/

5 آبان 1402

غذا خوردن بعد از ایمپلنت

غذا خوردن بعد از ایمپلنت دندان یکی از جنبه‌های حیاتی در مراقبت پس از جراحی است. ایمپلنت‌ دندان یک روش جایگزینی دائمی و قوی برای جبران دندان‌های از دست رفته بوده و برای موفقیت طولانی ‌مدت آن، تغذیه صحیح و مناسب (غذا خوردن بعد از ایمپلنت) از اهمیت بالایی برخوردار است. پس از جراحی ایمپلنت، منطقه مورد نظر حساسیت و التهاب موقتی را تجربه می‌کند. بنابراین، در روزهای اول پس از عمل، توصیه می‌شود از مواد غذایی نرم و پوره‌ای استفاده کنید تا فشار کمتری بر روی منطقه ایمپلنت شده ایجاد شود.

توصیه می شود پس از دریافت ایمپلنت دندان به سراغ غذاهای سفت، چسبناک و خیلی داغ نروید تا دندانتان به طور کامل بهبود یابد. جراحان دهان اغلب به بیماران توصیه می کنند که کمی صبر کنند، یا حداقل تا زمانی که اثر بیهوشی از بین برود، بعد از چند ساعت، ممکن است بتوانید شروع به خوردن غذاهای نرم کنید.

زمان غذا خوردن بعد از ایمپلنت

در طی 24 تا 48 ساعت اول پس از ایمپلنت دندان، لثه‌های شما حساس و کمی متورم می‌شوند. به همین دلیل، پس از عمل باید حتما غذاهای نرم یا مایعات بخورید.  بعد از اینکه کمی احساس بهبودی کردید می توانید برای تقویت خود، غذاهایی که جویدن آن ها آسان است را شروع  کنید. حتما توجه داشته باشید که  تعادل سالمی بین  پروتئین ها، کربوهیدرات ها و چربی هایی که می خورید برقرار کنید.  همچنین تا زمان بهبودی کامل تان از رژیم غذایی که دکتر متخصص ایمپلنت شما توصیه کرده است را حتما رعایت کنید تا سریع تر و راحت تر بهبود یابید.

غذاهای نرم شامل چیست؟

رژیم غذایی محدود با مصرف غذاهای نرم ترسناک نیست. یک رژیم غذایی نرم شامل مصرف غذاهایی است که به سختی نیاز به جویدن دارند. شما باید از غذاهای جویدنی یا غذاهای سفت مانند ذرت روی بلال یا آب نبات های چسبناک یا حتی گوشت های سفت که نیاز به جویدن مکرر دارند اجتناب کنید. نوع روش ایمپلنت دندانی که تحت آن قرار می‌گیرید، رژیم غذایی نرم خاص شما را تعیین می‌کند، اما بی‌خطر است که بگوییم گزینه‌های غذای نرم مانند تخم‌مرغ، پاستا، سوپ، اسموتی و … ، همگی نمونه‌های کاملی از غذاهای مناسب برای خوردن پس از دریافت هستند.

اکنون، ممکن است فکر کنید که رژیم غذایی نرم برایتان محدود کننده است و پیروی از آن دشوار خواهد بود، اما باید به خاطر داشته باشید که این امر موقتی است. حتی اگر رژیم غذاییتان شامل غذاهای نرم باشد، گزینه های زیادی وجود دارد که می توانید از آنها لذت ببرید. حفظ یک رژیم غذایی متعادل برای سلامت عمومی بسیار مهم است و قطعا می تواند به بهبودی کمک کند.

اگر نگران پیروی از یک رژیم غذایی نرم هستید، نیازی به ناراحتی نیست! جراح دهان شما به شما در مورد غذاهایی که باید بخورید و از کدام غذاها اجتناب کنید راهنمایی می کند. مدت زمانی که شما از رژیم غذایی نرم پیروی می کنید تا حد زیادی به روند بهبودی شما بستگی دارد، که شامل عوامل فردی دیگری نیز می شود.

نحوه غذا خوردن بعد از ایمپلنت

باید مراقبت‌های خاصی در مورد غذا خوردن بعد از ایمپلنت داشته باشید تا فرآیند بهبودی به خوبی پیش برود و احتمال بروز مشکلات کمتر شود. در زیر چند نکته مربوط به غذا خوردن بعد از ایمپلنت را ذکر می‌کنیم:

  • دوران اولیه: در روزهای اول پس از جراحی ایمپلنت، تمرکز بیشتری روی مایعات و غذاهای نرم و پوره‌ای داشته باشید. از موادی مانند سوپ‌ها، آب‌های میوه، پوره‌ها، ژله و ماست استفاده کنید.
  • جلوگیری از خوردن برخی مواد: در زمان غذا خوردن بعد از ایمپلنت، مصرف مواد سفت و سخت مانند آجیل، دانه‌های کوچک، آبنبات‌ها و گوشت قرمز خیلی سفت اجتناب کنید. این مواد می‌توانند فشار زیادی به ایمپلنت و منطقه اطراف آن وارد کنند و دچار آسیب به ایمپلنت شوند.
  • مراقبت از تمیزی دهان: همواره مراقبت تمیزی دهان و محل اطراف ایمپلنت باشید. بعد از هر وعده غذایی، دهان خود را با آب ولرم بشویید و استفاده از خلال دندان در نزدیکی ایمپلنت را محدود کنید.
  • رعایت دستورات پزشک: برای هر فرد، پزشک خود دستورات خاصی را برای مراقبت از ایمپلنت و غذا خوردن بعد از ایمپلنت می‌دهد. بهتر است دستورات و راهنمایی‌های پزشک خود را رعایت کرده و در صورت بروز هرگونه مشکل، به او مراجعه کنید.

لطفاً توجه داشته باشید که این توصیه‌ها برای غذا خوردن بعد از ایمپلنت به عنوان راهنما ارائه شده‌اند و بهتر است با پزشک خود در مورد وضعیت و نیازهای خاصتان صحبت کنید.

غذا خوردن بعد از ایمپلنت
بعد از عمل کاشت ایمپلنت چه چیزی باید بخورید؟

در چند روز اول جراحی ایمپلنت خود توصیه می شود زمانی که در حال بهبودی از روش ایمپلنت دندان خود هستید، از نی ننوشید.

در اینجا لیستی از غذاهایی که باید در پایان جراحی ایمپلنت خود مصرف کنید آورده شده است:

  • اب
  • آب میوه ها، از جمله شهد و آب میوه با پالپ
  • شیر
  • قهوه / چای
  • سوپ
  • میوه ها و سبزیجات
  • میوه های نرم مانند موز، انبه، هلو و گلابی (از میوه هایی با دانه مانند تمشک، توت فرنگی و غیره خودداری کنید)
  • سبزیجات بخار پز شده
  • گوشت و سایر منابع پروتئینی
  • ماهی کبابی
  • سوپ با تکه های نرم کوچک سبزیجات و گوشت
  • نان، پاستا یا برنج
  • کلوچه
  • پنکیک
  • کلوچه
  • اسپاگتی، ماکارونی، پاستا برنج
  • غلات پخته و تصفیه شده، مانند خامه برنج، بلغور جو دوسر، بلغور یا فارینا (کرم گندم)

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید

بلافاصله پس از قرار دادن ایمپلنت های دندانی، لثه های شما حساس و متورم می شوند. برای محافظت از لثه ها در این دوران مهم است . خوردن غذا های زیر  توصیه نمی شوند و بهتر است برای محافظت و حفظ سلامت لثه و دهان از آنها اجتناب کنید :

  • غذا های تند مانند: فلفل تند یا سالسا تند
  • غذا های ترد مانند: پاپ کورن، چیپس و آجیل
  • غذا های داغ مانند: قهوه، چای و سوپ داغ
  • میوه های اسیدی و مرکبات مانند: اسیدی – گوجه فرنگی و پرتقال
  • غذاهای چسبنده مانند: تافی و صمغی – آدامس آب نبات
چه مدت بعد از جراحی ایمپلنت دندان می توانم به طور معمول غذا بخورم؟

یک رژیم غذایی “بدون جویدن” سرگرم کننده نیست، بنابراین بیماران مشتاق هستند که پس از جراحی در اسرع وقت به عادات غذایی قبلی خود بازگردند. به طور معمول، حدود یک هفته طول می کشد تا بیماران پس از جراحی ایمپلنت دندان به عادات غذایی منظم خود برگردند. اما اگر شما یک درمانگر سریع هستید، ممکن است بتوانید 24 تا 48 ساعت پس از جراحی به غذاهای جامد (اما نه سفت یا ترد) برگردید.

غذای مصرف شده در دوران بهبودی باید همچنان به راحتی جویده شود. به عنوان مثال، شما می خواهید از استیک اجتناب کنید و گزینه هایی مانند مرغ، لوبیا، حبوبات یا گوشت چرخ کرده را برای پروتئین انتخاب کنید. وقتی غلاتی مانند بلغور جو دوسر، بلغور و برنج می خورید، باید مطمئن شوید که آجیل یا دانه سفت در وعده غذاییتان وجود ندارد و آنها را کاملاً بپزید.

خوردن بستنی بعد از جراحی ایمپلنت

بعد از جراحی ایمپلنت، بهتر است از مصرف مواد سرد و سفت مانند بستنی آن هم در مدت زمان اولیه اجتناب کنید. بستنی می‌تواند فشار و حرارت را بر روی منطقه اطراف ایمپلنت ایجاد کند و ممکن است باعث تحریک و تنش در منطقه جراحی شده شود. این ممکن است منجر به بروز عوارضی مانند درد، خونریزی مجدد یا تهوع شود.

پس از گذشت مدت زمانی مشخص (که معمولاً پزشک شما مشورت می‌دهد) و پس از بهبودی مناسب، شما می‌توانید آرام آرام شروع به خوردن بستنی کنید. اما همچنان باید احتیاط کرده و از دستورات پزشک خود پیروی کنید. در هر صورت، بهتر است قبل از شروع مصرف بستنی یا هر غذای سفتی که فشار و حرارت ایجاد می‌کند، با پزشک خود مشورت کنید. وی می‌تواند بر اساس پیشرفت شما و شرایط شخصی‌تان توصیه‌های خاصی را برای غذا خوردن بعد از ایمپلنت ارائه دهد.

خطرات عدم پیروی از رژیم غذایی پس از جراحی ایمپلنت دندان

خوردن غذاهایی که بعد از جراحی ایمپلنت دندان خیلی سخت هستند، درد را تشدید می کند. همچنین می تواند باعث خونریزی بیشتر از آنچه که باید باشد. اگر از طریق نی بنوشید، ممکن است یک حفره خشک ناشی از لخته خون داشته باشید. این می تواند بهبودی را طولانی کند، بنابراین برای جلوگیری از این مشکل، از شیشه بنوشید.

سخن پایانی

در نهایت، شما قادر خواهید بود به همان روشی که قبل از جراحی مصرف می‌کردید، غذا بخورید. فقط کمی صبر می خواهد. اگر توصیه های صحیح را دنبال کنید، دوره اولیه نقاهت را می توان کوتاه کرد و ایمپلنت های دندانی به اندازه دندان های طبیعی شما قوی خواهند بود.

برای کمک به درک اینکه چرا رژیم غذایی نرم بسیار مهم است، باید بدانید که ایمپلنت های دندانی جدید شما در حال ترکیب شدن با استخوان فک شما هستند. این فرآیند استئواینتگراسیون نامیده می شود و یک درمان امن را ارائه می دهد. به شما امکان می دهد به درستی بجوید و ایمپلنت های دندانی شما مانند بقیه دندان های شما عمل کنند. سایر روش‌های جایگزینی موقت دندان فاقد ریشه هستند و به استخوان طبیعی چسبانده نمی‌شوند، به همین دلیل است که ایمپلنت‌های دندانی مطلوب‌ترین راه‌حل مطمئن و دائمی هستند.