/

15 مهر 1402

علت تفاوت قیمت ایمپلنت چیست؟

علت تفاوت  قیمت ایمپلنت دندان و اینکه هزینه آن به چه عواملی بستگی دارد، یکی از اولین سوالاتی است که بیماران برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته خود می پرسند. چه یک دندان از دست داده باشید و چه یک قوس کامل، احتمالا در مورد ایمپلنت فکر کرده اید. اما ممکن است چیزی که شما را متوقف کند قیمت ایمپلنت باشد.

تحلیلی از عوامل موثر بر قیمت گذاری ایمپلنت دندان میتواند به ما کمک کند تا علل تفاوت قیمت ایمپلنت را درک کنیم، ایمپلنت ابزاری کاربردی برای جبران دندان های از دست رفته بوده و تفاوت قیمت آن گاها چشمگیر است. با این حال، میزان قیمت آنها میتواند بسیار متفاوت باشد. عواملی مانند جنس ایمپلنت، شرکت تولید کننده، کیفیت و سطح تخصص پزشک، جراحیهای همزمان، استفاده از مواد کاشت و خدمات پس از فروش میتوانند بر قیمت ایمپلنت تاثیرگذار باشند، توجه داشته باشید که قیمت و کیفیت ایمپلنت را همزمان در نظر بگیرید. گاها برخی از ایمپلنت ها کیفیت پایینی دارند، این در حالی است که ارزان قیمت هستند.

علت تفاوت قیمت در ایمپلنت به چندین عامل بستگی دارند از جمله:

1- برند و نوع ایمپلنت:

در اینکه برند هر کالایی در قیمت آن تاثیرگذار است، هیچ تردیدی نیست. همین نکته درباره ایمپلنت‌ها نیز وجود دارد. ده‌ها کمپانی معروف و بزرگ دنیا پروتزهای دندان ایمپلنتی به بازار پزشکی دنیا ارائه کرده‌اند. هریک از این پروتزها ویژگی‌های گوناگون و برتری‌های منحصربه‌فردی دارند. البته برخی از این برندها پیشینه تاریخی بیشتری هم دارند. برندهایی که در همه سال‌های فعالیت خود به تجربه‌اندوزی و بالا بردن کیفیت محصولات خود مشغول بوده‌اند. علت تفاوت قیمت ایمپلنت دندان در درجه نخست، نام برند آن است. البته ماجرا هنوز تمام نشده است.

همین برندها انواع مختلفی از پروتزها را می‌سازند که در برخی از آنها از برترین تکنولوژی‌ها و به‌روزترین پیشرفت‌ها استفاده شده است. این نمونه از ایمپلنت‌ها باز هم قیمت بالاتری نسبت به پروتزهای دیگر همین کمپانی‌ها دارند. برای مثال، برخی برندها انواعی از ایمپلنت را با کیفیت بالاتری ارائه می‌کنند که توانایی جوش خوردن سریع‌تر با استخوان فک شما را دارند. از این پروتزها حتی می‌توانیم برای ایمپلنت فوری بهره ببریم.

این کمپانی‌ها برخی از انواع ایمپلنت‌ها را هم با استحکام خیلی بالاتر، اما با پایه‌ای باریک‌تر می‌سازند تا فک باریک برخی افراد را پوشش دهند. این نکته هم علت تفاوت قیمت ایمپلنت های دندان را نمایان می‌سازد.

2- جنس ایمپلنت و کیفیت مواد به کار رفته در آن:

بیشتر ایمپلنت‌ها از تیتانیوم ساخته می‌شوند. اما در ساخت برخی انواع بهتر و خاص‌تر آنها فلز زیرکونیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایمپلنت‌هایی که فلز زیرکونیا در تهیه آنها به کار رفته، شبیه‌تر به دندان واقعی شما هستند. استحکام آنها هم بیشتر است. البته نکته‌های دیگری هم درباره این فلز مطرح است تا قیمت این نوع از ایمپلنت‌ها را افزایش دهد. علت تفاوت قیمت ایمپلنت های دندان را در موارد بسیاری، باید متاثر از جنس آنها بدانید.

3-تعداد ایمپلنت های مورد نیاز

یکی از دلایل تفاوت قیمت در ایمپلنت دندان، تعداد ایمپلنت مورد نیاز می باشد. هر اندازه تعداد جایگزینی دندان بیشتر باشد، هزینه درمان نیز بالاتر خواهد بود. البته دندانپزشک به بیمار توصیه می نماید آنچه که را که او طی درمان پیشنهاد می کند در نظر بگیرد.

در برخی از کلینیک ها ، بیماران پس از اولین ایمپلنت، ایمپلنت های اضافی را با کمی کاهش قیمت دریافت می کنند و تا زمانی که این درمان تکمیل شود، هزینه های جراحی نسبتا ثابت خواهند ماند.

4-ناحیه ای که دندان از دست رفته باید جایگزین شود

یکی دیگر از این عوامل موثر، ناحیه ای است که در آن ایمپلنت دندان انجام می شود. در واقع، قرار دادن دندان های جایگزین باید مورد توجه قرار گیرد. برخی نواحی هستند که دسترسی را کمی چالش برانگیز کرده و ممکن است برای درمان ایمپلنت از روش های پیچیده تری استفاده شود. بدین ترتیب، هزینه ایمپلنت دندان می تواند بالاتر رود.

علت تفاوت قیمت ایمپلنت چیست؟

5-نیاز به تراکم استخوان یا درمان های اضافی

تراکم استخوان نیز یکی دیگر از علت های تفاوت هزینه ایمپلنت دندان می باشد. در حقیقت، تراکم استخوان یکی از اولین معیارهایی است که دندانپزشک آن را برای ایمپلنت ارزیابی می نماید. دلیل آن هم این است که موفقیت ایمپلنت های دندان بستگی زیادی به این مسئله دارد که استخوان فک چقدر می تواند از دندان جایگزین حمایت کند.

برای بیمارانی که از تراکم کافی استخوان برخوردار نیستند، دندانپزشک قبل از در نظر گرفتن هر روش دیگری، پیوند استخوان را پیشنهاد می کند. این روش آماده سازی می تواند بر هزینه کلی درمان تأثیر بگذارد. علاوه بر این، هزینه های اضافی دیگر نظیر کشیدن دندان یا بیماری های لثه که باید درمان شوند بر هزینه ها تأثیر می گذارند.

6-هزینه های آماده سازی ایمپلنت

هزینه آماده سازی نیز می تواند یکی دیگر از علل تفاوت قیمت در ایمپلنت دندان باشد. به منظور تعیین محل دقیق قرار دادن ایمپلنت، دندانپزشک از اشعه ایکس و سایر اسکن ها بهره می گیرد تا تصویر کاملی از دهان بیمار به دست آورد. این مراحل برای اطمینان از صحت روش و اثربخشی برنامه درمانی ضروری هستند.

7درمان‌های اضافه:

ویژگی‌های بدنی و نیازهای درمانی هیچ دو نفری در دنیا، به‌صورت دقیق، مشابه یکدیگر نیست. یک نفر ممکن است در کاشت دندان نیاز به درمان‌های اضافه داشته باشد. اما فرد دیگری در شرایط بدنی بسیار مناسبی باشد و کاشت دندان برای او بدون هیچ مشکلی عملی شود.

علت تفاوت قیمت ایمپلنت دندان در موارد بسیاری، به تراکم پایین استخوان فک افراد برمی‌گردد. ریشه دندان ایمپلنتی همچون دندان طبیعی باید در استخوان فک بالا یا پایین شما محکم شود. کاشت دندان برای کسانی که تراکم استخوان خوبی دارند، با مشکل روبه‌رو نمی‌شود. اما اگر تراکم استخوان شما به‌اندازه کافی نباشد، هزینه‌های بیشتری به قیمت ایمپلنت شما افزوده خواهد شد.

عفونت و بیماری‌های لثه هم از عوامل بالابرنده هزینه ایمپلنت دندان هستند. کشیدن دندان، بیرون آوردن ریشه نهفته دندان، جراحی روی بافت نرم یا سخت لثه، جراحی فک و افزودن پودر استخوان برای تراکم بیشتر استخوان فک نیز جزو درمان‌های جانبی، و علت تفاوت قیمت ایمپلنت های دندان به شمار می‌روند.

8فوری یا یک‌روزه بودن ایمپلنت:

ایمپلنت‌های فوری را از آن رو علت تفاوت قیمت ایمپلنت های دندان می‌دانیم که باید از بین بهترین و باکیفیت‌ترین ایمپلنت‌ها انتخاب شوند. همان‌طور که اشاره کردیم، برندهای مختلف انواعی از ایمپلنت‌ها را با ویژگی‌های خاص‌تر و قابلیت جوش خوردن زودتر تولید می‌کنند. این نوع پروتزها گران‌تر هستند و همین نکته باعث شده تا قیمت ایمپلنت فوری بیشتر شود.

سخن پایانی

به طور کلی برآورد هزینه ایمپلنت های دندانی به آسانی تعیین قیمت یک ایمپلنت واحد نیست. توجه داشته باشید که دندانپزشکان باید به سلامت دهان و دندان بیمار، نیازها و خواسته های فردی او، پیچیدگی روش و سایر گزینه های دیگر که بر نتیجه عمل ایمپلنت تأثیر می گذارند توجه کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد علت تفاوت قیمت در ایمپلنت دندان و برآورد دقیق هزینه می توانید با یک متخصص ایمپلنت با تجربه صحبت کرده و برای یک برنامه درمانی مناسب و دریافت بهترین نتیجه با او مشورت نمایید.