/

24 شهریور 1402

تفاوت ایمپلنت دیجیتال و معمولی

بین ایمپلنت های دندانی فوری و سنتی تفاوت های اساسی وجود دارد، چه از نظر روش عمل، چه از نظر زمان لازم برای تکمیل فرآیند ایمپلنت دندان، چه از نظر مزایا و معایب هر یک از این دو روش. به همین دلایل تفاوت ایمپلنت دیجیتال و معمولی بیماران اغلب دو گزینه متفاوت برای کاشت دندان پیش رو دارند.

ایمپلنت های دندانی چه دیجیتالی و چه سنتی، یکی از تکنیک های خوبی هستند که خدمات مربوط به کاشت دندان به طور گسترده در کلینیک های دندانپزشکی ارائه می شود.

تفاوت ایمپلنت دیجیتال و معمولی  این است که ایمپلنت معمولی یا سنتی، یک پیچ فلزی است که به عنوان جایگزین ریشه دندان اصلی در استخوان فک قرار می‌گیرد. سپس بر روی پیچ، یک پروتز دندانی قرار می‌گیرد. ایمپلنت معمولی معمولاً از تیتانیوم ساخته می‌شود و به عنوان یک پایه محکم برای پروتز دندان عمل می‌کند.

اما در ایمپلنت دیجیتال، از فناوری‌های مختلفی برای عکس برداری، تعیین محل کاشت، پانچ لثه و ساخت قالب استفاده می‌شود تا کیفیت کار بالا باشد.

ایمپلنت دیجیتال که آن را با نام ایمپلنت بدون جراحی نیز می‌شناسند، شیوه‌ای کاملا مدرن با کمترین برش و بدون نیاز به بخیه است که طی آن زمینه برای کاشت آسان دندان با کمترین میزان درد نسبت به روش سنتی فراهم می‌شود.

بر طبق مطالعات انجام شده، میزان رضایت بیماران از روش ایمپلنت دیجیتال بیشتر از روش عادی ایمپلنت است.

توضیح ایمپلنت های دندانی سنتی با جزئیات کامل

ایمپلنت های دندانی سنتی، نوعی از ایمپلنت های دندانی جایگزین هستند که طبیعت دندان را تقلید می کنند و پایه ایمپلنت که از جنس تیتانیوم است در استخوانی که از تاج دندان پشتیبانی می کند، قرار می گیرد و در صورت مراقبت صحیح از آن ها، ممکن است تا آخر عمر دوام بیاورند.

قرار دادن ایمپلنت ها در استخوان فک بیماران و سپس منتظر ماندن برای بهبودی دندان به مدت 3 تا 6 ماه قبل از اقدامات ترمیم دندان لازم است تا بتوان در این مدت تاج دندانی برای پشتیبانی از پایه ایمپلنت ساخته شود.

طبق قوانین علمی تدوین شده، دندانپزشکان باید به مدت سه ماه برای جوش خوردن ایمپلنت در فک پایین و شش ماه در فک بالا منتظر بمانند تا ساختار جدید دندان را شکل بگیرد و این مدت زمان از انواع تفاوت ایمپلنت دیجیتال و معمولی است. زیرا در ایمپلنت دیجیتالی بلافاصله پس از قرار گرفتن ایمپلنت ها در فک مراحل کاشت انجام می شود و در همان جلسه به پایان می رسد.

ایمپلنت های معمولی و سنتی، روشی تأیید شده است که اکثریت قریب به اتفاق برای ایمپلنت های دندانی انتخاب می کنند و این روش  به طور کلی مستلزم در دسترس بودن مقدار مناسب استخوان فک و ایمنی لثه ها در برابر بیماری است.

جزئیات کامل ایمپلنت فوری دندان

اغلب برای بیمارانی که از جراحی عمومی ترس دارند و نمی توانند روند درمان را تحمل کنند، ایمپلنت دیجیتالی نجام می شود. در برخی موارد دندانپزشک مجبور می شود بلافاصله پس از کشیدن دندان، دندان آسیب دیده را تعویض کند. بنابراین، در برخی موارد پزشکان ترجیح می دهند ایمپلنت فوری را همزمان با کشیدن دندان آسیب دیده قرار دهند که به منظور اجتناب از جراحی های متعدد است.

و همچنین برای کاهش ناراحتی بیمار و تسریع کل عمل، گاهی اوقات ممکن است بیمار نیاز به یک عمل تکمیلی مانند پیوند استخوان داشته باشد و این ایمپلنت در بیشتر موارد قابل انجام است و به طور کلی ایمپلنت دیجیتالی به سلامت استخوان های فک و مقدار مناسب نیاز دارد.

مزایای کاشت ایمپلنت معمولی
  • ایمپلنت های دندانی از خراب شدن استخوان های فک جلوگیری می کنند، بنابراین از آسیب دیدن بقیه دندان ها محافظت می کند.
  • بیمار می تواند غذا را به طور طبیعی، با همان قدرت اولیه دندان های طبیعی بجود.
  • دندانهای کاشته شده به گونه ای کاشته می شوند که هم از نظر ظاهر و هم از نظر کاربرد دندانهای طبیعی را تقلید می کنند.
  • ایمپلنت های دندانی سنتی راه حل مناسبی برای جایگزینی دندان های شکسته، از دست رفته یا جبران ناپذیر از طریق روش های دیگر هستند.
  • در صورت مراقبت و تمیز کردن دندانهای مصنوعی، توسط مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و پیگیری دوره ای دندانپزشک ، به صورت مادام العمر ماندگار می شوند.
  • مواد تیتانیومی که در تکنیک های ساخت ایمپلنت دندان استفاده می شود، از نظر بیولوژیکی با بدن سازگار است، زیرا پایه ایمپلنت با استخوان های فک ترکیب می شود و دندان های قوی و پایداری را ایجاد می کند.
معایب کاشت ایمپلنت معمولی

با وجود مزایای زیاد ایمپلنت های دندانی، ممکن است موارد منفی و معایبی به ویژه برای ایمپلنت های دندانی معمولی وجود داشته باشد و این موارد منفی شامل موارد زیر است:

  • اغلب نیاز به تعمیرات و ترمیم منظم دارد.
  • ممکن است زمان بهبودی نسبتاً طولانی در حدود چند ماه نیاز داشته باشد تا دندان به طور کامل بهبود و تثبیت یابد.
  • ممکن است در حین کاشت احساس درد کنید و این مورد از طریق بیهوشی کنترل شود.
تفاوت ایمپلنت دیجیتال و معمولی
مزایای ایمپلنت فوری دندان
  • نیاز به جراحی های متعدد ندارد.
  • از بیمار حمایت روانی می کند و ناراحتی او را کاهش می دهد.
  • هزینه کمتر و زمان عمل نسبت به ایمپلنت های دندانی سنتی کمتر می باشد.
  • نتایج فوری به همراه دارد، زیرا دندان های آسیب دیده پس از کشیده شدن دندان در همان روز با ایمپلنت های فوری جایگزین می شوند.
  • این روش در زمان شما صرفه جویی می کند، زیرا در مقایسه با ایمپلنت های سنتی دندان، سه تا چهار ماه در وقتتان صرفه جویی می شود.
  • ایمپلنت های فوری دندان بهترین راه حل هنگام از دست دادن تمام دندان ها است، زیرا این کار در سریع ترین زمان انجام می شود که باعث افزایش اعتماد به نفس و وضعیت روانی بیمار می شود.
معایب ایمپلنت دیجیتال

از معایب ایمپلنت دیجیتال این است که نیاز به یک یا دو جلسه مراجعه جهت طراحی قبل از کاشت ایمپلنت دارد و همچنین به علت بهره گیری از دستگاهها و وسایل پیشرفته ، هزینه درمان نسبت به جراحی معمولی افزایش میابد.

به کمک این دستگاههای پیشرفته و کامپیوتر، گاید جراحی ساخته میشود که این دو مورد از بارزترین موارد تفاوت ایمپلنت دیجیتال و معمولی میباشد. این گاید بیانگر موقعیت کاشت ایمپلنت و زاویه ی کاشت آن نسبت به استخوان میباشد و این روش برای جراحهای مبتدی و یا تازه کار و دندانپزشکان عمومی بسیار کاربردی و مفید میباشد.

سخن آخر

خارج از صحبت های گفته شده تجربه و مهارت جراح و طرح درمان مناسب از مهمترین عوامل کاشت ایمپلنت دندان میباشد که البته در اینجا بهداشت بیمار و عدم استعمال دخانیات و الکل و عدم داشتن بیماری های زمینه ای مانند دیابت و انتخاب برند مناسب نیز اهمیت دارد.

دکتر شهاب الدین عزیزی با تجربه کاشت چندین هزار واحد ایمپلنت و با دارا بودن بورد تخصصی آماده ارائه مشاوره و خدمات به بیماران عزیز در مرکز ایمپلنت دندان تهران مرسادنت میباشد.