/

16 تیر 1403

اوردنچر بر پایه ایمپلنت

اوردنچر چیست

ترکیب اوردنچر و ایمپلنت

تکنولوژی کاشت دندان به روش ایمپلنت و اوردنچر برپایه ایمپلنت طی سالهای اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است.

متداول ترین روش درمانی برای یک دندان از دست رفته ، نصب یک پل یا دندان مصنوعی است. پروتز ها یا اوردنچر قابل جابجایی هستند و در واقع یا به جای کل دندانها و دارای کام هستند و یا جای یک یا چند دندان را نیز می توانند پوشش دهند پروتز های چند دندانی با گیره های فلزی به دندانهای مجاور متصل می شوند.

اوردنچرهای برپایه دو یا چند ایمپلنت متحرک وثابت عمدتا با مشکلاتی مواجه هستند که امروزه ظهور ایمپلنت دندان و استفاده از ان برای نگهداری اوردنچر ها درمان بی دندانی را راحت تر کرده است.

درمان با ایمپلنت دندانی برای بیمارانی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند به کار می رود و اوردنچر برپایه ایمپلنت دندان زمانی برای افراد تجویز می شود که تعداد زیادی از دندانها یا کل دندانهای یک فک یا هر دو فک خود را از دست داده اند.

اوردنچر چیست؟

اوردنچر یکی از محبوب‌ترین روش‌هایی است که می توان با بکارگیری آن از مشکل لق بودن دندان مصنوعی رهایی یافت . اوردنچر یک پروتز کامل است که روی تعدادی پایه ایمپلنت که درون استخوان فک قرار گرفته‌اند سوار می شود . این روش جزو دسته انواع پروتز ثابت یا نیمه متحرک قرار می گیرد. ایمپلنت از جنس فلز تیتانیوم است که قابلیت زیست سازگاری بسیار بالایی با بدن انسان دارد.

انواع اوردنچرهای ایمپلنتی

اوردنچرهای ایمپلنتی در دو نوع اصلی تقسیم می شوند:

o       اوردنچرهای ثابت: این نوع اوردنچر به طور دائمی به ایمپلنت ها متصل می شود و قابل برداشتن نیست.

o       اوردنچرهای متحرک: این نوع اوردنچر به ایمپلنت ها متصل نمی شود و می توان آن را از دهان خارج کرد.

چرا اوردنچر برپایه ایمپلنت

زمانیکه تعداد زیادی از دندانهای خود را بر اثر تصادف، پوسیدگی یا شکستن از دست می دهید؛ کیفیت زندگیتان از هر لحاظ تحت تاثیر قرار می گیرد. خالی ماندن جای دندانها نه تنها بر زیبایی و اعتماد به نفس شما موثر است بلکه روی سلامتی شما چه از لحاظ بهداشت دهان و دندان و چه از لحاظ مواد غذایی که می توانید بخورید؛ تاثیر بسزایی دارد. شکی نیست که به منظور برخورداری از یک زندگی باکیفیت باید دندانهای خود را جایگزین کنید. روشهای مختلفی برای جایگزین کردن دندانهای خالی وجود دارد اما به جرات می توان گفت اوردنچر برپایه ایمپلنت بهترین روشی است که با تکنولوژی پیشرفته روز می تواند در این شرایط به کمک شما بیاید.

اوردنچر برپایه ایمپلنت علاوه بر اینکه با کمک به قرار گرفتن لب ها و بافت های لثه در جای مناسب خود، چهره زیبایی به شما هدیه می دهد؛ مثل دندان طبیعی خودتان در دهان ثابت است و مثل دندان مصنوعی سنتی هنگام جویدن یا صحبت کردن جابجا نمی شود. به همین علت است که اوردنچر برپایه ایمپلنت بین سالمندانی که نیاز به دندان مصنوعی دارند محبوبیت بسیار بیشتری پیدا کرده است. همچنین مطالعات آماری نشان داده است که میزان موفقیت اوردنچر برپایه ایمپلنت تقریبا نزدیک به 100% بوده و اکثر سالمندان بدون هیچ مشکلی تا پایان عمر از این دندانهای مصنوعی برپایه ایمپلنت استفاده کرده اند.

مزیت های اوردنچر بر پایه ایمپلنت

اوردنچر بر پایه ایمپلنت مزایای متعددی را نسبت به سایر گزینه های جایگزین دندان مانند پروتزهای کامل متحرک یا دندان های مصنوعی دارد:

o       ثبات و دوام بالا: ایمپلنت ها به استخوان فک متصل هستند، بنابراین اوردنچر بسیار پایدار است و به راحتی تکان نمی خورد. این امر باعث می شود فرد هنگام صحبت کردن، غذا خوردن و خندیدن احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

o       عملکرد طبیعی: اوردنچر بر پایه ایمپلنت به خوبی روی دندان های طبیعی می نشیند و عملکرد جویدن و تکلم را بهبود می بخشد. این امر به فرد کمک می کند تا به طور طبیعی غذا بخورد و صحبت کند.

o       ظاهر طبیعی: اوردنچر بر پایه ایمپلنت از مواد زیبایی مانند پرسلن ساخته می شود که ظاهری طبیعی و طبیعی به دندان ها می دهد. این امر باعث می شود فرد اعتماد به نفس بیشتری در ارتباطات خود داشته باشد.

ترکیب اوردنچر و ایمپلنت

ترکیب اوردنچر و ایمپلنت

مراحل قرار دادن اوردنچر

فرآیند به دست آوردن اوردنچر معمولاً شامل چندین مرحله است:

  1. مشاوره و معاینه:

این کار با مشاوره با متخصص ایمپلنت آغاز می شود. در طی این مشاوره، سلامت دهان و دندان بیمار بررسی می شود و مناسب بودن ایمپلنت های دندانی و اوردنچر مشخص می شود. اشعه ایکس و اسکن CBCT ممکن است برای ارزیابی تراکم و ساختار استخوان گرفته شود.

  1. برنامه ریزی درمان

پس از بررسی، یک برنامه درمانی شخصی ایجاد می شود. این طرح تعداد ایمپلنت های مورد نیاز، نوع اوردنچر مورد استفاده و جدول زمانی مورد انتظار برای این روش را مشخص می کند.

  1. کاشت ایمپلنت

در مرحله بعد، ایمپلنت های دندانی با جراحی در استخوان فک قرار می گیرند. این معمولاً تحت بی حسی موضعی یا آرامبخش برای اطمینان از راحتی بیمار انجام می شود. ایمپلنت‌ها به حال خود رها می‌شوند تا بهبود یابند و با استخوان ادغام شوند، فرآیندی که به نام osseointegration شناخته می‌شود. این ممکن است چندین ماه طول بکشد.

  1. قرار دادن تکیه گاه

پس از تکمیل استئواینتگراسیون، اباتمنت ها به ایمپلنت ها متصل می شوند. این اباتمنت ها به عنوان رابط بین ایمپلنت و اوردنچر عمل می کنند.

  1. قالب گیری و ساخت اوردنچر

برداشت های دقیقی از دهان بیمار گرفته می شود که توسط تکنسین های آزمایشگاه دندانپزشکی برای ساخت اوردنچر استفاده می شود. پروتز برای اطمینان از تناسب کامل و ظاهر طبیعی به صورت سفارشی ساخته شده است.

  1. اتصال و تنظیم

هنگامی که اوردنچر آماده شد، روی اباتمنت ها قرار می گیرد.متخصص ایمپلنت هر گونه تنظیمات لازم را برای اطمینان از راحتی و عملکرد مناسب انجام می دهد. به بیماران در مورد نحوه مراقبت و نگهداری از پروتز خود آموزش داده می شود.

معایب اوردنچر

از جمله مهمترین معایبی که می توانیم برای این روش درمانی بیان نماییم، مدت زمان ترمیم آن است. اصولا باید پس از پروتز دندان هر 6 تا یک سال به پزشک مراجعه نماییم. تا اگر مشکلی در اباتمنت یا ایمپلنت های دندان رخ داد، به سرعت برطرف شود.

در بیشتر مواقع افراد از دندان های مصنوعی خود همچون دندان های طبیعی شان به خوبی مراقبت نمی کنند. که این مسئله منجر به آسیب رساندن به دندان می شود. نیاز است که فرد برای ترمیم یا تعویض مشکل به پزشک مراجعه کند. اگر مراقبت با دقت صورت پذیرد، مسلما دیگر نیازی به تعمیر یا تعویض نخواهد بود. و دندان ها کاملا درجای خودشان مستحکم و پایدارهستند.

آیا من کاندید مناسبی برای اوردنچر برپایه ایمپلنت هستم؟

تنها جراح دندانپزشک و متخصص ایمپلنت می تواند تشخیص دهد که بهترین روش درمانی برای جایگزین کردن دندانهای از دست رفته شما کدام است. به طور کلی با توجه به پیشرفت های قابل توجهی که در تکنولوژی ایمپلنت دندان و تکنیک های دندانپزشکی مشاهده می شود، در حال حاضر اکثر افرادی که تعداد زیادی از دندانهای خود را در فک بالا و پایین از دست داده اند می توانند کاندید مناسبی برای اوردنچر برپایه ایمپلنت باشند. اما می توانید با یک جلسه مشاوره رایگان نزد دکتر شهاب الدین عزیزی جراح متخصص و ایمپلنتولوژیست از اینکه کاندید مناسبی برای انجام اوردنچر هستید؛ اطمینان یابید.


اوردنچر بر پایه ایمپلنت: یک درمان ماندگار برای لبخندی زیبا

با توجه به مزایای متعدد اوردنچر بر پایه ایمپلنت، این گزینه درمانی به طور فزاینده ای مورد توجه افرادی است که دندان های خود را از دست داده اند. این اوردنچر زیبایی، عملکرد و اعتماد به نفس را به زندگی فرد بازمی گرداند و یک جایگزین دائمی برای دندان های از دست رفته است.