/

2 اردیبهشت 1402

ایمپلنت خلفی چیست؟

منظور از ایمپلنت خلفی استفاده از روش ایمپلنت برای دندان های خلفی است که تمامی افراد در لثه خود دندان های خلفی دارند. به صورت کلی منظور از دندان های خلفی همان دندان آسیاب است که در انتهایی ترین بخش لثه و قبل از دندان عقل قرار گرفته است.
با این وجود کسانی که دندان های خلفی و یا آسیاب خود را از دست داده باشند و به ترمیم آن نیاز داشته باشند، می توانند ایمپلنت خلفی انجام دهند.
ایمپلنت خلفی به دلیل موقعیت قرار گیری دندان، کمی سخت تر از ایمپلنت دندان جلویی کاشت می شود. همانگونه که می دانید شکل و ظاهر هر دندان بسته به موقعیت قرار گیری در دهان، بسیار متفاوت است. از این رو به هنگام از دست دادن آن دندان نیز باید ایمپلنت مخصوص به آن دندان را به کار برد. مرکز تخصصی ایمپلنت مرسادنت تهران با بهره گیری از تجهیزات مدرن و متخصص های حرفه ای، بیشترین دقت را به هنگام کاشت ایمپلنت خلفی، به دلیل موقعیت خاص آن، به کار می برند. چنانچه شما هم دندان های خلفی خود را از دست داده اید و به دنبال کاشت دندان هستید، بهتر است تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

در اکثر موارد چون دندان های خلفی زیاد به هنگام خندیدن به چشم نمی آیند، فرد خیلی دیر به سراغ ترمیم و یا کاشت آن خواهد رفت. به مرور زمان لثه دندان های خلفی نیز تحلیل رفته و شما مجبور به پیوند استخوان نیز برای آن ناحیه نیز خواهید شد.
براساس علم دندانپزشکی، معمولا سخت ترین ناحیه برای کاشت دندان، ناحیه خلفی در آرواره فک بالا و فک پایین است. علت این امر نیز این است که در ناحیه فک بالا حفرات سینوسی قرار دارد و در فک پایین نیز کانال های عصبی وجود دارد.

کسانی که قصد دارند از این روش برای ترمیم دندان های آسیاب خود استفاده کنند، باید از شرایط مورد نیاز برای این کار برخوردار باشند. شرایط لازم در این زمینه دارا بودن تراکم استخوانی کافی در لثه و در قسمت دندان های از دست رفته خلفی است.
علاوه بر آن با توجه به اینکه حفره های سینوسی در فک بالا در قسمت دندان های آسیاب قرار گرفته است باید توسط پزشک تعیین شود که با ایمپلنت دندان های خلفی، حفره سینوسی آسیب می بیند و یا خیر.
چنانچه با بررسی های پزشک مشخص گردد که حفره های سینوسی با نصب پایه ایمپلنت خلفی مشکل پیدا کنند، باید برای لیفت سینوس اقدام کرد تا شرایط حفره های سینوسی به وضعیت ایده آل تبدیل شود.

در صورتی که برای ترمیم دندان های آسیاب از ایمپلنت استفاده شود، امکان بهره بردن از مزایای زیر وجود خواهد داشت:
  • بهره بردن از جلوه بسیار طبیعی ایمپلنت
  • بهره بردن از ماندگاری و دوام بسیار زیاد ایمپلنت دندان
  • عدم ایجاد مزاحمت در دهان
  • عدم ایجاد عارضه در دهان
  • امکان استفاده از انواع مواد غذایی و خوراکی
  • و…

 افراد برای استفاده از این روش در خصوص ترمیم دندان های آسیاب باید تراکم استخوان کافی در فک خود داشته باشند تا بتوانند از این روش برای ترمیم دندان استفاده کنند.
اما کسانی که تراکم استخوانی کافی در فک ندارند نیز می توانند در صورت استفاده از پیوند استخوان از این روش برای ترمیم دندان های آسیاب استفاده نمایند.
با این وجود نیازی به نگرانی و ناراحتی این اشخاص نیست و آنها هم با انجام این جراحی قادر به استفاده از روش ایمپلنت خواهند بود.

ایمپلنت خلفی
بهترین سن برای کاشت ایمپلنت دندان خلفی

اگر بخواهیم براساس تفکر قدیمی بهترین سن برای کاشت ایمپلنت دندان را بگوییم، به محض کامل شدن رشد و نمو دندان های دائمی، شما می توانید کاشت ایمپلنت دندان را انجام دهید. این زمان برای زنان حدود 16 سالگی و برای مردان حدود 18 سالگی است. اما به تازگی متخصص های دندانپزشکی اعلام کرده اند که دندان ها در طول زندگی فرد حرکت می کند ولیکن ایمپلنت دندان ثابت در جای خود می ماند.
دندان های خلفی در اکثر مواقع به صورت افقی به سمت جلو حرکت می کند. زمانی که دیگر دندان ها به حرکت عادی خود ادامه دهند، در دو طرف ایمپلنت خلفی فضا ایجاد می شود. از این رو بیشتر دندانپزشکان اعتقاد دارند چنانچه افراد تا سن 25 تا 30 سالگی برای کاشت ایمپلنت دندان صبور باشند، درصد موفقیت کاشت ایمپلنت را بالا برده اند.

ایمپلنت دندان خلفی چگونه کاشت می شود؟

برای کاشت ایمپلنت دندان به طور معمول روش های تک مرحله ای، دو مرحله ای و یا فوری وجود دارد. متخصص براساس شرایط بیمار و موقعیت دندان یک روش را انتخاب می کند.دندان های خلفی به دلیل موقعیت خاص و کم بودن تراکم استخوان، نیاز به زمان بیشتری برای کاشت دارند. در صورتی که زمان زیادی هم از جای خالی دندان گذشته باشد، این مدت زمان نیز برای کاشت افزایش پیدا می کند.
از سوی دیگر کاشت ایمپلنت خلفی فک بالا با فک پایین به دلیل حساس بودن جای دندان نیز کاشت ایمپلنت را متفاوت تر خواهد کرد. به طور مثال چنانچه زمان زیادی از جای خالی دندان خلفی فک بالا گذشته باشد، سینوس فکی گسترش پیدا می کند. این عمل باعث خواهد شد که ارتفاع کافی از استخوان فکی جهت کاشت ایمپلنت دندان خلفی باقی نماند. برای انجام عمل کاشت ایمپلنت نیاز است که بیمار ابتدا به کمک جراحی سینوس لیفت، محل کاشت را فراهم سازد.

انجام کاشت دندان توسط دکتر شهاب الدین عزیزی

کسانی که قصد داشته باشند دندان های خود را با روش ایمپلنت ترمیم کنند به کلینیک های مختلف دندانپزشکی به این منظور می توانند مراجعه نمایند. اما توصیه ما این است که برای انجام این کار به بهترین مراکز دندانپزشکی مراجعه کنید تا نتیجه رضایت بخشی دریافت نمایید خصوصا برای ایمپلنت دندان های خلفی که از شرایط پیچیده تری نسبت به دندان های دیگر برخوردار هستند.
کلینیک تخصصی ایمپلنت مرسادنت در تهران  آمادگی ارائه انواع خدمات دندانپزشکی را به شما عزیزان دارد و با مراجعه به آن می توانید انواع دندان های خود را ایمپلنت کنید و از مزایای آن بهره مند گردید.
در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایمپلنت دندان ثابت با ما در کلینیک تخصصی ایمپلنت مرسادنت تهران تماس بگیرید.