/

23 تیر 1403

رژیم غذایی بعد از ایمپلنت دندان

رژیم غذایی بعد از ایمپلنت دندان

رژیم غذایی بعد از کاشت ایمپلنت دندان باید شامل مواد غذایی سالم و مغذی باشد که به ترمیم بافت‌ها، تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب کمک کنند.

یکی از مهم‌ترین عواملی که بر روی موفقیت و پایداری ایمپلنت دندان تأثیر دارد، رژیم غذایی مناسب است.

ایمپلنت یکی از بهترین روش های کاشت دندان محسوب می شود .مواد غذایی که پس از کاشت ایمپلنت مصرف می کنید می تواند تأثیر زیادی در ماندگاری و طول عمر آن داشته باشد .اگر قصد دارید با رژیم غذایی مناسب پس از کاشت ایمپلنت دندان آشنا شوید تا انتهای این مقاله در سایت مرکز ایمپلنت دندان دکتر شهاب الدین عزیزی همراه باشید .

تا مدتی پس از عمل جراحی و طی دوره نقاهت ایمپلنت، غذا خوردن بعد از ایمپلنت مهم است و شما باید مطابق یک برنامه غذایی عمل کنید. یعنی مثل هر عمل دیگری باید تا مدتی، برخی غذاها را حتما بخورید و از خوردن برخی دیگر اجتناب کنید. و همه این ها اهمیت تغذیه بعد از ایمپلنت دندان را میرساند.

پیشنهادات غذایی بعد از کاشت ایمپلنت

پس از جراحی ایمپلنت باید رژیم غذایی نرم استفاده کرد. در ادامه به بعضی از غذاهایی که بعد از ایمپلنت بهتر است مصرف شود اشاره می کنیم :

تخم مرغ – سیب زمینی  – ماهی – گوشت چرخ کرده – سبزیجات – پودینگ – نان تست – برنج – پنیر و ماست و دیگر رژیم های غذایی نرم

رژیم غذایی بعد از ایمپلنت برای افراد دیابتی

برنج قهوه ای – سفیده تخم مرغ – ماهی – سیب رنده شده – میوه تازه و نرم – کره بادام زمینی – پنیر کم چرب – سبزیجات پخته شده – جو دو سر -اسفناج و کلم پیچ – سینه مرغ و … .

نحوه غذا خوردن بعد از کاشت ایمپلنت

باید مراقبت های خاصی در مورد غذا خوردن بعد از ایمپلنت داشته باشید تا فرآیند بهبودی به خوبی پیش برود و احتمال بروز مشکلات کمتر شود. در زیر چند نکته مربوط به غذا خوردن بعد از ایمپلنت را ذکر می کنیم:

  • روز های اولیه: در روزهای اول پس از جراحی ایمپلنت، تمرکز بیشتری روی مایعات و غذاهای نرم و پوره ای داشته باشید. از موادی مانند سوپ ها، آب های میوه، پوره ها، ژله و ماست استفاده کنید.
  • جلوگیری از خوردن برخی مواد: در زمان غذا خوردن بعد از ایمپلنت، مصرف مواد سفت و سخت مانند آجیل، دانه های کوچک، آبنبات ها و گوشت قرمز خیلی سفت اجتناب کنید. این مواد می توانند فشار زیادی به ایمپلنت و منطقه اطراف آن وارد کنند و دچار آسیب به ایمپلنت شوند.
  • مراقبت از تمیزی دهان: همواره مراقبت تمیزی دهان و محل اطراف ایمپلنت باشید. بعد از هر وعده غذایی، دهان خود را با آب ولرم بشویید و استفاده از خلال دندان در نزدیکی ایمپلنت را محدود کنید.
  • رعایت دستورات پزشک: برای هر فرد، پزشک دستورات خاصی را برای مراقبت از ایمپلنت و غذا خوردن بعد از ایمپلنت می دهد. بهتر است دستورات و راهنمایی های پزشک خود را رعایت کرده و در صورت بروز هرگونه مشکل به او مراجعه کنید.

لطفاً توجه داشته باشید که این توصیه ها برای غذا خوردن بعد از ایمپلنت به عنوان راهنما ارائه شده اند و بهتر است با پزشک خود در مورد وضعیت و نیازهای خاصتان صحبت کنید.

تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

چند نکته مهمی که باید حتما در نظر گرفته شوند:

  • تا زمانی که اثر بی‌حسی کاملاً از بین نرفته، خوردن غذا می‌تواند دشوار باشد و خطر گاز گرفتن ناخواسته دهان و زبان وجود دارد.
  • بعد از گذشت مدت زمان توصیه شده، بهتر است با غذاهای نرم و ملایم شروع کنید تا فشار کمتری به ناحیه جراحی وارد شود.
  • از خوردن غذاهای خیلی داغ یا خیلی سرد باید پرهیز شود تا از تحریک ناحیه جراحی جلوگیری شود.
  • اگر امکان‌پذیر باشد، سعی کنید از طرف مخالف ناحیه جراحی غذا بجوید تا فشار کمتری به ایمپلنت وارد شود.
  • پس از خوردن غذا، مهم است که به آرامی و با دقت دهان خود را شستشو دهید تا از تجمع باکتری‌ها و مواد غذایی در ناحیه جراحی جلوگیری شود.

عوارض جانبی رعایت نکردن رژیم غذایی پس از کاشت ایمپلنت

اگر بلافاصله بعد از کاشت ایمپلنت غذاهای سفت مصرف کنید علاوه بر افزایش درد ، افزایش شدت خون ریزی را نیز مشاهده خواهید کرد . اگر مایعات را با نی بنوشید به علت از بین رفتن لخته خون به عارضه حفره خشک دچار خواهید شد و بهبود زخم شما به تعویق خواهد افتاد بنابراین بهتر است مایعات را با لیوان بنوشید و بعد از چند هفته زمانی که محل عمل جراحی کاملا بهبود یافت نوشیدن مایعات با نی را مجددا شروع کنید .

یکی از تفاوت های اصلی پایه ایمپلنت با ریشه دندان سخت بودن آن است. در حقیقت ریشه های دندان به علت نرم بودن نوعی ضربه گیر به شمار می‌آیند و هنگام جویدن غذا فشار کمتری به آنها وارد می‌شود؛ به طوری که ریشه های دندان مستقیماً به استخوان فک شما جوش نخورده بلکه توسط لیگامنت هایی به استخوان فک شما مرتبط شده اند.

این لیگامنت ها انعطاف پذیر هستند و به همین دلیل می توانند ضربات وارد شده و یا فشارهای  وارد شده به دندان های طبیعی را به راحتی تحمل کنند. در صورتی که ایمپلنتهای دندانی به طور مستقیم  به استخوان فک شما جوش خورده و هر فشاری که به آنها وارد شود؛ مستقیما به استخوان فک نیز وارد می شود بنابراین به اندازه دندانهای طبیعی انعطاف پذیر نیستند. البته پس از مدتی بدن شما با جویدن غذا توسط ایمپلنت‌های دندانی عادت می کند.

موارد ممنوعه در تغذیه بعد از ایمپلنت دندان :

از مصرف این غذاها اجتناب کنید!

مانند هر عمل جراحی که در ناحیه دهان انجام میشود، تا زمان بهبودی کامل دهان و جای زخم ها، باید از خوردن غذاهای سفت و  سخت خودداری کنید.  نه تنها 1 تا 2 هفته بعد از عمل دهان شما هنوز حساس است، بلکه باید تا پایان روند جوش خوردن ایمپلنت دندان برخی مواد غذایی را نخورید تا نتیجه عمل با شکست مواجه نشود. بعد از اینکه پایه ایمپلنت کاملا جوش خورد و سرجای خودش محکم شد، می توانید برخی از غذاهای ممنوعه را مصرف کنید اما همچنان باید برای مراقبت از ایمپلنت ها برخی از آن ها را نخورید.

بنابراین برای اینکه دوره نقاهت ایمپلنت دندان به خوبی سپری شود از مصرف مواد غذایی ممنوعه زیر تا پایان جوش خوردن پایه حتما اجتناب کنید:

  • نوشابه های گازدار وشیرین
  • قند
  • آب نبات
  • گوجه فرنگی
  • مرکبات
  • چیپس
  • کلوچه
  • کراکر (تردک)
  • فندق و سایر دانه ها
  • مواد خوراکی چسبنده یا جویدنی مانند آدامس و میوه های خشک
  • غذاهای بسیار گرم یا بسیار سرد
  • خوراکی های بسیار تند
  • نوشیدنی های الکلی

علاوه بر این، به خاطر پیشگیری از شل شدن لخته های خونی و شروع خونریزی از لثه ها یا اطراف ایمپلنت از نوشیدن مایعات از طریق نی جدا خودداری کنید. در عوض به جای نی از قاشق، لیوان یا فنجان چای خوری برای نوشیدن مایعات استفاده کنید.

اهمیت تغذیه بعد از جراحی ایمپلنت دندان

خیلی مهم است که به یاد داشته باشید که روزانه و مرتب رژیم غذایی مناسب را رعایت نمایید . خوردن و آشامیدن منظم و مناسب باعث بهبودی سریع تر میشود. اگر دیابتی هستید، عادات غذایی خود را حفظ کنید و قند خون خود را طبق گذشته بررسی کنید . رعایت رژیم غذایی افراد دیابتی بعد از ایمپلنت کلید پیشگیری از عفونت ایمپلنت و چلوگیری از جوش نخوردن ایمپلنت در افراد دیباتی می باشد.

 

با یک مشاوره رایگان ایمپلنت دندان را شروع کنید…

آیا علاقه مند به دریافت اطلاعات مفیدتر در مورد کاشت دندان یا تعیین وقت مشاوره رایگان ایمپلنت در مرکز ایمپلنت دندان دکتر شهاب الدین عزیزی هستید؟

با ما 02177092159 تماس بگیرید .