/

14 مرداد 1403

آبسه لثه بعد از ایمپلنت

آبسه لثه بعد از ایمپلنت

اگر به هر دلیلی ایمپلنت بخواهد مراحل جوش نخوردن را طی کند دچار آبسه روی لثه می شود.

در واقع آسان ترین علامتی که می توانیم بفهمیم ایمپلنت مراحل جوش نخوردن را دارد طی می کند این است که لثه روی ناحیه ایمپلنت تورم داشته باشد و وقتی فشار می دهیم کمی ترشحات از آن بیرون بیاید به این موضوع آبسه ایمپلنت می گویند.

آبسه ایمپلنت دندان یکی از مشکلاتی است که بعد از مرحله کاشت ایمپلنت دندان معمولا بیماران با آن مواجه می شوند.

لثه قرمز و متورم که در اطراف ایمپلنت مشاهده می شود، درد در ناحیه ایمپلنت، عفونت و چرک قابل مشاهده و خونریزی اطراف ایمپلنت هنگام مسواک زدن می توانند از نشانه هایی باشند که به شما نشان می دهند که آبسه دندان ایمپلنت شده دارید.

آبسه دندان ایمپلنت شده می بایست درمان شود تا مشکلاتی مانند پس زدن ایمپلنت برای بیمار پیش نیاید.

دلیل ایجاد آبسه دندان بعد از ایمپلنت و راهکارهای درمانی آبسه بعد از ایمپلنت را از بیان دکتر شهاب الدین عزیزی بهترین متخصص ایمپلنت دندان در تهران در ادامه می خوانید:

علت آبسه لثه و عفونت ایمپلنت چیست؟

نحوه کاشت و کیفیت ایمپلنت کاشته شده در ایجاد عفونت ایمپلنت دندان تاثیر فراوان دارد. ایمپلنت های بی کیفیت عمدتا ممکن است بعد از کاشت دچار عفونت شوند، بنابراین از دندانپزشک خود بخواهید از متریال با کیفیت برای شما استفاده نماید. استفاده و کاشت صحیح ایمپلنت توسط دندانپزشک نیز دیگر عاملی است که بر این امر تاثیر فراوان دارد.

در کنار موارد فوق، خود بیمار نیز در بروز عفونت ایمپلنت بسیار تاثیر گذار است. بیمار بایستی در رعایت بهداشت تمام تلاش خود را بکند تا ایمپلنت دچار عفونت نشود. برخی از بیماران اقدام به سیگار کشیدن میکنند، در این گونه افراد بایستی بدانند، سیگار کشیدن می تواند باعث عفونت و شکست درمان کاشت دندان شود، بنابراین بیماران در مدت زمان درمان ایمپلنت بایستی از مصرف سیگار خوددداری کنند. از دیگر عوامل موثر در عفونت های ایمپلنت، وضعیت سلامتی خود بیماران، داشتن بیماران دیگر نظیر دیابت می تواند در این امر تاثیر داشته باشد.

عفونت ایمپلنت دندان یکی از مسایلی است که در کاشت ایمپلنت ممکن است رخ دهد. بطور کل اکثر درمانهای دندانپزشکی می توانند باعث بروز عفونت ایمپلنت در افراد شود. پس جای نگرانی نیست، ایجاد عفونت در کاشت دندان امری طبیعی است و قابل درمان است. بایستی توجه کرد که ایمپلنت به ندرت دچار عفونت شده و نبایستی زیاد نگران آن بود.

علائم آبسه دندان بعد از ایمپلنت

علائم آبسه دندان خود را به شکل زیر نشان می‌دهند:

  • لثه متورم شده
  • چرک یا خون ریزی لثه
  • به صورت تب یا احساس داشتن تب
  • احساس لق شدن دندان ایمپلنت شده
  • مشکل و درد در هنگام جویدن
  • ترشح عفونت و چرک از اطراف ایمپلنت
  • بوی بد دهان و احساس طعم بد در دهان خالی
  • احساس درد یا حساسیت به گرما و سرما در اطراف لثه ایمپلنت شده
آبسه دندان ایمپلنت شده

آبسه دندان ایمپلنت شده

درمان آبسه بعد از ایمپلنت چیست؟

درمان آبسه پس از ایمپلنت معمولاً شامل تخلیه آبسه، تجویز آنتی ‌بیوتیک برای درمان عفونت و رسیدگی به هرگونه مشکل اساسی مانند بهداشت نامناسب دهان یا ایمپلنت‌ های نامرتب است. در برخی موارد، ممکن است نیاز به برداشتن موقت ایمپلنت باشد تا امکان بهبودی مناسب فراهم شود.

حتما توجه داشته باشید که به دنبال یک دندانپزشک ماهر در این زمینه باشید. تخصص و تجربه دکتر شهاب الدین عزیزی او را به منبعی ارزشمند برای رسیدگی و درمان آبسه های لثه ای که پس از کاشت رخ می دهد تبدیل کرده است.

راه های پیشگیری از آبسه لثه بعد از ایمپلنت

برای جلوگیری از بروز آبسه باید کارهای نسبتا ساده‌ای را پس از ایمپلنت دندان انجام دهید. شما باید توجه ویژه‌ای به حفره های پنهانی که در سایر دندان‌هایتان وجود دارد داشته باشید. حتما دندان‌هایی را که حفره دارند را درمان کنید و نسبت به آن‌ها بی توجه نباشید. اگر دندان‌هایتان پوسیده اند، باید برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید.

استفاده مرتب از مسواک و دهانشویه می‌تواند ریسک عفونت در دندان را کاهش دهد. در نتیجه مهم‌ترین و آسان‌ترین روش جلوگیری از عفونت لثه، توجه به توصیه‌های بهداشتی دهان و دندان است.

عوارض آبسه لثه بعد از ایمپلنت

درک عوارض احتمالی مرتبط با عفونت بعد از ایمپلنت برای ارتقای سلامت دهان و دندان و جلوگیری از مشکلات بیشتر ضروری است. در ادامه ی این مقاله به عوارض آبسه لثه بعد از ایمپلنت خواهیم پرداخت.

۱از دست دادن استخوان

آبسه لثه در اطراف ایمپلنت دندانی در صورت عدم درمان می تواند منجر به از دست دادن استخوان در فک شود. التهاب و عفونت در بافت‌های اطراف می‌تواند ثبات آن را به خطر بیندازد و منجر به زوال تدریجی ساختار استخوان نگهدارنده شود. این مشکل می تواند پایه ایمپلنت را ضعیف کرده و ماندگاری طولانی مدت آن را به خطر بیندازد.

۲. شکست ایمپلنت

وجود آبسه لثه بعد از ایمپلنت می تواند به طور قابل توجهی خطر شکست آن را افزایش دهد.

۳. گسترش عفونت

آبسه لثه درمان نشده می تواند منجر به گسترش عفونت به بافت ها و ساختارهای مجاور شود. تجمع مداوم چرک و باکتری در آبسه می‌تواند مسیرهایی را برای پیشرفت عفونت ایجاد کند و دندان‌ ها، لثه‌ ها و حتی استخوان را تحت تاثیر قرار دهد.

درک این عوارض بالقوه، اهمیت مدیریت پیشگیرانه و مداخله به موقع در رسیدگی به آبسه لثه را برجسته می کند.

آیا می توان ایمپلنت دندان دچار عفونت شده را حفظ کرد؟

اگر ایمپلنت عفونی شود، ممکن است بتوان آن را از طریق ضدعفونی نجات داد. این راه درمانی شامل تمیز کردن ناحیه اطراف ایمپلنت برای حذف هر گونه باکتری و ضد عفونی کردن آن برای بهبود است. با این حال، موفقیت در حفظ ایمپلنت آلوده، به عوامل مختلفی مانند میزان عفونت، سلامت کلی بیمار و وضعیت استخوان و بافت لثه اطراف بستگی دارد. مهم است که با یک متخصص دندانپزشکی واجد شرایط مشورت کنید که می تواند وضعیت را ارزیابی کند و مناسب ترین اقدام را توصیه کند.


سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با یکی از شایع ترین معضلات حوزه‌ دهان و دندان یعنی  آبسه لثه پس از ایمپلنت دندان آشنا کنیم. باهم به بررسی دلایل به وجود آمدن آبسه لثه بعد از ایمپلنت، علائم آن، راه‌های پیشگیری، راه‌های درمان و عوارض به وجود آمدن آن پرداختیم. در نهایت مهمترین توصیه برای جلوگیری برای مبتلا نشدن به این عارض‌های دندانپزشکی، مراجعه به بهترین متخصص ایمپلنت دندان در تهران است. دندان پزشکان حاذق و متخصص می‌دانند که باید سوالات دقیقی از بیمار بپرسند و از مواد با کیفیت بالا به جهت انجام ایمپلنت بهره ببرند.