/

16 اردیبهشت 1402

پیوند استخوان فک (برای کاشت ایمپلنت دندان)

کسانی که دچار تحلیل لثه میشوند در حقیقت ارتفاع استخوان فک آنها کوتاه میشود و برای آن که بتوانند عمل ایمپلنت را انجام دهند باید از عمل پیوند استخوان کمک بگیرند. عمل ایمپلنت برای لثه تحلیل رفته یکی از بهترین انتخاب ها برای این دسته از بیماران است.
ایمپلنت دندان روشی مناسب برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته است. اگر دندان خود را در اثر ضربه، عفونت، پوسیدگی یا بیماری لثه از دست داده‌اید، با کاشت دندان می‌توانید جایگزین طبیعی برای آن داشته باشید. اما گاهی لازم است پیش از ایمپلنت دندان، پیوند استخوان انجام شود.
برای اینکه ایمپلنت به‌خوبی در استخوان فک قرار بگیرد، باید حجم استخوان فک بازسازی شود؛ به همین دلیل جراحی پیوند استخوان انجام می‌شود. زمانی که استخوان کافی وجود نداشته باشد، ایمپلنت به فک متصل نشده یا در زمان کوتاهی شل می‌شود. اگر استخوان فک نازک یا ارتفاع آن کم باشد، پیوند استخوان در ایمپلنت دندان انجام می‌شود.
پیوند استخوان تکنیکی است که در طی آن به استخوان افزوده می شود تا استخوان تقویت شود. این کار به ما امکان می دهد پی مستحکمی برای پشتیبانی ایمپلنت داشته باشیم. بدون پیوند استخوان در بسیاری از موارد استخوان استحکام یا حجم کافی برای نگه داشتن ایمپلنت را ندارد.
هدف نهایی از کاشت ایمپلنت، داشتن دندانی مستحکم، مقاوم و بی دردسر است. پس از پیوند استخوان فک باید مدتی فاصله زمانی تا کاشت ایمپلنت باشد تا استخوان فرصت التیام و سخت شدن داشته باشد اگر چه گاهی اوقات در مواردی که پیوند جزئی است، ممکن است نیازی به این کار نباشد.
با پیوند استخوان شکل و انحنای استخوان فک دوباره به حالت قبل برمی گردد و بخش از دست رفته پر می شود تا علاوه بر پشتیبانی ایمپلنت، ساختار صورت را نیز جوانتر و پرتر کند.
ایمپلنت درون استخوان فک قرار میگیرد و برای آن که محکم و پایدار سر جای خود بماند لازم است که به میزان کافی استخوان فک مستحکم باشد و هنگامی که به کلینیک ایمپلنت مراجعه میکنید اگر تشخیص متخصص ایمپلنت بر این باشد که به میزان کافی استخوان مستحکم و با کیفیت وجود ندارد، نیاز است که بررسی بیشتری انجام شود.
در صورتیکه دندان از دست رفته هنوز ریشه ای در فک داشته باشد لازم است که ابتدا درمان ریشه یا عصب کشی انجام شود. برای آن که عمل ایمپلنت با اطمینان بیشتری انجام شود تا شانس موفقیت بالاتری برای نگه داشتن ایمپلنت وجود داشته باشد از عمل جانبی پیوند استخوان برای حجیم شدن و ضخیم تر شدن استخوان فک استفاده می شود؛ آنگاه نگرانی برای انجام ایمپلنت وجود نخواهد داشت.

مزایای پیوند استخوان دندان

افرادی که می‌خواهند عمل پیوند استخوان در کاشت ایمپلنت دندان را انجام دهند این سؤال را می‌پرسند که آیا عمل پیوند استخوان مزایایی به همراه دارد؟ از جمله مهم‌ترین مزایایی که این عمل با خود به همراه دارد محکم و پایدار کردن استخوان‌های فک است. وقتی عمل با موفقیت انجام شود، ایمپلنت دندان نیز بدون مشکلی در استخوان قرار خواهد گرفت.
وقتی استخوان فک شما قوی باشد و این عمل از طریق پیوند استخوان انجام شود، به این ترتیب مراحل ایمپلنت و بهبودی بعد از آن با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد. فرد با پیوند استخوان و بعد از آن با کمک کاشت دندان می‌تواند به صورت مادام‌العمر از دندانی دائمی برخوردار شود و مثل سایرین از خوردن غذا بدون نگرانی لذت ببرد.

روش‌های انجام پیوند استخوان

دو روش برای پیوند استخوان در ایمپلنت وجود دارد. یکی از آن‌ها با عنوان لیفت سینوس شناخته می‌شود و دیگری نیز افزایش ریج نام دارد. باید بدانید که ایمپلنت در استخوان فک قرار می‌گیرد.
برای اینکه این عمل با موفقیت انجام شود باید استخوان کافی در فک بیمار وجود داشته باشد. اگر متخصص ایمپلنت متوجه عدم کافی بودن استخوان در فک شود از عمل لیفت سینوس استفاده می‌کند.
لیفت سینوس برای فک بالا و به صورت داخل دهانی انجام می‌شود. متخصص با بی‌حسی و بدون درد، غشای سینوس را کنار می‌زند و پودر استخوان را در داخل آن قرار می‌دهد و بعد محل برش خورده را بخیه می‌زند.
اگر شرایط فرد مناسب باشد در همان روزی که این عمل انجام می‌شود می‌توان ایمپلنت را در فک بیمار قرار داد. البته متخصص ایمپلنت بعد از بررسی تحلیل استخوان این تصمیم را می‌گیرد. اگر شرایط مساعد نبود بیمار باید شش ماه بعد نسبت به کاشت ایمپلنت دندان اقدام کند.
عمل دیگری که برای پیوند استخوان صورت می‌گیرد افزایش ریج است. وقتی که برجستگی‌های فک بیمار نازک می‌شوند و نمی‌توان ایمپلنت را در آن قرار داد از این روش استفاده می‌شود. در جراحی ریج برجستگی استخوان فک با استفاده از یک روش مکانیکی بیشتر می‌شود. این عمل باید چند ماه قبل از ایمپلنت انجام شود.

عمل پیوند استخوان برای چه افرادی ضروری است؟

هر شخصی که بخواهد کاشت ایمپلنت انجام دهد و حجم و تراکم استخوان فک پایین باشد، نیاز به پیوند استخوان دارد. معمولا افراد با شرایط زیر نیاز به این جراحی دارند.

  • اگر دندان خود را مدت طولانی از دست داده است.
  • دچار بیماری لثه (پریودنتال) باشد.
  • نقص‌هایی از زمان تولد
  • آسیب یا ضربه به‌صورت

نتیجه گیری
پیوند استخوان در ایمپلنت دندان برخی افراد ضروری است. اگر مدت‌زمان زیادی است که دندان خود را از دست داده‌اید یا به هر دلیلی حجم و تراکم استخوان فک شما کاهش پیدا کرده باشد، نیاز به پیوند استخوان دارید. اگر این جراحی انجام نشود، ممکن است ایمپلنت در جای خود قرار نگرفته یا خیلی زود شل شود.
در این روش جراحی لثه برش خورده و مواد پیوند استخوان در فضای خالی قرار می‌گیرد. بعد از عمل ممکن است تا چند روز درد، خونریزی و تورم داشته باشید. متخصص برای شما داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. حدود ۳ تا ۹ ماه بعد از جراحی پیوند استخوان باید برای کاشت ایمپلنت آماده شوید.
برای پیداکردن بهترین متخصص ایمپلنت می‌توانید به کلینیک تخصصی ایمپلنت مرسادنت تهران مراجعه کنید. انواع کاشت ایمپلنت در این مرکز توسط دکتر شهاب الدین عزیزی متخصص ایمپلنت انجام میشود.