/

6 آبان 1402

ایمپلنت برای بیماران با پوکی استخوان

پوکی استخوان چیست؟osteoporosis یا همان پوکی استخوان مربوط به ساختار داخلی بافت استخوان ها می شود. در این بیماری با افزایش سن، از دست رفتن برخی منابع ویتامینی و معدنی، ابتلا به بیماری های مختلف، ورود به دوره یائسگی در زنان و … تراکم بافتی استخوان کاهش می یابد و به اصطلاح دچار پوکی می شود. زمانی که فرد دچار این بیماری شود استخوان های او در ضعیف ترین حالت ممکن خود قرار می گیرند که با کمترین اعمال فشار و ضربه ای دچار شکستگی می شوند. کاهش تراکم استخوانی همراه با پوکی استخوان در سراسر بافت اسکلتی ایجاد می شود. به طوری که محدوده فک نیز از این امر جدا نیست و دچار آسیب های مختلف می گردد.

برای پیشگیری از پوکی استخوان در سنین بالا متخصص درمان ها و داروهایی را تجویز می کند که می توان در این زمینه به داروی بیس فسفونات (Bisphosphonates) اشاره کرد.

بیماری پوکی استخوان به مرور زمان باعث از دست رفتن دندان‌ها خواهد شد. در نتیجه، بیمار به جایگزین کردن دندان از دست رفته نیاز پیدا خواهد کرد. اما این جایگزینی از چه طریقی صورت می‌گیرد؟ آیا کاشت ایمپلنت با وجود پوکی استخوان ممکن است؟

پوکی استخوان می تواند باعث درگیری استخوان فک شود که در این موارد استفاده از ایمپلنت دندان باید با بررسی کامل باشد. با توجه به مدل های تجربی می توان گفت پوکی استخوان روی روند اسئواینتگریشرن تاثیر منفی دارد و این مساله با درمان به جا قابل حل است.

با توجه به مطالعات صورت گرفته می توان اظهار کرد در بیماران با پوکی استخوان تفاوت چندانی در طول عمر و ماندگاری ایمپلنت دندان نسبت به افراد عادی مشاهده نشده است.

پس بیماری پوکی استخوان نمی تواند مانعی برای درمان ایمپلنت دندان باشد. بیماران تحت درمان با بیس- فسفونات خوراکی باید نسبت به عوارض احتمالی اگاه باشند، اما عدم مصرف این داروها قبل از شروع درمان ایمپلنت دندان ضروری نمی باشد.

اما به صورت کلی در بیمارانی که بیش از چند سال از داروهای پوکی استخوان استفاده کرده اند، قبل از شروع درمان ایمپلنت باید با پزشک خود صحبت کنند تا در  صورت ضرورت برای مدت کوتاهی قطع دارو کنند.

در چه مواردی کاشت ایمپلنت توصیه نمی شود؟

نظریه های پزشکی بررسی شده و شرایط موجود در مورد استخوان فک افراد مبتلا به پوکی استخوان نشان می دهد که در این زمینه محدودیتی برای انجام کاشت ایمپلنت وجود ندارد. پس به تنهایی نمی تواند دلیلی برای عدم انجام جراحی ایمپلنت باشد. زمانی که این بیماری در کنار بیماری های دیگری در فرد قرار داشته باشد و متخصص ایمپلنت درمان را مناسب سلامتی مراجعه کننده نداند، انجام جراحی را توصیه نمی کند. از جمله این موارد عبارتند از:

  • اگر فرد سابقه سکته قلبی داشته باشد
  • اگر برای فرد عمل جراحی دریچه مصنوعی قلب انجام شده باشد
  • اگر فرد دچار بیماری ها کلیوی از نوع حاد باشد
  • وجود اختلالات هورمونی در فرد
  • وجود بیماری دیابت در فرد از نوع مقاوم در برابر درمان و عدم امکان پایداری سطح قند خون
  • وجود بیماری نرمی استخوان در فرد با عدم امکان درمان
  • اعتیاد شدید فرد به مصرف انواع دخانیات
  • اعتیاد شدید فرد به مصرف نوشیدنی های الکلی و مواد شیمیایی
  • مصرف کنندگان داروی خوراکی بیس فسفونات در دراز مدت
  • مصرف کنندگان داروی تزریقی بیس فسفونات در دراز مدت
راهکارهای پیشنهادی جهت افزایش موفقیت کاشت ایمپلنت با وجود پوکی استخوان

دندانپزشک قبل از کاشت ایمپلنت با وجود پوکی استخوان برای بیمار، تراکم استخوان فک وی را مورد بررسی قرار می‌دهد. در صورتی که تراکم استخوان برای کاشت ایمپلنت مناسب باشد، جراحی صورت خواهد گرفت.

اما در صورتی که تشخیص دندانپزشک متخصص، نامناسب بودن حجم تراکم دندان بافت لثه و استخوان فک باشد، ممکن است تصمیم به استفاده از منابع دیگری جهت پیوند استخوان بگیرد. برای مثال، ممکن است دندانپزشک موادی مخصوص را جهت افزایش استحکام استخوان فک و بافت لثه به ناحیه مورد نظر تزریق کند.

در نهایت، در صورتی که با هیچ طریقی، امکان مستحکم کردن بافت استخوان و کاشت ایمپلنت دندان وجود نداشته باشد، ممکن است راهکار پیشنهادی متخصص برای شما، استفاده از دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت و یا روش های کاشت دندان بدون ایمپلنت باشد.

کاشت ایمپلنت با وجود پوکی استخوان یا استخوان تحلیل رفته چگونه است؟

بعد از کشیدن دندان، به علت فشاری که در زمان خوردن غذا و خوراکی به لثه ها وارد می شود، فک دچار تحلیل می شود. اگر فرد مبتلا به پوکی استخوان باشد، سرعت تحلیل فک به مراتب بیشتر است و هرچه زمان بگذرد، برای انجام کاشت ایمپلنت شرایط نامناسب می شود. از این رو توصیه بهترین متخصص ایمپلنت این است که در صورت عدم بیماری خاص و یا نداشتن مشکل، بلافاصله بعد از کشیدن دندان برای انجام ایمپلنت اقدام شود تا از تحلیل استخوان فک و لثه جلوگیری شود.

اگر مدت زیادی از کشیدن دندان بگذرد و برای ایمپلنت اقدام نشود، نیاز به انجام درمان های جانبی و ترمیم استخوان فک برای کاشت ایمپلنت وجود خواهد داشت.

بهترین راه کارها برای کاشت ایمپلنت دندان در افراد مبتلا به پوکی استخوان چیست؟

در مواردی که متخصص با انجام معاینات متوجه پوکی بیش از اندازه استخوان فک مراجعه کننده شود و تشخیص دهد این استخوان برای انجام ایمپلنت ضعیف است، از درمان های مناسب برای افزایش استحکام استخوان فک استفاده می کند. مهم ترین درمان در این زمینه انجام پیوند استخوان می باشد. برای انجام پیوند استخوان از دو منبع استفاده می شود:

  • استفاده از بافت استخوانی فرد در نواحی دیگر بدن
  • استفاده از استخوان مصنوعی

سرعت ترمیم و بهبودی در منبع اول یعنی استفاده از بافت استخوانی خود فرد بسیار بالاتر است. اما به دلیل وجود بیماری پوکی استخوان ممکن است شرایط دریافت از سایر نقاط بدن نیز وجود نداشته باشد و یا بافت تهیه شده از نظر مواد معدنی و ساختار توانایی تقویت استخوان فک را نداشته باشد. در این موارد منابع مصنوعی که با استفاده از مواد مورد نیاز ساخته شده اند بهترین راه حل هستند. قدرت استحکامی و درمانی منابع استخوان مصنوعی بسیار پایین تر می باشد.

با انجام ترمیم فک و عمل پیوند استخوان شرایط برای کاشت ایمپلنت فراهم است. متخصص با توجه به نتایج پیوند ممکن است انجام ایمپلنت را در سریع ترین زمان ممکن تجویز کند و یا توصیه کند چند ماهی از عمل پیوند بگذرد بعد ایمپلنت انجام شود.

نشانه‌های شکست ایمپلت در بیماران مبتلا به پوکی استخوان

بدون شک احتمال موفقیت کاشت در افرادی که استخوان های محکم با تراکم کافی دارند، بسیار زیاد است. به همین دلیل احتمال موفقیت کاشت ایمپلنت با وجود پوکی استخوان باید به صورت کامل بررسی گردد.

شکست خوردن کاشت ایمپلنت در اثر عدم وجود تراکم کافی در سطح استخوان فک به اشکال مختلفی نمود خواهد شد. لق شدن ایمپلنت یا پس زدن آن اصلی ترین نشانه‌هایی است که پس از شکست کاشت اتفاق خواهد افتاد.

دکتر شهاب الدین عزیزی، از بهترین متخصص های ایمپلنت تهران می‌باشند که کلیه خدمات مربوط به “کاشت ایمپلنت فوری یا یک روزه” و “کاشت ایمپلنت دندان سوئیسی” را با بالاترین کیفیت برای مراجعه کنندگان در مرکز ایمپلنت دندان مرسادنت انجام می‌دهند.

سخن پایانی

در این مقاله به ارائه توضیحاتی در خصوص کاشت ایمپلنت با وجود پوکی استخوان برای افراد مبتلا به این بیماری پرداختیم و آموختیم که پوکی استخوان به تنهایی، دلیلی برای عدم موفقیت کاشت ایمپلنت نیست.

این بیماری، تنها در شرایطی که بسیار حاد باشد و باعث از بین رفتن تراکم و استخوان بافت استخوان شود باعث عدم موفقیت کاشت ایمپلنت خواهد شد. در نهایت، دندانپزشک متخصص می‌تواند پس از بررسی تراکم استخوان و وضعیت و شرایط دهان و دندان‌های بیمار، در خصوص انجام یا عدم انجام ایمپلنت دندان تصمیم گیری کند.

در صورتی که ساکن شهر تهران هستید و نیاز به مشاوره برای انجام ایمپلنت با وجود ابتلا به پوکی استخوان دارید، می‌توانید به مرکز تخصصی ایمپلنت در تهران، مرسادنت مراجعه کنید و یا با شماره تلفن های موجود در بخش تماس با ما، تماس حاصل نمایید.