/

19 فروردین 1403

ایمپلنت برای چه کسانی مناسب نیست؟

ایمپلنت برای چه کسانی مناسب نیست؟

ایمپلنت دندان یکی از بهترین و مطمئن‌ترین راه‌ها برای درمان جای خالی دندان‌ها است. اما همه نمی توانند از این روش استفاده کنند. خیلی از افراد دارای محدودیت هایی هستند که مانع از کاشت ایمپلنت می شود.

چند عامل اصلی برای واجد شرایط بودن شما برای ایمپلنت دندان وجود دارد .با ما با ادامه مقاله چه کسانی برای ایمپلنت مناسب نیستند؟ همراه باشید .

اما این نکته را مد نظر داشته باشید که پیشرفت علم و تکنولوژی باعث شده تا بیشتر افراد امکان کاشت ایمپلنت دندان را داشته باشند به عنوان مثال استفاده از بهترین دستگاه پیزوسرجری و بهترین برند ایمپلنت سبب کاهش ریسک جوش نخوردن ایمپلنت دندان به استخوان فک می شود .

برای اینکه بدانید شما شرایط ایمپلنت دندان را دارید یا خیر، همین الان با کلینیک تخصصی کاشت ایمپلنت دندان دکتر شهاب الدین عزیزی تماس بگیرید و یک جلسه مشاوره ایمپلنت دندان را برای خود رزرو نمایید .

متخصص ایمپلنت دندان بعد از بررسی وضعیت شما بهترین گزینه درمانی کاشت دندان را به شما پیشنهاد خواهد داد .

کاندیدای نامناسب کاشت ایمپلنت

۱. محدودیت سنی

کودکان و نوجوانان نمی توانند ایمپلنت دندان بکارند. هیچوقت برای کاشت ایمپلنت دندان دیر نیست اما ممکن است زود باشد. بسیاری از افراد سالمند به اشتباه تصور می کنند دیگر ایمپلنت برای آنها دیر شده است اما این تصور اشتباه است. اگر شرایط آن را داشته باشید، سن بالا هیچ مانعی برای این کار نیست اما کودکان و نوجوانان نمی توانند این درمان را انجام بدهند. چون استخوان فک در این سنین هنوز در حال رشد و تغییر است و تا زمانی که به اواخر نوجوانی و اوایل بزرگسالی (اوایل دهه بیست زندگی) برسید این رشد ادامه دارد.

۲. دخانیات

افرادی که زیاد سیگار می کشند ممکن است کاندیدای نامناسب کاشت ایمپلنت دندان باشند. هنگامی که برای کاشت ایمپلنت دندان مراجعه می کنید ممکن است از عادات زندگی شما مانند مصرف الکل و دخانیات سوال شود. چون الکل بر انعقاد خون تاثیر می گذارد که میتواند در جراحی مشکل ایجاد کند. سیگار و سایر دخانیات نیز بر اکسیژن رسانی به بافتها تاثیر می گذارند و گردش خون را کند می کنند. این باعث می شود التیام کندتر انجام شود و احتمال عفونت خیلی بیشتر شود.

علاوه بر این، سیگار و سایر محصولات تنباکو در عملکرد سیستم ایمنی اختلال ایجاد می کنند که این هم به نوبه خود خطر عفونت را افزایش می دهد.

با این حال اگر سیگار می کشید یا الکل مصرف می کنید به این معنی نیست که نمیتوانید ایمپلنت بکارید بلکه باید چند هفته پیش از جراحی مصرف را قطع کنید و تا چند هفته بعد نیز شروع نکنید تا بافتها جوش بخورند. همچنین باید به رعایت بهداشت دهان پایبند باشید.

۳. استخوان فک

اگر استخوان فک حجم یا تراکم کافی ندارد نمیتوانید ایمپلنت بکارید. شرایط استخوان فک نقش کلیدی در موفقیت ایمپلنت ایفا می کند. استخوان باید رشد کند و به پایه ایمپلنت جوش بخورد تا آن را ثابت در جای خود نگه دارد. اما اگر مدتی از کشیدن دندان گذشته باشد استخوان به سرعت شروع به تحلیل رفتن و ضعیف شدن می کند بنابراین ممکن است حجم زیادی از آن از دست برود و قابلیت کاشت ایمپلنت دیگر وجود نداشته باشد. در این شرایط باز هم میتوان این درمان را انجام داد به شرطی که پیش از آن با پیوند استخوان، قاعده و پشتیبان محکمی برای ایمپلنت فراهم نمایید.

۴. سلامت دهان

اگر عفونت لثه یا عفونت دهانی دیگری دارید کاندیدای نامناسب کاشت ایمپلنت هستید. در این موارد باید ابتدا مشکل دهان و دندان را درمان کنید و سپس برای کاشت ایمپلنت اقدام نمایید.

۵. بارداری

ممکن است در بارداری نتوانید ایمپلنت بکارید. کارشناسان زنان باردار را تشویق می کنند به دنبال مراقبتهای بهداشتی درمانی دهان خود باشند از جمله تمیز کاری حرفه ای و جرمگیری و معاینه های منظم. اما در مورد درمانهای انتخابی مانند ایمپلنت توصیه می شود این کار پس از سه ماهه اول صورت بگیرد.

با این حال بیشتر جراحان ترجیح می دهند از بیمار بخواهند صبر کند تا بارداری اش تمام شود و سپس برای این درمان اقدام نماید. تحقیقات نشان می دهند استفاده از بی حسی موضعی در دوران بارداری هیچ ضرری ندارد اما بی حسی که برای کاشت ایمپلنت لازم است قوی تر است و ممکن است برای مادر یا جنین ضرر داشته باشد. همچنین نیاز به عکس برداری رادیولوژی که با اشعه ایکس صورت می گیرد را نیز باید در نظر بگیرید که در سه ماهه اول بارداری نباید انجام شود. بنابراین اگر میتوانید بهتر است تا بعد از زایمان صبر کنید.

۶. بیماری قلبی

اگر بیماری قلبی دارید یا سکته کرده اید پیش از کاشت ایمپلنت با پزشک خود مشورت کنید. جراحی ایمپلنت ممکن است با داروهایی که برای برخی بیماران قلبی تجویز می شود تعارض داشته باشد. اما باید بدانید بیماری قلبی عروقی مانع کاشت ایمپلنت دندان نمی شود. یک رویکرد کم تهاجمی تر برای کاشت ایمپلنت در بیماران قلبی توصیه می شود که به بیمار امکان می دهد بدون قطع مصرف طولانی مدت داروهای ضد انعقاد خون (داروهای رقیق کننده خون که برخی بیماران قلبی باید مصرف کنند) این جراحی دهان را پشت سر بگذارد.

۷. دیابت

کسانی که دیابتشان تحت کنترل نیست ممکن است کاندیدای نامناسب کاشت ایمپلنت باشند. کاشت ایمپلنت برای بیماران دیابتی مانعی ایجاد نمی کند اما اگر دیابت دارید باید بدانید احتمال عدم موفقیت درمان در شما بیشتر از دیگران است. اگر دیابت تان تحت کنترل نیست نباید این جراحی را انجام دهید بلکه باید بیماری تان به سطحی از کنترل برسد که برای جراحی مطلوب باشد.

ایمپلنت برای چه کسانی مناسب نیست؟

۸. پوکی استخوان

برخی از کسانی که پوکی استخوان دارند نمی توانند ایمپلنت دندان بگذارند.

بسیاری از کسانی که پوکی استخوان دارند نگران هستند آیا میتوانند ایمپلنت دندان بکارند یا هرگز این کار برایشان امکان پذیر نیست. این تصور گاهی درست و گاهی اشتباه است. روشهای مختلفی برای کاشت موفق ایمپلنت دندان در کسانی که پوکی استخوان دارند وجود دارد.

اگر استخوان فک تان زیاد تحلیل نرفته باشد ممکن است بتوانید مینی ایمپلنت بگذارید یا پیوند استخوان انجام بدهید تا استخوان فک تقویت شده و برای پشتیبانی ایمپلنت آماده شود.

پوکی استخوان در بسیاری از موارد نمیتواند مانع کاشت ایمپلنت شود. به نظر می رسد اگر بلافاصله پس از کشیدن دندان این پروتز را بکارید احتمال موفقیت آن بیشتر است. بنابراین هر چه زودتر اقدام کنید بهتر است.

۹. پرتو درمانی سرطان

پرتو درمانی ممکن است کاشت ایمپلنت را با خطر مواجه سازد. پرتو درمانی (رادیوتراپی) که برای درمان سرطان صورت می گیرد، تا حد زیادی احتمال شکست درمان ایمپلنت را افزایش می دهد. تکنولوژی پیشرفته و پزشکی مدرن به ما کمک کرده است بتوانید پرتو درمانی را در یک ناحیه کوچک متمرکز کنیم تا بافتهای سالم کمتری صدمه ببیند. بنابراین اگر پرتو درمانی تان خیلی دورتر از ناحیه دهان انجام می شود، احتمالا می توانید ایمپلنت دندان بگذارید.

با این حال برای کسانی که در ناحیه سر یا گردن تحت درمان رادیوتراپی قرار دارند، احتمال صدمه دیدن فک بسیار زیاد است به طوری که احتمال شکست درمان ایمپلنت دو تا سه برابر دیگران است. شدت تشعشع نیز اهمیت زیادی در تعیین احتمال عدم موفقیت ایمپلنت دارد. هر چه ناحیه پرتو درمانی از دهان دورتر باشد، تاثیر آن بر موفقیت ایمپلنت کمتر است.

کسانی که مدتها پیش پرتو درمانی انجام داده اند، میتوانند اکنون جراحی کاشت ایمپلنت را پشت سر بگذارند اما همیشه چنین نیست. به همین علت حتما باید با دندانپزشک و پزشک پرتو درمانی خود در این زمینه صحبت کنید و نظر آنها را جویا شوید.

۱۰. شیمی درمانی

بیماران شیمی درمانی ممکن است نتوانند ایمپلنت بکارند. شیمی درمانی بر تراکم استخوان تاثیر می گذارد. شیمی درمانی ممکن است باعث پوکی استخوان شود که در آن مواد معدنی از استخوان جدا می شوند و تراکم استخوان کاهش می یابد. بیمارانی که در شیمی درمانی بیس فسفونات به صورت تزریق درون رگی دریافت می کنند، بیشتر در خطر پوکی استخوان فک هستند.

تراکم استخوان نقش مهمی در کاشت ایمپلنت ایفا می کند. اگر استخوان قوی نباشد نمیتواند ایمپلنت را نگه دارد و جوش بخورد. شیمی درمانی بر ساختار استخوان تاثیر می گذارد و اغلب باعث می شود استخوان ضعیف شود. احتمالا استخوان فک پس از پایان شیمی درمانی رشد کند و خود را بازسازی کند، باز هم ممکن است کمبود تراکم داشته باشد و نتواند ایمپلنت را نگه دارد.

از طرف دیگر شیمی درمانی بر سیستم ایمنی نیز تاثیر می گذارد. در درمانهای مقابله با سرطان سیستم ایمنی ضعیف می شود و احتمال عفونت افزایش می یابد. این به این معنی است که اگر کاشت ایمپلنت را بلافاصله پس از شیمی درمانی انجام بدهید، ممکن است بدنتان نتواند با عفونت مقابله کند و درمان با شکست مواجه شود.

از آنجایی که واکنش بدن هر کسی به شیمی درمانی متفاوت است، بسیار مهم است که پیش از کاشت ایمپلنت با پزشک خود و دندانپزشک ایمپلنت مشورت کنید تا مشخص شود میتوانید این درمان را پشت سر بگذارید یا نه.

در برخی موارد ممکن است لازم باشد صبر کنید و بعدا این کار را انجام دهید و گاهی ممکن است اصلا این درمان مناسب شما نباشد.

۱۱. ضعف سیستم ایمنی

کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نمیتوانند ایمپلنت دندان بکارند. ضعیف بودن سیستم ایمنی تاثیر جدی بر جوش خوردن بافتها و مقابله با باکتریها می گذارد در نتیجه میتواند موفقیت درمان ایمپلنت را به خطر بیندازد. اگر به هر دلیلی سیستم ایمنی تان ضعیف است ممکن است به راحتی دچار عفونت شوید و سخت تر از دیگران بهبود یابید. به همین علت توصیه می شود درمانهای پزشکی غیر ضروری را انجام ندهید.

آیا سن حداقلی برای کاشت ایمپلنت دندان وجود دارد؟

برای کاشت ایمپلنت محدودیت سنی وجود دارد. همان‌طور که می‌دانید استخوان فک و به طور کلی اسکلت صورت تا ۱۸ سالگی رشد می‌کند. به این ترتیب پیش از سن ۱۸ سالگی امکان کاشت ایمپلنت وجود ندارد. اگر قبل از سن ۱۸ سالگی کاشت ایمپلنت صورت گیرد، ایمپلنت‌ها کوتاه‌تر از دندان‌های عادی خواهند بود.

همچنین گاهی اوقات کاشت ایمپلنت قبل از ۱۸ سالگی‌ می‌تواند رشد اسکلتال صورت را مختل کرده و باعث بدشکلی آن شود. این در حالی است که در کاشت ایمپلنت بعد از ۱۸ سالگی، هیچ کدام از این مشکلات و خطرات وجود ندارند.

امروزه روش‌های ایمپلنت دیجیتال دندان هم وجود دارند که درصد موفقیت بالاتری دارند. کاشت ایمپلنت دیجیتال یکی از جدیدترین روش‌های درمان ایمپلنت است که در کلینیک دکتر نصیری ارائه می‌شود.

چگونه بفهمیم که برای کاشت ایمپلنت شرایط مناسبی داریم؟

برای کاشت ایمپلنت دندان چند شرط هم لازم است. اگر این شروط را داشته باشید، می‌توانید ایمپلنت دندان انجام دهید. این شرایط عبارتند از:

  • سلامت لثه‌ها

بعد از استخوان فک، لثه‌ها دومین حامی مهم دندان‌ها هستند. به این ترتیب ایمپلنت علاوه بر استخوان، به حمایت لثه‌ها هم نیاز دارد. لثه‌ها ریشه دندان را از معرض دید خارج کرده و از ورود باکتری‌ها و عفونت به آن جلوگیری می‌کنند. زمانی که لثه‌ها سالم نباشند و به بیماری پریودنتال مبتلا باشید، احتمال شکست کاشت ایمپلنت بسیار بالا است. بنابراین یکی از شروط لازم برای کاشت ایمپلنت، داشتن لثه‌های سالم است.

  • تراکم بالای استخوان فک

پایه ایمپلنت درون استخوان فک قرار می‌گیرد و با آن جوش می‌خورد. برای اینکه پایه ایمپلنت به خوبی به استخوان فک جوش بخورد، باید تراکم استخوانی بالایی داشته باشید. اگر بافت استخوان کم یا نرم (ابتلا به پوکی استخوان) باشد، استخوان فک نمی‌تواند پایه ایمپلنت را به خوبی حفظ کند. به این ترتیب احتمال شکست کاشت ایمپلنت و بروز عوارض ایمپلنت دیجیتال بسیار بالا می‌رود. بنابراین بسیار مهم است که برای ارزیابی سلامت و تراکم استخوان برای کاشت ایمپلنت به یک جراح معتبر و با تجربه مراجعه کنید.

  • نگهداری و مراقبت از ایمپلنت

سومین شرط برای کاشت ایمپلنت دندان، تعهد به نگهداری و مراقبت درست از ایمپلنت است. مراقبت از کاشت ایمپلنت شامل مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشکی برای چکاپ است. بنابراین اگر فکر می‌کنید می‌توانید در انجام این مراقبت‌ها متعهد باشید، شرایط کاشت ایمپلنت دندان را دارید.

سخن آخر

اگر قصد کاشت ایمپلنت دندان را دارید، حتما با پزشک خود صحبت کنید و هر بیماری که دارید یا دارویی که مصرف می کنید را به اطلاع دندانپزشک برسانید.