17 خرداد 1402

علت باز شدن پیچ ایمپلنت

بعد از ناسازگاری ایمپلنت با ریشه دندان، باز شدن پیچ ایمپلنت، اصلی‌ترین علت عدم موفقیت ایمپلنت یا شکستن پروتز دندان مصنوعی، شناخته شده است. به همین علت، اهمیت انتخاب قطعات پروتز، پیچ ایمپلنت و اباتمنت در حفظ ایمپلنت و افزایش درصد موفقیت آن اهمیت بسیاری دارد. در مطلبی که امروز در سایت کلینیک تخصصی ایمپلنت مرسادنت تهران برای شما همراهان جمع آوری شده است. علل باز شدن پیچ ایمپلنت را بررسی خواهیم کرد.
در این مطلب ۵ علت باز شدن پیچ ایمپلنت دندان پس از کاشت مورد بررسی قرار گرفته است. در مواردی ممکن است با وجود کاشت موفقیت آمیز با اتفاق غافلگیر کننده باز شدن پیچ ایمپلنت مواجه شوید.
البته این مشکل بیشتر در مورد ایمپلنت های قدیمی به دلیل طراحی های ضعیف تر رخ می داد. دومین علت باز شدن پیچ ایمپلنت نیز مربوط به مهارت دندانپزشک است به همین دلیل است که توصیه می شود تا این درمان را نزد بهترین متخصص ایمپلنت انجام دهید.
ما در این مطلب به بررسی این عوامل، نشانه های باز شدن ایمپلنت دندان و همچنین اقدامات پیشگیری کننده آن پرداخته ایم.

علائم شل شدن پیچ ایمپلنت دندان

•  احساس درد در لثه و یا ناحیه جراحی شده
  • خونریزی لثه به هنگام لمس ایمپلنت
  • ایجاد حالت خون مردگی در اطراف ایمپلنت
  • تغییر رنگ لثه به سفید

5 علت باز شدن پیچ ایمپلنت دندان

• ایمپلنت با سر شش ضلعی خارجی
  • نبود گشتاور مناسب در پیچ اباتمنت
  • قرار نگرفتن کامل پیچ ایمپلنت در جای خود
  • بیماری های لثه
  • تحلیل استخوان

اقدامات پیشگیری کننده از شل شدن ایمپلنت

• استفاده از قطعات مناسب یعنی پیچ و اباتمنت متناسب با یکدیگر
  • مراجعه به دندانپزشک و محکم کردن پیچ ایمپلنت در صورت شل شدن ایمپلنت
  • مراقبت از ایمپلنت با رعایت بهداشت دهان و دندان، پرهیز از مصرف دخانیات و استفاده مداوم از نخ دندان
  • مراجعه منظم به دندانپزشکی جهت چکاپ به فواصل هر 6 ماه یکبار

چرا پیچ پروتز دندان مصنوعی ایمپلنت باز می شود؟

پیچ پروتز دندان مصنوعی ایمپلنت اغلب، بخاطر فاصله پروفیل استخوانی اطراف ایمپلنت یا شل شدن اباتمنت باز می شود. این مشکل حتی ممکن است بعد از جایگزین کردن اباتمنت و محکم کردن پیچ آن مجددا اتفاق بیفتد. در این صورت به احتمال زیاد مشکل از پروتز دندان مصنوعی است که باید مجددا طراحی شود تا نحوه قرارگیری آن روی اباتمنت و پایه ایمپلنت موجب باز شدن پیچ ایمپلنت نشود.

جراح هنگام عمل جراحی کاشت ایمپلنت چگونه میتواند از باز شدن پیچ ایمپلنت جلوگیری کند؟
  • در انتخاب قطعات پروتز، ترمیم و پیچ ایمپلنت احتیاط کند.
  • از پیچ ایمپلنت استفاده کند که از طرف شرکت به صورت پلمپ شده خریداری شده باشند.
  • هرگز از پیچ های آزمایشگاهی کلینیک دندانپزشکی استفاده نکند.
  • از ابزار های مخصوص برای محکم کردن پیچ ایمپلنت استفاده کند.
  • از دستور العمل ذکر شده شرکت سازنده برای محکم کردن اباتمنت استفاده کند.

عوارض باز شدن پیچ ایمپلنت چیست؟

در صورتی که باز شدن پیچ ایمپلنت موجب شود بیمار احساس کند پروتز دندان مصنوعی لق شده و یا جابجا می شود ممکن است در خوردن و جویدن غذا ها دچار مشکل شود. احساس درد هنگام جویدن غذا نیز میتواند از عوارض باز شدن پیچ ایمپلنت باشد. در صورتی که باز شدن پیچ ایمپلنت به سرعت تشخیص داده نشود؛ وارد آوردن فشار بیشتر روی ایمپلنت، احتمال شکستن پروتز دندان مصنوعی و یا خراب شدن پایه ایمپلنت را افزایش می دهد.  در صورتی که پایه ایمپلنت ترک بردارد و یا بشکند باید طی یک عمل جراحی از استخوان فک خارج شده و با پایه ایمپلنت دیگری جایگزین شود.
در کلینیک تخصصی ایمپلنت مرسادنت تهران از بهترین مواد اولیه دندانپزشکی در کنار برندهای معتبر ایمپلنت و تجهیزات پیشرفته برای کاشت موفقیت آمیز استفاده می شود.
در صورتی که با مشکل باز شدن پیچ ایمپلنت دندان مواجه شده اید توصیه می کنیم تا برای بررسی علت باز شدن پیچ ایمپلنت در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا با بررسی لثه و شرایط ایمپلنت نسبت به جایگذاری مجدد و یا تعویض آن اقدام نماید.

در کلینیک تخصصی ایمپلنت مرسادنت تهران شما می‌توانید از درمان ایمپلنت دندان با جدیدترین و بروز ترین متد های دنیا بهره مند شوید.
در این کلینیک از بهترین مواد اولیه دندانپزشکی در کنار برندهای معتبر ایمپلنت و تجهیزات پیشرفته برای کاشت موفقیت آمیز استفاده می شود.ماحصل بهره گیری از چنین امکاناتی، کاشت مطمئن و بی عیب و نقص ایمپلنت است.همچنین در صورت نیاز به زیرساخت های لازم برای کاشت ایمپلنت نظیر پیوند استخوان و یا درمان های لثه این کار با تشخیص دقیق انجام می گیرد.شما می توانید برای هماهنگی وقت مشاوره و دریافت سایر اطلاعات تخصصی با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.