/

10 آذر 1402

ایمپلنت دندان آسیاب

دندان آسیاب یکی از مهم ترین دندان ها در دهان بوده و نقش مهمی را در دهان انسان ایفا می کند. مهم بودن نقش این دسته از دندان ها در دهان به این صورت است که نگهداری صورت در حالت عرض و ارتفاع، جویدن غذا و حفظ جایگاه باقی دندان ها بر عهده دندان آسیاب است. دندان آسیاب دارای دو نوع بزرگ و کوچک است که هر کدام از این دندان ها در دوره های خاصی از زندگی رشد می کند. ایمپلنت دندان آسیاب می تواند بر روی دندان آسیاب بزرگ و دندان آسیاب کوچک انجام شود. در این مقاله قصد داریم اهمیت ایمپلنت دندان های آسیاب را بیان کنیم

ایمپلنت دندان آسیاب بزرگ

جایگذاری ایمپلنت برای دندان آسیاب کوچک که تعداد آن دو عدد می باشد در هر سمت فک اجباری می باشد. جایگذاری ایمپلنت دندان آسیاب بزرگ اول اجباری می باشد ولی برای دندان آسیاب بزرگ دوم بسته به شرایط میتوانیم بگذاریم و می توانیم نگذاریم.

تنها در صورتی که دندان آسیاب دوم فک مقابل موجود باشد بایستی دندان آسیاب بزرگ دوم را قرار داد. در غیر این صورت قرار دادن ایمپلنت دندان آسیاب بزرگ دوم اجباری نیست.

چرا کاشت ایمپلنت دندان آسیاب مهم است؟

دندان های آسیاب از دندان های پایه انسان هستند و مهم ترین نقش را در جویدن غذا در دهان ایفا می کنند. علاوه بر این، از بین رفتن دندانهای آسیاب موجب جا به جا شدن دندان های کناری شده و موجب از بین رفتن چیدمان دندان ها در دهان می شود. به همین دلیل جایگزینی دندان آسیاب بسیار مهم است و این جایگزینی با ایمپلنت اتفاق می افتد.

روش کاشت ایمپلنت دندان آسیاب چیست؟

ایمپلنت دندان های آسیاب مثل دندان های جلو انجام می شود، با این تفاوت که محدودیت عرض استخوان در عقب کمتر از جلو می باشد. نکته بعد این که بعد از جراحی ایمپلنت عقب ما مجبور نیستیم روی آن را بلافاصله روکش بگذاریم تا مریض غذا بخورد و می توانیم 3، 4 ماه صبر کنیم.

ولی در مورد دندان های جلو چون بیمار بی دندان است، بیشتر تقاضا برای جایگذاری دندان بعد از جراحی وجود دارد.

در بیمارانی که دهان آن ها زیاد باز نمی شود، کار جراحی ایمپلنت برای دندان های آسیاب سخت تر می باشد. دستیار جراحی نیز در دندان های عقب باید تبحر بیشتری برای کمک به جراح داشته باشد.

کاشت ایمپلنت دندان آسیاب چه مزایایی دارد؟

در گذشته دندانپزشکان برای جایگزینی دندان خالی شده از بریج استفاده می کردند که این مورد موجب می شد دندان های کناری دندان های آسیاب تراش بخورند. پس از آن از یک روکش استفاده می کردند و فضای خالی دندان را به این صورت پر می کردند. با این که جای خالی دندان پر می شد، ولی به دلیل تراش خوردن دندان های کناری، این روش مناسب نبود. در نتیجه امروزه از روش کاشت ایمپلنت دندان برای دندان های آسیاب استفاده می شود.

از دیگر مزایایی که کاشت ایمپلنت دندان آسیاب به دنبال دارد، تحلیل نرفتن استخوان فک است زیرا ایمپلنت نیرویی برابر نیروی دندان های طبیعی به فک وارد می کند و به همین دلیل استخوان فک به مرور زمان تحلیل نخواهد رفت.

خیلی تفاوتی با دندان های جلو نمی کند ولی در مواردی که جراحی سینوس انجام می شود، به جای 3 ماه باید 4 یا 5 ماه صبر کنیم تا استخوان تشکیل شود یا در مواردی که بازسازی استخوان در فک پایین انجام می شود و استخوان خیلی باریک است مجبوریم فقط 4 ماه صبر کنیم تا استخوان ساخته شود، سپس ایمپلنت را بگذاریم.

سخن پایانی

ایمپلنت دندان آسیاب به مانند هر دندان دیگری یکی از بهترین روش‌ ها برای درمان دندان آسیب دیده و جایگزینی فضای خالی دندان است. مرکز ایمپلنت دندان مرسادنت در تهران از کلینیک‌ های حرفه‌ ای در این زمینه محسوب می‌ شود و بسیاری از شهروندان تهرانی و شهروندان ساکن غرب و شرق تهران از این کلینیک برای درمان دندان‌ های آسیب دیده خود بهره می‌ برند