/

9 بهمن 1402

حساسیت به ایمپلنت تیتانیوم

برای بیشتر افرادی که مایل هستند از ایمپلنت دندانی برای جایگزین دندان از دست رفته خود استفاده نمایند امکان دارد این سوال برای آنها وجود داشته باشد که آیا به ایمپلنت دندان تیتانیومی حساسیت دارند یا خیر شما می توانید در این مقاله با ما همراه باشید تا با علت حساسیت به ایمپلنت تیتانیوم آشنا شده و ببینید آیا مشکلی برای شما پیش خواهد آورد با خیر.

علائم حساسیت به ایمپلنت

ایمپلنت دندان از سه بخش اصلی پایه ایمپلنت، آباتمنت و روکش ایمپلنت تشکیل شده است، پایه ایمپلنت اغلب از جنس فلز تیتانیوم است، این فلز سازگاری خوبی با بدن انسان دارد و می تواند بعد از مدتی با استخوان فک ادغام شده و جوش بخورد.

با این وجود در برخی از افراد شاهد عدم موفقیت این روش هستیم و در واقع اتصال تیتانیوم با استخوان فک رخ نمی دهد و منجر به شکست ایمپلنت می گردد، حساسیت به ایمپلنت دندان یکی از عوارض نه چندان رایج این روش درمانی است.

طبق مطالعات و تحقیقات گزارش شده در مجلات دندانپزشکی بین المللی، این عارضه با علایمی همراه می باشد، از جمله نشانه های رایج در رابطه با واکنش آلرژیک به ایمپلنت می توان به اریتم یا قرمزی بافت اطراف ایمپلنت، کهیر، اگزما، درد و التهابات محل ایمپلنت، نکروز، واکنش های سمی و توکسیک در سایر بافت های بدن مانند ریه ها و راه های هوایی، تحلیل و از بین رفتن استخوان اشاره کرد. توصیه می گردد نسبت به این علایم حساس باشید و در صورت بروز هر یک از این موارد به پزشک مراجعه نمایید.

حساسیت به ایمپلنت تیتانیوم شایع می باشد؟

بر اساس مطالعه ای که انجام شده نشان داد، آلرژی به تیتانیوم بسیار نادر می باشد  و در حدود ۰.۶ درصد از جمعیت ممکن است رخ دهد. مطالعات دیگر هم وجود داشته که نشان می دهد واکنش آلرژیک یا حساسیت مفرط به تیتانیوم ممکن است بسیار هم باشد. زمانی که این اتفاق رخ می دهند، علائم آلرژی تیتانیوم می تواند از خفیف یا شدید باشد و ممکن است شامل این موارد باشد:

  • شل گردیدن ایمپلنت یا شکست ایمپلنت
  • راش یا کهیر
  • زخم و تورم در بافت نرم دهان
  • التهاب مزمن در لثه های اطراف ایمپلنت
  • مشکلات در بهبود زخم
  • سندرم خستگی مزمن
  • تورم یا التهاب صورت شبیه آکنه
  • درد عضلات و مفاصل
  • مشکلات عصبی

حتی در صورتی که خطر آلرژی به تیتانیوم بسیار کم وجود داشته باشد، واکنش ها ممکن است تأثیرات قابل توجهی بر تندرستی و سلامت کلی فرد داشته باشد.

دلایل آلرژی دندان به تیتانیوم

ایمپلنت های دندانی تیتانیوم به دلیل زیست سازگاری و ماندگاری در دندانپزشکی کاربرد فراوانی دارند. با این حال، در برخی موارد، بیماران ممکن است حساسیت یا واکنش های آلرژیک به آنا نشان دهند و دچار ورم بعد از ایمپلنت شوند. شناخت علل حساسیت به ایمپلنت های دندانی تیتانیوم در ارائه درمان مناسب و اطمینان از موفقیت آین درمان بسیار مهم است.

  • ترکیب تیتانیوم:

اگرچه تیتانیوم به طور کلی به عنوان یک ماده زیست سازگار در نظر گرفته می شود، عناصری که در ترکیب آن وجود دارند که ممکن است باعث ایجاد واکنش آلرژیک در افراد خاص شوند. این عناصر مانند آلومینیوم، نیکل و وانادیوم می توانند واکنش های حساسیت بیش از حد ایجاد کنند که منجر به ناراحتی و التهاب در اطراف محل ایمپلنت می شود.

  • آلرژی های فلزی از قبل موجود:

بیمارانی که از قبل آلرژی فلزی دارند، بیشتر مستعد ایجاد حساسیت به ایمپلنت های دندانی تیتانیوم هستند. افرادی که قبلاً واکنش‌های نامطلوب به فلزاتی مانند نیکل یا کبالت را تجربه کرده‌اند، ممکن است در مواجهه با تیتانیوم واکنش‌های مشابهی از خود نشان دهند. برای متخصصان دندانپزشکی بسیار مهم است که قبل از توصیه ایمپلنت تیتانیوم، تاریخچه پزشکی کاملی را برای شناسایی هرگونه حساسیت فلزی از قبل موجود برای فرد انجام دهند.

  • خوردگی و سایش:

با گذشت زمان، ایمپلنت‌های تیتانیوم می‌توانند دچار خوردگی یا سایش شوند که منجر به آزاد شدن یون‌های فلزی در بافت‌های اطراف می‌شود. این آزاد شدن یون ها ممکن است باعث ایجاد پاسخ ایمنی در افراد خاص شود و در نتیجه التهاب و ناراحتی موضعی ایجاد کند. معاینات منظم دندانپزشکی و نگهداری مناسب از ایمپلنت های دندانی می تواند به جلوگیری از خوردگی یا سایش بیش از حد کمک کند و خطر واکنش های آلرژیک را به حداقل برساند.

  • تکنیک جراحی:

موفقیت یک روش ایمپلنت دندان به شدت به مهارت و تخصص دندانپزشک در انجام جراحی بستگی دارد. تکنیک جراحی نامناسب، مانند تمیز کردن ناکافی سطح ایمپلنت یا یکپارچگی استخوانی ضعیف، می تواند احتمال ایجاد واکنش های آلرژیک را افزایش دهد. متخصصان دندانپزشکی باید از پروتکل های استریل دقیق پیروی کنند و از تکنیک های مناسب کاشت ایمپلنت برای کاهش خطر عوارض استفاده کنند.

  • پاسخ ایمنی فردی:

سیستم ایمنی هر فردی متفاوت است و برخی از افراد ممکن است پاسخ ایمنی حساس تری نسبت به دیگران داشته باشند و عوارض ایمپلنت بیشتر دیده شود. این پاسخ ایمنی بالا می تواند احتمال ایجاد آلرژی به ایمپلنت های دندانی تیتانیوم را افزایش دهد. برای متخصصان دندانپزشکی مهم است که بیماران را پس از کاشت ایمپلنت، تحت نظر داشته باشند تا هر گونه علائم واکنش های آلرژیک را به سرعت شناسایی کنند.

  • پری ایمپلنتیت:

پری ایمپلنتیت یک بیماری التهابی شایع است که بر بافت های اطراف ایمپلنت دندان تاثیر می گذارد. این عارضه با عفونت و التهاب مشخص می شود که می تواند باعث ناراحتی و حساسیت شود. بهداشت نامناسب دهان، سیگار کشیدن و برخی شرایط سیستمیک می توانند خطر ابتلا به پری ایمپلنتیت را افزایش دهند. درمان فوری پری ایمپلنتیت از طریق تمیز کردن حرفه ای، درمان ضد میکروبی و بهبود شیوه های بهداشت دهان می تواند علائم حساسیت را کاهش دهد.

  • یکپارچگی استخوانی ناکافی:

Osseointegration به فرآیندی گفته می شود که در آن ایمپلنت دندانی با استخوان اطراف ترکیب می شود و ثبات و پشتیبانی ایجاد می کند. در واقع دلیل تراکم استخوان متفاوت است. اگر استئواینتگراسیون موفقیت آمیز نباشد، ایمپلنت ممکن است شل شود و منجر به حساسیت و ناراحتی شود. عواملی مانند کیفیت یا کمیت نامناسب استخوان، سیگار کشیدن و بیماری‌های سیستمیک کنترل‌نشده می‌توانند مانع از ادغام استخوانی مناسب شوند. ارزیابی کامل و برنامه ریزی درمانی مناسب برای اطمینان از یکپارچگی موفقیت آمیز ایمپلنت و به حداقل رساندن مسائل مربوط حساسیت ضروری است.

حساسیت به ایمپلنت تیتانیوم

چگونه می‌توان تشخیص داد که به تیتانیوم حساسیت داریم؟

می توان بسیاری از آلرژی ها را از طریق یک روش ساده با نام تست چسب پوستی تشخیص دهیم. در این نوع آزمایش‌، آلرژن های مشکوک به نواحی پوست که بسیار کوچک هستند، به طور معمول هم روی پشت فرد اعمال می گردند. پس از آن این نواحی را با باندهای ضد آب پوشش می دهند و برای مدتی به حال خود رها می گردند. با گذر زمان، نواحی پوست مورد تست از نظر علائم تحریک که نشان می دهند یک واکنش آلرژیک می باشد، ارزیابی می گردد.

البته تست های چسب پوستی برای بعضی از انواع آلرژی ها ایده آل می باشند، اما برای دیگر آلرژی ها من جمله آلرژی های تیتانیوم چندان دقیق نخواهند بود. برای آزمایش حساسیت به تیتانیوم، بایستی نوع دیگری از آزمایش به نام  MELISA را انجام داد.

به   MELISA از خون بیمار به منظور بررسی حساسیت تیتانیوم استفاده می نماید. در زمان آزمایش، گلبول های سفید خون بیمار از بقیه خون جدا می گردند و پس از آن در معرض تیتانیوم قرار خواهند گرفت. پس از چند روز، نمونه خون بیمار از نظر علائم واکنش آلرژیک قابل ارزیابی قرار می گیرد. MELISA نتایج آن بسیار دقیق تر از تست های آلرژی پوستی سنتی ارائه می نماید.

به خصوص برای کاربردهایی که فلز در تماس با بافت های نرم و استخوان قرار می گیرد. در اصل، به غیر از استفاده از آن در تست دندانپزشکی همچنین به منظور آزمایش حساسیت به فلز قبل از انجام جراحی تعویض مفصل استفاده می گردد و در دیگر صنایع پزشکی که حساسیت به فلزات نگران کننده می باشد از این روش تست استفاده می گردد.

درمان حساسیت به تیتانیوم ایمپلنت

در افرادی که با  حساسیت به ایمپلنت دندان مواجه هستند، می بایست ایمپلنت خارج گردد، در واقع امکان استفاده از تیتانیوم در این گروه از افراد وجود ندارد، اما این به معنای عدم وجود راهکارهای جایگزین نمی باشد.

با وجود پیشرفت های گسترده در دنیای پزشکی، امروزه امکان استفاده از ایمپلنت های غیر فلزی که تحت عنوان ایمپلنت های سرامیکی شناخته می شوند در افراد مبتلا به حساسیت به ایمپلنت دندان وجود دارد، در ساخت این نوع از ایمپلنت ها از اکسید زیرکونیوم استفاده می شود.

ایمپلنت های ساخته شده از زیرکونیا دارای فواید و مزایای بسیاری می باشند که از این جمله می توان به دوام و استحکام بالای آن اشاره کرد که یکی از پارامترهای مهم برای مواد مصرفی در این زمینه می باشد، و سبب افزایش ماندگاری آن می گردد.

از طرفی زیرکونیا زیست سازگار بوده و سبب تحریک واکنش های آلرژیک نمی گردد، از این رو گزینه ای ایده آل برای افراد حساس و با سطح واکنش آلرژیک بالا می باشد، از دیگر مزایای این ترکیب می توان به هم رنگ بودن آن با دندان اشاره کرد، علاوه بر آن از نظر بهداشتی نیز به دلیل عدم تجمع جرم بر سطح آن بسیار مناسب می باشد.


سخن پایانی

واکنش های آلرژیک با تیتانیوم بسیار نادر می باشد، اما خوب احتمال بروز آلرژی وجود دارد. قبل از اینکه عمل ایمپلنت انجام گردد، بهتر است که آزمایش MELISA را به منظور بررسی حساسیت تیتانیوم در نظر گرفته شود تا بتوان از عوارض جانبی ناشی از استفاده از ان جلوگیری گردد. در صورتی که به تیتانیوم حساسیت داشته یا مشکوک می باشید که امکان دارد به آن حساسیت داشته باشید، بهتر است با دندانپزشک خود در این باره صحبت و مشورت های لازم را بگیرید.

مرکز ایمپلنت دندان مرسادنت از مراکز معتبر در زمینه ایمپلنت دندان در تهران است که تمامی روش های دندانپزشکی را با بهترین مواد انجام می دهد و شما با اطمینان کامل می توانید از خدمات این مرکز استفاده کنید.