27 اردیبهشت 1403

درد ایمپلنت چند روزه است؟

درد بعد از ایمپلنت چند روز طول میکشد ؟ علت درد دندان بعد از ایمپلنت چیست ؟  درد بعد ایمپلنت تا چند روز طبیعی است ؟  علاوه بر این چه زمانی می توانید انتظار داشته باشید که درد و ناراحتی شما بعد از عمل کاهش یابد؟اگر به دنبال پاسخ این سوال که درد ایمپلنت چقدر طول میکشد هستید ادامه متن را مطالعه کنید.

ترس از دندانپزشکی در بعضی افراد به حدی است که مانع مراجعه به دندانپزشکی می شود. این ترس عموما ناشی از تصور افراد از میزان دردی است که باید تحمل کنند. ایمپلنت دندان یکی از پرکارترین و طولانی ترین درمان های دندانپزشکی است، پس شاید تصور کنید ایمپلنت بسیار دردناک است. اما در واقع چنین نیست. درد ایملنت دندان می تواند تا 3 الی 5 روز اول کاملا طبیعی باشد اما اگر این درد بیش از یک هفته پایدار باشد باید منشا آن را بررسی و پیدا کرد.

مسکن قوی برای درد ایمپلنت دندان

معمولاً بعد از جراحی ایمپلنت برای تسکین درد استفاده از داروهای مسکن برای بیماران طبق شرایط بدنی بیمار تجویز می شود. داروهایی مانند مفناميك اسيد يا حتی استامينوفن با دوز ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم هر ۶ تا ۸ ساعت یک بار توسط دندانپزشک تجویز می شود. ایبوپروفن نیز به تسکین درد و همچنین تسکین التهاب کمک می کند نکته دیگر که در مصرف داروهای مسکن بهتر است گفته شود این است که از صرفا یک نوع مسکن استفاده نکنید زیرا بدن به آن عادت کرده و دیگر دارو تاثیر ندارد بنابراین هر ۴ ساعت یکبار نوع مسکن را تغییر دهید و از مسکن متفاوتی استفاده کنید. هرچند وجود کمی درد و ناراحتی پس از ایمپلنت دندان طبیعی است اما معمولاً داروهای مسکن می توانند این درد را تا حد زیادی کاهش دهند. در صورتی که درد پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت بعد از سه روز بهبود پيدا نكرد با پزشک متخصص صحبت کنید احتمالاً مشكلی به وجود نيامده باشد البته برای گذاشتن روكش و يا پروتز روی آن از ٤٨ ساعت تا معمولاً دو ماه و در برخی موارد تا ٦ ماه زمان نياز است.

درد بعد ایمپلنت تا چند روز طبیعی است؟

برخی از دردها و ناراحتی های جزئی پس از درمان کاشت ایمپلنت  طبیعی هستند. در مرکز ایمپلنت دکتر شهاب الدین عزیزی از بهترین  و به روز ترین  فناوری و تکنیک های جراحی استفاده میشود تا اطمینان حاصل شود که  کاشت ایمپلنت  کمترین  درد و ناراحتی را برای بیماران  بوجود آورد  .

با این حال ، فرآیند جراحی  ایمپلنت دندان که با  جراحی لثه انجام میشود کاملا بدون  درد در حین جراحی است. اما ممکن است بعد از جراحی با درد کمی تا چندروز مواجه باشید که با مسکن قابل حل است .

کاملا طبیعی است که پس از عمل در هنگام از بین رفتن عوامل بی حس کننده کمی احساس درد و ناراحتی کنید. احتمالاً تا پایان روز متوجه برخی درد ، ناراحتی ، تورم ، کبودی و التهاب خواهید شد. برخی از خونریزی ها نیز در 24- تا 48 ساعت اول پس از درمان شایع است. دستورالعمل هایی را که دندانپزشک به شما داده است دنبال کنید . تا مطمئن شوید رژیم غذایی و فعالیت های خود را به درستی اصلاح کرده اید و به دهان خود زمان کافی برای بهبودی می دهید.

به طور کلی از دلایل درد ایمپلنت می توان به این موارد اشاره کرد:

• پین گذاری ایمپلنت شامل یک پروسه جراحی می شود که ممکن است منجر به آسیب بافتی می شود. این آسیب می تواند باعث ایجاد عفونت و در نتیجه درد در نواحی اطراف ایمپلنت دندان شود. شدت و مدت درد می تواند بستگی به روند بهبود فرد داشته باشد.
  • در بعضی موارد نادر، عفونت ممکن است در محل ایمپلنت رشد کند که منجر به درد ایمپلنت و التهاب می شود. نشانه های عفونت می تواند شامل افزایش درد، ورم یا قرمزی شود. بهبود شرایط با کمک آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از مشکلات بیشتر ضروری است.
  • در طول پین گذاری ایمپلنت، ریسک بسیار کوچکی در مورد آسیب به عصب بافت های اطراف ایمپلنت وجود دارد. دردهای مربوط به آسیب عصب نیازمند بررسی سریع توسط پزشک متخصص است.
  • اعمال فشار بیش از حد بر روی ایمپلنت اندکی بعد از پین گذاری می تواند باعث درد ایمپلنت شود. این مورد زمانی اتفاق می افتد که قبل از ادغام کامل ایمپلنت با استخوان فک فشاری زیاد بر اثر جویدن یا گاز زدن بر روی ایمپلنت اعمال شود.

طولانی شدن درد بعد از ایمپلنت دندان

همانطور که گفتیم میزان درد ایمپلنت بعد از حدود نهایت 1 هفته از بین می رود. اما اگر بعد از گذشت این مدت همچنان درد داشتید و این درد اصلا رو به بهبودی نبود، بهتر است به پزشکتان اطلاع دهید. یکی از دلایل شایع طولانی شدن درد بعد از ایمپلنت عفونت است که باید توسط پزشک درمان شود.

اگر بعد از ماه ها بعد از ایمپلنت همچنان دارای درد بودید حتما به پزشک اطلاع دهید. زیرا این درد ممکن است در اثر ایجاد عفونت، واکنش آلرژیک و یا آسیب بافتی باشد

ورم بعد از ايمپلنت دندان

بیشترین عارضه بعد از جراحی و کاشت ایمپلنت دندانی کبودی و تورم صورت است. بسیاری از متقاضیان کاشت ایمپلنت نگران تورم بعد از جراحی ایمپلنت بوده و این گونه تصور می کنند که این تورم به دلیل عفونت می باشد، اما گفته می شود که اینگونه نیست. تورمی که بلافاصله و پس از گذشت چند ساعت در محل جراحی روی صورت فرد دیده می شود، به دلیل برش هایی است که جراح و متخصص کاشت ایمپلنت در لثه داده که معمولاً با خونریزی زیر بافتی همراه بوده و در چنین مواردی کبودی روی پوست دیده می شود. تورم یک رخداد طبیعی پس از جراحی است و حداکثر ۲ تا ۳ روز پس از جراحی از بین می رود و در موارد نادري ديده می شود ما به طور معمول تورمی نداريم مگر در موارد خاص زير ده درصد كه پيوند بسيار وسيع استفاده شده، اگر برش‌ها به طرز صحيح انجام شود تورم نخواهيم داشت تورم فقط در صورت وجود پيوند بسيار وسيع توجيه دارد كه آن‌هم با دارو قابل كنترل است.

معمولا بعد از ایمپلنت دندان توصیه می شود حداقل به مدت چند هفته از انجام فعالیت های ورزشی و بدنی خودداری نمایید. استراحت در روزهای اول درمان نقش مهمی در کاهش عوارض پس از ایمپلنت دندان خواهد داشت. یکی از این عوارض تورم بعد از آن است که با این روش می توان تا حدود زیادی از گسترش و میزان آن جلوگیری نموده و آن را کنترل کرد. در صورت انجام فعالیت های ورزشی شدید یا برداشتن اجسام سنگین و خم شدن می توان گفت به محل جراحی فشار آمده و می تواند عامل افزایش درد و میزان ورم صورت گردد.

علت درد ایمپلنت دندان بعد از یکسال

در صورتی که یک سال و یا بیشتر در ناحیه جراحی و کاشت ایمپلنت دندان دردی احساس کردید ممکن است به دلایل زیر باشد:

استعمال دخانیات بیش از اندازه

اگر سیگار میکشید و استعمال دخانیات کنترل نشده دارید باید بدانید که ممکن است جراحی ایمپلنت دندان شما با مشکل و درد روبرو شود.

همچنین اگر در فاصله زمانی 3 ماه بعد از جراحی ایمپلنت به توصیه های متخصص ایمپلنت خود در مورد سیگار کشیدن عمل نکنید ممکن است دچار درد و و مشکلات عدم موفقیت ایمپلنت شوید.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان یکی از مواردی است که باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید زیرا چند ماه اول بعد از انجام ایمپلنت دندان بسیار مهم و تاثیرگذار است و اگر در این مدت بهداشت رعایت نشود قطعا دچار درد ایمپلنت دندان و عفونت آن می شوید.

بصورت کلی نیز باید بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید در زمانی که ایمپلنت یا لمینت دندان انجام میدهید این بهداشت و مراقبت باید دوچندان شود.

آيا مرحله دوم ايمپلنت درد دارد؟

جراحی ایمپلنت دندان یک عمل چند مرحله ای است. ما معمولا همزمان با جراحی مرحله اول هم كشيدن دندان هم پيوند و هم جايگذاری ايمپلنت و هم جراحي مرحله دوم را انجام می دهيم كه همه در يه زمان و با همان تزريق بی حسی اول انجام شود و بيمار متحمل استرس اضافه نگردد. ولی در موارد نادری كه پيوند بسيار زياد استفاده می شود و امكان جراحی مرحله دوم همزمان وجود ندارد، این کار همراه با بی حسی موضعی دو ماه بعد انجام می شود كه محل جراحی باز شده و قطعه ای فلزی به نام هيلينگ يا فرم دهنده لثه به ايمپلنت بسته می شود. با توجه به آن چه گفته شد به نظر می رسد اين مرحله ممكن است دردناك باشد اما به هیچ عنوان این چنین نیست و دردی ندارد. در درمان ایمپلنت دندان کار اصلی درمان در مرحله ی سوم انجام می شود. این مرحله به گذاشتن روکش های دندان، قالب گیری از دندان و روکش روی دندان سپری می شود. در آخر تاج دندان بر روی پایه اصلی قرار می گیرد و ایمپلنت دندان به اتمام می رسد كه می تواند همزمان با جراحی مرحله اول و يا چند ماه بعد باشد. بیمار در این مرحله هم  هیچگونه دردی را احساس  نمی کند. در کل باید گفت ایمپلنت دندان یک روش درمانی ساده می باشد و جزو کم دردترین جراحی های دهانی به حساب می آید. در صورتی که استخوان و لثه دارای سلامت کافی باشند بلافاصله پس از کشیدن دندان قابل انجام است و در غیر این صورت امکان دارد متخصص جراحی ایمپلنت دندان را چند وقت بعد انجام دهد این روکش بسیار دقیق و با اندازه ی مناسب ساخته شده است. به همین جهت روکش جلوه ای زیبا به دندان ها می بخشد.

پس از قرار گرفتن ایمپلنت دندان و استفاده از آن ها برای جویدن غذا نیروی وارد شده به استخوان های فک، هیچ دردی به قسمت دندان و لثه وارد نمی شود.

حالت تهوع بعد از ایمپلنت دندان

بعد از جراحی ايمپلنت در حالت نرمال تهوع اصلاً نداريم در صورت ايجاد اين مشكل با متخصص انجام دهنده درمان مشورت كنيد.

خونریزی حين جراحی كاملا قابل كنترل است و بعد از انجام جراحی خونريزی نداريم ممكن است مختصر خونابه از محل بخيه ترشح داشته باشد كه با فشردن ده دقيقه گاز استریل قابل برطرف شدن است يعنی در دقایق اولیه بعد از جراحی یک گاز استریل را در منطقه جراحی قرار دهید که بعد از چند دقیقه آن را خارج کرده و شستشو دهید و مهمتر اینکه به هیچ عنوان تف نکنید که باعث خونریزی بیشتر شده و آن ناحیه دیرتر بهبود پیدا می کند.

به طور كلی ايمپلنت دندان روند بسيار ساده ای است كه شايد از نظر بيمار اصلاً روند جراحی محسوب نشود و از يك دندان كشيدن ساده ساده تر است

درد ایمپلنت چند روزه است؟

چگونه درد ایمپلنت را کاهش دهیم ؟

درد ایمپلنت دندان معمولا کم و قابل تحمل است اما ممکن است بنا به تحمل برخی افراد، درد جراحی ایمپلنت دندان غیرقابل تحمل باشد و در این مواقع درمان هایی مثل :

داروهای مسکن – کمپرس یخ – ضدعفونی کردن با نمک و … پیشنهاد میشود که می تواند درد ایمپلنت را کاهش دهد.

برای آن که بخواهید درد ایمپلنت دندان را تسکین دهید می توانید از مُسکن قوی استفاده نمائید. البته دوز این داروها و مسکن های قوی را باید پزشک برای شما تعیین کند. اغلب از ایپوپروفن و استامینوفن برای تسکین درد بیمار استفاده می کنند.

برای رفع تورم و التهابات ناحیه جراحی بهتر است یخ و یا کمپرس آب یخ بر روی ناحیه جراحی استفاده کنید تا درد و تورم را کاهش دهد.

البته قرقره کردن آب نمک ولرم نیز برای جلوگیری از رشد و تشکیل هرگونه باکتری و عفونت مفید است و درد را کمی آرام می کند.

ممکن است هنگام قرقره کردن آب نمک کمی احساس سوزش کنید که کاملا به دلیل زخم و ناحیه جراحی طبیعی است.

بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی بعد از ایمپلنت دندان رعایت کنید. استفاده از نخ دندان و مسواک را به صورت روزانه فراموش نکنید.

به صورت هفته ای دو مرتبه از دهانشویه هایی که حاوی فلوراید هستند استفاده نمائید تا از رشد باکتری و میکروب جلوگیری کنید.