/

8 تیر 1402

ایمپلنت دندان جلو

کاشت ایمپلنت برای دندان جلو از استخوان فک شما محافظت می‌کند، دقیقاً شبیه به دندان طبیعی‌تان به نظر می‌رسد و احساس می‌شود. ایمپلنت دندان جلو کاملاً شبیه ریشه دندان واقعی است و تحریک مورد نیاز برای استخوان آلوئولار را فراهم می‌کند، بنابراین تحلیل رفتن استخوان اتفاق نمی‌افتد و مطمئن خواهید بود که استخوان فک شما قوی و سالم باقی می‌ماند. درمان ایمپلنت دندان جلو، یک درمان از قبل برنامه‌ریزی شده است، عمل واقعی قرار دادن کاشت دندان جلو بسیار سریع انجام می‌شود و فقط ممکن است به بی‌حسی موضعی نیاز داشته باشید. در این روش یک دندان موقت در همان روز دریافت خواهید کرد. پس از بهبود یافتن و جوش خوردن لثه و استخوان، دندان جلوی دائمی جدید شما ساخته و نصب می‌شود.

افراد واجد شرایط کاشت ایمپلنت دندان جلو

دندان‌های جلویی دهان در مقابل صدمه های دندانی بسیار صدمه‌پذیر هستند و دندانپزشکان اکثر اوقات به معالجه بیمارانی که به صورت تصادفی یا در هنگام صدمه های ناشی از فعالیت‌های ورزشی، دندان جلویی‌ اشان افتاده و یا صدمه دیده‌اند می پردازند.
علاوه بر این احتمال دارد که شخصی دندان‌های جلویی خود را به دلیل عفونت و پوسیدگی از دست بدهد و یا حتی آن‌ها را بکشد. از دست دادن هر دندان بسیار نامطلوب است، اما افتادن یک دندان جلویی برای عده ی زیادی از اشخاص بسیار ناراحت کننده می باشد.
چرا که بیشتر مواقع اعتماد به نفس افراد در ظاهر و زیبایی دندان ها می باشد. خوشبختانه، ایمپلنت و کاشت دندان جلو یک راهکار بسیار مناسب و طولانی مدت برای رفع این مشکلات دندان جلو نیز می باشد.

گزینه‌های جایگزین برای جایگزینی دندان جلو شامل دندان مصنوعی یک دندانی یا دندان مصنوعی فلیپر است که فقط یک راه‌حل موقتی است.
گزینه دیگر، انتخاب بریج یا پل دندان است که روی دندان‌های مجاور با فضای خالی شده نصب می‌شود. این دندان‌ها باید به طور قابل‌توجهی تراشیده و فرم دهی شوند، قسمت زیادی از ساختار اصلی آن‌ها از بین برود تا بتوان روی آن‌ها روکش دندان قرار داد و این روکش‌ها به دندان جلویی جایگزین متصل می‌شوند که اصطلاحاً آن را پونتیک می‌گویند.
اگر دندان‌های جلوی باقی مانده شما محکم و سالم باشد، استفاده از روش بریج یا پل دندانی روشی ایده آل نیست زیرا دندان‌های مجاور به طور قابل‌توجهی تراشیده و ضعیف می‌شوند و همیشه باید با روکش دندان محافظت شوند.
تراشیدن بخشی از مینای دندان از این دندان‌ها، احتمال عفونت و پوسیدگی این دندان‌ها را در آینده افزایش می‌دهد. پونتیک یک پل دندانی فقط روی لثه قرار خواهد گرفت و با گذشت زمان، بافت لثه و استخوان زیر آن به تدریج جذب می‌شوند، بنابراین در نهایت ممکن است یک شکاف و فاصله‌ی ناخوشایندی در زیر پونتیک به وجود آید.

بسته به اینکه شما کدامیک از دندان های خود را از دست داده اید ایمپلنت ها می تواند به صورت های مختلف برای جایگزینی آن دندان ها استفاده شوند. به عنوان مثال:

  • اگر شما صرفا یک دندان جلو را از دست داده اید، می توانید ایمپلنت تکی بکارید.
  • اگر دو دندان جلویی در کنار هم از دست رفته باشند می توانید دو ایمپلنت بکارید.
  • اگر 3 دندان و بیشتر از آن از دست رفته باشد می توانید بریج دندان متکی بر ایمپلنت استفاده کنید.

مهم ترین نکته در خصوص این ایمپلنت ها، آن است که مستقیماً در طرح لبخند قرار دارند. یعنی اگر برای جایگزینی یکی از 16 دندان جلویی (بالا و پایین)، بخواهیم ایمپلنت بکاریم، باید به این توجه کنیم که ایمپلنت در نهایت باید از نظر شکل و ظاهر شبیه دندان های دیگر بوده و نمایی طبیعی داشته باشد.
برای اینکه ایمپلنت به شکلی طبیعی کاشته شود و واقعا تفاوتی با سایر دندان های جلویی نداشته باشد مراحل کاشت میبایست با ظرافت و حساسیت بیشتری دنبال شوند و پروتز انتخابی نیز حتما باید رنگ و فرم طبیعی تری داشته باشد. با توجه به این مساله، هزینه ایمپلنت دندان جلو معمولا بیشتر از قیمت ایمپلنت های خلفی است.

مزایای ایمپلنت دندان جلو چیست؟

  • بهترین روش جایگزین دندان از دست رفته در جلو است
  • نیاز به مراقبت زیادی ندارد و مانند دندان های طبیعی است
  • به حفظ استخوان فک کمک کرده و مانع از کج شدن دندان های جلویی می شود
  • در صورت مراقبت اصولی تا آخر عمر می تواند ماندگار باشد

اگر قصد جایگزین کردن دندان از دست رفته خود را دارید حتما به یک دندانپزشک متخصص ایمپلنت مراجعه کنید. این متخصص می تواند متخصص لثه، متخصص پروتز و یا جراح دهان و دندان باشد. از آنجا که نصب ایمپلنت ها در ناحیه قدامی فک یک کار حساس بوده و روی زیبایی طرح لبخند تاثیر می گذارد حتما متخصصی پیدا کنید که تجربه زیادی در خصوص نصب ایمپلنت دندان جلو داشته باشد.