/

3 خرداد 1402

سینوس لیفت بسته چیست؟

سینوس لیفت یکی از متداول ترین امور درمانی است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد و از جمله جراحی های رایج در زمینه دندانپزشکی به حساب می آید. در این مقاله که از سوی کلینیک تخصصی ایمپلنت مرسادنت تهران و دکتر شهاب الدین عزیزی برای شما عزیزان اماده شده است، قصد داریم که در رابطه با سینوس لیفت بسته با شما عزیزان صحبت کنیم.

سینوس چیست؟

سینوس ها حفره هایی هستند که در بخش های مختلف صورت مانند: پیشانی و اطراف بینی قرار دارند. در برخی از مواقع سینوس های دندانی باعث شکل گیری کانال های غیر عادی دندانی می شوند که به علت آبسه طولانی مدت شکل می گیرد. این دسته از سینوس ها یعنی سینوس های داخل دهانی از شایع ترین انواع سینوس در صورت هستند که نیاز به سینوس لیفت دارند.
از معروف ترین سینوس های داخل دهانی می توان سینوس ماگزیلا را نام برد که در فک بالا قرار می گیرد و در مجاورت دندان ها قرار گرفته می شود. حجم این نوع از سینوس ها به سن و جنسیت وابسته است به این معنا که در آقایان حجم این سینوس ها بیشتر از بانوان است و با افزایش سن حجم آن کم می شود و ضخامت آن نیز کاهش می یابد.

سینوس لیفت بسته چیست؟

تشخیص اینکه برای بیمار باید از انواع لیفت بسته استفاده شود و یا لیفت باز، به عهده متخصص مربوطه است.
در  جراحی لیفت سینوس به صورت بسته عمل لیفت را به کمک سوراخ ها و استوانه هایی که برای قرار دادن ایمپلنت در استخوان تشکیل می شوند، انجام می دهند.
تکنیک سینوس لیفت به صورت بسته در مواقعی که پزشک می خواهد ایمپلنت بدون جراحی را برای بیمار انجام دهد، استفاده می گردد. این شیوه دارای درد کمتری است و میزان تورم لثه در آن نیز کمتر است و همچنین سرعت انجام عملیات جراحی در این روش بیشتر از روش لیفت باز است.
در لیفت سینوس به صورت بسته دندانپزشک باید به این موضوع بسیار دقت داشته باشد که وسایل جراحی با سینوس برخورد نکنند زیرا در این صورت مشکلات زیادی برای بیمار ایجاد می شود و  درمان و جراحی پارگی سینوس بسیار سخت، زمان بر و پر هزینه است.
اصولا برای انجام این سینوس لیفت کلوز (close sinus lift ) درمانی زمانی باید اقدام نمود که استخوان عمودی دندان های آسیا به میزان قابل توجهی تحلیل رفته باشند. یعنی اندازه استخوان طبیعی فک به کمتر از 2 سانتی متر رسیده باشد. این زمان نیاز به جراحی سینوس لیفت بسته خواهیم داشت.
در روش سینوس لیفت بسته استخوان را تا زیر سینوس با دریل سوراخ می کنند، پس از آن با استفاده از پودر استخوان محل سوراخ شده را پر میکنند. به اندازه ای باید از پودر استخوان استفاده نمود، که پزشک تشخیص دهد. ممکن است در اندازه و میزان ان تفاوتی وجود داشته باشد.
تنها مسئله ای که در این روش درمانی باید بسیار به آن توجه شود، این است که نباید به هیچ عنوان ابزار و تجهیزات دندانپزشکی با سینوس برخورد نماید. زیرا اگر تنها با یک ضربه کوچک سینوس دچار پارگی شود، منجر به بروز عفونت شده و باید محل مورد نظر را جراحی نمود.

مراحل انجام سینوس لیفت بسته چیست؟

در این جراحی از تجهیزات و تکنولوژی های جدیدی استفاده می شود تا کف سینوس دریل شود و سپس به کمک انواع دیگری از دریل ها فضای کافی برای کاشت ایمپلنت با طول مناسب ایجاد می شود.
در نهایت فضای ایجاد شده توسط پودر استخوان پوشانده می شود و ایمپلنت در محل مورد نظر قرار می گیرد. در رابطه با جراحی سینوس لیفت لازم به ذکر است که در این جراحی بهتر است که از pack کردن bone ها در محل دریل شده خودداری کرد زیرا در این حالت متریال bone ها وارد سینوس می شوند و باعث ایجاد عفونت می گردند.

هزینه سینوس لیفت بسته چه قدر است؟

کسب اطلاع از هزینه مورد نیاز برای لیفت بسته سینوس سوالی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند.
هزینه مربوط به این جراحی در خصوص لیفت باز کمتر است، اما باید به این موضوع نیز توجه داشت که اگر تجهیزات پزشکی با سینوس برخورد کنند و باعث پارگی سینوس شوند، هزینه بیشتری در مقایسه با سینوس لیفت باز باید برای درمان پارگی سینوس خرج شود و مراحل درمان بسیار پیچیده تر می شود.
از این رو برای کاهش دادن هزینه مورد نیاز برای انجام لیفت سینوس بسته، سعی کنید که به دندانپزشکان و پریودنتیست های حرفه ای و کاربلد مراجعه کنید تا امکان وقوع این اتفاق ها کم شود و نتیجه جراحی رضایت بخش باشد.
برای اطلاع از هزینه جراحی سینوس لیفت بسته نیز می توانید به دندانپزشک مورد نظر خود مراجعه کنید و پس از انجام بررسی های لازم از میزان این هزینه اطلاع یابید.