/

22 مهر 1402

جرم گیری ایمپلنت

شاید برای شما هم این سوال پیش آید که آیا دندانی که ایمپلنت شده نیاز به جرم گیری دارد یا خیر؟ در جواب باید بگوییم بله ایمپلنت دندان همانند دندان طبیعی نیاز به جرم گیری دارد ولی روش انجام و ابزار آن متفاوت است. جرم گیری دندان بستگی به میزان مراقبت شما و رعایت بهداشت دهان و دندان دارد.

جرم گیری ایمپلنت دندان نقش تأثیر گذاری در حفظ بهداشت دندان ها دارد . بسیاری از افراد برایشان این سؤال پیش می آید که آیا ایمپلنت هم نیاز به جرم گیری دارد ؟ پاسخ این سؤال مثبت است و ایمپلنت نیز نیاز به جرم گیری دارد . برای دریافت اطلاعات جامع تر با دکتر شهاب الدین عزیزی متخصص ایمپلنت در مرکز تخصصی ایمپلنت تهران ، مرسادنت همراه باشید .

افرادی که از درمان ایمپلنت دندانی بهره‌مند می‌شوند، باید بدانند که مراقبت از آن در طول عمر این درمان تاثیر بسزایی می‌گذارد. یکی از روش‌های درمانی که می‌تواند به تمیز نگه داشتن آن و همچنین پیشگیری از بروز عوارض ناشی از عدم مراقبت از این درمان کمک کند، جرم گیری دندان است.

برخی افراد این تصور را دارند که جرم گیری می‌تواند به ایمپلنت دندان آسیب برساند. این باور اشتباه است و آنچه که خطر دارد، جرم و پلاک‌های دندانی است که تجمع آنها می‌تواند به مرور پوسیدگی دندان و بیماری لثه را به دنبال داشته باشد.

 علاوه بر این، توجه داشته باشید که همین تجمع جرم، می‌تواند سبب شکست درمان ایملپنت شما شود.

اهمیت جرم گیری ایمپلنت دندان

مهم ترین اهمیت جرم گیری ایمپلنت دندان رعایت بهداشت و مراقبت دهان و دندان است .  اگر بعد از انجام ایمپلنت فرد به بهداشت دندان های خود اهمیتی ندهد در اطراف پروتز ایمپلنت دندان و بافت لثه جرم ایجاد می شود . این موضوع سبب می شود باکتری های عفونت زا در اطراف ایمپلنت تجمع کنند و با نفوذ در استخوان فک باعث لق شدن ایمپلنت و از بین رفتن استخوان و بافت لثه شوند بنابراین ایمپلنت دندان با شکست مواجه می شود و نتیجه نمی دهد . جرم گیری ایمپلنت دندان از ایجاد باکتری و عفونت در اطراف پروتز ایمپلنت دندان جلوگیری می کند .

مضرات عدم جرم گیری ایمپلت دندان

اغلب توصیه میشود برای چکاپ و معاینه دندانها هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا شما را از وضعیت دندانها آگاه سازد و طبق صلاحدید پزشک متخصص و انجام یک جرم گیری ساده ایمپلنت دندان، به افزایش ماندگاری ایمپلنت دندان خود کمک کرده و از بروز مشکلات زیر جلوگیری بعمل آید.

پوسیدگی دندانها: 20 دقیقه پس از مصرف غذا جرم و پلاک بر روی دندان تشکیل میشود که اگر به دلیل مسواک زدن اشتباه، بدرستی از روی دندان پاک نشوند در دراز مدت منجر به جرم و در نهایت پوسیدگی دندان، شل شدن روکش ایمپلنت و لق شدن آن می شوند. پوسیدگی بخاطر وجود باقی مانده غذا در دهان و عدم جرم گیری به موقع  ایمپلنت دندان ها میباشد.

بوی بد دهان: یکی از مشکلات مهمی که برخی افراد دچار آن هستند بوی بد دهان می باشد که باعث می شود افراد کمتر در جمع صحبت کنند. بوی بد دهان علل مختلفی میتواند داشته باشد که یکی از مهمترین علت آن وجود پلاک میکروبی و جرم می باشد.

التهاب،خون ریزی و تحلیل لثه دور دندان و استخوان فک: اگر جرم و پلاک دندان به عمق 3 میلیمتری لثه نفوذ کند باعث التهاب لثه و در نهایت از بین رفتن بافت، استخوان و خود دندان می شود.جرم دندان باعث تجمع باکتریهای عفونت زا می شود که این باکتری ها با نفوذ به داخل استخوان فک، دندان ایمپلنت شده را لق میکند. جرم گیری ایمپلنت دندان از ایجاد عفونت ایمپلنت دندان و باکتری ها در اطراف دندان های ایمپلنت شده جلوگیری می کند.

لق شدن ایمپلنت یا شل شدن روکش ایمپلنت: متاسفانه لق شدن ایمپلنت و شل شدن روکش ایمپلنت تجربه خوبی برای افراد نمی باشد. و راه حل درمانی آن خارج کردن پایه ایمپلنت، ترمیم بافت های آسیب دیده و کاشت مجدد ایمپلنت دندان می باشد. بنابراین چه بهتر که با رعایت نکات بهداشتی و جرم گیری به موقع دندان ها از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری بعمل آوریم.

کم شدن عمر ایمپلنت دندان: به توصیه دندان پزشکان برای جلوگیری از کاسته شدن دوام ایمپلنت، حتما دندان های خود را چه ایمپلنت چه طبیعی به طور منظم مسواک و نخ دندان بکشید. اما گاهی اوقات با وجود استفاده از مسواک و نخ دندان جرم هایی روی دندان ها بوجود می آید. که برای از بین بردن آنها باید دندان ها را جرم گیری کرد تا به عمر مفید ایمپلنت دندان ها کمک کنیم.

نحوه جرم گیری ایمپلنت دندان

جرم گیری ایمپلنت دندان با دندان معمولی تفاوت دارد . قلمی ک برای جرم گیری ایمپلنت استفاده می شود از تیتانیوم مخصوص و سخت ساخته شده است  در صورتی که قلم های رایج جرم گیری جنسشان از فولاد زنگ نزن است . جنس قلم جرم گیری ایمپلنت به این دلیل متفاوت است که از واکنش قلم با ایمپلنت و باقی ماندن ذرات بر روی ایمپلنت جلوگیری کند .

نوع قلم جرم گیری برای ایمپلنت متفاوت بوده و جنس متفاوتی دارد. جنس قلم های رایج جرم گیری دندان فولاد زنگ نزن است که این در حالی است که برای ایمپلنت دندان از قلم ها با جنس تیتانیوم استفاده می شود. جنس متفاوت قلم جرم گیری ایمپلنت جلوگیری از واکنش قلم با ایمپلنت و باقی ماندن ذرات بر روی ایمپلنت است.در این نوع قلم های مخصوص جرم گیری ایمپلنت دندان به علت هم جنس بودن قلم مخصص جرم گیری و ایمپلنت هیچ گونه ریسکی برای تبادل یونی  ، تغییر سطحی ایمپلنت ، رسوب ذرات استیل در سطح ایمپلنت وجود ندارد  .

مزایای جرم گیری ایمپلنت دندان:

در واقع جرم گیری به این دلیل انجام می شود که جرم هایی که با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن قابل پاک شدن از روی دندان نیستند، با ابزارهای قوی و تخصصی تر دندانپزشکی از بین بروند. پس هرچقدر که مراقبت های لازم  بعد از کاشت ایمپلنت و رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان بیشتر باشد، نیاز به جرم گیری ساده تر و سریع تر می باشد.

مهمترین مزیت جرم گیری ایمپلنت دندان ها عبارتند از:

  • حذف جرم و پلاک های مضر دندان
  • از بین رفتن باکتری و عفونت اطراف ایمپلنت
  • جلوگیری از بروز بیماری های بیماریهای قلبی، دیابت، سکته مغزی و …
  • محافظت از داندانها و افزایش عمر ایمپلنت
  • صرفه جویی در هزینه های درمانی
  • زیبایی دندان ها
  • بر طرف شدن بوی بد دهان

جمع بندی

در این مقاله دانستیم که، ایمپلنت دندان در مقایسه با دندان طبیعی نیاز به مراقبت بیشتری دارد. جرم گیری به موقع ایمپلنت دندان، آن را از بروز مشکلاتی مانند رسیدن عفونت به لثه ها و لق شدن ایمپلنت در امان نگه می دارد.چکاپ به موقع و مراجعه به دندانپزشک برای داشتن یک ایمپلنت موفق ضروری است.

دکتر شهاب الدین عزیزی در زمینه هایی مانند ایمپلنت یک روزه، دندانپزشکی دیجیتال، دندانپزشک زیبایی و طراحی لبخند دیجیتالی در تهران فعالیت دارند. همچنین می توانند شما را با مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان آشنا کنند. در صورتیکه احساس میکنید به جرم گیری ایمپلنت نیاز دارید می توانید با انجام معاینه در مطب ایشان از سلامتی دندان های خود مطمئن شوید.