/

31 تیر 1402

جایگزینی دندان مصنوعی متحرک با ایمپلنت

دندان مصنوعی دارم آیا می توانم ایمپلنت دندان انجام دهم؟ اگر سوال شما هم هست با ما همراه باشید.

افرادی که دندان مصنوعی دارند، با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از معضلات دندان مصنوعی تحلیل رفتن استخوان آلوئول (بخشی از فک که اطراف ریشه‌های دندان‌ها را می‌پوشاند) است که به مرور اتفاق می‌افتد. برای بر طرف کردن این مشکل دندان‌های مصنوعی متحرک باید مرتب توسط دندانپزشک تنظیم شوند.

اگر دندان‌های مصنوعی با ایمپلنت روی فک‌ها ثابت شوند، از بسیاری از مشکلات آنها پیشگیری خواهد شد. اگر تحلیل استخوان بیمار در حدی نباشد که استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت وجود داشته باشد، بیماران می‌توانند از دندان‌های مصنوعی با پایه ایمپلنت استفاده کنند.

خوشبختانه امروزه کاشت دندان به روش ایمپلنت، به عنوان جایگزین مناسبی برای دندان های مصنوعی  متحرک مطرح شده است. بنابراین افرادی که با دندان های مصنوعی خود مشکلات متعددی دارند میتوانند کل دندانهای خود را  با کاشت ایمپلنت جایگزین کنند. ایمپلنت دندان روش درمانی جدیدی هستند که می توانند یک یا چند پروتز دندان مصنوعی را روی تعدادی پایه ایمپلنت مشخص که مستقیماً در استخوان فک کاشته می‌شوند؛ نگه دارند. رشد استخوان اطراف پایه های ایمپلنت پیوندی مستحکم ایجاد می‌کند که به راحتی نمی شکند. بنابراین تاج دندان مصنوعی که روی پایه ایمپلنت قرار گرفته می‌تواند در مدتی طولانی روی پایه ایمپلنت حفظ شود و عملکردی مانند دندان طبیعی داشته باشد. در صورتی که بیمار چندین دندان خود را از دست داده و تاکنون از دندانهای مصنوعی متحرک استفاده کرده است می‌تواند با بهره گیری از تکنولوژی کاشت ایمپلنت، دندان های مصنوعی خود را با ایمپلنت دندانی پایدارتر، راحت تر، زیباتر و مستحکم تر جایگزین کند.

جایگزین کردن دندان مصنوعی با ایمپلنت دندان

هرچند که جایگزین کردن دندان مصنوعی با ایمپلنت های دندانی بسیار متداول است اما نکاتی نیز در این خصوص باید در نظر گرفته شود:

  • دندانپزشک باید از سلامت استخوان های فک بیمار مطمئن باشد چون کاشت موفق ایمپلنت به سالم و قوی بودن بودن بافت های نرم لثه و همچنین استخوان فک بستگی دارد.
  • جایگزین کردن دندان مصنوعی متحرک با ایمپلنت های دندانی بستگی به میزان استخوان فک باقی مانده برای بیمار دارد. متاسفانه با استفاده مداوم از دندان های مصنوعی متحرک، استخوان فک تحلیل رفته و نمی توان پایه‌های ایمپلنت را در آن کاشت.
  • البته در صورتی که استخوان فک تحلیل رفته باشد نیز می توان با گرفت استخوان این مشکل را حل کرد. عمل جراحی پیوند استخوان معمولا ساده است اما موجب می شود روند کاشت ایمپلنت ۴ تا ۶ ماه به تاخیر بیفتد. چون طی این مدت استخوان جدید باید به استخوان فک جوش خورده و دوام و استحکام کافی را برای تحمل پایه‌های ایمپلنت و جوش خوردن با آن ها پیدا کند.
مزایای جایگزین کردن دندان مصنوعی با ایمپلنت دندان
  • جایگزین کردن دندان مصنوعی با ایمپلنت‌های دندانی نه‌تنها سلامت دهان و دندان شما را بهبود می بخشد در یک کیفیت زندگی شما را نیز بهتر می کند.
  • ایمپلنت های دندانی در دهان شما جا به جا نمی شوند هنگام حرف زدن یا جویدن غذا از دهان شما بیرون نمی‌افتند.
  • تکه های غذا زیر ایمپلنت های دندانی گیر نمی کنند و از ترش شدن دهان و عفونت لثه دیگر خبری نیست.
  • با کاشت ایمپلنت می توانید هر نوع غذایی را که دوست دارید بجوید حتی غذاهایی که گاز زدن آنها سخت است مانند آجیل ها.
  • مراقبت از ایمپلنت‌های دندانی دقیقاً شبیه دندان طبیعی است و نیازی نیست که هنگام خواب ایمپلنت های دندانی را بیرون بیاورید و در لیوان آب قرار دهید.
  • هرچند داشتن دندان های مصنوعی متحرک بهتر از دندان نداشتن است اما کاشت ایمپلنت می تواند به عنوان یک روش دائمی برای تمام عمر زیبایی و راحتی را مانند دندانهای طبیعی به شما بازگرداند.
آیا می توان به جای دندان های مصنوعی جزئی از یک پایه ایمپلنت استفاده کرد؟

هر چند معمولا استفاده از دندان های مصنوعی متحرک برای افرادی که کل دندان های یک فک یا هر دو فک خود را از دست داده اند؛ متداول تراست؛ اما گاهی اوقات افرادی که دو یا سه دندان خود را از دست داده اند نیز از دندان های مصنوعی جزئی به جای آن ها استفاده می کنند. هر چند دندان های مصنوعی جزئی از لحاظ ظاهری می توانند لبخند شما را اصلاح کنند اما مشکلات متعددی نیز با استفاده از آنها برای دهان و دندان پیش می آید. در این شرایط درصورتیکه لثه و استخوان فک سالم باشد می توان با روش بریج ایمپلنت، دو یا سه پروتز دندان مصنوعی را روی یک پایه ایمپلنت سوار کرد.