/

29 مهر 1402

ایمپلنت تک دندان

اگر ریشه یکی از دندان ها پوسیدگی شدید داشته و یا دندان به طور کامل از دست رفته باشد، ایمپلنت تک دندان، بهترین روش برای جایگزین کردن تک دندان ازدست رفته است. ایمپلنت قطعه ای فلزی (پیچ مانند) است که جایگزین ریشه دندان از دست رفته می شود. سپس روکشی بسیار شبیه به دندان طبیعی، روی آن قرار گرفته و جای دندان کشیده شده را پر میکند. ایمپلنت از نظر ظاهر و عملکرد، شباهت بسیار زیادی به دندان طبیعی دارد که در کلینیک تخصصی ایمپلنت مرسادنت آن را بررسی خواهیم کرد.

تراش دادن دندان به‌منظور بریج در ناحیه بی دندانی خطر پوسیدگی دندان‌های کناری را بالاتر می‌برد و تقریباً در اکثر موارد، دندان‌های مجاور نیاز به درمان عصب‌کشی یا درمان ریشه پیدا می‌کنند. از نظر بهداشتی، سطوح بین دندانی ایمپلنت را به‌راحتی می‌توان تمیز کرد و نیازی به نخ دندان نیست و دندان‌های کناری را می‌توان مدت‌زمان طولانی‌تر از نظر سلامتی حفظ کرد و از بروز بیماری‌های پریودنتال یا همان لثه جلوگیری به عمل آورد. بررسی ایمپلنت تک دندان و نحوه قرارگیری آن از معایب دو روش اول جلوگیری می‌کند، و آن را به گزینه محبوب‌تری در میان گزینه‌های جایگزینی تک دندان تبدیل می‌کند.

برای ایمپلنت تک دندان، یک پیچ تیتانیوم در استخوان فک ثابت می‌شود تا به‌عنوان “ریشه” دندان مصنوعی عمل کند. یک دندان جایگزین در بالای این ثابت می‌شود. این روش به دندان‌های همسایه بستگی ندارد و بنابراین یکپارچگی ساختاری هیچ دندان دیگری را به خطر نمی‌اندازد. یک ایمپلنت دندانی تقریباً مانند یک دندان طبیعی، کاملاً خودکفا است. با استفاده از این روش، ازآنجاکه روکش کاملاً محکم روی ایمپلنت قرار گرفته است، حرکت نخواهد کرد.

فوايد ایمپلنت تک دندان چيست؟

ایمپلنت دندان نسبت به بقيه جايگزينی های دندان چندين مزيت دارد. علاوه بر اينکه ظاهر و عملکردش همانند دندان واقعی است، بدون آسيب به دندان های کناری جايگزين دندان اصلی می شود. يک درمان معمول ديگر برای دندان از دست رفته، پل ثابت محافظ دندان، نيازمند اين است که دندان مجاور از بين برود تا از پل متصل شده محافظت کند.

از آنجايي که کاشت، جايگزين ريشه دندان خواهد شد، بهتر است که استخوان بندی آسيبی نبيند. با استفاده از پل، تعدادی از استخوان هايی که قبلا اطراف دندان را گرفته بودند شروع به خراب شدن می کنند. ایمپلنت دندان با استفاده از استخوان فک کمک می کند که استخوان بندی سالم و بی عيب باقی بماند.

در دراز مدت، ایمپلنت دندان نسبت به پل زيباتر مي ماند و تميز نگه داشت آن آسان تر است. وقتی پايه فلزی و پوشش پل بدون حفاظ مي ماند، ممکن است که لثه از آن فاصله بگيرد و موجب نقص واضحی شود. استخوان خراب شده زير پل می تواند جذابيت لبخند را از بين ببرد و سيمانی که پل را سرجايش نگه می دارد ممکن است از بين برود و باعث شود باکتری ها دندان را فرسوده کنند.

نحوه قرارگیری ایمپلنت تک دندان در فک

جهت بررسی ایمپلنت تک دندان و نحوه قرارگیری آن در ابتدا پس از معاینه لثه توسط دندانپزشک متخصص لثه، ایمپلنت که مانند یک پیچ یا سیلندر به نظر می‌رسد در فک قرار داده می‌شود. در طول دو تا شش ماه، ایمپلنت و استخوان مجاز به اتصال به یکدیگر برای تشکیل لنگر دندان مصنوعی هستند. در طول این مدت، استفاده از روکش موقت دندان می‌تواند روی محل ایمپلنت را پوشش دهد. تا بیمار از بی دندانی در ناحیه جراحی ایمپلنت احساس خوشایندی داشته باشد. لثه‌ها در عرض چند هفته پس از این روش بهبود خواهند یافت و آماده دریافت روکش دائمی خواهند شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بررسی ایمپلنت تک دندان و نحوه قرارگیری آن و یا ویزیت تخصصی با متخصصین لثه و کاشت ایمپلنت تک دندان، می‌توانید از مشاوران مرکز ایمپلنت مرسادنت تهران کمک بگیرید.

اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت تک دندان

ایمپلنت Implant

همان طور که گفته شد، ایمپلنت تک دندان، (مانند ایمپلنت عادی)، قطعه ای فلزی است که داخل استخوان فک، کار گذاشته می شود. این قطعه، از جنس فلزی سازگار با بافت های بدن انسان است. (معمولا تیتانیوم) تیتانیوم وزن کمی دارد و بسیار بادوام است.علاوه بر این به ندرت پیش می آید که بدن فردی، تیتانیوم را نپذیرد (اصطلاحا پس بزند)

ایمپلنت در اعماق استخوان فک کار گذاشته می شود و جای ریشه دندان از دست رفته را پر می کند. ایمپلنت دندان، پایه ای برای تاج دندان مصنوعی جدید محسوب شده و آن را درجای خود، محکم نگه می دارد.

رابط  Abutment 

آباتمنت یا رابط، قطعه ای بسیار کوچک است که از طرفی به ایمپلنت یا ریشه مصنوعی متصل شده و از طرف دیگر، به  تاج دندان (پروتز دندان)  وصل می شود.

آباتمنت از جنس پورسیلین، تیتانیوم یا سرامیک ساخته شده و به وسیله پیچ، به ایمپلنت متصل می شود.

تاج  Crown (دندان پروتز)

هنگامی که ایمپلنت، به خوبی با استخوان فک پیوند پیدا کرد، دندانپزشک، یک تاج دندان مصنوعی را بر اساس اندازه و فضای خالی موجود در دهان می سازد و آن را روی ایمپلنت نصب می کند. تاج دندان معمولا از جنس پورسلین ساخته می شود.

هزینه ایمپلنت تک دندان چقدر است؟

هزینه‌های جایگزینی یک دندان (شامل ایمپلنت و روکش) به طور معمول در یک محدوده قرار می‎گیرد. اگر پرونده شما پیچیده‌تر باشد و شما نیاز به مراحل اضافی داشته باشید این هزینه ممکن است افزایش یابد.

ضمن درنظرگرفتن هزینه کاشت دندان، باید به‌خاطر داشته باشید که ممکن است سال‌ها طول بکشد و بنابراین باید به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت به آن نگاه کنید. این هزینه بر معایب دندان مصنوعی و سایر اقدامات اصلاحی دندانپزشکی غلبه می‌کند. ایمپلنت‌های دندانی کاملاً دائمی هستند و رفتاری کاملاً شبیه دندان‌های طبیعی شما دارند. جهت مشاوره و بررسی ایمپلنت تک دندان و نحوه قرارگیری ایمپلنت و صحبت با پزشک متخصص می‌توانید با کلینیک ایمپلنت مرسادنت تماس بگیرید تا شرایط شما به طور دقیق و کامل سنجیده شود.

چه زمانی می توان از ایمپلنت تک دندان استفاده کرد؟

همه افرادی که یکی از دندان های خود را از دست داده اند، می توانند از این روش استفاده کنند.

البته شرط ضروری برای انجام ایمپلنت، استحکام کافی استخوان لثه است. در بیمارانی که دارای نرمی استخوان هستند، یا به هر دلیل استخوان فک ضعیفی دارند، امکان ایمپلنت وجود ندارد.

پیشنهاد می شود، ایمپلنت در سنین بالای ۱۵(برای خانم ها) تا ۱۸(برای آقایان) سال انجام شود.