/

7 تیر 1403

ایمپلنت دندان برای نوجوانان

کاشت ایمپلنت دندان برای نوجوانان

زمانی ایمپلنت در استخوان فک گذاشته می‌شود، که رشد استخوان کامل شده باشد.

استخوان فک نوجوانان معمولاً هنوز در حال رشد است و به همین دلیل جوانان نمی‌توانند جراحی کاشت دندان را انجام دهند. بنابراین کاشت دندان در جوانان نه تنها رشد فک را به تاخیر می‌اندازد، بلکه نظم و مرتب بودن طبیعی دندان‌ها را نیز به‌هم می‌زند.

اگر فردی که دندان خود را از دست داده نوجوان باشد، ممکن است شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت زود باشد. کاشت ایمپلنت درمانی ماندگار است در حالی که در سن نوجوانی هنوز رشد استخوان ها به پایان نرسیده و صورت و فک در حال تغییر شکل است.

دکتر شهاب الدین عزیزی بهترین متخصص ایمپلنت در تهران و همچنین بهترین جراح دهان، فک و صورت در تهران بیان کردند که با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان در سن رشد قرار دارند درمان ایمپلنت روش مناسبی برای آن ها نیست چرا که ایمپلنت با استخوان فیوز و جوش می‌خورد و برای این افراد درمان از طریق ایمپلنت دندانی قبل از اتمام رشد ممکن نیست.

در طول دوره رشد، ایمپلنت ها در ناحیه ی خلفی هر دو فک (عقب تر از دندان نیش به دلیل ادامه رشد استخوان) کاشته نشود. در قسمت قدامی فک بالا به دلیل ادامه رشد کام و افزایش عرض آن، در صورت قراردهی ایمپلنت قبل از پایان سن رشد با ادامه رشد عرضی فاصله ایمپلنت ها از هم بیشتر شده و مشکلات بیومکانیکی و زیبایی ایجاد می کند. و در قدام فک پایین کمترین تغییرات ناشی از رشد استخوانی را خواهیم داشت، بنابراین ایمپلنت هایی که در قدام فک پایین کاشته می شوند قابل پیش بینی هستند.

چرا کودکان و نوجوانان کاندیدای خوبی برای کاشت دندان نیستند؟

قبل از اینکه بیمار بتواند تحت جراحی ایمپلنت قرار گیرد، باید یک فک کاملاً توسعه یافته داشته باشد. این امر به طور معمول تا اواخر سال های نوجوانی یا حتی اوایل سنین بزرگسالی اتفاق نمی افتد.

به بیان دیگر اینکه ما در استخوان مرحله ای به نام رشد طولی استخوان داریم. زمانی که ایمپلنت صورت می گیرد استخوان به دور دندان انگرید می شود و دیگر ایمپلنت حرکتی در محیط دهان نخواهد داشت. در حالی که در سنین پایین، دندان ها با رشد طولی استخوان حرکت می کنند و به سمت پایین می آیند، بنابراین یک اختلاف ارتفاع بین دندان ایمپلنت شده در فک و دندان های مجاور مشاهده خواهد شد. پس در نتیجه باید اجازه دهیم که رشد طولی استخوان به اتمام برسد.

بنابراین، دندانپزشکان به ندرت روش کاشت دندان را روی افرادی که 18 سال یا کمتر داشته باشند انجام خواهند داد. با این حال، این محدودیت سنی مطلق نیست زیرا رشد فک عاملی متغیر است و می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد.

دندانپزشک معمولاً با رادیوگرافی از استخوان افراد و بررسی آن، تشخیص خواهد داد که آیا یک بیمار برای کاشت دندان آماده هست یا خیر؟ البته، اجازه والدین برای بیماران زیر 18 سال نیز که مایل به جایگزینی دندان های از دست رفته با ایمپلنت های دندان هستند نیز، لازم می باشد.

تشخیص سن مناسب ایمپلنت برای نوجوانان

روش های مختلفی برای بررسی اتمام رشد استخوان ها وجود دارد. سن شناسنامه ای به تنهایی معیار مناسبی نیست. بهترین روش تعیین سن رشدی، مقایسه ی رادیوگرافی های متوالی از مچ دست با اطلس استاندارد رشد

عوارض ایمپلنت دندان در نوجوانی

مهمترین نگرانی برای دندان از دست رفته و جای خالی آن در نوجوانی، محافظت از سلامت استخوان در این محل است به همین دلیل بعضی از والدین می خواهند با کاشت ایمپلنت، از سلامت استخوان فک محافظت کنند و جلوی تحلیل رفتن آن را بگیرند.

برای حل این مشکل می توان پیوند استخوان استفاده کرد. پیوند متشکل از مواد معدنی فراوری شده از اهدا کننده به عنوان یک داربست عمل می کند که سلول های استخوانی رشد کرده و در آن جای می گیرند.

معمولا مواد پیوندی به مرور زمان جذب شده و از بین می روند و استخوان سالم و تازه جای آن را می گیرد. اما سرعت بازجذب مواد پیوندی را برای یک بیمار نوجوان می توان کند کرد چرا که استخوان هنوز تا مدتی در حال رشد خواهد بود.

ایمپلنت دندان برای نوجوانان

ایمپلنت دندان برای نوجوانان

جایگزین‌های ایمپلنت برای نوجوانان

فلیپر

فلیپر وسیله‌ای متحرک است که فضای خالی مربوط به دندان غائب را پر می‌کند و ظاهری طبیعی دارد و فرقی با دندان خود بیمار ندارد. در اصل نوعی دندان مصنوعی تکه‌ای است که به راحتی می‌توان آن را درآورد و دوباره در جای خود قرار داد. متاسفانه اکثر بیماران هنگام در دهان داشتن فلیپر احساس ناراحتی می‌کنند. بیماران از درد شکایت دارند و خطر عفونت کردن لثه، به دلیل برداشتن و گذاشتن فلیپر وجود دارد. فلیپر سبک نیز هست و این سبکی و ظریف بودن آن را شکننده می‌کند، و اگر بیمار به خوبی از فلیپر مراقبت نکند، فلیپر به راحتی می‌شکند. به علاوه چون فیلپر لثه‌ها را می‌پوشاند، بزاق نمی‌تواند لثه‌ها را تمیز کند.

دندان مصنوعی ثابت موقت تکه‌ای

این نوع دندان مصنوعی از آکریلیک تهیه می‌شود و محکم است. دندان مصنوعی معمولاً با سیمان چسبانده می‌شود، بنابراین لازم نیست که بیمار نگران درآمدن دندان باشد. البته دندان پایه باید تراش داده و پس از آماده‌سازی، روکش شود. مزیت دندان مصنوعی موقت این است که می‌توان از آن برای دندان‌های عقب و جلوی دهان، هر دو استفاده کرد.

بریج مریلند

برای جایگذاری بریج مریلند لازم است که عمل اچینگ و باندینگ برای متصل کردن زائده‌های بریج به دندان‌های مجاور انجام شود، به همین دلیل بریج برای دندان‌های قدامی مناسب نیست، چون احتمال آسیب دیدن این دندان‌ها هنگام چسباندن بریج وجود دارد.

کاور دندان

کاور دندان (Snap-on Smile) نوعی دندان مصنوعی است که به راحتی جا انداخته می‌شود و به گونه‌ای طراحی شده که حداکثر راحتی را به دست دهد و بیمار بتواند ۲۴ ساعته از آن استفاده کند، البته استفاده شبانه‌روزی به دلیل مشکلات بهداشتی و به خطر انداختن سلامت دهان و دندان توصیه نمی‌شود. ماده رزینی به کار برده شده را به راحتی می‌توان تراش داد، البته پس از تراش دادن لازم است که کاور پولیش شود. به علاوه می‌توان ماده رزینی را به دندان مصنوعی اضافه کرد و آن را تراش داد تا شکل و اندازه مناسب به دست بیاید. چون حداقل آسیب به لثه در حال التیام وارد می‌شود، کاور دندان انتخابی مناسب برای جایگزینی دندان غائب کودکان است. اما چون کاور دندان مات است و پرداخت براق ندارد، برای دندان‌های قدامی مناسب نیست.

ریتینر اسیکس

پلاک نگهدارنده یا ریتینر اسیکس عموماً موقتی است و معمولاً زمانی از آن استفاده می‌شود که دندان مصنوعی اصلی شکسته باشد. بیمار باید ریتینر را هنگام غذا خوردن از دهان خارج کند. ریتینر اسیکس ظاهر قابل قبولی دارد، به ویژه اگر بیمار به خوبی از آن مراقبت کند؛ بنابراین ریتینر اسیکس هم برای دندان‌های جلو و هم برای دندان‌های عقب مناسب است.

باندینگ

باندینگ یکی از روش‌های جایگزینی دندان غائب است. دندانپزشک سایه رنگی مناسب و هماهنگ با رنگ دندان‌ها را انتخاب می‌کند. سپس سطح دندان را با اعمال محلول رقیق اسید فسفریک زبر می‌کند و عامل باندینگ مایع را روی دندان می‌زند. در مرحله بعد دندانپزشک رزین همرنگ دندان را روی دندان می‌زند و آن را به شکل مطلوب درمی‌آورد.

رزین با تابش اشعه UV خشک و سفت می‌شود و این مراحل آن‌قدر تکرار می‌شود تا دندانپزشک و بیمار از شکل نهایی دندان رضایت داشته باشند. در پایان دندانپزشک ماده را پولیش می‌کند تا با دندان‌های کناری همخوانی داشته باشد. به خاطر داشته باشید که باندینگ برای ترمیم دندان‌های شکسته و لب‌پر شده نیز کاربرد دارد. ترمیم باندینگ، برخلاف درمان‌های دیگر نیازی به تراش دادن مینای دندان ندارد و معمولاً بدون بی‌حسی انجام می‌شود. با این حال باندینگ استحکام دندان طبیعی را ندارد و به راحتی می‌شکند.

ارتودنسی (بریس)

فضای خالی دندان غائب را می‌توان با ارتودنسی بست. اگر بیمار تمایل داشته باشد، دندانپزشک دندان مصنوعی را روی سیم ارتودنسی قرار می‌دهد. تا بایت اصلاح شود و دندان‌ها به خوبی روی هم قرار بگیرد.


سخن پایانی

در پایان اینکه در زمان کاشت ایمپلنت، فک و لثه بیمار باید از شرایط مناسبی جهت اعمال این روش جراحی برخوردار باشد. اگر شما نیز دندان های از دست رفته دارید و به دنبال راه حلی جهت رفع نازیبایی های ناشی از آن هستید، ما به شما جراحی ایمپلنت دندان را توسط بهترین دندانپزشک ایمپلنت دندان در تهران توصیه خواهیم کرد. دکتر شهاب الدین عزیزی ، به عنوان بهترین متخصص کاشت ایمپلنت دندان در تهران در طیف کاملی از روش های ایمپلنت دندان بسیار مجرب هستند و در رفع نیازهای جراحی دهان مصمم می باشند. ایمپلنت دندان توانایی تغییر زندگی را دارد، شما را دعوت می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.