/

18 شهریور 1402

اوردنچر چیست ؟

به‌طور کلی اوردنچر همان دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت دندان است. از دست دادن دندان مخصوصا در سنین بالا بسیار رایج است. اگر به دنبال روش مناسبی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته خود هستید، چندین گزینه برای شما وجود دارد که اوردنچر یکی از این گزینه‌ها است. اوردنچر به عنوان نوع خاصی از ایمپلنت دندان مزایای منحصر به فردی را برای بیمارانی که می‌خواهند تعداد بیشتری دندان را جایگزین کنند فراهم می‌کند.

همه ی افراد ممکن است در طول دوره ی زندگی خود دچار بی دندانی بشوند. در برخی از افراد ممکن است که بی دندانی کامل داشته باشند . برای اینگونه افراد درمان های متفاوتی مانند ایمپلنت ، دست دندان و اوردنچر وجود دارد.

اوردنچر های دندانی در مقایسه با درمان مشابه از هزینه به صرفه و استحکام قابل قبولی برخوردار است. اوردنچر های دندانی بر روی پایه های ایمپلنت قرار می گیرد و مشکلات لقی دست دندان ها ندارد و به علت پایه های ایمپلنت کمتر برای ایمپلنت ، از ایمپلنت کامل هزینه کمتری در بر دارد.

اوردنچر (Overdenture), نوعی دست کامل دندان می باشد که در دهان بیمار بر روی پایه ایمپلنت قرار می گیرد.

این پایه ها هم می توانند دندان های بیمار باشند و هم این پایه ها می توانند پایه ایمپلنت هایی باشند که توسط متخصص ایمپلنت دندان در فک بیمار قرار داده شده اند.

قیمت اوردنچر دندان در سال 1402 بسیار مقرون بصرفه است و امروزه روش اوردنچر بسیار مورد تایید پزشکان متخصص و مورد استقبال بیماران قرار گرفته است.

انواع اوردنچر

انواع اوردنچرها چیست؟ چند مدل اوردنچر داریم؟ اوردنچر ثابت چیست؟ اوردنچر ایمپلنت چیست؟ تفاوت اوردنچر با ایمپلنت؟

همانطور که قبلا گفتیم اوردنچر دندان نوعی دست دندان ثابت (اوردنچر ثابت) و ایمپلنت می باشد.

اوردنچر ثابت یا اوردنچر ایمپلنت مناسب افرادی است که دندان های زیادی را از دست داده اند و نیازمند تعداد بالای دندان جایگزین می باشند.

۱. کاشت دندان بر پایه بافت لثه

در این نوع اوردنچر، متخصص در فک بالا و پایین ایمپلنت هایی قرار می دهد که بتواند پروتز دندانی را روی آنها نصب کند و کاشت دندان بر روی ایمپلنت اتفاق می افتد. پس پروتز مورد نظر باید منطبق با این پایه ها طراحی و ساخته شده باشد. اوردنچر متکی بر بافت لثه به صورت ثابت اجرا می شود.

  ۲. اوردنچر بر پایه ایمپلنت

همان طور که در تعریف اوردنچر بیان شد، در این روش ریشه دندان های جدید همان ایمپلنت ها می باشند که به نحوی پایه و نگهدارنده دندان هستند. متخصص دندان های مصنوعی را با توجه به نوع طراحی به صورت کامل یا با کمک تاج های تلسکوپی، بر روی پایه های ایمپلنتی قرار می دهد. پزشک تشخیص می دهند که با توجه به نوع فک شما، نیروی وارده و … چه تعداد پایه ایمپلنت نیاز است. معمولا در اکثر موارد برای نگهداری مجموع دندانی، ۴ تا ۶ پایه کاشت می گردد.

  ۳. کاشت دندان بر پایه ایمپلنت و لثه

در این حالت مقداری از نگهداری دندان با کمک ایمپلنت و مقداری با کمک لثه صورت می گیرد. تعداد پایه های کاشت شده کمتر می شود و شامل دو مورد در محل دندان های نیش می باشد. این دو پایه توسط یک میله به یکدیگر متصل می شوند و دندان بر روی آنها قرار می گیرد. نام دیگر کاشت دندان بر پایه ایمپلنت و لثه، اوردنچر میله ای می باشد که اشاره به همین میله استفاده شده در بین دو ایمپلنت دارد.

اوردنچر چیست ؟

فرق اوردنچر با ایمپلنت چیست؟

اگر بخواهیم به‌ صورت کوتاه به فرق اوردنچر با ایمپلنت اشاره کنیم به موارد زیر می‌رسیم:

  • ایمپلنت‌های دندانی برای افرادی است که نیاز به جایگزینی یک یا دو دندان دارند. اما اوردنچر زمانی استفاده می‌شود که تعداد زیادی از دندان‌ها نیاز به جایگزین داشته باشند.
  • تفاوت این است که ایمپلنت‌ها، داخل استخوان فک جایگزین می‌شوند. آنها پایه‌ای مانند ریشه دندان دارند که توسط جراحی در داخل فک قرار می‌گیرد. در مرحله بعد روی آن روکش و با بریج قرار می‌گیرد.
  • برای افرادی که تعداد زیادی از دندان‌های خود را از دست داده‌اند ایمپلنت کردن تک‌تک دندان‌ها هزینه بر وسخت است. برای همین از پروتز استفاده می‌شود و گاهی که این پروتز ها به وسیله چند ایمپلنت در داخل فک ثابت می‌شوند.

مزایای اوردنچر یا پروتز دندان

از جمله مزایایی که می توانیم برای پروتز دندان بیان نماییم، جلوگیری از تحلیل استخوان های فک است. در این روش چون پروتز بر روی ریشه های طبیعی دندان که در فک قرار داشته اند، جای گرفته است، بر خلاف دندان مصنوعی، منجر به تحلیل رفتن استخوان نمی شوند.

مزایا اوردنچر

ایمپلنت ها در اصل همچون ریشه ای مستحکم بر روی استخوان فک قرار گرفته و از چروک شدن و جمع شدن فک به راحتی جلوگیری می نمایند. از طرف دیگر استفاده از اوردنچر می تواند به حفظ ساختار چهره کمک بسیار زیادی نماید.

می توانید با پروتز دندان احساس راحتی بیشتری داشته باشید و در حین غذا خوردن راحت تر غذا را بجوید. که این مسئله کمک می کند تا غذای شما راحت تر نیز هضم شود. از طرف دیگر جنس تیتانیوم ایمپلنت هایی که جهت اوردنچر استفاده می شود، از مقاومت و طول عمر بالایی برخورداراند. که استفاده از آنها می تواند دندان ها را در برابر هر خطری محافظت نماید.

معایب اوردنچر

از جمله مهمترین معایبی که می توانیم برای این روش درمانی بیان نماییم، مدت زمان ترمیم آن است. اصولا باید پس از پروتز دندان هر 6 ماه تا یک سال به پزشک مراجعه نماییم. تا اگر مشکلی در اباتمنت یا ایمپلنت های دندان رخ داد، به سرعت برطرف شود.

در بیشتر مواقع افراد از دندان های مصنوعی خود همچون دندان های طبیعی شان به خوبی مراقبت نمی کنند. که این مسئله منجر به آسیب رساندن به دندان می شود. نیاز است که فرد برای ترمیم یا تعویض مشکل به پزشک مراجعه کند. اگر مراقبت با دقت صورت پذیرد، مسلما دیگر نیازی به تعمیر یا تعویض نخواهد بود.

طول عمر اوردنچر چقدر است؟

عمر اوردنچر معمولا کم نیست. بخش‌هایی که داخل فک ثابت شده‌اند (ایمپلنت‌ها) معمولا برای تمام عمر دوام دارند. اما قسمت خارجی پروتز معمولا بعد از چند سال (گاهی 15 سال) نیاز به جایگزینی دارد. اگر بیمار لاغر شود و یا تغییراتی در ساختار دهان او ایجاد گردد، ممکن است لازم باشد در فواصل کمتری پروتز تعویض گردد.

اوردنچر یک روش جایگزینی برای دندان‌های از دست رفته است و تعداد زیادی از دندان‌ها را پوشش می‌دهد برخی از این نوع پروتز ها به وسیله ایمپلنت در داخل فک ثابت می‌شوند، اما انواع دیگر روی لثه قرار می‌گیرند.

مرکز ایمپلنت دندان مرسادنت تهران با استفاده از بهترین جراحان فک و صورت بهترین خدمات را برای کاشت ایمپلنت و اوردنچر برای بیماران فراهم می‌کند. از طرفی با استفاده از طرح اقساطی مرسادنت می‌توانید هزینه اوردنچر دندان خود را به طور اقساطی بپردازید.