/

22 آذر 1402

مسواک مخصوص ایمپلنت

یکی از عوامل موثر در حفظ ایمپلنتهای دندانی ، بهداشت دهانی خوب و استفاده از مسواک مخصوص ایمپلنت است. سالیانه میلیونها دندان در اثر پوسیدگی ، بیماری لثه ، عفونتهای دندانی و ضربه به دندانها از بین می روند. در سالهای گذشته برای جایگزینی دندان از دست رفته، از روکش یا پروتزهای دندانی متحرک استفاده می شد اما امروزه ایمپلنتهای دندانی جایگزین بهتری برای دندانهای از دست رفته می باشند.

یکی از روش های مراقبت از ایمپلنت استفاده از مسواک مخصوص می باشد. یک دندان پزشک یا جراح خوب باید طریقه استفاده صحیح از مسواک مخصوص ایمپلنت را برای بیمار خود توضیح دهد. بسیاری از افراد مسواک زدن را از کودکی آموخته اند و به همان طریق مسواک می زنند. مسواک زدن به روش معمولی ممکن است که به ایمپلنت آسیب برساند پس بهتر است که این کار را به صورت صحیح و با دقت کافی انجام دهید.

مسواک مخصوص ایمپلنت دندان چیست؟

مسواک مخصوص ایمپلنت دندان نوع مخصوصی از مسواک است که با هدف تمیز کردن ایمپلنت‌های دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مسواک بدون ایجاد احساس درد، خونریزی یا التهاب در ناحیه دندان ایمپلنت شده، به پاک کردن پلاک‌های دندان کمک می‌کند.

مسواک‌های ایمپلنت معمولا ظاهر مخصوص و برس نرمی دارند. به همین دلیل، یک راه دسترسی به فاصله‌ی بین دندان‌ها ایجاد می‌کنند و از به وجود آمدن هرگونه خط و خش روی ایمپلنت نیز جلوگیری می‌کنند.

ویژگی های مسواک مخصوص ایمپلنت

گردن زاویه دار موجود در مسواک های مخصوص ایمپلنت سبب می شود که مسواک به فضای زیر لثه هم دست یابد و گردن دراز و سرکوچک آن به فضای زیر ایمپلنت نیز دست می یابد و آن قسمت ها را به طور کامل تمیز می کند. تمیز کردن زیر پروتز، دسترسی به مناطق دشوار و سطوح ایمپلنت و از بین بردن جرم پلاک روی دندان ها از ویژگی های مسواک ایمپلنت می باشد.

انواع مسواک مخصوص ایمپلنت

مسواک های مخصوص ایمپلنت دندان صرفا با هدف استفاده برای افرادی که دندان خود را ایمپلنت کردند طراحی نشدند و هر کسی قادر به استفاده از آن‌ها خواهد بود. اما شاید فرم خاص و دسترسی پذیری ویژه‌‌ای که این مسواک‌ها به نقاط بین دندانی دارند، آن‌ها را برای افرادی که دندان‌های خود را ایمپلنت کردند مناسب‌تر کند.

به طور کلی، سه نوع مسواک مخصوص ایمپلنت در بازار وجود دارد:

  • مسواک‌هایی با گردنه کج
  • مسواک‌هایی با سری باریک
  • و مسواک‌هایی با فرچه و سری گرد

استفاده از مسواک برقی به مسواک های دستی ترجیح داده می شود چون قدرت پاک کنندگی بیشتری نسبت به مسواک های معمولی دارند به خصوص در بیماران مسن که قدرت مسواک زدن آنها کم می باشد.

نکات استفاده از مسواک مخصوص ایمپلنت
  • دقت کنید که این کار را به آرامی و بادقت انجام دهید، طوری که به بافت لثه آسیبی وارد نشود. مسواک زدن، لثه را در برابر عفونت مقاوم می کند و از مشکلاتی که امکان دارد پس از کاشت ایمپلنت رخ بدهند، جلوگیری می کند.
  • استفاده از مسواک مخصوص ایمپلنت دوبار در طول روز لازم است. بهتر است که این کار را یک بار در صبح و یک بار در شب انجام دهید، لازم است که زمان استفاده از مسواک سه دقیقه باشد، به شست و شوی فضاهای خالی بین لثه و تاج دندان هم دقت کنید.
  • برای تمیز کردن بین دندان ها بهتر است که از مسواک بین دندانی استفاده شود.
  • از هر خمیر دندانی می توانید جهت تمیز کردن دندان ها استفاده کنید.
  • استفاده از دهانشویه نیز مناسب می باشد، چنانچه دندان پزشک دهانشویه مخصوصی برایتان تجویز کرده است، به هیچ عنوان آن را نادیده نگیرید و حتما استفاده کنید.
جمع بندی نهایی

مسواک ایمپلنت به شما کمک می‌کند تا دندان‌های خود را با دقت و کیفیت بالاتری تمیز کنید. این مسواک با ایجاد دسترسی به نواحی بین دندان و یا پشت دندان، به از بین بردن پلاک‌های دندانی کمک می‌کند. در نهایت، حفظ رعایت بهداشت دهان و دندان‌های شما نیز منجر به افزایش طول عمر ایمپلنت خواهد شد.

در صورتی که ساکن شهر تهران هستید و نیاز به انجام خدمات ایمپلنت دندان دارید، می‌توانید به کلینیک تخصصی ایمپلنت مرسادنت ، بهترین مرکز ایمپلنت در تهران مراجعه نمایید.