/

20 خرداد 1402

بریج یا ایمپلنت

بریج (bridge) همانطور که از نامش پیداست، همچون پل، شکافی را که زمانی دندان در آن قرار داشت، پر می کند. این روش درمان شامل جایگزینی یک دندان از دست رفته با یک دندان مصنوعی است که به دندان های طبیعی شما در دو طرف شکاف متصل می شود.
از سوی دیگر، ایمپلنت دندان (Implant) از یک پیچ تیتانیوم تشکیل شده است که در استخوان فک شما قرار می گیرد؛ سپس یک دندان جایگزین که به عنوان تاج نیز شناخته می شود، روی این پیچ قرا خواهد گرفت.

بریج دندان :

در مواقعی که بین دو دندان خالی می باشد ، دندانپزشک برای پر کردن آن فضا از بریج استفاده می کند . در این حالت ابتدا دندانپزشکان دو دندان کناری فضای خالی را تراش می دهند و به شکل دلخواه در می آورند سپس روکش که شامل سه دندان است بر روی آنها قرار می گیرد . دو روکش بر روی دندانهای تراشیده شده و یک روکش در بین این دو دندان و در فضای خالی بر روی لثه قرار می گیرد .روکش دندانی که بین آن دو دندان قرار گرفته توسط آنها حمایت می شود .
برای انجام بریج ، دندانپزشک ابتدا از دندانها قالب تهیه کرده و سپس در لابراتوآر طرح گچی از قالب گرفته تهیه می شود تا دندانپزشک نحوه قرار گرفتن آنها را بر روی یکدیگر بررسی کند تا تشخیص دهد دندانی که قرار است بریج بر روی آن قرار بگیرد چقدر باید تراشیده شود . سپس بعد از تراشیدن دندان دوباره از آن قالب گرفته می شود تا با توجه به آن دندانپزشک روکش را برای دندان بسازد . استفاده از بریج به افرادی توصیه می شود که فقط یک دندان خود را از دست داده اند .

ایمپلنت یا کاشت دندان :

افراد برای پر کردن فضای خالی دندان می توانند از ایمپلنت استفاده کرد . در این روش دندانپزشک از دو دندان کناری استفاده نمی کند . برای انجام این روش دندان پزشک از پایه ای تیتانیومی استفاده می کند که این پایه در داخل استخوان فک قرار می گیرد و سپس روکش بر روی این پایه گذاشته می شود .
ایمپلنت برای افرادی استفاده می شود که:
 1-دوست دارند دندانهایی کاملا طبیعی داشته باشند.
 2- افرادی که بین دو دندان فضای خالی دارند  اما نمی خواهند از بریج استفاده کنند و دندانهای اطراف آن تراشیده شود.
3-افرادی که تمایل به استفاده از دندان مصنوعی ندارند.
 4- کسانی که عمل خوردن و جویدن غذا را نمی توانند با استفاده از دندان مصنوعی به خوبی انجام دهند .

بررسی مزایا و معایب استفاده از ایمپلنت و بریج دندان

هر پدیده ای با مزایا و معایبی همراه است و بررسی هر یک به صورت جداگانه به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید آگاهی بیش تری در رابطه با آن پدیده بدست آورید. ایمپلنت و بریج دندانی به صورت بالقوه می توانند ظاهری بسیار طبیعی را به شما ببخشند و هر یک به صورت جداگانه مزایا و معایبی را نیز به همراه خواهند داشت. در ادامه به صورت جداگانه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب استفاده از بریج دندان

استفاده از بریج دندان پروسه ساده تری را به همراه دارد و از همین رو بسیاری از افرادی که استرس مراجعه به دندانپزشکی را دارند ممکن است این روش را به سایر روش های درمانی از جمله ایمپلنت ترجیح دهند. برخی از مهم ترین مزایای استفاده از این روش در ادامه آورده شده است.

مزایای استفاده از بریج یا پل دندانی

  • عدم نیاز به پیوند استخوان قبل از جراحی
  • عدم نیاز به جراحی تهاجمی
  • مدت زمان کوتاه برای انجام عمل و پروسه کامل شدن درمان
  • هزینه های قبل از عمل کمتر
  • امکان انجام عمل با تنها دو مراجعه به پزشک در طول چند هفته

معایب بریج دندان :

  • -به علت اینکه در این روش جایگزینی برای ریشه دندان وجود ندارد باعث می شود استخوان فک به مرور تحلیل رود
  • – دندانها اگر سالم هم باشند باید تراشیده شوند تا روکش ها بر روی آن قرار بگیرد 
  • -دندان هایی که روکش بر روی آنها قرار می گیرد امکان دارد پوسیده شوند 
  • -عمر این بریج ها بین 8 تا 15 سال است 
مزایای ایمپلنت دندان :
  • مادم العمر بودن ایمپلنت
  • جلوگیری از تحلیل استخوان فک
  • نیاز به تراشیده شدن دندانهای اطراف ایمپلنت وجود ندارد
  • پوسیدگی در ایمپلنت وجود ندارد
معایب استفاده از ایمپلنت دندان
  • برای انجام ایمپلنت نیاز است جراحی بر روی لثه انجام شود
  • طولانی بودن روند درمان
  • باید تراکم استخوان بالا باشد در غیر این صورت برای انجام این کار باید پیوند استخوان انجام شود
  • بالا بودن هزینه ایمپلنت
  • افرادی که از دخانیات استفاده می کنند یا افرادی که دارای بیماری دیابت هستند برای انجام ایمپلنت مناسب نیستند زیرا این افراد زمانیکه پایه تیتانیوم در داخل استخوان فک قرار می گیرد باید با گذشت زمان با استخوان فک متصل و یک پارچه شود اما استفاده از دخانیات و یا بیماری دیابت و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان  مانع از خون رسانی درست به این ناحیه می شود در نتیجه باعث می شود این پروسه به درستی طی نشده و درمان درست انجام نشود

بریج یا ایمپلنت؟ کدام یک برای دندان های موجود بی ضررتر است؟

اگر می خواهید از آسیب رساندن به دندان های موجود خود جلوگیری کنید، ممکن است ایمپلنت گزینه ارجح باشد. زیرا شاید دندانپزشک برای نصب بریج مجبور به تراشیدن  دندان های سالم  شما از هر دو طرف شود.
همچنین  بریج‌های دندانی هرگونه فشاری را به دندان‌ های مجاور، که معمولاً برای حمایت از روکش‌ ها سوهان خورده، منتقل می‌کنند. اما ایمپلنت‌ تنها و به اندازه یک دندان طبیعی به اطراف فشار میکند زیرا پایه آن در فک تعبیه شده است.

هزینه کدام یک بیشتر است؟ بریج یا ایمپلنت؟

بریج معمولاً هزینه کمتری نسبت به ایمپلنت دارد، زیرا به دلیل سهولت، کمتر سر و کار شما به مطب می افتد. اما روش درمانی ایمپلنت دندان معمولاً بیشتر از بریج طول می کشد و هزینه بیشتر دارد.
قبل از کاشت تاج نهایی روی ایمپلنت شما نیاز به یک دوره بهبودی دارد. این بدان معناست که شما به قرارهای ملاقات بیشتری با دندانپزشک خود نیاز خواهید داشت که این امر باعث گران‌تر هزینه تمام شده نسبت به بریج می‌شود.

طول عمر بریج دندان بیشتر است یا ایمپلنت؟

ایمپلنت دندان دوام بسیار بیشتری نسبت به بریج دارد و در صورت مراقبت کامل از آن می تواند برای یک عمر در کنار شما باشد. فلز تیتانیوم در برابر پوسیدگی از مقاومت بسیار زیادی برخوردار است و به همین دلیل عمر استفاده از ایمپلنت نیز بسیار بالا خواهد بود. برای این که بتوانید یک ایمپلنت دندانی بسیار خوب داشته باشید، باید بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی حفظ کنید. دوبار مسواک زدن در روز و استفاده از نخ دندان می تواند به شما در این مسیر کمک بسیار زیادی کند. در صورتی که بهداشت را رعایت نکنید، شانس نگهداری از ایمپلنت دندانی شما به شدت کاهش پیدا می کند.

مراقبت های بعدی

در هر دو روش بریج یا ایمپلنت باید به خوبی از دندان های کاشته شده مراقبت کنید؛ هم بعد از عمل و هم در دراز مدت.
نخ دندان کشیدن با بریج می تواند کمی سخت تر باشد، اما دندانپزشک تمام دستورالعمل هایی را که برای مراقبت صحیح از آن نیاز دارید به شما ارائه می دهد.

این موارد را هم برای بریج یا ایمپلنت در نظر بگیرید

اگر سیگار می کشید، رادیوتراپی در ناحیه فک خود انجام داده اید یا دیابت کنترل نشده دارید، ممکن است ایمپلنت دندان توصیه نشود. همچنین اگر از بیماری لثه رنج می برید، دندانپزشک به شما کمک می کند تا قبل از نصب بریج یا ایمپلنت دندان، آن را درمان کنید.
به یاد داشته باشید، هر دو مورد بریج یا ایمپلنت متفاوت است، بنابراین با دندانپزشک خود صحبت کنید تا یک ارزیابی بالینی کامل انجام دهد و گزینه های درمانی را با شما در میان بگذارد