/

7 مرداد 1402

تغذیه بعد از ایمپلنت

“بعد از جراحی دندان چه  بخورم؟” ، یک سوال شایع است که توسط بسیاری از بیماران مطرح می شود. جراحی ایمپلنت دندان می تواند یک کار دلهره آور باشد اما اگر نمی دانید چه غذایی بخورید و چه تاثیری در روند بهبودی می تواند داشته باشد مطلب زیر را کامل مطالعه کنید.

پس از انجام جراحی ایمپلنت دندانپزشک معمولا به بیمار توصیه می کند ، تا زمانی که بی حسی کامل از بین نرفته است از خوردن هر گونه غذا یا نوشیدنی خودداری کند . اوایل جراحی ممکن است افراد به دلیل درد میلی به غذا خوردن نداشته باشند اما رساندن مواد غذایی لازم به بدن مخصوصا در دوران نقاهت اهمیت زیادی دارد . برخی از بیماران به مدت شش ساعت یا بیشتر پس از انجام ایمپلنت روزه گرفته و هیچ چیز نمی خورند در صورتی که این کار اشتباه است .

مصرف غذا در هنگام بهبود زخم باعث می شود دردتان کمتر شود و احساس بهتری داشته باشید . پس از کاشت ایمپلنت غذاهای نرم و نوشیدنی مصرف کنید . از خوردن غذا و خوراکی های سخت پرهیز کنید زیرا باعث افزایش درد و تورم می شود .

خوراکی‌هایی نظیر ماست، تخم مرغ نیمرو، یا جو دوسر پخته شده از این دست هستند. مصرف سس سیب، نان نرم، ماکارونی و پنیر، و انواع سوپ می‌تواند علاوه بر رساندن مواد غذایی مورد نیاز به بدن، از وخیم شدن تروما و زخم ایمپلنت نیز جلوگیری ‌کند.معمولا ۱۰ الی ۱۴ روز پس از انجام ایمپلنت می توانید خوردن غذاهای عادی را شروع کنید . خوردن غذاهای سخت علاوه بر تشدید درد ممکن است موجب تشدید خون ریزی و طولانی شدن دوران نقاهت نیز بشود .

تغذیه بعد از ایمپلنت

پس از عمل جراحی بدن نیاز به یک دوره سازگاری با ایمپلنت دارد. به همین دلیل مصرف غذاهای مایع و نرم در هفته‌های اول پس از درمان ایمپلنت دندان بسیار مهم است تا از آسیب به ایمپلنت جلوگیری شود. در واقع برای اینکه بدانیم بعد از ایمپلنت چه بخوریم باید هر بار از خود بپرسیم آیا این غذا می‌تواند به لثه‌ها فشار وارد کند یا زخم‌ها را تحت تاثیر قرار دهد؟ به همین علت در این مدت باید از غذاهای بسیار گرم و بسیار سرد دوری کنید. مصرف غذاهای جامد و معمولی نیز باید به تدریج و بعد از گذشت بهبود اولیه آغاز شود.

برنامه تغذیه بعد از ایمپلنت دندان به چه صورت است ؟

بلافاصله بعد از جراحی کاشت دندان ، فک و دندان ها در وضعیت بسیار حساسی قرار می گیرند. تقریبا یک ساعت بعد از پروسه می توانید گاز قرار گرفته درون دهان را از ناحیه جراحی شده خارج کنید. بعد از برداشت گاز مجاز هستید نوشیدن و  غذا خوردن را شروع نمایید.

در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول بهتر است برنامه غذایی شما شامل مایعات سرد و خنک باشد. در این راستا نکات زیر را به خاطر بسپارید :

  • از نوشیدن و مصرف هر گونه غذا و نوشیدنی داغ باید اجتناب شود.
  • برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید و آب را از بطری نخورید. چرا که این اعمال به سبب حالت مکشی که ایجاد می کنند ، محل قرارگیری ایمپلنت را تحت فشار قرار می دهند.
  • حداقل برای چند روز لازم است که از کشیدن سیگار و نوشیدن مشروبات الکلی خودداری نمایید.

مواد غذایی در تغذیه بعد از ایمپلنت دندان باید شامل مواردی باشد که تا حد امکان به جویدین نیازی نداشته باشند و حاوی مواد مغذی باشند. دقت داشته باشید که نباید غذاها را داغ مصرف کنید :

  • اسموتی : انواع مختلف اسموتی میتواند انتخاب مناسبی برای کسب انرژی در دوران نقاهت پس از ایمپلنت باشد. چرا که برای تهیه آن ها می توان به راحتی ویتامین های مختلف را با هم ترکیب کرد. همچنین برای میل کردن نیازی به جویدن ندارند.
  • سوپ : یکی دیگر از گزینه های مناسب غذایی در روند تغذیه بعد از ایمپلنت دندان ، مصرف انواع سوپ میکس شده است. ترکیب سوپ ها نیز به گونه ای است که سرشار از مواد غذایی مختلف از جمله ویتامین ها و پروتئین ها می باشد. اما همانطور که پیش تر هم توضیح داده شد ، نباید حرارت غذایی که مصرف می کنید بالا باشد.
  • پوره سیب : مصرف میوه به دوره نقاهت کمک بسیاری می کند. اما شما در انی بازه زمانی همچنان قادر نخواهید بود که میوه ها را با گاز زدن صرف کنید. سیب از جمله خوراکی های مفید برای این بازه زمانی است که می توانید آن را به صورت رنده و پوره استفاده کنید.
  • آب میوه های طبیعی ، پودینگ ، ژله ، شیر و میلک شیک از دیگر خوراکی های قابل استفاده هستند.
پس از ایمپلنت کردن دندان ها باید از خوردن چه نوع غذاهایی اجتناب شود؟

برای اینکه به ایمپلنت های قرار گرفته آسیبی وارد نشود ، باید در پروسه تغذیه بعد از ایمپلنت دندان ، برخی از خوراکی ها را از برنامه خود حذف کنید :

  • غذاهای ترد مثل چیپس و پاپ کورن
  • خوراکی های سفت مثل میوه ه و سبزیجات
  • خوراکی های چسبنده مثل آدامس و شیرینی
  • غذاهای با خاصیت اسیدی همچون گوجه و پرتقال
  • غذاهای تند مثل سس سالسا و فلفل تند
عوارض جانبی رعایت نکردن رژیم غذایی پس از کاشت ایمپلنت

اگر بلافاصله بعد از کاشت ایمپلنت غذاهای سفت مصرف کنید علاوه بر افزایش درد ، افزایش شدت خون ریزی را نیز مشاهده خواهید کرد . اگر مایعات را با نی بنوشید به علت از بین رفتن لخته خون به عارضه حفره خشک دچار خواهید شد و بهبود زخم شما به تعویق خواهد افتاد بنابراین بهتر است مایعات را با لیوان بنوشید و بعد از چند هفته زمانی که محل عمل جراحی کاملا بهبود یافت نوشیدن مایعات با نی را مجددا شروع کنید .

یکی از تفاوت های اصلی پایه ایمپلنت با ریشه دندان سخت بودن آن است. در حقیقت ریشه های دندان به علت نرم بودن نوعی ضربه گیر به شمار می‌آیند و هنگام جویدن غذا فشار کمتری به آنها وارد می‌شود؛ به طوری که ریشه های دندان مستقیماً به استخوان فک شما جوش نخورده بلکه توسط لیگامنت هایی به استخوان فک شما مرتبط شده اند.

این لیگامنت ها انعطاف پذیر هستند و به همین دلیل می توانند ضربات وارد شده و یا فشارهای  وارد شده به دندان های طبیعی را به راحتی تحمل کنند. در صورتی که ایمپلنتهای دندانی به طور مستقیم  به استخوان فک شما جوش خورده و هر فشاری که به آنها وارد شود؛ مستقیما به استخوان فک نیز وارد می شود بنابراین به اندازه دندانهای طبیعی انعطاف پذیر نیستند. البته پس از مدتی بدن شما با جویدن غذا توسط ایمپلنت‌های دندانی عادت می کند.

مصرف سیگار و الکل بعد از ایمپلنت

سیگار کشیدن و مصرف الکل پس از درمان ایمپلنت، بر بهبود تاثیر منفی می‌گذارد. اثرات منفی این مواد عبارتند از:

o       مصرف سیگار خطر عفونت را افزایش می‌دهد.

o       بر جوش خوردن ایمپلنت با استخوان تاثیر نامطلوب می‌گذارد.

o       تاخیر در بهبود زخم

o       کاهش خون رسانی

بیمارانی که سیگار می‌کشند حتما باید ۱۵ روز قبل از درمان و یک ماه بعد از درمان از استعمال دخانیات دوری کنند.

کاهش اشتها پس از کاشت ایمپلنت

پس از جراحی ایمپلنت دندان، ممکن است اشتهای شما کم شود. اما این مسئله نباید باعث شود که مواد غذایی لازم را مصرف نکنید. اگر بیماری‌های مزمنی مانند دیابت دارید که ممکن است بسته به تغذیه واکنش نشان دهند، حتما باید در مورد روند تغذیه با پزشک خود صحبت کنید. بعلاوه؛ شما باید برای بررسی وضعیت سلامتی و سطح قند خود به طور مکرر به پزشک مراجعه کنید.

حرف آخر

ایمپلنت یک روش بسیار کارآمد و موثر برای درمان دندان‌های از دست رفته است. این روش شامل یک عمل جراحی است که ریشه‌های فلزی را در استخوان فک شما نصب می‌کند. این روش نیز مانند هر عمل جراحی به یک زمان بهبود نیاز دارد تا زخم‌ها خوب شده و ریشه به استخوان فک جوش بخورد. در این مدت باید به رژیم غذایی خود توجه کنید. غذایی که می‌خورید نباید به لثه‌ها فشار وارد کند یا زخم ها را تحت تاثیر قرار دهد. در ساعات و روزهای اولیه باید غذاهای آبکی مانند سوپ مصرف کنید. مواد غذایی نباید خیلی سرد یا داغ باشند.

کم کم می‌توانید غذاهای جامد ولی نرم مانند برنج را به برنامه غذایی اضافه کنید. بعد از دو هفته کم کم می‌توانید غذاهای دیگر را نیز مصرف کنید. مهم است که رژیم غذایی شما دارای منابع کافی پروتئین و ویتامین باشد. از مصرف دخانیات و الکل تا یک ماه پس از جراحی خودداری کنید.