/

3 تیر 1402

لمینت سرامیکی بهتر است یا ایمپلنت دندان؟

ایمپلنت بهتر است یا لمینت؟ پاسخ به این سوال به موارد مختلفی بستگی دارد و نتیجه گیری درباره آن با مراجعه به کلینیک های ایمپلنت و در نظر گرفتن این موارد و همچنین انجام معاینات لازم توسط متخصص ایمپلنت امکان پذیر می شود. به نظر شما کدام روش برای بستن فاصله بین دندان هایتان مناسب تر می باشد؟ تفاوت های این دو روش کدام اند؟ شما کاندیدای مناسبی برای کدام یک از آن ها هستید؟
لبخند شاد و زیبا اعتماد به نفس و سلامتی را به شما هدیه می دهد. با این حال ، بسیاری از ما از لبخندمان احساس ناراحتی می کنیم در نتیجه از لبخند زدن کامل دوری می کنیم. ما تمایل داریم خودمان را با افراد مشهور و مدل مقایسه کنیم ، اما آیا می دانید که لبخندهای آنها همیشه طبیعی نیست؟اگر به دنبال ایمپلنت دندان و روکش های لمینت دندان هستید ، مهم است که تفاوت بین ایمپلنت و لمینت را بدانید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

آیا می‌توان لمینت دندان و ایمپلنت را مقایسه کرد؟

لمینت دندان و ایمپلنت دو روش درمانی کاملا مجزا هستند. به صورتی که وسایل و ابزارهای مورد نیاز برای هر یک از آنها کاملا متفاوت است. به همین دلیل اگر بخواهیم این دو روش را با هم مقایسه کنیم، باید آنها را در اصلاح یک مشکل مشترک مقایسه کنیم. اما موضوع این است که این دو روش کاربرد مشترکی ندارند و به همین دلیل، اصل مقایسه لمینت دندان و ایمپلنت کاملا اشتباه است.

کاندیدای مناسب ایمپلنت

به طور معمول افرادی که یک دندان و یا چند دندان کامل از دست رفته دارند، می توانند با استفاده از ایمپلنت جای خالی دندان خود را پر کنند. اما افراد با شرایط زیر گزینه مناسب این درمان هستند:

  • افرادی که یک یا تعدادی از دندان های خود را از دست داده اند.
  • افرادی که لثه های سالم دارند.
  • افرادی که از تراکم استخوانی مناسبی برخوردارند.
  • افرادی که بهداشت دهان و دندان خوبی دارند.
  • افرادی که دارای سلامت عمومی مناسبی هستند.

کاندیدای مناسب لمینت

افرادی که قصد دارند تا نقص های ظاهری دندان های خود، از جمله بدرنگی، ترک خوردگی، شکستگی، فاصله بین دندان ها و … را رفع نمایند، می توانند از گزینه لمینت دندان استفاده داشته باشند. در ادامه به معرفی افرادی که می توانند از این روش زیبایی و درمانی بهره ببرند، می پردازیم:

  • افرادی که دندان هایشان دچار ترک خوردگی شده اند.
  • افرادی که دندان هایشان دچار لب پر شدگی شده اند.
  • افرادی که دندان هایشان لکه دار شده اند و یا تغییر رنگ داده اند.
  • افرادی که دندان هایشان دچار ترک خوردگی شده اند.
  • افرادی که نسبت به بهداشت دهان و دندانشان حساس هستند.
  • افرادی که دندان هایشان دارای فاصله جزئی می باشند.
  • افرادی که دندان هایشان دچار بی نظمی و یا کجی بسیار جزئی می باشند.

تفاوت‌های لمینت سرامیکی و ایمپلنت

دو روش لمینت دندان و ایمپلنت با توجه به تفاوت‌هایی که دارند، برای درمان مشکلات متفاوتی به کار گرفته می‌شوند. تفاوت‌های زیر را می‌توان برای آنها در نظر گرفت:

  • تفاوت کاربرد لمینت دندان و ایمپلنت : دقت داشته باشید که هدف و کاربرد این دو روش تفاوت زیادی با هم دارند. به عنوان مثال، فرد برای درمان مشکل بی‌دندانی خود، به سراغ درمان ایمپلنت می‌رود. اما اگر مشکل وی در حد زیبایی باشد، از لمینت‌های دندانی استفاده می‌کند. این یعنی هدف ایمپلنت درمان است، اما لمینت با هدف زیبایی به کار می‌رود.
  • تفاوت در مدت زمان درمان : معمولا درمان‌های زیبایی با لمینت، حدود چند هفته زمان یا چند جلسه نیاز دارند. مدت درمان‌ این روش درمانی به بیشتر از یک ماه نمی‌رسد. اما ایمپلنت‌های دندانی نیاز به حدود 3 تا 4 ماه زمان خواهند داشت. چرا که پروسه‌ آنها نیاز به گذشت زمان برای جاگیری ابزارهای آن داخل استخوان فک دارد.
  • اختلاف هزینه لمینت دندان و ایمپلنت : لمینت دندان و ایمپلنت هزینه متفاوتی با هم دارند؛ به گونه‌ای که برای انجام درمان‌های ایمپلنت باید هزینه بالاتری بپردازید. البته از این موضوع هم غافل نشوید که هر دو روش، جزو آن دسته درمان‌هایی هستند که هزینه نسبتا بالایی دارند.
  • ماندگاری و دوام  لمینت دندان در مقابل ایمپلنت :  ایمپلنت همانند برخی از روش‌های درمانی مانند ارتودنسی، جزو روش‌های درمانی دائمی محسوب می‌شود. یعنی شما تا پایان عمر می‌توانید از آن استفاده کنید. اما لمینت‌های دندانپزشکی معمولا بیشتر از 20 سال دوام نمی‌آورند. به علاوه اینکه عمر آنها تحت عوامل زیادی ممکن است کاهش یابد.

چطور بفهمم لمینت برایم بهتر است یا ایمپلنت؟

مشورت با متخصص، بهترین راه برای تشخیص و انتخاب بهترین روش درمانی است. گاهی اوقات بیمار فکر می‌کند دندانپزشک می‌خواهد به دلیل دستمزد بالاتر یک روش، نظر خودش را بر بیمار تحمیل کند و به همین دلیل، روش پیشنهادی دندانپزشک را نمی‌پذیرد؛ اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که ممکن است از مزایا و معایب آن آگاهی نداشته باشید و درمان شما با شکست مواجه شود. به دندانپزشک خود اعتماد کنید و اجازه دهید تا وی با معاینه دندان‌های شما و تشخیص علت واقعی مشکل دندان‌های شما، بهترین روش را از بین این دو گزینه انتخاب کند.

در نهایت لمینت را انتخاب کنم یا ایمپلنت؟

این را به خاطر بسپارید که هیچ برتری بین دو روش لمینت دندان و ایمپلنت وجود ندارد. درست است که ممکن است یکی از این دو روش از مزایای بیشتری برخوردار باشد، اما باید در جای درست استفاده شود. اگر بخواهید با توجه مزیت هزینه کمتر لمینت از این روش برای درمان و بستن فواصل زیاد دندان‌ها استفاده کنید، مطمئنا این درمان با شکست مواجه خواهد شد و هزینه شما هدر خواهد رفت. پیشنهاد ما این است که برای معاینه و تشخیص بهترین روش، به یک متخصص مجرب و ماهر مراجعه کنید.