/

18 مرداد 1402

جدید ترین تکنولوژی کاشت ایمپلنت دندان

امروزه پیشرفت علم و تکنولوژی باعث شده تا افرادی که به دلیل ترس از دندانپزشکی از مراجعه به متخصص برای جایگزینی دندان های از دست رفته خود خودداری می کنند؛ ترسشان برطرف شود. کاشت ایمپلنت با تکامل خود توسط روش هایی همچون ایمپلنت فوری، دیجیتال و … توانسته است مدت درمان را کوتاه و فرآیند کاشت دندان را بهبود بخشد. در ادامه با دکتر شهاب الدین عزیزی ایمپلنتولوژیست تهران در کلینیک تخصصی ایمپلنت مرسادنت تهران همراه باشید تا با جدیدترین تکنولوژی کاشت دندان بیشتر آشنا شویم.

علم دندانپزشکی همگام با سایر علوم همواره در حال پیشرفت بوده و در سال های اخیر هم با توسعه تکنولوژی های جدید، سرعت و سیر این پیشرفت بیش از پیش گردیده است. اما تکنولوژی هایی مثل کاشت دندان بدون ایمپلنت، ایمپلنت دیجیتال، و ایمپلنت فوری را می توان از جمله جدید ترین تکنولوژی کاشت دندان محسوب کرد.

روش های کاشت دندان انواع مختلفی دارد که بسته به قدرت استخوان فک و وضعیت هر فرد انتخاب می شوند. بروزترین روش های کاشت دندان عبارت اند از:

1-ایمپلنت فوری

ایمپلنت یک روزه یا فرش ساکت (Fresh socket) روشی است که در همان روز که ریشه‌ دندان خارج می شود ایمپلنت جایگذاری می شود.

2-ایمپلنت دیجیتال

دیجیتال ایمپلنت به عنوان جدید ترین تکنولوژی کاشت دندان به حساب می آید. این روش بدون نیاز به جراحی، بخیه و برش لثه یک روش Flapless است.

3-ایمپلنت لیزری

ایمپلنت لیزری کمک شایانی به متخصص ایمپلنت و بیماران کرده است. با لیزر می توان میزان جراحت به بافت لثه را به حداقل میزان ممکن رساند که این امر در بهبود سرعت بهبودی و کاهش درد و خونریزی های احتمالی بسیار مؤثر است.

4-کاشت دندان بدون ایمپلنت

کاشت دندان بدون ایمپلنت که در واقع همان بریج یا پل دندان (Dental bridge) است که در این متد نیازی نیست لثه جراحی شود و برش بخورد. برخی مواقع هست که دندان از دست رفته وجود دارد ولی از روش ایمپلنت برای پر کردن این جای خالی استفاده نمی شود. در این شرایط بهره گیری از متد بریج دندان، بسیار ایده آل و مناسب است؛ چون:

  • هزینه کمتری دارد.
  • یک روش غیر تهاجم است.

لذا متد بریج نسبت به روش ایمپلنت، به این دلیل که دیگر لثه جراحی نمی شود؛ مناسب تر است.

5-کاشت دندان به روش پروتزهای متحرک (دندان مصنوعی)

زمانی که یک یا چند دندان بر اثر پوسیدگی، شکستگی و یا هر عامل دیگری از بین بروند؛ دندان مصنوعی یا پروتزهای مصنوعی استفاده می شوند.

ایمپلنت بدون درد و جراحی توسط متخصص ایمپلنت

در زمان های گذشته اگر شخصی دندان های خود را از دست می داد هیچ راهی به جز استفاده از دندان‌های مصنوعی نداشت. اما خوشبختانه امروزه کاشت دندان توسط ایمپلنت بسیار ساده است تا پایان عمر می‌تواند نقش دندان واقعی را ایفا نماید. کاشت دندان در مرکز تخصصی ایمپلنت مرسادنت تهران با استفاده از تجهیزات نوین و پیشرفته انجام می شود.

جدیدترین ابزار به کار رفته در تکنولوژی کاشت دندان

1-اسکنر های سه بعدی در کاشت دندان

اسکنرهای سه بعدی را هم می توان به نوعی جدید ترین ابزار در تکنولوژی کاشت دندان در نظر گرفت. دندانپزشکان با بهره گیری از این نوع اسکنرها می توانند استخوان فک، دندان و لثه را با وضوح و کیفیت بسیار بالا و بصورت رنگی مشاهده کنند و به این ترتیب قادر خواهند بود کاشت دندان را با کارایی بسیار بیشتری نسبت به قبل انجام دهند.

2- نرم افزارهای دیجیتال کاشت دندان

در سال های اخیر علم IT و هوش مصنوعی به بسیاری از عرصه های علوم پزشکی ورود پیدا کرده اند و همچنین موجب پیشرفت شگرفی در زمینه دندانپزشکی شده اند. مثلا امروزه نرم افزارهای دیجیتال این امکان را برای دندانپزشکان فراهم کرده اند که ایمپلنت را با دقت بسیار بالایی در محل مورد نظر قرار دهند و با استفاده از تصاویر سه بعدی بتوانند کار را از زوایای مختلف و با تسلط کامل بررسی نمایند.

در آخر

همانطور که در این مطلب خواندیم امروزه با پیشرفت علم، روش های متفاوتی به عنوان جدید ترین تکنولوژی کاشت دندان بوجود آمده اند. برای انتخاب بهترین روش مناسب برای خود توصیه می کنیم که به یک ایمپلنتولوژیست حاذق و با تجربه مراجعه کنید تا طبق صلاحدید ایشان بهترین و بروزترین روش کاشت دندان را به شما معرفی کند.