/

25 شهریور 1402

ایمپلنت دندان بهتر است یا روکش؟

ایمپلنت و روکش دندان از جمله خدمات درمانی و ترمیمی در دندانپزشکی هستند که در بهبود سلامت دهان و دندان و همچنین اصلاح طرح لبخند افراد تأثیر بسیار مطلوبی دارند. گاهی ممکن است فرد بر اثر بیماری و یا سایر مشکلات دچار پوسیدگی شدید دندانی شود و یا بخش زیادی از تاج دندان خود را از دست بدهد و بخواهد با استفاده از یکی از این تکنیک‌ها اقدام به انجام درمان‌های لازم و مناسب نماید. اما کدام یک بهتر است؟

انتخاب و استفاده از هریک از این روش‌ها به مواردی از جمله سن، نوع مشکل و شرایط دندان، سلامتی عمومی بیمار، شرایط مالی او و … بستگی دارد.

علاوه بر این انتخاب روکش و یا ایمپلنت نیاز به انجام معایناتی توسط دندانپزشک دارد و با در نظر گرفتن شرایط کلی بیمار، بهترین روش به او پیشنهاد می‌شود. برای اینکه بدانید کدام روش برایتان مناسب است، شما را به مطالعه ادامه این مطلب دعوت می‌نماییم.

روکش دندان و کابرد آن

برای اینکه بدانیم روکش دندان بهتر است یا ایمپلنت نخست باید با مفاهیم و کاربرد هریک آشنا شویم. روکش دندان کلاهکی به شکل دندان است که دندان پوسیده، شکسته، ضعیف یا فرسوده را ترمیم می کند. دندانپزشکان همچنین از روکش برای پوشاندن ایمپلنت های دندانی و دندان های روت کانال شده استفاده میکنند. روکش های ساخته شده از مواد مختلفی از جمله فلز، رزین و چینی هستند که با مراقبت مناسب بین 5 تا 15 سال عمر میکنند.

روکش ها اهداف مختلفی را انجام می دهند. ممکن است برای موارد زیر به روکش دندان نیاز داشته باشید:

  • تقویت دندان ضعیف
  • حفاظت از دندان ترک خورده
  • ترمیم یک دندان شکسته یا فرسوده
  • نگهداری بریج دندان
  • پوشاندن لکه یا تغییر رنگ دندان
  • پوشاندن دندان روت کانال شده
  • ایمپلنت دندان را بپوشانید.

زمانی که افراد دندان های از دست رفته دارند، طبیعی است که احساس ناراحتی کنند. با درمان ایمپلنت می توانید اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و لبخند زیباتری داشته باشید. اگر می خواهید بدانید روکش دندان بهتر است یا ایمپلنت باید گفت یکی از دلایلی که افراد ایمپلنت را انتخاب میکنند این است که این ایمپلنت گزینه ای دائمی محسوب می شود. تا زمانی که از ایمپلنت های دندانی به درستی مراقبت کنید، میتوانند به اندازه دندان های طبیعی دوام بیاورند.  اگر میخواهید از آسیب رساندن به دندان های موجود خود جلوگیری کنید، استفاده از ایمپلنت دندان گزینه خوبی است. واضح ترین مزایای ایمپلنت عبارتند از:

  • توانایی جویدن و صحبت کردن صحیح
  • ترمیم زیبایی شناسی صورت
  • حفظ استخوان فک باقی مانده
  • بازیابی ظاهر طبیعی و عملکرد دندان ها
  • افزایش اعتماد به نفس

تفاوت ایمپلنت و روکش

همانطور که می‌دانیم امکان پوسیده شدن و یا شکستن بخشی از دندان فرد بر اثر عوامل مختلفی وجود دارد. گاهی ممکن است میزان پوسیدگی به قدری باشد که تنها تاج دندان را تحت تأثیر قرار داده باشد و ریشه آن آسیبی ندیده باشد و یا مقدار آسیب به آن در حدی است که با انجام اقدامات درمانی لازم بتوان آن را حفظ کرد.

همچنین در برخی موارد ممکن است که فرد با وارد شدن ضربه به صورت و یا افتادن، بخش زیادی از تاج دندان خود را از دست بدهد، ولی ریشه آن محکم در جای خود باقی بماند.

در هر دو صورت امکان درمان این مشکلات با استفاده از روکش و یا ایمپلنت وجود دارد. اما این روش‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که بیمار با کمک دندانپزشک خود می‌تواند با در نظر گرفتن شرایط مختلف، روش مناسب‌تر را انتخاب نماید. از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو روش می‌توان اشاره داشت به:

  • نوع درمان و کاربرد

برای ایمپلنت لازم است تا دندان آسیب دیده و پوسیده کشیده شود. در نهایت به جای ریشه دندان از پایه تیتانیومی ایمپلنت استفاده شده و تاج دندان بعد از جوش خوردن این پایه با استخوان فک روی آن قرار داده می شود. اما در رابطه با روکش نیازی به کشیدن دندان آسیب دیده نیست و دندانپزشک با استفاده از انواع روکش های مورد نیاز برای هر فرد می تواند به ترمیم بخش آسیب دیده از دندان بپزدازد.

  • نحوه نصب آنها

برای انجام مراحل کاشت ایمپلنت باید بخش باقی مانده دندان آسیب دیده کشیده شود تا فضای لازم برای قرار دادن پایه ایمپلنت ایجاد شود. این در حالی است که برای نصب تاج دندان نیازی نیست که بخش باقی مانده دندان کشیده شود و تنها با آماده سازی آن، نصب تاج بر روی آن انجام می‌شود.

  • هزینه

روکش در مقایسه با ایمپلنت درمان ساده‌تری است، به همین دلیل مقرون ‌به‌ صرفه‌تر می‌باشد.

مصرف مواد غذایی زیر می تواند به روکش آسیب بزند:

  • تکه های یخ.
  • آجیل بسیار سفت.
  • پاپ کورن (با پوسته سخت).
  • غذاهای بسیار چسبنده مانند تافی و کارامل.

این غذاها میتوانند به روکش شما آسیب بزنند یا آن را از جای خود خارج کنند.

این در حالی است در دندان های ایمپلنت شده تنها تا زمانی که ایمپلنت کامل جوش بخورد نیاز است که از خوردن مواد غذایی سفت و موادی که می تواند فرآیند جوش خوردن کامل را مختل کند اجتناب کنید، اما پس از جوش خوردن این دندان ها همانند دندان های طبیعی عمل می کنند و میتوان به راحتی و بدون محدودیت خاصی از مواد غذایی متنوع استفاده کرد.

جمع بندی

مراقبت از دندانها علاوه بر حفظ سلامت دهان و دندان بر زیبایی ظاهری و عزت نفس افراد تاثیر دارد. روش های متفاوتی برای حفاظت از دندان ها وجود دارند که از بین آنها میتوان به روکش کردن دندان و ایمپلنت اشاره نمود که در این متن نیز به تفصیل درباره ی آن بحث شد. در پاسخ به این سوال که روکش دندان بهتر است یا ایمپلنت؟ باید گفت بسته به شرایط هر شخص پاسخ به این سوال متفاوت است. به منظور انتخاب بهترین گزینه میتوان با بررسی ویژگی های ذکر شده برای هریک و مشاوره از متخصص که در این زمینه دانش و تجربه کافی را دارند تصمیم گیری نمود که آیا برای فرد روکش دندان بهتر است یا ایمپلنت.