/

23 دی 1402

خوردن بستنی بعد از ایمپلنت

آیا واقعا خوردن بستنی بعد از جراحی ایمپلنت مفید است؟ مناسب ترین تغذیه بعد از ایمپلنت دندان چیست؟ بعد از ایمپلنت چه غذاهایی را نباید خورد؟

اگر شما هم به دنبال پاسخ به این سوالات هستید در این مطلب از سایت مرکز تخصصی ایمپلنت دندان در تهران ، همراه ما باشید .

پزشکان توصیه می‌کنند که بعد از جراحی ایمپلنت، فقط از غذاهایی مانند پودینگ، بستنی، سوپ‌های نرم و ماست استفاده شود. چرا؟ به‌این‌علت که هیچ نیرو یا فشاری به محل زخم وارد نشود و اینکه غذاهای نرم؛ مانند سایر غذاها در زخم گیر نمی‌کنند. مهم است که در دو روز اول پس از عمل فقط از یک رژیم غذایی مایع استفاده شود.

همانطور که می‌دانید استفاده از مواد غذایی مفید، می‌تواند سطح ایمنی بدن را افزایش داده و نتایج ایده‌آلی را به همراه داشته باشد. قبل از انجام عمل کاشت، مجاز به استفاده از مواد غذایی مختلف خواهید بود، اما پس از انجام عمل کاشت، با برخی از محدودیت‌ها مواجه می‌شوید. این محدودیت‌ها فقط برای مدت زمان خاصی قابل اجرا هستند. پس از گذشت دوره نقاهت، همچنان می‌توانید از انواع مواد غذایی مختلف استفاده کنید. حال باید به نقش بستنی در این فرایند اشاره کنیم.

در رابطه با خوردن بستنی بعد از جراحی ایمپلنت باید بگوییم، یکی از سوالات مهم بعد از جراحی ایمپلنت این است که چند ساعت بعد از انجام جراحی می‌توان برای خوردن مواد غذایی اقدام کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بعد از انجام جراحی ایمپلنت تا ۱ ساعت خوردن هرگونه مواد غذایی ممنوع است. چرا که ایمپلنت‌های شما در تازه‌ترین حالت ممکن هستند و باید به مدت یک ساعت استراحت کنند. بعد از گذشت یک ساعت می‌توان خوردن مایعات را شروع کرد. بهتر است با نوشیدن آب شروع کنید. از خوردن نوشیدنی‌های حاوی قند و یا نوشیدنی‌های خیلی گرم به شدت خودداری کنید. بعد از گذشت چند ساعت از عمل جراحی، می‌توانید خوردن غذاهای نرم را شروع کنید. توصیه می‌کنیم تا ۴۸ ساعت بعد از انجام جراحی از خوردن نوشیدنی با نی خودداری نمایید.

خوردن بستنی بعد از جراحی ایمپلنت، بعد از گذشت ۲۴ ساعت بسیار مفید است. در واقع بعد از گذشت ۲۴ ساعت از عمل ایمپلنت دندان خوردن بستنی، شیر خنک و یا تمام دسرهایی که از این دو تهیه می‌شوند، به بهبود هرچه سریع‌تر شما کمک می‌کنند. به طور کلی خوردن دسرهای سرد بعد از انجام جراحی کمک می‌کند تا پین تیتانیومی موجود در استخوان فک، به خوبی با استخوان فک ادغام شده و به اصطلاح جوش بخورد.

علاوه بر این بعد از گذشت ۲۴ ساعت از عمل جراحی اگر قصد دارید غذاهایی مانند سوپ میل نمایید، ابتدا بهتر است اجازه دهید سوپ به خوبی خنک شود. بهتر است مواد غذایی درون سوپ را با یکدیگر میکس نمایید تا به صورت یک سوپ نرم و یکدست شوند. این امر به شما کمک می‌کند هم مواد مغذی و ویتامین‌های لازم را دریافت کنید و هم آسیبی به ایمپلنت‌های شما وارد نشود.

چرا بستنی پس از جراحی ایمپلنت دندان توصیه می‌شود؟

پاسخ کوتاه در اینجا این است که هیچ‌چیزی در بستنی وجود ندارد که به ایمپلنت دندان شما آسیب برساند. بااین‌حال، چند مورد دیگر وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. برای مثال، شما باید همیشه دستورالعمل‌های پزشک خود را در هفته اول بهبودی رعایت کنید.

رژیم غذایی مناسب پس از عمل جراحی ایمپلنت چگونه باید باشد؟

استراحت و تغذیه صحیح پس از عمل جراحی ایمپلنت دارای اهمیت ویژه‌ای است تا فرآیند بهبود سریع‌تر و موثر‌تر طی شود. در ادامه، به بررسی رژیم غذایی مناسب پس از عمل جراحی ایمپلنت می‌پردازیم:

  • استفاده از مواد غذایی نرم و ملایم: در روزهای ابتدایی پس از جراحی، بهتر است از مواد غذایی نرم و ملایم استفاده کنید. انتخاب‌هایی مانند دسرها و پوره‌ها می‌توانند مناسب باشند و فشار کمتری بر روی ناحیه جراحی ایجاد کنند.
  • خوراکی‌های سرد: مصرف مواد غذایی سرد و خنک می‌تواند به کاهش تورم و التهاب کمک کند. خوردن بستنی پس از ایمپلنت، ماست، سوپ‌های سرد و مواد غذایی مشابه می‌توانند انتخاب‌های مناسبی باشند.
  • حفظ رطوبت دهان: مراقبت از رطوبت دهان و لب‌ها بعد از جراحی بسیار مهم است. مصرف مواد غذایی آب‌دار مانند میوه‌ها (مانند هندوانه و خیار) و نوشیدنی‌های آبدار می‌تواند به حفظ رطوبت دهان کمک کند.
  • مصرف مواد پروتئین دار: مصرف غذاهای حاوی پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌ها به بهبود فرآیند زخم و بهبودی عمومی کمک می‌کند. مصرف ماهی، گوشت سفید، تخم مرغ و محصولات لبنی مناسب خواهد بود.
  • پرهیز از مواد تحریک‌کننده: از مواد تحریک‌کننده مانند نمک، مواد با اسیدیته بالا و تند خودداری کنید تا عوارض پس از جراحی را کاهش دهید.
  • مصرف مکمل‌های ویتامینی: در صورت توصیه پزشک، مصرف مکمل‌های ویتامینی می‌تواند به بهبودی سریع‌تر کمک کند.
نحوه‌ی استفاده از بستنی پس از انجام کاشت ایمپلنت:

چگونه باید اقدام به خوردن بستنی بعد از جراحی ایمپلنت نمود تا از تاثیرات آن بهره مند شد؟! این سوالی است که ذهن بسیاری از مخاطبین را به سمت خود جلب نموده است. برای اینکه بتوانید از مزایای خوردن بستنی برای کاشت ایده‌آل ایمپلنت برخوردار شوید،

بهتر است به نکات طلایی زیر توجه نمایید.
  • حتما خوردن بستنی بعد از جراحی ایمپلنت را به 24 ساعت پس از انجام ایمپلنت موکول نمایید.
  • بهتر است قبل از خوردن بستنی آن را در دمای محیط قرار دهید تا از حالت سفتی خارج شده و نرم گردد. در این صورت با راحتی و آرامش بیشتری می‌توانید اقدام به مصرف آن نمایید.
  • بهتر است میزان مصرف بستنی در طی یک روز را با پزشک متخصص خود در میان گذاشته و از وی راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.
  • بستنی‌ها از مواد شیرین کننده برخوردار هستند. شما می‌توانید از انواع بستنی‌ها استفاده کنید اما بهتر است گزینه‌هایی را مد نظر قرار دهید که از ترکیب شکر و قند کمتری برخوردار هستند.
  • در زمان استفاده از بستنی، نهایت دقت را به خرج دهید که ناخواسته برخوردی با دندان کاشت شده نداشته باشید. در برخی از مواقع حتی پس گذشت چند روز از عمل جراحی کاشت نیز می‌توان شاهد خونریزی بود. بنابراین دقت لازم را در این زمینه به کار ببندید.