/

31 خرداد 1402

سن مناسب برای ایمپلنت

افراد ممکن است در سنین مختلفی و بر اثر عوامل متعددی یک یا چند دندان خود را از دست بدهند. فرقی نمی‌کند که این اتفاق در چه سنی رخ دهد، از دست دادن دندان اتفاقی است که می‌تواند برای افراد در سنین مختلف ناخوشایند باشد و به این دلیل به دنبال راه‌ حل‌هایی برای جایگزین کردن آن باشند. زمانی که یک دندان فرد به صورت کامل از بین می رود و امکان پر کردن آن وجود ندارد، باید از ایمپلنت که روش دیگری جهت ایجاد دندان است، استفاده کرد. در این روش یک پایه تیتانیومی با انجام جراحی روی استخوان فک متصل می شود و این امکان را فراهم می آورد که تاج دندان روی آن قرار بگیرد. اما از آنجایی که در این عمل جراحی از یک ماده ثانویه برای نصب دندان استفاده می شود، نیاز است شرایط برای برقراری بافت و ماندگاری فراهم باشد. یکی از این شرایط محدوده سنی ایمپلنت دندان است، جایی که باید بدانیم آیا ایمپلنت گزینه مناسبی برای کودکان، نوجوانان و افراد مسن می باشد یا خیر؟

بهترین سن برای کاشت ایمپلنت دندان

درست است که در غربالگری و تعیین معیارهای مهم برای جراحی ایمپلنت سن یکی از واحدهایی است که بررسی می شود و موارد دیگری از قبیل محل دندان، تعداد دندان از دست رفته، وضعیت یکپارچگی استخوان فک، سلامت دهان و دندان و سلامت عمومی نیز در انجام ایمپلنت تاثیر گذار هستند؛ اما نمی توان معیار سن را نادیده گرفت.
در مورد کودکان و نوجوانان باید گفت که همزمان با رشد قدی و تغییرات جسمی فرد در این سن، استخوان فک او نیز در حال رشد کردن است، بنابراین نمی توان در سن زیر ۱۸ سال عمل ایمپلنت را انجام داد. چرا که در صورت انجام عمل و با رشد فک، ممکن است پایه ایمپلنت کوتاه‌تر از بقیه شود و تاج دندان را به سمت داخل بکشد.
مورد بعدی زمانی است که نیاز به کاشت چند ایمپلنت وجود دارد. در این مورد نیز بخاطر حضور چند ایمپلنت و تاج دندان در یک ناحیه، مقاومت در برابر رشد استخوانی ایجاد می شود و باعث دفرمه شدن فک و تغییر فرم صورت در جوانی خواهد شد.
اما بعد از سن ۱۸ سالگی تقریبا فرم و رشد فک به مقدار کافی رسیده است و دیگر با چنین مشکلاتی روبرو نخواهید بود.
به صورت محدود و تک دندان در سن پایین تر از ۱۸ سال می توان ایمپلنت را انجام داد، اما نیاز است زمانی که فرد به سن ۱۸ سالگی رسید ایمپلنت جابجا شود و ایمپلنتی قرار داده شود که با سطح دندان های دیگر هم خوانی داشته باشد.

آیا کودکان و نوجوانان کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان هستند؟

کودکان و نوجوانان اغلب به دلیل فعالیت‌های پر تحرکی که دارند، بیشتر از سایرین در معرض از دست دادن دندان‌های خود بر اثر زمین خوردن و یا وارد شدن ضربه به صورت هستند. این اتفاق در سنین پایین می‌تواند بر اعتماد به نفس آنها تأثیر نامطلوبی بگذارد و حتی بر روابط اجتماعی آنها نیز تأثیر داشته باشد. به همین دلیل این دسته از افراد و یا والدین آنها به فکر جایگزین کردن دندان از دست رفته آنها با استفاده از ایمپلنت دندان می‌افتند.
به این دلیل که رشد استخوان فک افراد تا سنین 17 تا 20 سالگی ادامه دارد، توصیه می‌شود که پس از گذشت این سن و کامل شدن رشد استخوان فک، اقدام به انجام این درمان نمایند. کاشت ایمپلنت در زمانی که استخوان فک هنوز در حال رشد است و تغییر شکل می‌دهد، به این دلیل که ایمپلنت درون استخوان فک کاشته می‌شود و همانند دندان طبیعی نمی‌تواند همزمان با رشد و تغییرات فک، تغییری در موقعیت خود داشته باشد، ممکن است مشکلاتی از قبیل مشکلات بایت برای بیمار به وجود آورد.
تعیین سن مناسب و دقیق استفاده از این درمان نیاز به انجام معاینات و بررسی‌های لازم توسط متخصص ایمپلنت دارد.

در صورت پایین بودن سن بیمار برای ایمپلنت چکار باید کرد؟

با از دست دادن دندان در هر سنی بهتر است بیمار فوراً به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نماید تا راهنمایی‌های لازم در این باره را دریافت نماید و پس از آن در سن مناسبی که ایمپلنتولوژیست به او توصیه کرده است، مجدداً برای دریافت ایمپلنت به کلینیک مراجعه کند.

آیا ایمپلنت کردن دندان در سن 18 سالگی مناسب است؟

از آنجایی که رشد فک و دندان‌های بیمار تا سن 25 سالگی ادامه دارد، ممکن است پس از کامل شدن رشد آنها، دندان‌ها بلندتر از تاج ایمپلنت به نظر برسند. البته در صورتی که این اتفاق رخ دهد، بیمار می‌تواند اقدام به تعویض ایمپلنت از ناحیه تاج نماید و تاج جدیدی را با اندازه متناسب دریافت کند.

چه محدودیت‌هایی برای کاشت ایمپلنت در سنین بالا وجود دارد؟

اگر فرد از نظر سیستم ایمنی بدن سالم باشد و اعتیاد شدید به مواد مخدر و مصرف الکل نداشته باشد، عملا هیچ محدودیت کاشت ایمپلنتی برای سنین بالا وجود ندارد. چرا که اکثر افراد در سنین بالای ۶۰ سال به مشکلات عمده دندان برخورد می کنند و نیاز به درمان آن دارند. بنابراین طیف گسترده ای از ایمپلنت دندانی از میانسالی به بالا صورت می گیرد. انجام ایمپلنت در افراد بالای ۸۰ سال نیز صورت گرفته است و نتایج خوبی را به همراه داشته است.