/

13 خرداد 1402

درد بعد از ایمپلنت

بسیاری از بیماران می‌دانند که ایمپلنت دندان بهترین گزینه برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته و جوان سازی لبخند شما است. بسیاری از افرادی که به کاشت دندان نیاز دارند ، نگران درد ناشی از آن هستند ، و می‌خواهند بدانند چه مدت درد پس از عمل جراحی ایمپلنت دندان طول می‌کشد. به احتمال زیاد ، درد وجود خواهد داشت ، اما این که این درد چه مدت طول می‌کشد و چه میزان خفیف یا شدید خواهد بود، متفاوت است. به علاوه ، روش‌های زیادی برای مقابله و به حداقل رساندن این درد وجود دارد.
اگر تصمیم گرفته اید که برای جایگزین کردن دندان از دست رفته خود تحت عمل جراحی ایمپلنت دندان قرار بگیرید؛ شاید اولین واکنش شما پس از این که بدانید چه مراحلی برای کاشت ایمپلنت طی خواهد شد؛ احساس درد و ناراحتی باشد. زمانی که تصور می کنید استخوان فک شما برای کاشتن یک قطعه فلزی در دهان تان باید دریل شود؛ این حس درد و ناراحتی کاملاً طبیعی است. اما مطمئن باشید که حین عمل جراحی هیچ گونه دردی احساس نخواهید کرد بلکه بیشتر درد کاشت ایمپلنت مربوط به روز های بعد از عمل جراحی است که معمولاً بین ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد.

تجربه درد دندان برای مدت طولانی پس از عمل ایمپلنت دندان غیر معمول و گاهی اوقات خطرناک است. ممکن است چند ساعت بعد از عمل با از بین رفتن بیهوشی درد شدیدتری احساس کنید، اما باید با مصرف داروهای مسکن و زمان کاهش یابد. ممکن است بعد از عمل دچار عارضه ای شوید که باعث درد اضافی شود.
این موارد باید فوراً توسط متخصص ایمپلنت شما بررسی شود. باز شدن خط برشاین یکی از شایع ترین عوارض منبع مطمئن پس از عمل ایمپلنت است. زمانی رخ می دهد که بافت اطراف میله پس از جراحی دوباره باز شود. در صورت باز شدن برش ممکن است احساس درد یا سوزش کنید. جراح دهان ممکن است به شما دستور دهد که دهان خود را چند بار در روز با شستشوی کلرهگزیدین بشویید یا برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک مصرف کنید.
اگر درد کاهش نیابد، ممکن است به مراقبت های پزشکی اضافی نیاز داشته باشید.
ایمپلنت نامناسب
ناراحتی یا درد ممکن است نشانه این باشد که ایمپلنت به درستی به استخوان جوش نمی خورد. ایمپلنت ممکن است نیاز به برداشتن و احتمالاً در زمان بعدی مجدداً چسباندن داشته باشد.
عفونت
عفونت زمانی رخ می دهد که باکتری وارد بافت تحت جراحی شده و از بهبودی آن جلوگیری می کند. محل زخم ممکن است دوباره باز شود یا بهبود نیابد.

روند احساس درد در دهان پس از انجام عمل جراحی کاشت ایمپلنت

تسکین درد دندان بعد از ایمپلنت : یک هفته اول

بعد از عمل تا 5 یا 7 روز بعد از آن تجربه درد طبیعی است. در این هفته مصرف داروهای مسکنی مثل ایبوپروفن میتواند به تسکین درد بعد از عمل ایمپلنت کمک زیادی بکند.
تسکین درد دندان بعد از ایمپلنت : بعد از 2 هفته
معمولا از 10 روز تا 2 هفته پس از عمل ایمپلنت دندان بیمار دیگر نباید هیچگونه دردی را تجربه کند. اگر هنوز درد دارید باید به دندانپزشک متخصص خود اطلاع دهید.

علت درد ایمپلنت دندان بعد از حدود 3 تا 4ماه  بعد از عمل

اگر بعد از گذشت 3 یا 4 ماه از عمل کاشتن دندان، درد داشتید، دلیل این درد را باید در موارد زیر جستجو کنید:

  • احتمال ابتلا به بیماری‌های خودایمنی که اجازه بهبود را به دهان نمیدهند
  • کاهش خونرسانی به اطراف ایمپلنت
  • تاثیرات منفی برخی از داروها
  • عدم توجه به سلامتی و بهداشت ضعیف دهان و دندان
  • بروز عفونت مزمن
  • مشکل اضافه بار
  • شکست ایمپلنت
  • بروز واکنش آلرژیک در پاسخ به ایمپلنت
  • وارد شدن آسیب به عصب

چنانچه هر کدام از موارد بالا را تجربه میکنید باید فورا به متخصص ایمپلنت خود مراجعه کنید.

فاکتورهای موثر در افزایش درد ایمپلنت دندان

1-شل شدن هیلینگ‌گپ (یک قطعه کوچک روی ایمپلنت که فلزی است)
این امکان وجود دارد که پیچ ایمپلنت شل شود. دندانپزشک در این مواقع باید کلاهک ایمپلنت را بردارد، آن را تمیز کرده و دوباره نصب کند. اگر اینکار انجام نشود بیمار درد ایمپلنت دندان را تجریه خواهد کرد.
2-شل بودن ایمپلنت
کسانی که قصد کاشت ایمپلنت دارند باید دارای بافت استخوانی مناسبی باشند. اگر فک بیمار از تراکم استخوانی خوبی برخوردار نباشد ایمپلنت میتواند به فک آسیب بزند و شل شود. این میتواند باعث بروز درد دندان و فک شود.
3-بروز عفونت
چنانچه کوچکترین عفونتی در بافت لثه ایجاد شود بیمار میتواند درد زیادی را تجربه کند. بنابراین بیمار باید با احساس یا مشاهده علایم عفونت لثه، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کند. اگر عفونت زود تشخیص داده نشود احتمال شکست نتیجه عمل بالا است و بیمار به شدت درد ایمپلنت را احساس خواهد کرد.
4-پس‌زدن جزئی تا کامل ایمپلنت بکار رفته
اگر عمل به درستی صورت گیرد پایه ایمپلنت به راحتی به استخوان فک می‌چسپد و محکم می‌شود. اما اگر چنین نشود ممکن است استخوان اجازه چسپیدن ایمپلنت را به خود ندهد. درنتیجه ایمپلنت شل شده و بسیار دردناک خواهد شد.
5-وارد شدن آسیب به استخوان
یکی از موارد نادر حین کاشت ایمپلنت سوختگی استخوان است. دریل میتواند گرما ایجاد کند و باعث صدمه دیدن استخوان شود. اگر آسیب جدی باشد، جراح و متخصص ایمپلنت باید قطعه و استخوان آسیب دیده را بردارد.
6-صدمه دیدن عروق عصبی
اینکه عصب یا عروق عصبی طی این عمل آسیب ببینند بسیار نادر است. بروز این اتفاق به جراح و متخصص ایمپلنت بستگی دارد. اگر او حین دریل کردن به عصب آسیب بزند، بیمار درد زیادی را تجربه میکند و احتمالا باید ایمپلنت دندان برداشته شود.

راه های تسکین درد دندان بعد از ایمپلنت دندان
  • مراجعه به یک متخصص ایمپلنت باتجربه یا مطب دندانپزشکی معتبر
  • تمام دستورالعمل های متخصص ایمپلنت را مو به مو انجام دهید
  • داروی خود را مصرف کنید یا دوز آن را تغییر دهید
  • از کیسه یخ استفاده کنید
  • آب نمک را فراموش نکنید
  • مراقب خورد و خوراک خودتان باشید
  • بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنید
  • خوب استراحت کنید

سخن آخر
ایمپلنت های دندانی درصد موفقیت بالایی دارند، اما برخی از افراد با شکست ایمپلنت دندان مواجه می شوند. تخمین زده می شود که حدود 5 تا 10 درصد از ایمپلنت های دندانی، مدت کوتاهی پس از عمل یا سال ها بعد، با شکست مواجه می شوند. اگر قرار است جراحی ایمپلنت دندان انجام دهید، به یک کلینیک معتبر ایمپلنت مراجعه کنید.