبارتی این متخصص ایمپلنت است که تصمیم می گیرد شما تا چند روز باید آنتی بیوتیک مصرف کنید.
عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیز سبب ایجاد باکتری در دهان و در نتیجه عفونت می شود و برخی متخصصین تجویز آنتی بیوتیک ها را یک راه پیشگیری از عفونت می دانند.

جمع بندی

مانند بسیاری از جراحی های دیگر، ایمپلنت دندان نیز با خطر عفونت پس از عمل همراه خواهد بود. در حقیقت،این امر به ویژه در مورد هر روش دندانپزشکی مانند جراحی ایمپلنت صدق می کند، زیرا دهان دارای گونه های متعددی از باکتری است که می تواند به جریان خون نفوذ کنند. با این حال، برای اکثر مردم، عفونت پس از عمل مشکل بزرگی ایجاد نمی کند، زیرا سیستم ایمنی بدن آنها بلافاصله برای شکست دادن آن وارد عمل می شود.
اما برخی از بیماران با سیستم ایمنی ضعیف تر یا سایر مشکلات سلامتی می توانند عوارض جدی ناشی از عفونت داشته باشند. از جمله اینکه بافت‌های عفونی اطراف ایمپلنت ممکن است به‌ درستی بهبود نیابند و ایمپلنت را در معرض خطر جدی شکست قرار دهند.
در این وضعیت دندانپزشک شما ممکن است قبل و بعد از جراحی برخی داروها را تجویز کند اما اینکه بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم به نظر متخصص و شرایط شما بستگی دارد.