/

27 تیر 1403

تعویض روکش ایمپلنت

تعویض روکش ایمپلنت

روکش ایمپلنت با استفاده از مواد مختلف و توسط کشورهای متفاوت تولید می شود که با این وجود ویژگی های موجود در روکش ایمپلنت متفاوت است و هر یک از انواع آن از شرایط  و ویژگی های مختص به خود برخوردار است.

آیا می دانید علت های شکستن روکش ایمپلنت چه می تواند باشد؟ تعویض روکش ایمپلنت موضوعی است که قصد داریم در این مقاله از وب سایت مرکز ایمپلنت دندان دکتر شهاب الدین عزیزی بهترین متخصص ایمپلنت دندان در تهران به شرح آن بپردازیم.

دلایل شکستن روکش ایمپلنت چیست؟ روکش ها کلاهک های محکم و دندانی شکلی هستند که برای ترمیم دندان موجود یا رویه ایمپلنت دندان استفاده می شوند.

اگرچه تاج ها بادوام هستند، اما به گونه ای طراحی شده اند که مانند دندان های طبیعی عمل کنند و بنابراین می توانند سایش و آسیب ببینند.

تاج های ایمپلنت دندان حتی با وجود اینکه در برابر پوسیدگی مقاوم هستند، باز هم می توانند توسط عوامل دیگر آسیب ببینند. در برخی موارد، ممکن است نیاز به تعویض روکش ایمپلنت وجود داشته باشد.

ایمپلنت دندان روشی پرطرفدار برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است. با اینحال اغلب متقاضیان استفاده از این روش دنبال پاسخ این سوال هستند که در صورت شکستن یا آسیب دیدن تاج دندان می‌توان آن را تعویض کرد یا اینکه باید قید دندان ایمپلنت شده را بزنیم.

واقعیت این است که برای تسهیل تعویض روکش ایمپلنت، روکش یا تاج دندان به شکل ماژولار طراحی می‌شود و به سایر اجزای ایمپلنت دندان وابستگی ندارد. زیرا به مرور زمان ممکن است رنگ تاج دندان تغییر کند یا اینکه بشکند و نیاز به تعویض داشته باشد.

البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که فرایند تعویض روکش ایمپلنت به راحتی تعویض روکش یک دندان معمولی نیست.  روکش ایمپلنت دندان در حالت ایده‌آل ماندگاری مادام العمر دارد. اما ممکن است به دلیلی تاج دندان بشکند و نیاز به تعویض داشته باشد.

دندانپزشکان توصیه می‌کنند با رعایت بهداشت دهان و دندان شامل مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهانشویه و معاینات هر شش ماه یک بار نزد دندانپزشک مقاومت روکش دندان را افزایش دهیم. اما ممکن است فردی با رعایت تمام این مراقبت‌‌ها باز هم دچار شکستگی روکش ایمپلنت شود و لازم باشد روکش را تعویض کند. در واقع ممکن است در برخی از موارد عوامل فرساینده باعث شوند روکش ایمپلنت زودتر از زمان انتظار آسیب ببیند و خراب شود.

در چه مواقعی به تعویض روکش ایمپلنت نیاز می شود؟

در صورتی که هر یک از عوامل ذکر شده در زیر برای کسانی که از ایمپلنت به منظور ترمیم دندان استفاده کرده اند، به وجود آید، به تعویض روکش و یا روکش موقت ایمپلنت نیاز خواهد بود:

ضربه خوردن روکش ایمپلنت و شکسته شدن آن

در بسیاری از مواقع کسانی که دندان های خود را ایمپلنت می کنند، مراقبت های بعد از آن را رعایت نمی کنند و به همین دلیل به دلیل انجام دادن کارهایی مانند جویدن غذاهای سخت، شکستن غذاها و خوراکی سخت با دندان، روکش ایمپلنت دچار آسیب می شود.

گاهی اوقات نیز شکسته شدن روکش ایمپلنت به دلیل ضربه وارد شدن بر آن ایجاد می شود.

چنانچه این گونه اتفاقات برای دندان ایمپلنت شده بیفتد، باید روکش ایمپلنت را تعویض کرد.

لب پر شدن روکش ایمپلنت

لب پر شدن روکش ایمپلنت نیز به این شکل که روکش به صورت کلی و کامل شکسته نمی شود بلکه فقط یک گوشه آن شکسته می شود. لب پر شدن روکش باعث می شود که زیبایی دندان ها تحت تاثیر قرار بگیرند.

از این جهت با بروز این اتفاق می توان روکش را تعویض کرد و از روکش جدیدی یا روکش سرامیکی ایمپلنت را  به جای آن استفاده نمود.

کج شدن روکش ایمپلنت

نصب ایمپلنت در دهان به مهارت بالای پزشک نیاز دارد و در صورتی که پزشک ایمپلنت از دقت و تجربه کافی برخوردار نباشد، ممکن است که پایه ایمپلنت را با زاویه مناسب در استخوان فک قرار ندهد. در چنین شرایطی مناسب نبودن زاویه پایه ایمپلنت باعث می شود که روکش ایمپلنت کج شود و روکش دچار آسیب شود.

از طرف دیگر کج شدن روکش ایمپلنت باعث ایجاد جلوه نازیبا و بروز مشکلات در حین خوردن غذا خواهد شد.

زرد شدن روکش ایمپلنت دندان

زرد شدن روکش ایمپلنت دندان

زرد شدن و بد رنگ شدن روکش ایمپلنت

مصرف برخی از خوراکی ها و یا استعمال دخانیات بعد از ترمیم دندان با ایمپلنت باعث می شود که روکش ایمپلنت زرد رنگ شود و زیبایی خود را از دست بدهد. به همین دلیل کسانی که به زیبایی دندان های خود اهمیت می دهند در چنین مواقعی می توانند تعویض روکش انجام دهند تا زیبایی دندان های خود را بازیابی کنند.

لق شدن روکش ایمپلنت

اگر برای ترمیم دندان از چسب روکش ایمپلنت به جای اباتمنت استفاده شود و یا پیچ اباتمنت به میزان کافی محکم نشود، همچنین در صورتی که پایه ایمپلنت به درستی داخل فک قرار نگرفته باشد، این امکان وجود دارد که روکش ایمپلنت لق شود.

لق شدن روکش نه تنها زیبایی را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه در خوردن غذا نیز مشکل ایجاد می کند. از این جهت در این مواقع نیز باید تعویض روکش ایمپلنت انجام شود.

مدت زمان مورد نیاز برای تعویض روکش ایمپلنت چقدر است؟

وقتی روکش دندان به هر دلیلی خراب می‌شود و نیاز به تعویض دارد، اغلب افراد می‌پرسند چه مدت زمانی لازم است تا روکش ایمپلنت تعویض شود. بهتر است بدانید امکان اعلام زمان دقیق برای تعویض تاج ایمپلنت وجود ندارد و متناسب با شرایط تاج دندان مدت زمان تعویض تاج دندان هم متغیر است.

در صورتی که روکش ایمپلنت فقط مقدار کمی شل شده باشد طی یک جلسه درمانی می‌توان اقدامات لازم برای اصلاح وضعیت را انجام داد. اما در صورتی که روکش ایمپلنت دچار آسیب فیزیکی یا رنگ‌پریدگی شده باشد، امکان نصب مجدد آن وجود ندارد و لازم است تاج جدید طراحی شود. برای طراحی روکش ایمپلنت جدید باید از فک تصویربرداری شود که این اقدام زمان‌بر است و قطعا بیشتر از یک جلسه درمانی طول می‌کشد.

مراحل تعویض روکش دندان ایمپلنت

در صورتی که آسیب وارد شده تنها مربوط به روکش دندان باشد، پزشک با قالب گیری می‌تواند اقدام به تعویض روکش نماید. در برخی موارد لازم است علاوه بر روکش، اباتمنت نیز تعویض شود، در این صورت مراحل تعویض کمی پیچیده‌تر، طولانی‌تر و پر هزینه‌تر خواهد بود. مراحل تعویض روکش معمولاُ مشابه جایگذاری روکش اولیه ایمپلنت می‌باشد.

به طور خلاصه مراحل تعویض روکش ایمپلنت عبارتند از:

  • برداشتن روکش اولیه و بررسی آسیب‌هایی که به اباتمنت وارد شده است، در صورتی که اباتمنت آسیبی ندیده باشد و نیاز به تعویض نداشته نباشد تنها تعویض روکش در ادامه انجام خواهد شد اما در صورتی که اباتمنت نیز صدمه دیده باشد ساخت سفارشی اباتمنت نیز انجام می‌شود.
  • پس از برداشتن روکش اولیه، قالب گیری انجام می‌شود و در صورتی که این روکش آسیب شدیدی دیده باشد پزشک از یک روکش موقت تا زمان آماده شدن روکش جدید استفاده می‌نماید. آماده شدن روکش اولیه ممکن است به چند هفته زمان نیاز داشته باشد.
  • پس از آماده شدن روکش‌های جدید، این روکش‌ها در طی یک جلسه روی اباتمنت نصب می‌شود، در صورتی که نیاز باشد اباتمنت نیز تعویض شود پس از ساخت اباتمنت سفارشی، در طی همان جلسه اباتمنت جدید نیز جایگزین خواهد شد.

مراقبت‌هایی که پس از تعویض روکش ایمپلنت انجام می‌شود مانند مراقبت‌هایی است که پس از ایمپلنت دندان داشته‌اید. برخی از این مراقبت‌ها عبارتند از:

  • از جویدن هرگونه ماده‌ی سفت خودداری نمائید.
  • در هنگام ورزش‌هایی که امکان آسیب به فک و دندان وجود دارد از محافظ‌های دندانی استفاده نمائید.
  • در صورتی که مبتلا به دندان قروچه هستید از محافظ‌های دندانی هنگام خواب استفاده نمائيد.
  • از مصرف مواد چسبناک و یا شکستن مواد غذایی با دندان‌های ایمپلنت شده خودداری نمائيد.
  • بهداشت دهان و دندان را رعایت نمائید، روزانه دو مرتبه مسواک بزنید و حداقل یک بار از نخ دندان استفاده نمائید.
  • هر 6 ماه یک بار جهت معاینات دندانپزشکی به مطب پزشک خود مراجعه نمائید.
  • در صورتی که روکش دندان شما دچار ترک، شکستگی، تغییر رنگ، تغییر محل و یا هر نوع آسیب دیگری شد در اولین فرصت برای انجام معاینات لازم به مطب دندانپزشک خود مراجعه نمائید.

هزینه تعویض روکش ایمپلنت چه قدر است؟

قیمت روکش ایمپلنت و هزینه تعویض روکش ایمپلنت با هزینه نصب روکش ایمپلنت متفاوت است و به این منظور باید هزینه کمتری بپردازید. اما با این وجود برای اگاه شدن از هزینه مورد نیاز برای تعویض روکش  لازم است تا شرایط را مورد بررسی قرار دهید و عوامل موثر در هزینه را بسنجید.

مهم ترین مسائل موثر در هزینه تعویض روکش از قبیل زیر هستند:

برند روکش ایمپلنت

روکش های ایمپلنت به واسطه کشورهای مختلف و با برند های متفاوت تولید می شوند که برند و کشور سازنده آن در هزینه مورد نیاز برای تهیه روکش موثر است. پس اگر میخواهید از هزینه انجام این کار مطلع شوید، باید برند و کشور روکش را مد نظر قرار دهید.

تعداد روکش های ایمپلنت

هزینه مورد نیاز برای تعویض روکش ایمپلنت به تعداد روکش ها وابسته است زیرا بر اساس هر یک دندان هزینه روکش محاسبه می شود. بنابراین اگر بخواهید که چند روکش دندان خود را تعویض کنید باید هزینه بیشتری بپردازید.

انتخاب دندانپزشکی برای تعویض روکش ایمپلنت

دندانپزشکی هایی که امور مربوط به ایمپلنت دندان را انجام می دهند، هزینه متفاوتی به این منظور دریافت می کنند زیرا تجهیزات و امکانات انها با هم متفاوت است و دندانپزشکی هایی که تجهیزات بیشتری را برای خدمات درمانی به بیماران ارائه دهند، هزینه بیشتری دریافت می کنند.

روکش ایمپلنت دندان

روکش ایمپلنت دندان

طول عمر روکش

طول عمر کاشت ایمپلنت دندان بسیار بیشتر از دیگر انواع کاشت دندان بخصوص کاشت دندان طبیعی می باشد. اما این مدت طولانی عمر بستگی به نحوه نگهداری بیمار و رعایت بهداشت دهان و دندان وی دارد. در صورتی که تمامی پروتکل های بهداشتی را رعایت کند بدون شک تا 20 سال از مزایای ایمپلنت دندان و روکش ایمپلنت دندان بهره مند خواهند شد. چنانچه در طول این مدت روکش ایمپلنت دندان دچار مشکلاتی شد می توان به راحتی اقدام به تعویض روکش ایمپلنت دندان نمود.


سخن پایانی

بر اساس مطالب ذکر شده در خصوص تعویض روکش ایمپلنت در مرکز ایمپلنت دندان دکتر شهاب الدین عزیزی اگر با هر یک از این اتفاقات رو به رو شدید، برای تعویض روکش اقدام کنید تا دچار آسیب های حاد تر نشوید و بتوانید برای مدت زمان طولانی تر روکش را مورد استفاده قرار دهید.

در مطب دکتر شهاب الدین عزیزی می توانید روکش ایمپلنت خود را با انواع دیگر روکش تعویض کنید و نتیجه خوبی از بهترین روکش ایمپلنت دریافت نمایید.