/

19 خرداد 1403

ایمپلنت و پوکی استخوان

ایمپلنت و پوکی استخوان

یکی از بیماری های شایع در بزرگسالان و افراد مسن پوکی استخوان است. حالا با این سوال مواجه می شویم که آیا کاشت ایمپلنت با وجود پوکی استخوان امکان پذیر است؟

در جواب به این سوال باید پاسخ دهیم که خوشبختانه، ابتلا به پوکی استخوان فرد را از کاشت ایمپلنت محروم نمی کند. در واقع با توجه به ارتباط ایمپلنت و پوکی استخوان، کاشت دندان اغلب برای بیماران پوکی استخوان توصیه می شود، زیرا ایمپلنت باعث تحریک بازسازی بافت استخوانی و افزایش تراکم استخوان در ناحیه مورد نظر می شود.

پوکی استخوان و ایمپلنت

همان طور که می دانید یکی از شرایط ایمپلنت دندان دارا بودن استخوان فک با تراکم کافی و مطلوب است. در غیر این صورت فرآیند کاشت ایمپلنت با مشکل مواجه شده و ممکن است پس از مدت زمان کوتاه ایمپلنت ها شل شده و بیافتند و یا به اصلاح پس زدن ایمپلنت رخ دهد.. البته این پایان راه نیست! زیرا با انجام جراحی های تکمیلی و پیش زمینه ای می توان ضمن بهبود تراکم استخوان، افزایش طول تاج دندان را نیز افزایش داد.

در چه مواردی کاشت ایمپلنت با وجود پوکی استخوان توصیه نمی شود؟

بیماری پوکی استخوان به تنهایی، مانعی برای کاشت ناموفق ایمپلنت و پس زدن آن توسط بدن بیمار نیست. اما قرار گیری این سابقه بیماری در کنار مشکلات دیگر، می‌تواند احتمال ناموفق بودن جراحی ایمپلنت را افزایش دهد. این مشکلات شامل موارد زیر است.

  • همزمانی پوکی استخوان با بیماری‌های قلبی
  • همزمانی پوکی استخوان با دیابت و عدم امکان پایداری سطح قند خون
  • مصرف الکل و مواد مخدر (و حتی سیگار)
  • همزمانی پوکی استخوان با بیماری‌های کلیوی
  • وجود اختلالات هورمونی در فرد
  • سن بالا (خصوصا در زنان یائسه و بالای ۵۰ سال)
  • وجود بیماری نرمی استخوان در فرد با عدم امکان درمان
  • کشیدن دندان‌های زیاد پس از ابتلا به بیماری پوکی استخوان

عوامل تاثیرگذار بر موفقیت کاشت ایمپلنت در افراد دچار پوکی استخوان

در فرآیند کاشت ایمپلنت دندان، افراد مبتلا به پوکی استخوان نیازمند مراعات و اقدامات خاصی هستند تا موفقیت این روند برای آن‌ها تضمین شود. در این راستا، عوامل مؤثر بر کیفیت و موفقیت کاشت ایمپلنت در افراد با پوکی استخوان عبارتند از:

  1. تشخیص دقیق: تشخیص دقیق میزان تحلیل لثه و تراکم استخوان فک از طریق آزمایش‌های تخصصی و تصاویر رادیوگرافی بسیار مهم است. این اطلاعات به پزشک کمک می‌کنند تا برنامه‌ریزی مناسبی برای کاشت ایمپلنت ارائه دهد.
  2. جراحی دقیق و به موقع: انجام جراحی دقیق لثه و تزریق پودر استخوان در محل مناسب، به ویژه در نواحی با کمبود تراکم استخوان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
  3. جوش خوردن کامل بافت استخوانی: اطمینان از جوش خوردن کامل بافت استخوانی به فک می‌تواند از مهمترین عوامل تأثیرگذار در موفقیت ایمپلنت باشد.
  4. استفاده از مواد با کیفیت: انتخاب مواد اولیه با کیفیت از برندهای معتبر برای ایمپلنت دندان می‌تواند تأثیر بسزایی در موفقیت کاشت داشته باشد.
  5. تجربه و تخصص دندانپزشک: میزان تجربه و تخصص دندانپزشک معالج نیز نقش حیاتی در کاشت ایمپلنت دارد، زیرا تجربه فنی و آگاهی در زمینه‌ی ایمپلنت‌ها به بهبود نتایج کمک می‌کند.

استفاده از روش‌ها و فناوری‌های پیشرفته به همراه رعایت این عوامل، می‌تواند به موفقیت بیشتر در کاشت ایمپلنت دندان در افراد مبتلا به پوکی استخوان منجر شود.

 

ایمپلنت و پوکی استخوان

ایمپلنت و پوکی استخوان

مراقبت های پس از کاشت ایمپلنت در افراد مبتلا پوکی استخوان

افراد مبتلا به پوکی استخوان به شدت در معرض شکستگی استخوان های بدن و مشکلات دهان و دندان هستند. بدین ترتیب بعد از انجام جراحی های اولیه و کاشت ایمپلنت می بایست یک سری مراقبت ها را انجام دهند. تا ضمن حفظ کیفیت ایمپلنت کاشته شده، طول عمر آن نیز افزایش یابد. برخی از مهمترین مراقبت های پس از کاشت ایملنت به قرار زیر است:

  • حفظ سلامتی فردی و جلوگیری از ابتلا به بیماری های مزمن قبل و بعد از کاشت ایمپلنت
  • رعایت بهداشت دهان و دندان (به ویژه دندان های مجاور محل کاشت ایمپلنت)
  • انجام اقدامات اولیه و ضروری پیش از کاشت ایمپلنت بنا با تشخیص و توصیه دندانپزشک
  • انجام معاینات دوره ای و مستمر در بازه های زمانی تعیین شده توسط دندانپزشک
  • استفاده از داروهای مسکن و آنتی بیوتیک پس از کاشت ایمپلنت های دندانی

نشانه‌های شکست ایمپلت در بیماران مبتلا به پوکی استخوان

بدون شک احتمال موفقیت کاشت در افرادی که استخوان های محکم با تراکم کافی دارند، بسیار زیاد است. به همین دلیل احتمال موفقیت کاشت ایمپلنت با وجود پوکی استخوان باید به صورت کامل بررسی گردد.

شکست خوردن کاشت ایمپلنت در اثر عدم وجود تراکم کافی در سطح استخوان فک به اشکال مختلفی نمود خواهد شد. لق شدن ایمپلنت یا پس زدن آن اصلی ترین نشانه‌هایی است که پس از شکست کاشت اتفاق خواهد افتاد.


نتیجه گیری نهایی

دکتر شهاب الدین عزیزی در این مقاله به ارائه توضیحاتی در خصوص کاشت ایمپلنت با وجود پوکی استخوان برای افراد مبتلا به این بیماری پرداختند. آموختیم که پوکی استخوان به تنهایی، دلیلی برای عدم موفقیت کاشت ایمپلنت نیست.

کاشت ایمپلنت برای افراد مبتلا به پوکی استخوان هیچگونه نگرانی ندارد. تنها کافیست تا مراحل اولیه و پیش زمینه ای به طور دقیق انجام شود و سپس به سراغ کاشت ایمپلنت بروید. در حال حاضر کاشت ایمپلنت های دندانی برای افراد مبتلا به پوکی استخوان در بسیاری از مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی انجام می شود. البته برای موفق بودن فرآیند کاشت انجام جراحی های تکمیلی شامل جراحی پیوند لثه و استخوان فک را در اولویت قرار دهید. تا پس از کاشت دندان های با کیفیت، مستحکم و زیبا از خوردن مواد غذایی، تکلم و حضور در جمع دوستان لذت ببرید.