24 خرداد 1402

ایمپلنت بیماران دیابتی

دیابت بیماری چندان ساده ای نیست و اگر نتوان آن را مدیریت کرد زندگی کردن با آن بسیار مشکل خواهد بود. دیابتی ها همواره دغدغه های سلامتی زیادی در رابطه با بیماری خود دارند. برای مثال آن ها همواره بابت سلامت دهان و دندان خود نگرانند و حتی اگر دندانی از دست بدهند بسیار سخت میتوانند جایگزینی برای آن پیدا کنند.  با ما همراه باشید تا ببینیم دیابت و ایمپلنت چه تاثیری روی هم دارند و چگونه میتوان با وجود دیابت ایمپلنت کرد.
کاشت ایمپلنت های دندانی برای بیماران دیابتی باید با احتیاط انجام گیرد. البته به طور معمول کاشت ایمپلنت بیماران دیابتی در صورتی که بیماری دیابت آنها کنترل شده باشد؛ مشکلی ایجاد نمی کند و درصد موفقیت کاشت ایمپلنت در این بیماران با افراد سالم یکسان است. طبق نظریه سازمان غذا و دارو، کاشت ایمپلنت‌های دندانی برای بیماران دیابتی منعی ندارد اما در صورتی که به دیابت مبتلا هستید؛ خطر شکست ایمپلنت  دندان در مقایسه با افراد سالم برای شما افزایش می یابد بنابراین اگر به دیابت کنترل نشده مبتلا هستید بهتر است کاشت ایمپلنت را تا زمانی که دیابت شما تحت کنترل در بیاید به تعویق بیندازید.

آیا امکان کاشت ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی وجود دارد؟

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که برای بیماران دیابتی نوع ۱ و نوع ۲ پیش می‌آید این است که آیا امکان کاشت ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی مجاز است یا خیر؟ طبیعی است که این بیماران نگران باشند و سوالات زیادی در ذهن خود داشته باشند زیرا ایمپلنت و دیابت میتواند در مقابل هم قرار گرفته و برای هم مشکل ساز باشند. بهتر است بگوییم دیابت میتواند باعث ایجاد شکست در کاشت ایمپلنت دندان شود زیرا پروسه درمان و بهبودی افراد دیابتی کمی از بیماران غیر دیابتی طولانی‌تر است.
اما همه این موارد نمیتواند بیماران دیابتی را از کاشت ایمپلنت دندان منع کند و برای آنها آرزویی دست نیافتنی باشد. هنگامی که صحبت از شکست ایمپلنت به میان می‌آید بدین منظور نیست که بیماران دیابتی حتما با شکست در کاشت مواجه میشوند. در حال حاضر با مشورت متخصص ایمپلنت و متخصص دیابت، فرد دیابتی میتواند با کنترل دیابت خود تحت نظر پزشک حداقل ۳ ماه قبل از روز کاشت، دیابت خود را کنترل کرده تا این پروسه عاری از هرگونه مشکل و با انگیزه و امید بیشتری انجام شود. در کاشت ایمپلنت برای این افراد دقت نظر و مهارت پزشک نیز تاثیر بسیار بالایی دارد.
متاسفانه در حال حاضر بیش از ۹ درصد مردم جهان دچار دیابت هستند که موظف هستند از دهان و دندان خود به خوبی مراقبت کنند. طبیعی است که هر التهابی در بدن بیماران دیابتی مبنی بر افزایش گلوکز خون است و همچنین دیابت باعث میشود عفونت باکتریایی در دهان به دلیل نداشتن توانایی سیستم ایمنی بدن در مقابله با آن پیشرفت کند.

چه مشکلاتی برای ایمپلنت بیماران دیابتی به وجود خواهد آمد؟

بیماران دیابتی که دیابت کنترل نشده دارند؛ پس از کاشت ایمپلنت دچار مشکلاتی خواهند شد. چون ایمپلنت ها مستقیماً داخل استخوان فک کاشته شده و به علت بهبود نیافتن زخم در مدتی طولانی احتمال بروز عفونت بسیار افزایش خواهد یافت. به همین علت بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده کاندید مناسبی برای ایمپلنتولوژی نیستند.
فرآیند اسئواینتگریشن در بیماران دیابتی با مشکل مواجه خواهد شد و به عبارت دیگر ایمپلنت‌های دندانی معمولاً راه حل مناسبی برای بیماران دیابتی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند و به دیابت کنترل نشده مبتلا هستند؛ نمی باشد. البته برای بیماران دیابتی تحت کنترل همچنان امید کاشت ایمپلنت موفق وجود دارد.
ایمپلنت بیماران دیابتی باید با مشورت جراحان دهان و دندان انجام گیرد. خوشبختانه مطالعات اخیر نشان می دهد اکثر بیماران دیابتی که ایمپلنت کاشته اند با مشکل چندانی مواجه نشده اند. در صورتی که پیش از اقدام به کاشت ایمپلنت با جراح خود مشورت کنید و شرایط دیابت شما تحت کنترل باشد می توانید بهترین نتیجه را از کاشت ایمپلنت بگیرید. از لحاظ جراحان فک و دهان شرایط دیابت در بیماران به دو نوع کنترل شده و کنترل نشده تقسیم می شود.
اگر به دیابت مبتلا هستید و میخواهید عمل جراحی کاشت ایمپلنت انجام دهید بهتر است با یک جراح فک و دهان با تجربه مشورت کنید. جراحانی که تجربه و تبحر کافی در کاشت ایمپلنت داشته باشند؛ توصیه های مناسبی پیش از اقدام به کاشت ایمپلنت به شما خواهند کرد. در جلسه مشاوره، جراحان به شما کمک می کنند که تصمیم بگیرید آیا کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت هستید یا خیر. اگر دچار بیماری دیابت هستید و می‌خواهید کاشت ایمپلنت دندان انجام دهید بهتر است با متخصصین و جراحان کلینیک تخصصی ایمپلنت مرسادنت تهران تماس گرفته و یک جلسه مشاوره رایگان تنظیم کنید.

دلیل شکست ایمپلنت بیماران دیابتی چیست؟

اصلی‌ترین دلیل شکست ایمپلنت بیماران دیابتی عفونت لثه است. بیماری لثه یکی از دشمنان خاموشی است که در افراد دیابتی پس از کاشت ایمپلنت خودش را نشان میدهد. احتمال بروز بیماری های لثه در بیماران دیابتی پس از کاشت ایمپلنت در مراحل اولیه بسیار بالا است. پیشرفت بیماری های لثه پس از ایمپلنت در بیماران دیابتی می تواند موجب تحلیل استخوان فک و در نتیجه لق شدن پایه ایمپلنت شود.
بیماران دیابتی تا زمانی که علائم بیماری لثه داشته باشند نمی توانند کاشت ایمپلنت انجام دهند. چون بیماری های لثه همراه با دیابت می تواند توسعه عفونت پس از عمل جراحی را را افزایش دهد.
دیابت یک سندروم پیچیده است که می تواند مشکلات بسیاری برای دهان و دندان بیمار ایجاد کند. وجود تورم و التهاب لثه، عفونت، بیماری پریودنتال و بسیاری مشکلات دیگر در بیماران دیابتی بسیار زیاد است. عفونت لثه از مشکلاتی است که در بیماران دیابتی بسیار متداول است. بهبود زخم در بیماران دیابتی پس از عمل جراحی بسیار کند انجام می گیرد و بافتها به خوبی جوش نمی خورند.

چه روش‌هایی برای کاشت دندان افراد دیابتی وجود دارد؟

اگر دارای دیابت هستید و تمایل دارید کاشت ایمپلنت دندانی انجام دهید بهتر است با مشورت متخصص دیابت خود رژیم غذایی و داروهای خود را کنترل شده مصرف کنید تا درصد موفقیت کاشت ایمپلنت شما افزایش یابد. البته پس از انجام ایمپلنت برای افرادی که دچار دیابت هستند نیز باید روش های مراقبت از ایمپلنت برای افزایش طول عمر آن را انجام دهید تا ایمپلنت شما یک عمر مانند دندان طبیعی و زیبا همراهتان باشد. چند روش مختلف برای کاشت ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی وجود دارد:

·        کاشت ایمپلنت دندان با تکنیک All On 4

·        کاشت ایمپلنت دندان مینی

·        کاشت ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یک روزه

·        استفاده از پل دندانی (بریج) و پروتز متحرک

چرا بیماران دیابتی کنترل نشده نمی توانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟

دکتر شهاب الدین عزیزی ایمپلنتولوژیست و جراح دهان و دندان پاسخ داده است:”مطالعات نشان می‌دهد بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده با مشکلات متعددی پس از کاشت ایمپلنت مانند عدم جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک، عدم بهبود بافت لثه و افزایش بیش از حد قند خون، ایجاد التهاب اطراف پایه ایمپلنت و طولانی شدن دوره بهبود و ریکاوری مواجه می‌شوند. البته در صورتی که بیماران دیابت خود را در حالت کنترل شده در بیاورند؛ درصد موفقیت ایمپلنت آنها بسیار بالاتر خواهد رفت.”

بهترین کلینیک فوق تخصصی که از عهده ایمپلنت گذاری افراد مبتلا به دیابت به خوبی بر میاید.

چه شما دیابت نوع 1داشته باشید یا نوع 2، ایمپلنت های دندانی ممکن است یک انتخاب عالی برای داشتن یک دندان دائمی باشند. اما باید توجه داشته باشید که بیماری شما در صورتی که کنترل نشود و به صورت منظم نتوانید آن را مدیریت کنید ممکن است نتایج ایمپلنت را با شکست مواجه کند.
موفقیت عمل ایمپلنت برای دیابتی ها  علاوه بر اینکه به مدیریت و کنترل این بیماری بستگی دارد، به نوع کلینیک دندانپزشکی و جراح دندانی که انتخاب میکنید نیز وابسته است. از آنجایی که هر جراحی نمیتواند به خوبی این عمل را برای افراد دیابتی انجام دهد، شاید نتوانید جراح خوبی پیدا کنید. خبر خوب این است که کلینیک تخصصی ایمپلنت مرسادنت یکی از بهترین کلینیک های تهران است که متخصصانش سابقه و تجربه زیادی در ایمپلنت گذاری برای افراد دیابتی دارند. اگر مایلید در این کلینیک ایمپلنت بگذارید حتما با ما تماس بگیرید.