/

14 تیر 1402

ایمپلنت بدون جراحی

اگر شما هم از جراحی ایمپلنت دندان ترس و واهمه دارید و به دنبال یک روش بهتر برای جایگزینی آن هستید احتمالا نام کاشت ایمپلنت دندان بدون جراحی را شنیده اید ، آیا این روش برای شما مناسب است؟
ایمپلنت دندان بدون جراحی چه مزیت هایی دارد؟ آیا نتیجه درمان آن با کاشت ایمپلنت معمولی فرق می کند؟ روش ها و مراحل آن کدام اند؟
در چند دقیقه کوتاه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.
ایمپلنت بدون جراحی هم مانند سایر روش‌ های درمانی، معایبی دارد که باید از آن آگاه باشید. یکی از معایب این عمل، این است که انجام این عمل در موارد بسیار محدود و تحت شرایط خاصی انجام می‌ گیرد.
مثلا انجام این روش، مشروط بر آن است که فک ایده آلی داشته باشید، یعنی فک شما باید تراکم استخوانی بالایی داشته باشد.
از دیگر معایب این عمل بدون جراحی، امکان منحرف شدن از مسیر و سوراخ شدن اشتباهی دیواره‌ های استخوان می‌ باشد. همچنین از معایب دیگر این روش می‌توان به نداشتن تسلط کافی برخی از متخصصین بر روی محل کاشت دندان، از دست رفتن بافت لثه و نبود امکان پیوند استخوان و لثه اشاره کرد.
توجه داشته باشید که هر روشی برای درمان خاصی است و شما نباید برای انجام ایمپلنت بدون جراحی، وقتی شرایط آن را ندارید اصرار داشته باشید.
ایمپلنت بدون جراحی یک کاشت بدون بخیه می‌باشد، ایمپلنت بدون جراحی همانگونه که از نامش مشخص است، بدون جراحی و بدون انجام هیچگونه بخیه‌ای انجام می‌شود. قرار دادن ایمپلنت‌ دندان بدون جراحی اکنون به لطف فناوری پیشرفته‌ای امکانپذیر شده که امکان جاگذاری ایمپلنت‌های دندانی بدون برش یا جراحی‌های حجیم با دوره نقاهت طولانی را فراهم می‌سازد. این جراحی همان چیزی است که به عنوان جراحی هدایت شونده یا جراحی‌های کم تهاجم شناخته می‌شود.

چه افرادی می توانند ایمپلنت دندان بدون جراحی را انجام دهند؟

برای درمان ایمپلنت بدون جراحی، لازم است تا بیمار دارای لثه سلامتی باشد و حجم و مقدار کافی از استخوان فک را نیز داشته باشد. این نکته مهم به این دلیل است که جراح برشی در لثه ایجاد نمی کند و بدین ترتیب دید کافی به استخوان وجود ندارد. با تمام این حرف ها، متخصص ایمپلنت است که بهترین و مناسب ترین روش را برای بیمار انتخاب می کند. این روش درمانی می تواند گزینه بسیار مناسبی برای افراد سیگاری، بیماران دیابتی و افرادی که منع عمل جراحی دارند، باشد.
بنابراین برای استفاده از این روش شرایط زیر باید وجود داشته باشند:

  • مهارت ایمپلنتولوژیست
  • وجود سلامت کافی لثه و دندان های مجاور در بیمار
  • وجود تراکم استخوان کافی و عدم نیاز به انجام پیوند استخوان

ویژگی‌های ایمپلنت بدون جراحی:

  • جراحی هدایت شونده با حداقل تهاجم
  • کاشت دندان پیشرفته
  • زمان درمان را کاهش می‌دهد
  • سریعتر با همان قابلیت اطمینان

درمان کاشت دندان بدون جراحی در کلینیک دندانپزشکی توسط متخصص ایمپلنتولوژی صورت میگیرد.
ایمپلنت دندان به کمک رایانه اکنون بدون هیچ گونه برش و دوختی امکانپذیر است! ایمپلنت‌های ساخته شده بدون جراحی جراحان را قادر می‌سازند تا قبل از لمس دهان بیمار، محاسبات رایانه‌ای جراحی مجازی را انجام دهند، سپس به این ترتیب می‌توانند عمل جراحی را به سادگی انجام داده و ایمپلنت‌های دندانی را با موفقیت قرار دهند. لثه‌ها نیازی به برش ندارند و بخیه‌ای ایجاد نمی‌شود بنابراین زمان بهبودی بیمار، با درد و ناراحتی کمتری همراه است.

نحوه‌ انجام ایمپلنت بدون جراحی چگونه است؟

ایمپلنت بدون جراحی، معمولا در همان جلسه‌ ای که دندان کشیده می‌ شود، انجام می‌ گردد. اما انجام آن دارای شرایط ویژه‌ ای می‌باشد و موردی که در انجام آن بسیار اهمیت دارد، این است که فرد بیمار بایستی دارای استخوان فک و لثه‌ سالم و با کیفیتی باشد.
برای انجام این عمل، ابتدا دندان مورد نظر کشیده می‌شود و سپس توسط یک وسیله به نام پانچ، یک سوراخ در لثه و فک ایجاد و پایه ایمپلنت در این حفره کاشته می‌ شود و پس از آن، ایمپلنت بر روی پایه سوار می‌ شود و نیازی به استفاده از بخیه نمی‌ باشد.
دوره‌ نقاهت ایمپلنت بدون جراحی، بسیار کوتاه می‌ باشد و به سرعت بهبود پیدا می‌ کند. در نظر داشته باشید که این عمل، بسیار حساس می‌ باشد و به دلیل اینکه عمل پانچ صورت می‌ گیرد؛ بایستی در بهترین مکان ممکن حفره ایجاد شود و در صورتی که در مکانی نامناسب، حفره ایجاد شود؛ باعث ایجاد آسیب و صدمه به فک و لثه می‌ شود و دیگر امکان انجام ایمپلنت وجود نخواهد داشت.
در بعضی از موارد، در صورت تشخیص متخصص، از لیزر هم در مرحله‌ قرار دادن ایمپلنت و همچنین در زمان آشکار سازی سر ایمپلنت استفاده می‌ شود. لازم است بدانید که بکارگیری لیزر در این روش، دقت کار را دوچندان می‌ کند.

ایمپلنت بدون جراحی
در چه مواردی نمی توان ایمپلنت بدون جراحی را استفاده کرد؟

اگر شرایط زیر وجود داشته باشند، نمی توان درمان را به کمک این روش انجام داد و باید از جراحی باز ایمپلنت کمک گرفت. این شرایط عبارتند از:

  • بیمار بافت لثه سلامتی ندارد و به ترمیم بافت لثه و پیوند نیاز دارد.
  • بیمار تراکم استخوان کافی نداشته باشد و نیاز به پیوند استخوان فک داشته باشد.
  • بیمار با مشکلات سینوسی رو به رو است و لازم است تا کف سینوس بالا برده شود.

روش های ایمپلنت بدون جراحی

برای کاشت ایمپلنت بدون جراحی از روش پانچی و یا از لیزر استفاده می شود

  • روش پانچی

جراح در این روش برای قرار گرفتن پایه ایمپلنت، حفره ای درون لثه پانچ می کند که البته با خونریزی بسیار کمی همراه است. پس از اینکه ایمپلنت درون حفره قرار گرفت، مدت زمانی برای جوش خورد استخوان و پایه ایمپلنت باید سپری شود.

  • با استفاده از لیزر

در این روش با استفاده از تصویر سه بعدی از ساختار استخوان فک، رشته ای عصبی و دندان ها، دندانپزشک محل ایجاد حفره را تشخیص داده و با کمک لیزر این کار را انجام می دهد. برای استفاده از لیزر برای این درمان، دندانپزشک باید مهارت بسیار کافی داشته باشد.

سخن پایانی

ما در این مطلب از سایت کلینیک تخصصی ایمپلنت مرسادنت تهران سعی بر آن داشته ایم که هر آنچه در رابطه با ایمپلنت بدون جراحی به میان است به شما خوبان شرح دهیم. امیدواریم این مطالب مورد پسند شما قرار گرفته باشد.
ایمپلنت بدون جراحی یکی از روش‌ های نوین دندانپزشکی می‌ باشد که طی آن بدون نیاز به جراحی، عمل ایمپلنت دندان صورت می‌ پذیرد. در این روش، لثه‌ ها جراحی و بریده نمی‌ شوند و به همین دلیل، نیازی به بخیه زدن نیست.
این نوع ایمپلنت، برای افرادی که از خون و جراحی ترس و وحشت دارند، روش بسیار جذابی می‌ باشد و در صورت برخورداری از شرایط انجام این عمل، می‌ توانند در یک جلسه و با کمترین درد و خونریزی؛ عمل ایمپلنت را به سادگی انجام دهند.
توجه داشته باشید که این ایمپلنت فقط در صورتی امکان‌پذیر است که فک بیمار، گنجایش و تراکم کافی برای ایمپلنت کردن را داشته باشد. لذا اگر استخوان فک خوبی نداشته باشید و مجبور به جراحی شوید؛ حتی ممکن است به پیوند استخوان فک نیز نیاز پیدا کنید. در واقع انجام لاین نوع ایمپلنت، به دلیل حساسیت بسیار بالای آن نیازمند دانش تخصصی یک متخصص حاذق و با تجربه می‌باشد که در این زمینه متخصص است.