/

15 اردیبهشت 1403

ایمپلنت دندان در بیماران قلبی

ایمپلنت دندان در بیماران قلبی

سلامت قلب و عروق ارتباط مستقیم با میزان گردش خون در بدن دارد. از آنجایی که خون در بافت لثه جریان دارد، مطمئناً خدمات دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی به ویژه کاشت ایمپلنت را تحت شعاع قرار می دهد. با این توصیف اگر به بیماری قلبی مبتلا هستید، می بایست نسبت به کنترل و درمان این بیماری اقدام کنید. تا پس از مصرف داروهای لازم و تثبیت عملکرد قلب، در صورت صلاحدید دندانپزشک کاشت ایمپلنت دندان انجام گردد.

نکته قابل توجه اینکه در افرادی که بیماری قلبی ندارند، کاشت صحیح و به موقع ایمپلنت از بروز عارضه های قلبی و عروقی جلوگیری می کند. بنابراین اگر بنا به دلایل مختلف یک یا چند دندان خود را از دست داده اید، حتماً نسبت به کاشت ایمپلنت اقدام کنید. تا ضمن حفظ سلامت دهان و دندان، از خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در امان بمانید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان و تیم پزشکی ما در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان دکتر شهاب الدین عزیزی ارتباط برقرار کنید.

آیا امکان انجام ایمپلنت برای بیماران قلبی وجود دارد؟

بیماران قلبی قبل از هرگونه اقدامی نسبت به انجام کاشت ایمپلنت باید بدانند که با وجود این که این عمل وابستگی خاصی به بیماری قلبی ندارد، اما توجه ویژه‌ای به برخی از موارد را می‌طلبد. دو مورد از محدودیت‌های بیماران قلبی برای کاشت ایمپلنت عبارتند از:

خونریزی حین کاشت ایمپلنت

 اغلب بیماران قلبی ملزم به مصرف داروهای رقیق کننده خون به صورت موقت یا دائمی می‌باشند. یکی از مراحل کاشت ایمپلنت، شکافتن لثه و جایگذاری قطعه‌ای در استخوان می‌باشد که طی این مرحله خون‌ریزی بسیار طبیعی است.  این خون‌ریزی در کنار مصرف دارو‌های رقیق کننده می‌تواند مشکلاتی جدی را برای بیمار در پی داشته باشد.

عفونت پس از کاشت ایمپلنت

 اختلال در سیستم گردش خون می‌تواند سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن گردد. باید گفت افرادی که نسبت به کاشت ایمپلنت اقدام می‌کنند، خواه ناخواه در معرض عفونت قرار دارد که می‌توانند با انجام مواردی از بروز آن جلوگیری کنند. اما جلوگیری از بروز عفونت در افراد مبتلا به بیماری قلبی، با توجه به ضعیف بودن سیستم ایمنی آن‌ها، از افراد عادی بسیار سخت‌تر می‌باشد.

شرایط لازم برای انجام ایمپلنت برای بیماران قلبی

برای کاشت ایمپلنت دندانی در افراد دارای بیماران قلبی و عروقی این شرایط لازم است:

1: مشورت با دندان پزشک متخصص زیبایی و کاشت ایمپلنت دندان به منظور انتخاب بهترین نوع ایمپلنت دندانی و همچنین بهترین روش کاشت ، میزان خطرات ممکن و درصد موفقیت

2: انجام جراحی های بی خطر و کم خطر همانند استفاده از ایمپلنت های پایه کوتاه و یا ایمپلنت های یک روزه و فوری جهت انجام سریع تر این عمل

3: استفاده از بی حسی موضعی و عدم انجام بی هوشی کامل

4: کاهش و یا قطع چند روزه داروهایی ضد انتقاد خون زیر نظر پزشک متخصص قلب و عروق همانند وارفارین، آسپرین و …

6: مراقبت های بیشتر پس از انجام ایمپلنت به دلیل خون رسانی کم تر به بافت لثه در بعضی از بیماری های قلبی

7: عدم مصرف سیگار، قلیان و مواد مخدر که خود باعث تشدید بیماری های قلبی و همچنین عدم پذیرش  ایمپلنت دندان می شود.

ایمپلنت دندان در بیماران قلبی

عوارض و مشکلات کاشت ایمپلنت برای بیماران قلبی

عدم توجه به بیماری قلبی و عروقی و کنترل آن مشکلاتی را برای بدن فرد به وجود می آورد و بدین ترتیب کاشت ایمپلنت نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. در این راستا از بین مهمترین عوارض و مشکلات پس از کاشت ایمپلنت برای بیماران قلبی و عروقی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ابتلا به عفونت باکتریایی اندوکاردیت

کاشت ایمپلنت های دندانی به لحاظ برش در ناحیه لثه با خونریزی همراه است. این خونریزی در بعضی افراد ادامه پیدا می کند و به عفونت اندوکاردیت باکتریایی تبدیل می شود. این عفونت بسیار خطرناک بوده و تشدید آن باعث شده تا اندوکاردیت باکتریایی وارد جریان خون شود. از آنجایی که خون به طور مداوم وارد قلب شده و سپس به سایر اندام ها منتقل می گردد، این عفونت خطرناک به راحتی به قلب نفوذ کرده و سلامت بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و عروقی را تهدید می کند.

گرفتگی شریان های قلبی

یکی دیگر از عارضه های شایع کاشت ایمپلنت برای بیماران قلبی، گرفتگی شریان های منتهی به قلب است. در واقع بعضی دندانپزشکان برای کاشت ایمپلنت دندان از گزینه بیهوشی استفاده می کنند و این کار در افراد مبتلا به بیماری های قلبی تشکیل پلاک داده و منجر به گرفتگی شریان های قلبی و در پی آن سکته یا ایست قلبی خواهد شد. بنابراین اگر به بیماری قلبی مبتلا هستید، حتماً دندانپزشک را مطلع سازید و از او بخواهید تا کاشت ایمپلنت بدون بیهوشی کامل انجام دهد.

روش های کاهش ریسک در ایمپلنت برای بیماران قلبی

اگر فردی که مبتلا به بیماری قلبی و عروقی می‌باشد، تمایل به انجام کاشت ایمپلنت را دارد، باید برای کاهش خطرات مربوط به این عمل مواردی را در نظر بگیرد. برخی از این موارد عبارتند از:

مشاوره با متخصص قلب

قبل از هرگونه اقدامی در خصوص کاشت ایمپلنت، به یک متخصص قلب و عروق جهت انجام بررسی‌های لازم در خصوص سلامت قلب مراجعه شود. متخصص قلب می‌تواند توصیه‌های کاربردی در خصوص ایمپلنت به بیماران ارائه دهد.

بررسی مدارک و تاریخچه پزشکی

پرونده پزشکی و تمامی داروهای مصرفی  باید به دندانپزشک مورد نظر اطلاع داده شود. این موضوع می‌تواند به دندانپزشک برای انجام یک برنامه ریزی دقیق جهت طی کردن مراحل کاشت ایمپلنت کمک کند.

کنترل دارو‌ها

 داروهای مورد استفاده باید به اطلاع  متخصص قلب و دندانپزشک مورد نظر رسانده شود چرا که در برخی موارد لازم است تغییراتی در نحوه مصرف یا دوز داروهای مصرفی قبل و بعد کاشت ایمپلنت ایجاد شود.  به عنوان مثال گاها مصرف داروهای رقیق کننده خون باید در یک بازه زمانی مشخص قطع شود. البته این موضوع باید با مشورت پزشک انجام شود و هیچ گونه اقدامی قبل از اعلام نظر پزشک نباید انجام شود.

انتخاب بهترین روش برای بیهوشی

ایمپلنت طی دو روش بی حسی موضعی یا بیهوشی کامل انجام می‌شود. این که کدام روش برای بیماران قلبی بهتر است، به مشورت بین متخصص قلب و دندانپزشک مربوطه بر می‌گردد. اما معمولا برای بیماران قلبی بی حسی موضعی نسبت به بیهوشی عمومی ارجحیت دارد.

پیش بینی بروز عوارض

 بروز عوارض ناخواسته طی کاشت ایمپلنت برای بیماران قلبی مثل خونریزی یا التهاب، از مواردی است که باید به آن توجه داشت. دندانپزشک مورد نظر باید یک برنامه ریزی درست برای مقابله با این موارد داشته باشد.

شرایط لازم جهت کاشت ایمپلنت برای بیماران قلبی

کاشت ایمپلنت در بیماران قلبی شرایط ویژه ای را می‌طلبد که عبارتند از:

  • تایید سلامت و کنترل بیماری توسط متخصص قلب از ایمپلنت
  • انجام یک ارزیابی و بررسی کامل قبل و بعد از کاشت ایمپلنت
  • برطرف کردن هرگونه عفونت‌های دندانی قبل از کاشت ایمپلنت
  • کاهش یا قطع مصرف داروهای رقیق کننده خون در صورت تشخیص پزشک
  • گزارش هرگونه ناراحتی بعد از کاشت ایمپلنت به دندانپزشک
  • مدیریت استرس از طریق روش‌هایی مثل تنفس عمیق حین کاشت ایمپلنت

سخن پایانی

انجام ایمپلنت برای بیمارن قلبی امکان پذیر است اما قبل از آن باید مشاوره کامل و جامعی با دکتر متخصص قلب و عروق و همچنین دکتر متخصص ایمپلنت دندان شود. زیرا داروهای ضد انعقاد خونی که در بیماران قلبی مصرف می شود ممکن است موجب عدم بند آمدن خون ریزی پس از انجام ایمپلنت دندان را افزایش دهد.

همچنین یکی از عوارض ایمپلنت دندان احتمال  عفونت اندوکاردیت است که در همه افراد ممکن است پیش آید اما در بیماران قلبی می تواند اثرات جبران ناپذیری داشته باشد.

برای انجام ایمپلنت دندان در بهترین مرکز ایمپلنت دندان تهران و زیر نظر بهترین دکتر ایمپلنت دندان در تهران، با ما در تماس باشید. و یا از قسمت رزرو نوبت برای مشاوره  وقت خود را رزرو کنید.