/

5 مرداد 1402

ایمپلنت افراد سیگاری

یکی از مواردی که زیبایی و سلامت دندانها را تهدید می کند سیگار کشیدن است. سیگار کشیدن علاوه بر از بین بردن سلامتی افراد ، موجب زردی و پوسیدگی دندانها می شود. برای درمان این مشکل بسیاری از افراد سیگاری رو به شیوه ایمپلنت کردن دندان می آورند اما لازم است بدانید که برای این افراد مشکلاتی در سر راه ایمپلنت کردن وجود خواهد داشت.

ایمپلنت یکی از روش های موثر برای جایگزینی دندان های از دست رفته می باشد که امروزه به عنوان یکی از اولین انتخاب ها برای کسانی است که می خواهند جای خالی دندان های خود را پر کنند. اما گاهی برای انجام این روش محدودیت ها و موانعی وجود دارد که کار کاشت ایمپلنت را با دشواری هایی رو به رو می کند. یکی از این موارد ایمپلنت برای افراد سیگاری می باشد. ایمپلنت برای افراد سیگاری یکی از مواردی است که پزشکان برای انجام آن تاکید به ترک سیگار دارند چرا که ممکن است مضرات سیگار موفقیت ایمپلنت دندان را با خطراتی رو به رو کند و آن نتیجه ی مطلوب حاصل نشود. به همین دلیل است که اکثر پزشکان از کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری اجتناب می کنند.

در واقع با توجه به میزان نیکوتینی که در سیگار وجود دارد ممکن است فرایند جوش خوردن پایه های ایمپلنت به استخوان فک با مشکل رو به رو شده و به خوبی انجام نگیرد. علاوه بر این با توجه به این که معمولا افراد سیگاری نمی توانند به درستی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند بیماری های لثه و دندان در چنین افرادی بیشتر از افراد دیگر به چشم می خورد که همین بیماری ها می توانند مانع از موفقیت ایمپلنت دندان شوند. به همین دلیل می توان گفت درصد موفقیت ایمپلنت برای افراد سیگاری کمتر از سایر افراد می باشد.

کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری

اولین توصیه پزشکان به افراد سیگاری ، ترک کردن سیگار می باشد.

اما اگر به هر دلیلی نمی توانید این کار را انجام دهید یک هفته قبل و حداقل دو هفته بعد کاشت ایمپلنت سیگار را ترک کنید.

در واقع این زمان برای این است که استخوان فک بتواند با پایه ایمپلنت جوش بخورد و مشکلی برای بیمار به وجود نیاورد.

در صورتی که بعد از کاشت ایمپلنت ، سیگار می کشید برای کاهش تاثیر سیگار بر ایمپلنت های دندانی بعد از هر بار استعمال در دهان خود آب بچرخانید ( اصطلاحا قرره کنید ).

همچنین باید بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی حفظ کنید و به طور منظم به پزشکتان مراجعه فرمایید.

اگر در طول این دوره مشکلاتی مانند پوسیدگی و عفونت و یا مشکلات لثه پیدا کردید سریعا آن را درمان کنید.

کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری از جنبه های زیر چالش برانگیز است:

رعایت بهداشت دهان و دندان

افراد سیگاری معمولا به خوبی نمی توانند بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنند. این افراد با بیماری های متعدد لثه و دندان دست و پنجه نرم می کنند و ریسک بروز بیماری التهاب لثه اطراف ایمپلنت در آن ها بالا است.

بسیاری از متخصصان دهان و دندان باور دارند سیگار به بافت های دهان و دندان آسیب وارد می کند و باعث ضخیم شدن لایه بالایی سلول های پوست می شود. علاوه بر این سیگار به غدد بزاقی دندان نیز آسیب می رساند و باعث خشک شدن آن می شود. در این شرایط بزاق دهان که می تواند باکتری ها را از بین ببرد خشک می شود و باکتری ها با سرعت بیشتری پیشرفت می کنند و فرد دچار بیماری های پریودنتال می شود.

کاهش سیستم ایمنی

نیکوتین و ترکیبات سمی موجود در سیگار روی عروق محیطی درون دهان تأثیر می گذارد و موجب کاهش جریان خون و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و توانایی آن در بهبود زخم ها می شود. سیگار از دو جهت روی سلامت دهان و دندان تأثیر می گذارد :

  • موجب سوختن بافت های داخل دهان می شود و کراتوسیس keratosis تولید می کند به همین خاطر لایه بالایی سلول های پوستی ضخیم می شود.
  • به غدد بزاقی آسیب وارد می کند و باعث خشک شدن دهان می شود.

علاوه بر موارد گفته شده نیکوتین و دیگر محصولات جانبی که در سیگار موجود است روی رگ های خونی محیطی که در دهان و پوست وجود دارد اثر منفی می گذارد و جریان خون را کاهش می دهد. با کاهش جریان خون، عمل خون رسانی به سایر سطوح به درستی انجام نمی شود.

تحلیل استخوان فک

اکثر دندانپزشک ها از کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری خودداری می کنند زیرا این اشخاص لثه و استخوان هایشان قدرت و استحکام کافی ندارد و نمی تواند پایه ایمپلنت را در خود نگه دارد. اگر چه با پیوند استخوان می توان استحکام لثه را افزایش داد و به رشد استخوان کمک کرد اما روند بهبودی پس از جراحی در افراد سیگاری خیلی کند است. سیگار باعث می شود رشد استخوان در ناحیه ای که پیوند انجام شده است به اندازه کافی نباشد و روند بهبودی با مشکل مواجه شود. در این شرایط متخصص ایمپلنت نمی تواند پایه ایمپلنت را در استخوان فک فرد بکارد.

پس از کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری حتی اگر ایمپلنت ها به خوبی با استخوان فک جوش بخورند باز هم خطر تحلیل استخوان، گسترش عفونت و التهاب لثه تا استخوان فک و افتادن ایمپلنت مدت کوتاهی پس از آن وجود دارد. مهم ترین عارضه کاشت ایمپلنت برای فرد سیگاری بهبود نیافتن زخم ها پس از جراحی  و عارضه ای به نام حفره خشک است به همین خاطر سیگار تهدید جدی برای ایمپلنت است.

چه مدت بعد از ایمپلنت می توان سیگار کشید؟

معمولا توصیه پزشکان متخصص در حوزه دندانپزشکی این است که بعد از انجام ایمپلنت به هیچ وجه از سیگار استفاده نکنید تا ریسک خطرات احتمالی در رابطه با شکست ایمپلنت را کاهش داد. اما اگر افرادی هستند که به هیچ وجه نمی توانند سیگار را ترک کنند بهتر است یک تا دو ماه این عادت را کنار بگذارند و بعد از این مدت هم میزان مصرف سیگار را به حداقل میزان ممکن برسانند تا فرایند جوش خوردن ایمپلنت برای افراد سیگاری به درستی اتفاق بیفتد. در واقع این زمان برای این است که استخوان فک بتواند با پایه ایمپلنت جوش بخورد و مشکلی برای بیمار به وجود نیاید.

جمع بندی :

در این مقاله به تاثیر سیگار روی ایمپلنت های دندانی پرداختیم ، بهترین راه حل ، ترک سیگار است.

چرا که به تمامی جنبه های زندگی شما تاثیر مثبت می گذارد.

نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد ، این است که حتی اگر سیگار را ترک کنید لثه های شما همچنان حساس و ضعیف هستند.

بنابراین کاشت ایمپلنت باید توسط یک متخصص خبره صورت گیرد که درصد موفققیت جراحی به بهترین حالت انجام شود.

اگر میخواهید در این باره مشاوره بگیرید یا اطلاعات بیشتری به دست بیاورید متخصصان ما در کلینیک ایمپلنت مرسادنت تهران آماده ارائه مشاوره رایگان به شما هستند.